مدرک به شرط خرید انتها نامه، آماری از تقلبات علمی دانشگاه ها در دسترس نیست

به گزارش تور آسیایی ارزان، برخی از دانشجویان برای کسب نمره بالا از واحد سرانجام نامه دست به اقداماتی نظیر خرید مقاله و سرانجام نامه می زنند. با وجود اینکه هیچ آماری از میزان تقلبات علمی در دسترس نیست اما وزارت علوم قول برخورد جدی با متخلفان داده است.

مدرک به شرط خرید انتها نامه، آماری از تقلبات علمی دانشگاه ها در دسترس نیست

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، انتها نامه های دانشجویی از جمله فعالیت های بزرگ تحقیقاتی دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی به شمار می رود. وجود برخی از مراکز برای سودجویی از این موضوع باعث شده تا وزارت علوم، تحقیقات وفناوری به شدت با متخلفان برخورد کند.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره رویکرد وزارت علوم در برخورد با انتها نامه فروشی گفت: در بحث مقابله با انتها نامه فروشی اقدامات خوبی انجام گرفته و با کمک نیروی انتظامی و قوه قضاییه با تعدادی از دفاتری که اقدام به تولید مقاله و انتها نامه می کردند، برخورد قضایی صورت گرفت و وسایل آنها ضبط شد.

پلمپ 25 واحد متخلف در فروش انتها نامه در سال جاری

وزیر علوم افزود: پلمب 25 واحد در این راستا قدم اولیه بوده و خوشبختانه هماهنگی هایی که در طول این مدت انجام گرفته، اثر کرده و این برخورد اول می تواند گام های بعدی را هم به دنبال داشته باشد.

وی تأکید کرد: به دانشگاه ها بخشنامه های مکرر ارسال شده و به مجرد کشف هرگونه تخلف، تمام امتیازهای کسب شده از آن مدرک اعم از مقاله و انتها نامه حذف می شود.

غلامی توضیح داد: به دانشگاه ها ابلاغ شده حتما اساتید باید کنترل و نظارت زیادی بر روی کار دانشجویان و نیز کنترل دانشگاه بر تولیدات علمی دانشجویان داشته باشند تا خدای ناکرده تقلب علمی در دانشگاه ها دیده نشود نگیرد و اگر موردی وجود داشته باشد، باید در وهله اول خود دانشگاه ها برخورد کنند.

پیش از این نیز در دوره ای که محمد فرهادی سکان داری وزارت علوم را برعهده داشت، وحید احمدی معاون پژوهشی وی از تصویب آیین نامه تخلفات پژوهشی در مجلس شورای اسلامی خبر داده بود و حالا پس از گذشت چندسال در ابتدای سال، خبر پلمپ واحدهای متخلف در فروش انتها نامه منتشر شد.

نظر متفاوت دانشجویان درباره تقلب علمی

اما نظر دانشجویان درباره تقلب علمی و فروش انتها نامه متفاوت است. احسان، دانشجوی کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه های غیر دولتی در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: وقتی کیفیت تدریس در دانشگاه ها پایین باشد، دانشجویان ناچار هستند که برای انجام انتها نامه یا به تقلب دست بزنند یا به مراکز غیر قانونی فروش انتها نامه مراجعه کنند.

زهرا یکی از دانشجویان مقطع ارشد نیز در این باره توضیح داد: متاسفانه اعمال قانون فقط برای دانشجویان صورت می گیرد و مراکز فروش انتها نامه همچنان فعال هستند و اساتید نیز برای نمره انتها ترم، مقاله و گزارش از ما می خواهند.

برای پیگیری این موضوع با مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم گفت وگو کردیم.

آمار واضحی از تقلبات علمی نداریم

مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، درباره اقدامات این معاونت برای جلوگیری از تقلب علمی در دانشگا ه ها توضیح داد: متاسفانه تقلب های علمی از جمله مسائلی است که در دانشگاه ها صورت می گیرد و نزدیک دو سال است که آیین نامه مقابله با تخلفات علمی ابلاغ شده اما همچنان آمار واضحی از میزان تقلب علمی در دانشگاه ها در دسترس نیست.

وی افزود: این آیین نامه براساس قانونی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تدوین شده اما باید یک آیین نامه اجرایی نیز تنظیم شود که تنظیم آن زمان زیادی می خواهد و برای تنظیم آن نیاز به حضور دستگاه های درگیر این موضوع نظیر وزارت بهداشت و وزارت صنعت هم هست.

معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: با ایجاد این آیین ها نامه اجرایی همه دستگاه های درگیر به یک نسخه نهایی دست پیدا می کنند که البته کمیسیون های هیات دولت هم در حال حاضر مشغول بررسی این موضوع هستند.

ورود هیأت دولت به موضوع تقلب علمی در دانشگاه ها

وی تاکید کرد: این امر نشان می دهد که در اصل باید کمیسیون های هیات دولت آیین نامه اجرایی مقابله با تقلب های علمی را تصویب کند.

برومند ادامه داد: اتفاقا در جلساتی که به طور مشترک با وزارت بهداشت و وزارت صنعت داشتیم این موضوع بررسی شد تا پس از نهایی شدن برای هیات دولت فرستاده شود.

وی درباره اینکه آیا دانشگاه ها با تقلب و تخلفات علمی مقابله می کنند گفت: دانشگاه ها منتظر تنظیم و ابلاغ این ایین نامه نبودند و در حال حاضر دانشگاه ها دارای سیستمی هستند که براساس آن کمیته های پژوهشی تخلفات دانشجویان را در این زمینه بررسی می کند و در صورت بروز تخلف گزارش آن را به معاونت پژوهشی وزارت علوم ارسال می کنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه آمار خاصی از میزان تقلب و تخلف علمی در دانشگاه ها وجود ندارد گفت: این آمار وجود ندارد اما من از دانشگاه ها خواسته ام که موضوع تخلفات علمی به گونه ای مطرح نشود که این استنباط وجود داشته باشد که در پژوهش های کشور و در همه ابعاد تخلف صورت می گیرد.

برومند ادامه داد: با وجود اینکه موضوع تخلفات علمی در کشور اگر آمارش به یک درصد هم برسد عدد بالایی است اما ما تاکید می کنیم که حتی یک مورد هم نباید در دانشگاه ها اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: من شخصا معتقدم آنچه که در مجموعه های پژوهشی و آموزشی کشور رخ می دهد فعالیت های مناسبی است و در عین حال به دنبال استانداردسازی و بررسی این موضوع نیز هستیم. بخصوص که در سال های آینده چشم اندازی تعیین شده که باید میزان این تخلفات علمی کاهش پیدا کند.

برومند در انتها اعلام نمود: هیاتی در دانشگاه ها برای نظارت وجود دارد و گزارش آن قابل دسترس است، همچنین در همه دانشگاه ها معاونت پژوهشی مسئولیت رصد مقالات و انتها نامه های دانشجویان را برعهده دارند.

با وجود تعهد دانشگاه ها در مقابل وزارت علوم برای جلوگیری از تخلفات و تقلبات علمی و تلاش های این وزارتخانه برای کاهش میزان تقلبات علمی اما این معضل همچنان در جامعه وجود دارد و عواقب آن می تواند پیشرفت علمی کشور را دچار مشکل کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 149

به "مدرک به شرط خرید انتها نامه، آماری از تقلبات علمی دانشگاه ها در دسترس نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرک به شرط خرید انتها نامه، آماری از تقلبات علمی دانشگاه ها در دسترس نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید