قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟
به گزارش تور آسیایی ارزان، قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می توان گرانترین خودرو کراس اوور مونتاژی در بازار خودرو ایران دانست.
در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:
بیت ران - محمد فتح اللهی - طبق لیست ماخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال انواع خودروهای سبک و سنگین تولید داخل برای اجرا در سال 1403 که از طریق سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شد، قیمت پایه سئات آتکا 5 میلیارد و 479 میلیون تومان اعلام شد.
این کراس اوور مونتاژی در تیراژی بسیار محدود از طریق خودروسازان راین تولید شد و براساس اطلاعات منابع آگاه، بسیاری از آنها خارج از سامانه یکپارچه به دست اشخاص خاص رسیدند.
می توان گفت که قوی ترین Seat Ateca جهان در خودروسازان راین تولید شد. آتکا 187 اسب بخاری در شرایطی به ایران وارد شد که قوای محرکه آن در بازار خودرو اروپا دیگر خریداری نداشت. سئات در حال حاضر این SUV خود را با موتورهای کم حجم و پر بازده به فروش می رساند.
تولید آتکا در خودروسازان راین
خودروسازان راین در دهه 80 محصولاتی مانند هیوندای ورنا و آوانته را در ایران تولید می کرد. این نماینده رسمی هیوندای در ایران که زیر مجموعه صنایع خودروسازی کرمان است در ابتدای دهه 90 شروع به تولید گریت وال ولیکس سی30 کرد.
دوران افول این خودروساز ایرانی هم با تولید همین خودرو شروع شد و کار به تولید راین V5 و R3 رسید. حقیقت این است که برند سئات برای خودروسازان راین زیادی بزرگ است.
اگر خودروساز دیگری اقدام به تولید و فروش محصولات این برند اروپایی می کرد، سئات آینده خوبی در ایران داشت. اما به احتمال زیاد سئات آتکا هم مانند Leon در تعدادی محدود و کاملاً ناشناخته به کشوران می آید.
خودروسازی راین گرچه در طول سالهای گذشته حضوری بسیار پیروز در بازار خودرو ایران داشت. اما در سالهای اخیر تبدیل به برندی شکست خورده و گمنام شد.
این خودروساز داخلی حتی با محصولاتی که در طول سالهای اخیر تولید کرد نتوانست خدمات خوبی به مشتریانش ارائه دهد. در نتیجه اگر تولید سئات آتکا در خودروسازی راین به حقیقت بپیوندد، نباید در انتظار درخشش آن در بازار باشیم. چرا که راین، زیر ساخت کافی و مناسب برای خدمات این خودرو را در اختیار ندارد.
مشخصات فنی سئات آتکا در ایران
آتکا ظاهراً قرار است با موتور دو لیتری (1984 سی سی) EcoTSI (کد موتور DKZA) در خودروسازان راین تولید شود. این موتور که از سال 2017 در زیر درب موتور آتکا مشاهده می شود می تواند 187 اسب بخار در 6 هزار دور در دقیقه نیرو تولید کند.
گشتاور این موتور چهار سیلندر خطی که به صورت عرضی در زیر درب موتور مشاهده می شود نیز 320 نیوتن متر است که در میان دورهای 1500 تا 4100 بهترین کارایی لازم را دارد.
نکته مهم درباره موتور 187 اسب بخاری آتکا این است که دیگر در بازار خودرو اروپا آن را پیدا نخواهید کرد. حقیقت این است که سئات دیگر آتکا را با این موتور در اروپا نمی فروشد. چرا که موتورهای پر بازده 1.5 لیتری TSI با 150 اسب بخار قدرت و 1 لیتری 110 اسب بخاری خریداران بیشتری دارد.
نیروی موتور این شاسی بلند اروپایی به هر دو محور آن منتقل می شود و وظیفه این انتقال نیرو برعهده یک گیربکس دو کلاچه است.
این گیربکس دو کلاچه که DSG نام دارد گرچه به سرعت عمل تعویض دنده را انجام می دهد، اما در رانندگی شهری رفتار کندی دارد. گیربکس DSG سئات آتکا 7 سرعته است که می توان حالات رانندگی متفاوتی را با آن تجربه کرد.
شتاب صفر تا صد کیلومتر این شاسی بلند 1494 کیلوگرمی، 7.1 ثانیه است و آتکا می تواند تا 212 کیلومتر بر ساعت به سرعت گیری خود ادامه دهد.
طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با 4381 × 1841 × 1615 میلیمتر. فاصله بین دو محور آن نیز 2638 میلیمتر اعلام شد.
در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:
تحویل کارت سوخت وسایل نقلیه یک هفته ای شد
تولید پارس 75 درصد افزایش می یابد
الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره ای خودروهای داخلی
کارت آزاد جایگاه های سوخت در ایام نوروز 2 برابر شد
آمار فوتی های تصادفات نوروزی منتشر شد، 271 نفر در 2 روز
منبع: بیت ران