قله اورست؛ مرتفع ترین زباله دان دنیا

به گزارش تور آسیایی ارزان، قله اورست مرتفع ترین قله دنیا به دلیل حضور انبوه کوهنوردان و رفت و آمد دنیاگردان به مرتفع ترین زباله دان تاریخ تبدیل شده است.

قله اورست؛ مرتفع ترین زباله دان دنیا

به گزارش خبرنگاران، از سال 1953 که نخستین صعود به قله اورست انجام شد تا امروز، هزاران نفر به این قله صعود نموده اند. سال هاست که گروه های کوهنوردی برای صعود به بلندترین قله جهان، از اورست بالا می روند. در این میان، پسماند و پساب بر جای مانده از این گروه ها، مسئله ای جدی برای محیط زیست بام جهان ایجاد نموده است.

بحران زباله در قله اورست

کوهنوردانی که اخیرا از قله اورست بازگشته اند، گفته اند که در فضای بلندترین قله جهان به علت وجود مدفوع انسان بوی بدی استشمام می گردد.

به گفته یک کوهنورد مکزیکی حتی در کمپ های نزدیک به قله شاهد بطری های خالی، چادر، کپسول های خالی اکسیژن و زباله هایی هستیم که در آن جا رها شده است.

یکی از راهنمایان کوهستان (شرپا) می گوید: در برخی از مکان ها پیدا کردن یک فضای خالی برای برپا کردن یک چادر کار بسیار سختی است.

بیشتر بخوانید: 50 نکته جالب درباره اورست

وزارت گردشگری کشور نپال در سال 2014 قانونی را وضع کرد که بر اساس آن از کوهنوردان خواسته شده بود تا علاوه بر زباله هایی که در طول صعود به اورست فراوری می نمایند، دست کم 8 کیلو زباله را با خود به پایین کوه منتقل نمایند. قانونی که تا به امروز تعداد زیادی از آن پیروی ننموده اند.

در این میان، چند سالی است که یک موسسه مردم نهاد با نام Eco Everest Expedition به جمع آوری زباله در اورست می پردازد. این گروه هر سال حجم زیادی از این پسماندها را به پایین کوه می آورند.

هنوز تعیین نیست که چقدر زباله در کوه اورست وجود دارد. دولت چین اندازه زباله های فعلی موجود در قله اورست را حدود هشت و نیم تن تخمین می زند. در آینده، چین میخواهد تا سایت های توالت و دفع زباله های پایدار را در کوه اورست بسازد.

زباله های اورست خودش یک کوه شد

بیش از 8 تن زباله و آشغال و اشیای جمع آوری شده از ارتفاعات کوه اورست در معرض دیدن گذاشته شد.

این زباله ها و اشیا که در چندین عملیات پاکسازی داوطلبانه از دامنه های اورست جمع آوری شده، هم اینک تبدیل به نمایشگاه بزرگی در شهر توکیو شده است.

عملیات های پاکسازی به پیشنهاد و رهبری یک کوهنورد ژاپنی به نام کن فاگوچی اجرا شده بود.

قله اورست با نام نپالی ساگارماتا (به معنی سر آسمان) و نام تبتی کومولانگما بلندترین کوه کره زمین است. ارتفاع قله آن از سطح دریا معادل 8848 متر است. این کوه در رشته کوه های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته است

عملیات های پاکسازی که جمعا چهار مورد بوده، از سال 2000 شروع و تا اوایل سال 2003 ادامه داشته است در این پاکسازی 423 کپسول خالی اکسیژن نیز جمع آوری شده است.

در میان اشیای جمع آوری شده، هزاران قوطی کنسرو، نوشابه، قوطی های مواد غذایی چادر، کیسه خواب، کفش، چوب اسکی به چشم می خورد.

در این عملیات ها، گروه پاکسازی اورست، جنازه یک ناشناس را نیز پیدا نموده که پس از مراسم تشریفات به خاک سپرده شد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 14 اسفند 1402 بروزرسانی: 14 اسفند 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3856

به "قله اورست؛ مرتفع ترین زباله دان دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قله اورست؛ مرتفع ترین زباله دان دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید