موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو، بازنشستگی موتورهای EF7
به گزارش تور آسیایی ارزان، موتور سه سیلندر GDI ایران خودرو توانی معادل موتور تازه EFP فراوری می نماید. این اتفاق چگونه رخ می دهد و استهلاک موتور سه سیلندر چقدر بیش تر از موتور چهار سیلندر است؟
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: موتور سه سیلندر GDI ایران خودرو مجهز به توربو شارژر تقریبا قادر است توانی معادل موتور EF7 توربو پلاس یا EFP فراوری کند. آن هم با یک سیلندر و 400 سی سی حجم کمتر. این موتور با 1300 سی سی حجم موتور، سه سیلندر توربو شارژ، دو زمان بندی متغیر سوپاپ برای دریچه های دود و گاز، می تواند 150 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر هم گشتاور فراوری کند. مشخصات فنی این موتور دقیقا مثل موتور EFP است، فقط 10 اسب بخار قدرت کمتری دارد. اما مصرف سوخت و وزن آن هم کمتر است.
از طرف دیگر پیشرانه EFP نسل تازه موتور EF7 توربو است که با 1700 سی سی حجم و چهار سیلندر قادر به فراوری حدود 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور است. این موتور نسل تازه موتور EF7 توربو است که کاملا تغییر نموده و VVT دوبل دارد.
تکونولوژی GDI یا Gasoline direct injection (تزریق مستقیم سوخت) چیست؟
برترین موتور ایرانی آمد؟ موتور سه سیلندر روی ریرا را در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس بشناسید:
معجزه GDI
مهدی رجبعلی مدیر عامل شرکت ایپکو درباره تشابه توان موتور سه سیلندر GDI و موتور EFP و تکنولوژی GDI به خبرنگار خبرنگاران گفت: تکنولوژی GDI باعث می گردد تا سوخت مستقیم به محفظه احتراق پاشیده گردد و دیگر قرار نیست از پشت سوپاپ های هوا و در ترکیب با هوا وارد محفظه گردد. در نتیجه با کنترل ناک می توان جرم هوای بیشتری را وارد موتور کرد و به طبع جرم سوخت هم قابل افزایش است.
وی ادامه داد: موضوع ما افزایش بسیار زیاد فشار پاشش سوخت در موتور سه سیلندر GDI است. در موتورهای معمولی فشار پاشش سوخت حدود دو تا 2.5 بار است اما در موتورهای GDI این فشار به 350 بار می رسد که اختلاف قابل توجهی است. موتور EFP نیز اگر به تکنولوژی GDI مجهز گردد تا حدود 330 نیوتون متر گشتاور خواهد داشت.
چرا سه سیلندر؟
مدیرعامل ایپکو درباره جایگزین شدن موتور سه سیلندر GDI با موتورهای چهار سیلندر به خبرنگاران گفت: شما وقتی بتوانید توان بیشتری را با حجم کمتری فراوری کنید، قاعدتا به سمت بهینه کردن موتور می روید. معمولا تناسب حجم یک موتور 400 سی سی به ازای هر سیلندر است. اگر این عدد بیشتر گردد راندمان افت می نماید و اگر کمتر گردد هم جانمایی قطعات به مشکل بر می خورد. وقتی می توان با حجم 1300 سی سی توان یک موتور 1700 سی سی را گرفت، معقول این است که به سمت حجم کمتر بروید.
ویدیوی مجذوب نماینده اولین تجربه رانندگی با ریرا در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس منتشر شد:
رجبعلی اضافه کرد: وقتی در حجم کمتر انرژی بیشتری آزاد می کنید، قطعات حتما تحت فشار بیشتری قرار می گیرند. پس قطعات موتور با حجم کمتر باید از استحکام بیشتری برخوردار باشند.
وی درباره بالانس نبودن موتورهای سه سیلندر نیز گفت: موتورهای سه سیلندر تعادل دینامیکی ندارند و به همین علت از شفت های بالانس نماینده یا بالانسر شفت استفاده می نمایند. این شفت برعکس میل لنگ می چرخد و می تواند تعادل یک سیلندر کمتر را جبران کند. قاعدتا دسته موتورها و محل اتکای آن هم باید براساس سه سیلندر طراحی گردد.
آیا موتورهای چهار سیلندر بازنشسته می شوند؟
رجبعلی درباره جایگزینی موتور سه سیلندر GDI با موتوری مانند EFP در ایران خودرو به خبرنگار خبرنگاران گفت: موتورهای سه سیلندر برای سگمنت های دیگری در نظر گرفته شده اند. به هرحال ایران خودرو یک دوران گذار دارد. همان طور که وقتی موتور EFP آمد ما موتور XU7 را کنار نگذاشتیم، بلکه آن را ارتقا دادیم و موتور XUP حاصل شد.
وی اضافه کرد: موتور سه سیلندر GDI در کوتاه مدت به سبد محصولات ایران خودرو اضافه می گردد و در بلند مدت نیز همان طور که موتور EFP باید ارتقا یابد، این موتور هم ارتقا پیدا می نماید. در ضمن طول می کشد تا این موتور به یک تیراژ مثلا 200 هزار دستگاه در سال برسد. در نتیجه موتور EFP این دوران گذار به موتور سه استوانه را برای ما ایجاد و بعد از آن نیز ارتقا پیدا می نماید.
وی درباره شرایط فراوری موتور EFP نیز گفت: موتور EFP وارد رمپ آپ فراوری شده است، اما در این مرحله خودروساز همواره به آرامی تیراژ فراوری را بالا می برد. علت این احتیاط این است که موتور قبلی را ناگهان از مدار خارج ننمایند تا اگر موتور تازه که به هرحال در حال توسعه است، دچار مشکل شد، خط فراوری با بحران روبرو نگردد. در حال حاضر نسخه تنفس طبیعی موتور EFP در حال فراوری است و نسخه توربو نیز با تیراژ کم فراوری می گردد. احتمالا ظرف شش تا هفت ماه آینده نیز نسل EFP ،نسل EF7 را باز نشسته می نماید.
مشکل بزرگ خودرو تارا چیست؟ در کانال یوبیوب خبرنگاران پلاس شرح دادیم:
قیمت کم سوخت در کشور، توسعه موتورهای کم مصرف را چگونه توجیه می نماید؟
در کشور ما سوخت قیمت کمی دارد و در عین حال خودروسازان به سمت توسعه موتورهای کم مصرف و پرخوران پیش می روند. در واقع موضوع مصرف سوخت صدی دو تا سه لیتر کمتر برای مصرف نماینده مسئله مهمی نیست. پس علت توسعه نسل تازه موتورها مانند همین موتور سه سیلندر GDI در شرکتی مانند ایران خودرو چیست؟
مدیرعامل مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو در پاسخ این سوال به خبرنگار خبرنگاران گفت: موضوع کاهش مصرف سوخت در بخش اقتصاد خرد چندان تاثیری ندارد. در واقع وقتی قیمت حامل های انرژی تطبیق نداشته باشد، هیچ صنعتی توجیه مالی ندارد. اما در بخش اقتصاد کلان این موضوع توجیه پیدا می نماید. چرا که قیمت سوخت در کشور این نیست و دولت روی آن یارانه می پردازد. پس وقتی درباره بنزین حدودا لیتری 50 تا 60 سِنت صحبت می کنیم، در اقتصاد کلان قطعا تاثیر دارد.
برترین تایر ایرانی کدام است؟ / آنالیز تخصصی ویژگی های تایرهای ایرانی جهت خرید
کشنده مان 2019 آنالیز شد + قیمت اولین مان وارداتی به کشور پس از 18 سال
دنا پلاس اتومات آپشنال چه امکاناتی دارد؟ آنالیز افت شدید کیفیت خودرو
رنو سامسونگ XM3 سروش دیزل رونمایی شد / همه چیز درباره رنو آرکانا کره ای
کولیوس تازه با سروش دیزل مبنا می آید / آنالیز رنو سامسونگ QM6 وارداتی
جتور تراولر بهمن موتور را بشناسید / لندروور دیفندر منطقه ها محروم
تاکسی برقی لونا ایران خودرو معرفی گردید / محصول مشترک رنو و JMC چین!
بستیون نات معرفی گردید / خودرو برقی ایران خودرو چه ویژگی هایی دارد؟
جایگزین پژو پارس معرفی گردید / توقف فراوری پس از 23 سال!
پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارنموده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد
تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟
منبع: بیت ران