مضرات استفاده از عطر برای سلامتی

به گزارش تور آسیایی ارزان، اگر می خواهید بدانید که آیا عطرها برای سلامتی ضرر دارند یا خیر، باید گفت که در این محصولات از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می گردد که شاید بعضی از آن ها سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهند.

مضرات استفاده از عطر برای سلامتی

البته تاثیرات منفی عطر و ادکلن بر روی بدن در بیشتر مواقع مربوط به محصولات غیراصل می گردد که نظارت خیلی دقیقی بر روند فراوری آن ها وجود ندارد اما بهتر است اطلاعات کاملی درباره این موضوع به دست آورید، پس در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه عطرها بر سلامتی تاثیر می گذارند؟

بدون شک کم تر کسی پیدا می گردد که در زمان خرید انواع عطر در پی آنالیز ترکیبات شیمایی موجود در آن ها باشد، اغلب افراد تنها به رایحه و اندازه ماندگاری این محصول توجه می نمایند.

بعضی از عطرها شامل ترکیبات آلی فرار هستند که امکان دارد باعث تحریک و مختل شدن راه های تنفسی شوند یا این که بعضی از اثرات منفی دیگر را بر سلامت انسان داشته باشند.

زمانی که در معرض استشمام عطرهایی قرار می گیرید که حاوی مواد شیمیایی مضر هستند، ذرات آن ها آنقدر کوچک است که این قابلیت را دارد تا از پوشش نازک رگ ها عبور کند و وارد جریان خون گردد.

هرچند محققان هنوز درحال آنالیز تاثیر این نوع ترکیبات شیمیایی بر سلامت کلی بدن هستند اما ازآنجایی که ممکن است عوارض جانبی خاصی در پی داشته باشند، باید به آن ها توجه کنید.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر تاثیرات منفی عطر هستند؟

زمانی که درباره تاثیرات منفی عطر بر سلامت بحث می گردد بعضی از افراد با توجه به شرایط خاصی که دارند معمولا آسیب پذیرتر هستند و باید نسبت به استفاده از این محصولات بیشتر احتیاط نمایند.

به طور کلی افرادی که آلرژی دارند یا دچار بیماری های خاصی همانند آسم و COPD هستند باید از قرارگیری در محیط های معطر خودداری نمایند تا مسئله ای برای آن ها ایجاد نگردد.

البته برای این که تحت تاثیر ترکیبات شیمایی موجود در عطرها قرار بگیرید، لازم نیست که حتما بیماری مزمن زمینه ای داشته باشید. بسیاری از افراد با تجربه قدم زدن در یک فروشگاه عطرفروشی بزرگ امکان دارد سرفه یا عطسه را برای لحظاتی تجربه نمایند، در واقع این مواد باعث ایجاد یک واکنش التهابی می شوند.

باید این را هم در نظر بگیرید که قرارگرفتن روزانه در معرض عطرها معمولا برای افرادی که بیماری زمینه ای ندارند و دچار واکنش های التهابی نمی شوند، هیچ مسئله ای به وجود نمی آورد.

بعضی از اثرات کوتاه مدت عطرها برای سلامتی شامل پاسخ های آلرژیک یا التهابی مانند خارش و آب ریزش چشم، احتقان بینی، تحریک گلو، سرفه و خس خس سینه است.

برای افراد مبتلا به بیماری ریوی، به ویژه آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه قرارگیری در معرض عطرها امکان دارد تنگی نفس، تغییر ضربان قلب و فشار خون یا سایر علائم زمینه ای را در پی داشته باشد.

تاثیرات منفی و طولانی مدت عطرها بر سلامت

عطرهای شیمیایی که با استفاده از ترکیبات مصنوعی فراوری می شوند بیشترین اثرات منفی را بر سلامت افراد دارند و معمولا به عنوان مواد آسیب رسان در نظر گرفته می گردد که بعضی از این تاثیرات عبارت اند از:

  • ایجاد تغییر در عملکرد قلب به ویژه در توانایی پمپاژ
  • اختلال در سیستم غدد درون ریز که هورمون ها را تنظیم می نماید.
  • براساس تحقیقات اولیه، احتمال تشدید زوال عقل را در پی دارند.
  • احتمال ابتلا به بعضی از سرطان ها، با قرار گرفتن طولانی مدت و مداوم در معرض این ترکیبات افزایش پیدا می نماید.
  • مسائل پوستی مانند درماتیت تماسی، حساسیت، کهیر، دیسکرومی و بعضی موارد دیگر را ایجاد می نماید.
  • سردردهای میگرنی
  • مسائل تنفسی

شایان ذکر است که ترکیبات شیمیایی که در این عطرها یافت می شوند، نه تنها سلامت انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهند بلکه ممکن است بر محیط زیست و سایر حیوانات نیز اثرات مضری داشته باشند.

شناخت مواد شیمیایی خطرناک در عطرها

تا به امروز آنالیز های مختلفی درباره انواع ترکیبات شیمیایی موجود در عطرها صورت گرفته که نشان می دهد بعضی از این محصولات به علت استفاده از این مواد برای سلامتی مصرف نمایندگان مضر هستند که عبارت اند از:

  • مشک های مصنوعی: این گروه از مواد شیمیایی شامل انواع مختلفی مانند کتون، زایلن، گالاکسولید و تونالید است که با ایجاد اختلال در سیستم فراوریمثل، رشد و تعادل هورمونی مرتبط هستند و ممکن است باعث آسیب شوند.
  • دی اتیل فتالات (DEP): فتالات ها ممکن است به سیستم عصبی آسیب بزنند و به عنوان یک ماده خطرناک برای دستگاه غدد درون ریز در نظر گرفته می شوند. علاوه بر این مورد بر روی مجاری تنفس، پوست و چشم نیز تاثیر می گذارند.
  • متیلن کلراید: بعضی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که استفاده از این ماده احتمال ابتلا به سرطان کبد، ریه و تومورهای خوش خیم پستانی را افزایش می دهد.
  • متیل کلرید: این ماده شیمیایی بر پوست، کلیه ها، کبد و سیستم عصبی تاثیر منفی می گذارد.
  • بوتیل فنیل متیل پروپیال: درصورتی که از این ماده برای فراوری عطرها استفاده گردد معمولا خارش و التهاب پوستی را در پی دارد.
  • استایرن: این ماده شیمیایی برای کبد و گلبول های قرمز سمی است.
  • رزورسینول: از تاثیرات منفی این ماده که در بعضی از عطرها وجود دارد باید به ایجاد اختلال در عملکرد سیستم قلب و عروق، کلیه، طحال و کبد اشاره نمود.
  • پروپیل پارابن: یکی دیگر از مواد سرطان زا در عطرها که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد، پارابن است.

اکسی بنزون، بوتوکسی اتانول، بنزیل سالیسیلات، هیدروکسی تولوئن بوتیله و بنزوفنون از دیگر مواد مضر عطرها هستند که امکان دارد باعث بروز واکنش های التهابی یا تاثیر بر دیگر سیستم های بدن شوند.

چه عطرهایی مضر نیستند؟

عطرهای طبیعی، اسانس ها و مواد خالصی که از گیاهان و جانوران مانند گل ها، ریشه ها، پوست درختان، برگ ها، ادویه ها و فرمون های حیوانی مختلف منشا می گیرند، به طور کلی برای انسان بی خطر و غیرسمی هستند.

در حالی که تعیین شده مولکول های مصنوعی باعث بیماری می شوند، باید گفت که عطرهای طبیعی اثرات مثبت قابل توجهی بر بدن انسان دارند که می تواند به بهبود سلامت جسمی و روانی یاری کند.

با توجه به این مسئله بهتر است از محصولاتی بهره ببرید که با استفاده از مواد طبیعی ساخته می شوند، به ویژه افرادی که نسبت به عطرهای شیمیایی حساسیت بیشتری نشان می دهند.

جمع بندی

در رابطه با تاثیرات منفی عطرها بر سلامت انسان باید به مواردی همانند بروز آلرژی، مسائل تنفسی، آسیب به سیستم های عصبی، غدد درون ریز، قلب و عروق، کلیه و بعضی موارد دیگر اشاره نمود که به علت وجود مواد شیمیایی مضر ایجاد می گردد.

این اثرات منفی به طور معمول مربوط به عطرهایی هستند که با استفاده از مواد شیمیایی آسیب رسان ساخته می شوند، در حالی که محصولات طبیعی چنین مسئله ای ندارند.

سوالات متداول

آیا عطر برای سلامت انسان مضر است؟

بله، در عطرهایی که از مواد شیمیایی مضر استفاده می گردد معمولا سلامت انسان تحت تاثیر قرار می گیرد.

تاثیرات کوتاه مدت عطرها بر سلامت انسان چیست؟

واکنش های التهابی، آب ریزش بینی و چشم، تحریک گلو و احتقان به عنوان تاثیرات کوتاه مدت در نظر گرفته می شوند.

ترکیبات مضر در عطرها کدام است؟

پارابن، فتالات ها، مشک های مصنوعی، استایرن و بعضی مواد دیگر به عنوان ترکیبات مضر شناخته می شوند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 9 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 5216

به "مضرات استفاده از عطر برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرات استفاده از عطر برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید