میراث فرهنگی و گردشگری در کشورهای دیگر چه ساختاری دارند؟ ، ساختار پیشرو فراسازمانی در ایتالیا و فرانسه ، ایران در جهت ساختاری ترکیه

به گزارش تور آسیایی ارزان، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران تشکیل شد و به زودی اولین وزیر خود را خواهد شاخت. خبرنگاران در گزارشی به آنالیز ساختار اداره میراث فرهنگی و گردشگری در بعضی کشورهای توسعه یافته و پیشرو در جذب گردشگر جهان پرداخته است.

میراث فرهنگی و گردشگری در کشورهای دیگر چه ساختاری دارند؟ ، ساختار پیشرو فراسازمانی در ایتالیا و فرانسه ، ایران در جهت ساختاری ترکیه

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

خبرنگاران: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با رای و نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان به وزارتخانه تبدیل شد. این تغییر در دولت با استقبال روبرو نشد و سخنگوی دولت بارها بیان کرد که دولت انگیزه ای برای تشکیل این وزارتخانه ندارد اما در نهایت دولت این قانون را اجرا کرد.

پیش از این تبدیل، پیشنهادات مختلفی برای این تغییر ساختار مطرح بود برای مثال عده ای اعتقاد داشتند که گردشگری باید تبدیل به وزارتخانه گردد، صنایع دستی به وزارت صنایع سپرده گردد و میراث فرهنگی به عنوان یک معاونت در دولت ادامه کار خود را پی بگیرد اما در نهایت هواداران وزارتخانه پیروز شدند.

اما ساختار این حوزه ها در دیگر کشورها چگونه است؟ در این گزارش به ساختار حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری در بعضی کشورهای دنیا می پردازیم. یکی از نکات جالب در آنالیز این کشورها، ساختار گردشگری در دو کشور شاخص این حوزه یعنی فرانسه و ایتالیاست که برای گردشگری ساختاری فراسازمانی دارند.

فرانسه ؛ گردشگری فراتر از یک سازمان

وزارت فرهنگ در فرانسه از 4 اداره اصلی تشکیل شده است که یکی از آنها اداره میراث فرهنگی است.

این اداره وظایفی همانند حفاظت و مرمت آثار تاریخی، باستان شناسی، معماری، امور موزه ها، ثبت آثار و … را برعهده دارد.

دولت فرانسه در سال 2017 برای گردشگری یک گروه متشکل از وزارتخانه های مرتبط و افراد متخصص را تشکیل داد تا معین نماینده سیاست های دولت و راهبرد آن در حوزه گردشگری باشند، ریاست این گروه بر عهده وزیرامورخارجه دولت فرانسه است. یک شورای راهبری به ریاست نخست وزیر فرانسه هم هر 3 ماه یک بار برای گردشگری در دولت فرانسه تشکیل جلسه می دهد.

ترکیه ؛ وزارت فرهنگ و گردشگری

وزارت فرهنگ و گردشگری در ترکیه مسئول رسیدگی به امور میراث فرهنگی و گردشگری در این کشور است.

این وزارت خانه مسائلی مانند رسیدگی به فرهنگ و هنرهای بومی ترکیه، آثار تاریخی، ثبت آثار و … را پیگیری می نماید. در بخش گردشگری هم این کشور چشم اندازی تا سال 2023 تعریف نموده و بر اساس آن سیاستگذاری می نماید.

آمریکا ؛ میراث و گردشگری در دو نهاد مختلف

سرویس پارک ملی آمریکا که زیر نظر وزارت کشور ایالات متحده امریکا واقع شده است به همراه نهادهای محلی مسئول رسیدگی به آثار تاریخی و طبیعی در دولت فدرال امریکا است.

دفتر گردشگری و سفرهای ملی که بخشی از وزارت بازرگانی آمریکا است نیز بر امور مربوط به گردشگری این کشور رسیدگی می نماید. از جمله وظایف این دفتر کاهش موانع گردشگری، بازاریابی، تهیه آمار، هماهنگی دفاتر خدمات مسافرتی و … است.

دولت فرانسه برای گردشگری یک گروه متشکل از وزارتخانه های مرتبط و افراد متخصص را تشکیل داد تا معین نماینده سیاست های دولت و راهبرد آن در حوزه گردشگری باشند، ریاست این گروه بر عهده وزیرامورخارجه دولت فرانسه است

ایتالیا ؛ وزارت میراث و سازمان ملی گردشگری

وزارت میراث و فعالیت های فرهنگی در کشور ایتالیا رسیدگی به امور آثار تاریخی، حفاظت، مرمت و … را برعهده دارد و از سال 2018 سازمان ملی گردشگری و دپارتمان شورای گردشگری وزیران ایتالیا به امور گردشگری این کشور رسیدگی می نمایند.

ژاپن ؛ سازمان آژانس امور فرهنگی و سازمان ملی گردشگری

در ژاپن اجرای سیاست های مربوط به میراث فرهنگی و حفاظت از آنها بر عهده سازمان آژانس امور فرهنگی است و سازمان ملی گردشگری در ژاپن مسئول رسیدگی به امور گردشگری داخلی و بین المللی این کشور است.

امارات متحده عربی ؛ اداره فرهنگ و گردشگری

اداره فرهنگ و گردشگری امارات وظیفه رسیدگی به امور میراث فرهنگی و گردشگری را در این کشور بر عهده دارد. این اداره یکی از مهم ترین وظایف خود را بهبود شهرت دنیای، حفظ و شناساندن فرهنگ بومی این کشور تعریف نموده است.

منبع: چمدان
انتشار: 22 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 237

به "میراث فرهنگی و گردشگری در کشورهای دیگر چه ساختاری دارند؟ ، ساختار پیشرو فراسازمانی در ایتالیا و فرانسه ، ایران در جهت ساختاری ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی و گردشگری در کشورهای دیگر چه ساختاری دارند؟ ، ساختار پیشرو فراسازمانی در ایتالیا و فرانسه ، ایران در جهت ساختاری ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید