نقاشی قدیمی مربوط به ظاهر 180 سال قبل آرامگاه حافظ

به گزارش تور آسیایی ارزان، به مناسب روز بزرگداشت حافظ، تصویری از یک نقاشی مربوط به 180 سال پیش آرامگاه حافظ در فضای مجازی منتشر شده است.

نقاشی قدیمی مربوط به ظاهر 180 سال قبل آرامگاه حافظ

به گزارش خبرنگار، بیستم مهرماه روز عظیمداشت حافظ است که هرساله در این روز جشن ها و برنامه های متنوعی در شیراز و سایر نقاط دنیا برگزار می گردد. عمده برنامه های این روز شامل شب شعر، گل افشانی آرامگاه حافظ، نمایش و رونمایی از دیوان های شعر حافظ و ... است. البته سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از این برنامه ها لغو شده است.

خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی، شاعر عظیم سده هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی دنیا است. بیش تر شعر های حافظ غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوه سخن پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوه سخنش با او مشهور است. او از مهم ترین تاثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می گردد.

  • واکنش کاربران به مناسبت روز عظیمداشت #حافظ

به همین مناسبت، تصویری از یک نقاشی مربوط به 180 سال پیش آرامگاه حافظ در فضای مجازی منتشر شده است. این نقاشی توسط پاسکال کوست کشیده شده است. پاسکال کوست نقاش و معمار و خاور شناس فرانسوی بود.

کوست همراه با اوژن فلاندن (نقاش) در زمان محمد شاه قاجار در سال 1220 هجری شمسی به ایران سفر کرد. علاوه بر نقاشی های فلاندن، کوست نیز طراحی ها و نقشه هایی از آثار تاریخی ایران رسم کرد. این نقاشی ها و طراحی ها شرایط بنا های تاریخی ایران در آن موقع را به خوبی نشان می دهد و همچنین نقشه های بنا های از بین رفته مانند قصر قاجار و کاخ آیینه خانه ارزش فراوانی دارند. آن ها تقریبا تمامی آثار تاریخی و باستانی سراسر ایران به جز خراسان و حاشیه دریای خزر را مورد بازدید قرار دادند و از تمام بنا های ارزشمند طراحی و نقاشی خلق کردند. قزوین، اصفهان، شیراز، تهران، آذربایجان، همدان و بروجرد و نیز تخت جمشید، بیشاپور، بیستون، کنگاور، نهاوند و فیروزآباد از جمله مکان هایی است که این دو نقاش از آن ها بازدید نموده و آثار هنری خود را به وجود آورده اند.

در ادامه تصویر نقاشی قدیمی از حافظیه را مشاهده می کنید:

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1281

به "نقاشی قدیمی مربوط به ظاهر 180 سال قبل آرامگاه حافظ" امتیاز دهید

1 کاربر به "نقاشی قدیمی مربوط به ظاهر 180 سال قبل آرامگاه حافظ" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقاشی قدیمی مربوط به ظاهر 180 سال قبل آرامگاه حافظ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید