فوم بتن چیست و چرا باید از ان استفاده کرد؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، این سال ها با وجود زلزله های ویرانگر و اتفاقات مختلفی که افتاده است، میل به مقاوم سازی، سبک سازی و ایمن سازی ساختمان ها بیشتر از قبل شده است، یکی از مصالحی که علاوه بر افزایش ایمنی به سبک بودن یک ساختمان کمک میکند فوم بتن میباشدف در ادامه بیشتر دز مورد آن برایتان خواهیم گفت.

فوم بتن چیست و چرا باید از ان استفاده کرد؟

فوم بتن (بتن سبک) به عنوان مصالح سبک در ساختمان بکار گرفته می گردد و نقش غیر سازه ای در ساختمان ایفا مینماید. این بتن چگالی کمتری نسبت به بتن معمولی دارد. کاربرد های اصلی فوم بتن در کفسازی و شیب بندی ساختمان استفاده می گردد. مواد اصلی تشکیل دهنده فوم بتن شامل: ماسه بادی، سیمان، ماسه نرم، آب، فوم و روانکننده ها (مواد شیمیایی تولید کننده حباب در بتن) می باشد. اجرای فوم بتن در ساختمان نسبت به گذشته که با پوکه های معدنی انجام میشده است بسیار مقرون به صرفه تر بوده و سرعت اجرای ساخت و ساز را بالا میبرد. از مهم ترین ویژگی فوم بتن به دلیل، پایینی وزن مخصوص عایق حرارتی می باشد و باعث کاهش اتلاف انرژی و سوخت های فسیلی می گردد.

مزایای فوم بتن چیست

عایق در برابر اتش سوزی

مقاومت فوم بتن در مقابل آتش، فوق العاده می باشد به طور مثال یک قطعه از نوع فوم بتن با وزن مخصوص 700 الی 800 کیلوگرم بر متر مکعب که حداقل 10 سانتی متر ضخامت داشته باشد به راحتی تا 1200 درجه سانتی گراد دما مقاومت نشان می دهد و اصولاً در وزن های پایین غیر قابل اشتعال است.

ضد یخ زدگی و فرسایش

میزان جذب رطوبت فوم بتن بسیار کم می باشد، که در مقابل یخ زدگی و فرسودگی، از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار است.

وزن سبک وصرفه اقتصادی

سبکی وزن با مقاومت مطلوب فوم بتن بنا به نوع کاربرد آن، در زمان وقوع زلزله کمترین آسیب به ساختمان وارد می گردد. در نتیجه، هر چه وزن ساختمان کم گردد هزینه اجرای فونداسیون هم کاسته می گردد.

عایق بودن در مقابل گرما، سرما و صدا

به دلیل وجود حباب های هوا در فوم بتن، یک عایق خوب در مقابل حرارت و صداست استفاده از فوم بتن به عنوان عایق باعث صرفه جویی در استفاده از وسایل گرمازا و سرمازا می گردد. فوم بتن عایق مناسبی جهت صدا با ضریب جذب آکوستیک زیاد به شمار می رود که در نتیجه به عنوان یک فاکتور مهم در جهت جلوگیری از ورود صداهای اضافی اخیرا مورد توجه طراحان قرار گرفته است.

عایق رطوبت

نظر به اینکه فوم بتن درقشرهای سطحی دارای خلل و فرج فراوان می باشد در نتیجه شکاف های مویین و درزهای کمتری در سطح همواری ایجاد می گردد و روی سطح فوم بتن با استفاده لایه متناسب پوشیده گردد در مقابل نفوذ رطوبت، مقاومت مطلوبی خواهد داشت.

بهترین عایق برای تاسیسات

به علت وجود حباب های ریز این محصول می تواند عایق لوله هایی که از کف عبور کرده اند، نیازی به عایق بندی لوله ها وجود ندارد.

جلوگیری از شکستن لوله ها

پوکه های معدنی توسط کارگران به طبقات مختلف انتقال می دهند و باعث آسیب دیدن تاسیسات ساختمان می گردد. ولی فوم بتن توسط لوله و پمپ به طبقات انتقال داده می گردد و از هر گونه آسیب رسیدن به تاسیسات جلوگیری می کند.

هزینه اجرای هر مترمکعب فوم بتن

قیمت تمام شده هر متر مکعب فوم بتن نسبت به سایر روشهای (پوکه معدنی) کف سازی ارزان تر می باشد. هزینه اجرای هر متر مکعب فوم بتن 47,500 تومن (دستمزد کارگر و متریال و...) به طور معمول در می آید. البته این موضوع بستگی به دسترسی پروژه و دسترسی به مواد اولیه، دستگاه های مورد نیاز و... نیز دارد.

منبع: سازه افراز
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1054

به "فوم بتن چیست و چرا باید از ان استفاده کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوم بتن چیست و چرا باید از ان استفاده کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید