کارگروه ویژه نهاد ریاست جمهوری در خصوص گردشگری سلامت تشکیل شده است

به گزارش تور آسیایی ارزان، خبرگزاری مهر/ براساس خبر و گزارشات منتشر شده، کارگروه ویژه نهاد ریاست جمهوری در خصوص گردشگری سلامت تشکیل شده است.

کارگروه ویژه نهاد ریاست جمهوری در خصوص گردشگری سلامت تشکیل شده است

دومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه گذاری سبز پنل آینده پژوهی گردشگری سلامت ایران در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با حضور سهیل دادخواه دکترای آینده پژوهی و رئیس بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ، دیاکو عباسی رئیس شورای راهبری گردشگری سلامت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پریسا نصیر پژوهشگر و راهنمای گردشگری سلامت برگزار گردید.

در ابتدای این نشست، پریسا نصیر گفت: بی شک همه ما می دانیم گردشگری سلامت در رشد و رونق سایر بخش های مؤثر در توسعه کشور نقشی غیر قابل انکار دارد به گونه ای که تقویت این بخش می تواند مسیر نوینی را جهت توسعه سیاست های خصوصی سازی و تحقق اهداف منظره کلان کشور مبنی بر تبدیل ایران به قطب سلامت منطقه محقق کند.

نصیر اضافه کرد: گرچه طی سالیان گذشته اقدامات مؤثری را شاهد بودیم اما همچنان فقدان برنامه ای جامع در برنامه سیاست گذاری کشور که در برگیرنده کلیه مسائل این صنعت باشد، موجب شده تا ایران با دارا بودن منابع بالقوه در این حوزه نتواند بهره لازم را ببرد و ما را بر آن داشت امروز با دعوت اساتید دانشگاهی و مسئولین مرتبط به موضوع آینده پژوهی گردشگری سلامت ایران بپردازیم.

وی کلیدی ترین سوال این پنل را معرفی و ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری سلامت ایران دانست و از هر کدام از سخنرانان در این بخش از منظر دستگاه متولی و دانشگاه خواست پاسخ خود را ارائه دهند.

دادخواه با اشاره به اینکه علم آینده پژوهی، کوششی اندیشمندانه و مطالعه نظام مند و سیستماتیک و هوشمندانه آینده بر پایه اصول، روش ها و تکنیک های مدونی است که به وسیله آینده پژوهان عملیاتی شده و به برنامه ریزان، توانایی انتخاب هوشمند می دهد، گفت: ما متخصصین آینده پژوهی سناریوهای آینده را به طور جامع آنالیز می کنیم. در موضوع سناریوهای آینده گردشگری سلامت با در حالت خوشبینانه با تسهیل ورود گردشگران، برنامه ریزی و اجرای استراتژی های مؤثر بازاریابی و تبلیغات و در نهایت افزایش سرمایه گذاری در زیرساختها می توانیم با توجه به ظرفیت پزشکی و ایرانگردی زودتر به اهدافمان برسیم.

دادخواه بعلاوه با اشاره به سناریوهای بدبینانه و غافلگیر نماینده گفت: باید همیشه خود را در روبرو با این قبیل سناریوها مانند اپیدمی های جهانی، چالش های سیاسی و مالی ببینیم و راهکارهایی نیز برای پاسخ سریع در برابر آنها مشخص کنیم.

دادخواه با اشاره به اینکه اگر بخواهیم سناریویی واقع بینانه برای صنعت گردشگری سلامت ایران براساس شرایط کنونی در آینده ترسیم کنیم، توضیح داد: حقیقتاً رشد ما در این صنعت تدریجی خواهد بود، چرا که وجود چالش هایی مانند تحریم ها باعث می گردد ما به بازارهای منطقه ای به ویژه کشورهای همسایه تمرکز کنیم و سیاستگذاری توسعه و رشد گردشگری سلامت در کشور به مزیت های نسبی هر استان معطوف گردد.

دادخواه با ذکر نکاتی برای برنامه ریزی صنعت گردشگری سلامت گفت: دانشگاه در این زمینه می تواند برنامه ریز مناسبی برای بخش دولتی و خصوصی باشد و امیدوارم شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش این صنعت باشیم.

سپس دیاکو عباسی با اشاره به اهداف تشکیل شورای راهبری گردشگری سلامت و بعضی از برنامه ریزی اجرا شده و پیش رو این شورا گفت: همه ما به این نکته واقفیم که گردشگری سلامت در ایران یک فرصت است اما چرا از این فرصت به برترین نحو استفاده نمی کنیم؟ پاسخ واضح است ضعف گردشگری سلامت در ساختارهاست، در حال حاضر کارگروه ویژه نهاد ریاست جمهوری در خصوص گردشگری سلامت تشکیل شده است و تقویت تشکل های مرتبط با گردشگری سلامت را در دستور کار قرار دادیم.

عباسی در پاسخ به این سوال که مواردی که اشاره شد از نوع طرح و برنامه ریزی نبود و چرا این شورا به موضوعات مهمی مانند شبکه سازی ذینفعان ورود نمی کند، با اشاره به اینکه شرکتهای تسهیلگر و دفاتر خدمات مسافرتی فعال در صنعت گردشگری سلامت برای رشد و پیشرفت باید مدل تجاری و طرح برنامه ریزی داشته باشند، توضیح داد: بعضی آژانس ها از ما درخواست می نمایند از فعالیت دلال ها جلوگیری گردد و یا همین درخواست را از بیمارستان ها دارند، چطور می گردد فعالیت دلال موجهی که از انگلیس و آمریکا بیمار می آورد، جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه آژانس ها در این موضوع حرفه ای عمل نمی نمایند و بیزینس مدل ندارند. آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی چطور انتظار دارند بیمارستان، بیماران را تنها از آژانس ها پذیرش کند در حالی که به قواعد بازاریابی در این موضوع واقف نیستند و حقیقت این است که آژانس های ما نمی توانند بیمار جذب نمایند و حتی عضو تشکل مربوطه نیز نمی شوند و پایبندی خاصی ندارند.

عباسی گفت: به زیرساختها ایراد داریم و بخش دولتی و خصوصی هر کدام به نوعی در ایجاد بعضی چالشهای ایجاد شده سهیم هستند و ما در شورای راهبری گردشگری سلامت به طور مداوم جلسات کارشناسی با نهادهای ذیربط و ذینفعان داریم و سعی کردیم تا حد زیادی این چالش را رفع کنیم، گرچه هنوز مشکلاتی وجود دارد.

رئیس شورای راهبری گردشگری سلامت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعلاوه در پاسخ به این سوال که مشخصاً چه تسهیلی جهت ورود گردشگران سلامت و پیشرفت این صنعت در آینده وضع شده است، گفت: موضوع لغو ویزا که اخیراً با بعضی کشورها اجرایی شده مهمترین موضوع است و ما کوشش می کنیم بعضی موارد حمایتی را نیز افزایش دهیم.

منبع: همگردی
انتشار: 25 بهمن 1402 بروزرسانی: 25 بهمن 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3254

به "کارگروه ویژه نهاد ریاست جمهوری در خصوص گردشگری سلامت تشکیل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگروه ویژه نهاد ریاست جمهوری در خصوص گردشگری سلامت تشکیل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید