همه چیز درباره غواصی

به گزارش تور آسیایی ارزان، غواصی سفر به ناشناخته ها است؛ ناشناخته هایی در اعماق زمین و در آب ها که تماشا آنها می تواند تجربه ای ناب برای هر فرد باشد. شاید اغراق آمیز نباشد که بگوییم زیر دریا و اقیانوس از جمله شگفت انگیزترین مکان های جهان است و شگفت انگیزتر از آن، این است که بتوانیم به طریقی به این جهان سفر کنیم. غواصی کردن کلید ورود به این جهانی پر از جاذبه است. امروزه غواصی فقط به افرادی که به صورت اختصاصی به این کار مشغول هستند مختص نیست. افراد عادی نیز می توانند با فراگیری آموزش های ساده در نقاطی همانند جنوب ایران و یا کشورهایی مانند فیلیپین، سریلانکا، و... به اعماق ناشناخته ها سفر نمایند. اگر غواصی کردن یکی از آرزوهای شما است باید با نکات غواصی آشنا شوید و برترین مکان ها را برای غواصی بشناسید. در مقاله امروز با ما همراه باشید تا مهم ترین نکات ممکن را در خصوص غواصی با شما در میان بگذاریم.

همه چیز درباره غواصی

غواصی چیست؟

غواصی به فن شناوری و غوطه وری یا شناکردن در زیر آب و اقیانوس گفته می شود. غواصی دارای شاخه های مختلفی است که می توان به غواصی صنعتی، غواصی تکنیکال، غواصی نظامی، غواصی ایمنی عمومی و بعلاوه غواصی ورزشی (برای ورزش و سرگرمی) اشاره نمود. بسیاری از افراد به شکل تخصصی به غواصی می پردازد که برای این منظور به بعضی پیش احتیاجها همانند پیش احتیاجهای مهارتی، پیش احتیاج جسمانی، پیش احتیاج محیطی، و پیش احتیاج سنی احتیاج است.

آیا غواصی امن است؟

تصویری که پس از شنیدن نام غواصی به فکر ما می رسد یک فرد است که با یک لباس تیره رنگ و با تجهیزات خاص در حال مکاشفه در زیر دریا است. این تصور برای بسیاری از افراد همیشه با اندکی هراس نیز همراه است؛ زیرا دنیای زیر آب بسیاری مواقع ما را به یاد کوسه ها و حیوانات بزرگ الجثه می اندازد. جدای از این تصویر فانتزی، غواصی در منطقه ها امن انجام می شود و احتیاجی به نگرانی ندارد؛ اما برای انجام آن احتیاج به آشنایی با نکات غواصی است. شاید پیش از آشنایی با نکات غواصی بد نباشد کمی در خصوص غواصی بدانیم.

انواع غواصی

غواصی در چند نوع متفاوت انجام می شود که در ادامه با آنها آشنا می شوید:

غواصی آزاد

غواصی آزاد تنها با هوای ذخیره شده در شش ها انجام می شود. قدمت غواصی آزاد به 4000 سال پیش باز می شود و احتیاجمند شش های بسیار قوی است. این ورزش در ابتدا برای جستجوی مروارید در سطح دریا ابداع شد و بعدها وارد عرصه ورزش حرفه ای گشت.

غواصی اسکوبا

در غواصی اسکوبا شما با مجموعه ای از امکانات تنفسی به زیر آب می روید. در این شرایط شما با گاز تنفسی (هوای فشرده شده) که در سیلندر غواصی اسکوبا ذخیره شده تنفس می کنید. غواصی اسکوبا در دو نوع سیستم غواصی مدل باز و غواصی مداربسته انجام می شود.

غواصی با تغذیه از سطح

این غواصی، نوع غواصی صنعتی است و احتیاجمند پوشیدن کلاه و یا ماسک های غواصی می باشد که به شکل کاملی صورت را بپوشانند. در این نوع، گازهای تنفسی به وسیله یک شیلنگ به نام بندناف از سطح به بدن غواص منتقل می شود. این تغذیه به وسیله کشتی پشتیبان غواصی و یا به شکل مستقیم به وسیله یک اتاقک زیر آبی ارائه می شود. از این روش برای تمیزکردن بدنه شناورها و گاهی برای انجام فعالیت های توریستی برای کسانی که غواص حرفه ای نیستند استفاده می شود.

غواصی اشباع

این غواصی به غواصان صنعتی اجازه می دهد تا چند روز و چند هفته در عمق آب باقی بمانند. به علت تفاوت فشار در روی سطح دریا و زیر آب، پس از بازگشت غواص، تا چند روز در محفظه های فشار از آنها مراقبت می شود.

تجهیزات غواصی شامل چه مواردی است؟

برای انجام غواصی به شکل حرفه ای به تجهیزاتی احتیاج دارید که مهم ترین آنها به توضیح زیر هستند:

- ماسک غواصی

- باله های غواصی (فین ها)

- تانک هوا

- وِت سوت یا دِرای سوت (لباس غواصی)

- رگلاتور غواصی یا تنظیم نماینده فشار هوای تنفسی

- هدایت شناور نشانه دار

- گز فشارسنج هوا

- گز عمق سنج

- چراغ قوه

- قطب نما

آموزش غواصی چگونه امکان پذیر است؟

در دنیا برای آموزش غواصی چند سیستم آموزشی متفاوت وجود دارد که آموزش های آنها تقریباً یکسان اما با مرحله بندی های فرق دارد. بیشتر مدرسه های غواصی این استانداردها را در دوره های آموزشی خود دارند. شما در ابتدا باید این سیستم های آموزشی را آنالیز کنید و سپس با انتخاب سیستم موردنظر خود در یک مدرسه غواصی معتبر ثبت نام نمایید. امروز در ایران مؤسسات متعددی به آموزش غواصی به افراد می پردازند که شما می توانید با آنالیز آن ها مؤسسه مناسب خود را انتخاب کنید.

شگفت انگیزترین مکان های غواصی در ایران

اگر می خواهید هیجان رفتن به اعماق دریا را در کشور خودمان تجربه کنید مکان های متعددی برای برآورده کردن این آرزوی شما وجود دارد. سایت های غواصی کنترل شده ای در کشور ما هستند که شما می توانید برای آموزش و یا حتی سرگرمی به آنها مراجعه کنید. سایت های غواصی در ایران در منطقه های همانند کیش، قشم و چابهار مستقر هستند که در ادامه با ویژگی های هرکدام به اختصار آشنا می شوید:

غواصی در جزیره کیش

یکی از مناسب ترین مکان ها برای غواصی، جزیره کیش است. جزیره کیش یکی از زیباترین و غنی ترین جانوران دریایی را دارد و پوشش مرجانی خیره نماینده اش در سواحل شرقی تجربه ای بی نظیر برایتان رقم می زند. سایت های غواصی در جزیره کیش متعدد هستند که از آن جمله می توان به سایت های غواصی کلبه هور، ژوراسیک پارک، بیگ کورال، دشت جلبک، دره ستاره ها و... اشاره نمود در ادامه به معرفی تعدادی از آنها می پردازیم:

سایت غواصی بیگ کورال

این سایت مناسب افراد مبتدی است و در شرق جزیره کیش قرار گرفته است. مرجان های متنوعی در این سایت غواصی وجود دارند که زیبایی آن ها در حین غواصی تجربه ای خاص به شما می بخشند. عمق این سایت 6 تا 7 متر است و در زمان جزر آب به 4 متر نیز می رسد؛ به همین علت مناسب افراد غیرحرفه ای است. در این سایت شما می توانید آبزیانی همانند اژدها ماهی، ملوان ماهی، انواع خرچنگ، لاک پشت های آب شور و... را مشاهده کنید.

سایت غواصی کشتی یونانی

این سایت که در اطراف کشتی یونانی قرار گرفته است برای غواصان مبتدی مناسب است. عمق آب در این منطقه به 5 متر می رسد و ممکن است بتوانید تا عمق 8 متری نیز پیش بروید. در این منطقه شما می توانید پروانه این کشتی، و دیگر آهن آلات و تجهیزات کشتی را از نزدیک مشاهده کنید. بعلاوه امکان دیدن کشتی از حفره شمالی آن امکان پذیر است؛ هرچند ورود به داخل بدنه به علت پوسیدگی کشتی خطرناک می باشد.

سایت غواصی سمبارون

این سایت در غرب جزیره کیش قرار گرفته است. زیباترین ردیف های مرجانی جزیره و گونه های متنوعی از آبزیان در این ناحیه به چشم می خورد. عمق این سایت از 16 متر شروع می شود و تا 60 متر ادامه دارد.

سایت های غواصی در جزیره قشم

یکی از مقاصد غواصان جزیره قشم است که در آن مرجان های دست نخورده و موجودات زنده دریایی بسیار زیبایی دیده می شود. سایت های غواصی این جزیره سایت غواصی خلیفه، هرمز، جزیره لارک، جزیره ناز، باغ مرجانی، جزایر هنگام و... هستند که در ادامه با بعضی از آن ها آشنا می شوید:

سایت غواصی هنگام

جزیره هنگام، به جزیره دلفین ها نیز مشهور است و شما می توانید مرجان های زیبا، لاک پشت های بزرگ، دلفین ها و کوسه ها را در زیر آب دیدن کنید. این سایت عمقی حدود 5 تا 15 متر دارد و غواصی در آن بسیار راحت و بی دردسر است.

سایت غواصی ناز

این جزیره در بخش شرقی جزیره قشم و در فاصله یک کیلومتری آن قرار گرفته است. عمق آب این سایت از 2 تا 5 متر متغیر است و مناسب غواصان مبتدی می باشد. امکان دیدن دلقک ماهی، شقایق های دریایی، گربه ماهی و گونه های مختلفی از لاک پشت و خرچنگ در این منطقه امکان پذیر است. در تور قشم خبرنگاران امکان غواصی نیز می توانید داشته باشید.

سایت های غواصی در چابهار

چابهار نیز به داشتن سایت های غواصی خاص خود معروف است. شما در آب های این منطقه می توانید مرجان های نرم و سخت، و بسیاری از آبزیان و ماهی های رنگارنگ را دیدن کنید. از جمله سایت های منطقه چابهار سایت غواصی انبار نفت، جزیره شیطان، کاهاری، بیریس، زامشدان و... هستند.

سایت غواصی کاهری

این سایت غواصی 17 متر عمق دارد و روبروی اسکله بهشتی قرار گرفته است. این منطقه پوشیده از مرجان های بسیار زیباست و انواع ماهی مانند خفاش ماهی، پروانه ماهی، ماهی شوریده، ماهی حلوا سفید و... در آن قابل مشاهده هستند.

سایت غواصی انبار نفت

سایت غواصی انبار نفت به علت عمق 7 متر خود مناسب افراد غیرحرفه ای است. در این سایت شما می توانید ماهی های مختلفی همانند فرشته ماهی، جراح ماهی، شقایق های دریایی و مرجان های نرم و سخت را مشاهده کنید.

غواصی در سریلانکا و فیلیپین

امروزه نقاط مختلفی در سرتاسر دنیا برای غواصی کردن وجود دارد. دو منطقه بسیار مهم و دیدنی که می توانند تجربه ای بی نظیر را به افراد علاقه مند غواصی ارائه دهند سریلانکا و فیلیپین هستند. ازآنجاکه امروزه این دو مقصد گردشگری بازدیدنمایندگان بسیاری دارند افراد علاقه مند می توانند برای داشتن یک غواصی مجذوب نماینده به سایت های معروف این منطقه ها بروند. بعد از غواصی در این کشور، خرید برترین سوغات سریلانکا را از قلم نیاندازید. در ادامه با سایت های غواصی معروف این دو کشور آشنا می شوید:

غواصی در سریلانکا

سواحل سریلانکا یکی از نقاط بسیار معروف برای غواصی مسافران تور سریلانکا هستند. غواصی در سریلانکا تحت تأثیر بادهای موسمی فصلی است. بااین حال، بدون درنظرگرفتن این موضوع شما همیشه غواصی بی نظیری را در این منطقه تجربه می کنید. اگر بین اکتبر و مه به سریلانکا سفر می کنید، باید به سواحل غربی و جنوب غربی بروید. اگر قصد دارید از ماه می تا اکتبر سفر کنید، سواحل شمال شرقی برترین شرایط را دارند. اگر قصد سفربه سریلانکا را دارید حتما مطلب برترین هتل های سریلانکا نیز برایتان مجذوب نماینده خواهد بود.

سایت های غواصی معروف سریلانکا

صخره سوامی (Taprobane Reef), Trincomalee

این سایت غواصی بسیار منحصربه فرد است و عکس های بسیاری از آن به وسیله غواصان دنیا گرفته شده است. صخره سوامی محل زندگی آبزیان و موجودات دریایی بسیاری است و بعلاوه مجسمه هایی از معبدی ویران شده در قرن هفدهم در آنجا دیده می شود. این منطقه دارای تعدادی مکان غواصی است و می توانید سنگ تراشی زیر آب و سایر مجذوب نمایندهیت های دیگر را در آنجا بیابید. آرتور سی کلارک معروف، از این مکان ها در کتاب خود به نام صخره های تاپروبانه در سال 1957 نام برده است. منطقه ترینکومالی بعلاوه برای دیدنی دلفین ها و نهنگ ها بسیار محبوب است.

باغ های گورگونی، کلمبو (Gorgonian Gardens, Colombo)

همان طور که از سایت غواصی با این نام انتظار می رود، مملو از نوعی درختان و مرجان های گورگونی است. این سایت به علت زیبایی طبیعی اش معروف است و به همین علت، لنگر انداختن در اینجا اکیداً ممنوع می باشد. برای دیدن مرجان های باغ های گورگونی احتیاج است به ارتفاع مناسب در حدود 35 متر (115 فوت) بروید؛ بنابراین، این سایت فقط برای غواصان دارای گواهی توصیه می شود. علاوه بر گورگونی ها می توانید تعداد زیادی از ماهی های خاص را در این ناحیه مشاهده کنید.

صخره بولداگ (Bull Dog Reef, Kalpitiya)

منطقه Kalpitiya به خاطر مجموعه ای از مخلوقاتش بسیار شناخته شده است. بولداگ ریف احتمالاً زیباترین صخره در این منطقه است. صخره بولداگ یکی از برترین مکان های غواصی در سریلانکا برای کسانی است که به زندگی دریایی ماکرو و عکاسی زیر آب علاقه دارند. اگر کمی در این ناحیه صبر کنید، حتی ممکن است ماهی بزرگ و مجذوب نماینده ناپلئون راسی را ببینید.

سایت غواصی ترینکوماله (Trincomalee)

این منطقه یک شهر بندری است و در نزدیکی شهر کلمبو قرار گرفته است. در این منطقه برای غواصی می توانید تا عمق 42 متر زیر دریا بروید. به طور معمول غواصان حرفه ای که علاقه مند به دیدن و کشف کشتی های قدیمی از زمان جنگ دنیای دوم هستند به این سایت غواصی می روند. این منطقه یکی از زیباترین منطقه ها برای غواصی در سریلانکا است که دارای صخره های مرجانی زیبا، شقایق های رنگارنگ و ماهی های بسیار دیدنی است.

برترین نقاط غواصی در فیلیپین

فیلیپین با توجه به تعداد بسیار زیاد جزایر خود یکی از برترین نقاط برای غواصی در دنیا است. در این منطقه غواصی مطابق با کلاس و استانداردهای دنیای انجام می شود و یکی از سرگرمیات مسافران تور فیلیپین است. شما می توانید بسیاری از موجودات دریایی عجیب و طبیعت زیبای منطقه زیر دریای این ناحیه را با غواصی از نزدیک ببینید. سایت های غواصی در فیلیپین تنوع بالایی دارند که از آن جمله می توان به سایت غواصی کرون، جزیره بهل، جزیره آپو و... اشاره نمود. در ادامه با دو سایت بسیار معروف فیلیپین آشنا می شوید:

صخره های توباتاها، پالاوان (TUBBATAHA REEFS, PALAWAN)

بالاترین تنوع زیستی را می توانید در این منطقه ببینید. پارک طبیعی صخره های توباتاها یکی از میراث دنیای یونسکو است که در پالاوان، در قلب دریای سولو واقع شده است. بسیاری عقیده دارند که Tubbataha برترین نقطه غواصی در فیلیپین و یکی از متنوع ترین نقاط غواصی روی زمین است. آب در این منطقه گرم و دید همیشه عالی است و از برترین منطقه ها برای عکس برداری می باشد.

صخره های مرجانی بکر، غنی ترین تنوع زیستی دریایی در کشور، و فعالیت های دریایی بزرگ یا کوچک همه در این نقطه گردآمده اند. این منطقه محل زندگی کمتر از 600 گونه ماهی، 360 گونه مرجان (حدود 50 درصد گونه های مرجانی در دنیا)، 11 گونه کوسه (شامل کوسه ببر، کوسه نهنگ و نوک سفید)، 13 گونه دلفین، و نهنگ ها، لاک پشت های سبز دریایی و... است.

از صخره آموس اغلب به عنوان برترین مکان غواصی در توباتاها نام برده می شود که دارای مرجان های نرم رنگارنگ، ماهی های بزرگ، کوسه های صخره ای بزرگ و دیواری پوشیده از گورگونی است.

آنیلائو، باتانگاس (ANILAO, BATANGAS)

برترین غواصی در فیلیپین را می توانید در این منطقه تجربه کنید. آنیلائو، یکی از برترین مقاصد عکاسی ماکرو (Micro Photography) در دنیا است و تنها 2 ساعت با ماشین از مانیل فاصله دارد. با داشتن مجموعه وسیعی از موجودات نادر، این منطقه به معنای واقعی کلمه یک بهشت بر روی زمین برای غواصی در آب، غواصی در آب سیاه و عکاسی ماکرو است.

لیست بلندی از موجودات دریایی در مقیاس کوچک و بزرگ می توانید در این منطقه بیابید. قورباغه ماهی، اسب های دریایی، کاتل فیش، پیپ ماهی و... از آن جمله اند. صخره های مرجانی زیبا، لاک پشت ها، چتر دریایی، و گهگاهی کوسه های صخره ای در انتظار شما در آنیلائو هستند.

خلیج سیکرت که با نام Manit Muck نیز شناخته می شود، احتمالاً برترین مکان غواصی در آنیلائو است. در اینجا، می توانید اختاپوس، واندرپاوس، ماهی پایپ، و قورباغه ماهی را مشاهده کنید. غواصی در مانیت در شب نیز بسیار فوق العاده است.

غواصی با تورهای خبرنگاران

غواصی یکی از ورزش های آبی است که امروزه هم در دنیای حرفه ای و هم به شکل سرگرمیی طرف داران بسیاری دارد. همه افراد به برای یادگیری غواصی به شکل حرفه ای اقدام نمی نمایند و گاه در سفر به سواحل دیدنی، برای انجام غواصی وسوسه می شوند. غواصی سرگرمیی با دیدن آموزش های ابتدایی و ساده ممکن است. برای تجربه سفر به زیر دریا شما می توانید در منطقه های همانند کیش، قشم و چابهار غواصی را تجربه کنید و یا اگر قصد سفر به کشورهایی نظیر فیلیپین یا سریلانکا را دارید از امکانات غواصی در این نواحی استفاده نمایید. در تور خارجی خبرنگاران فرصت غواصی در سواحل شگفت انگیز دنیا را داشته باشید.

آشنایی با نکات غواصی پیش از تجربه این ورزش مهیج و بعلاوه دانستن اینکه کدام سایت های غواصی مناسب افراد مبتدی و یا حرفه ای هستند، ضروری است. اگر قصد یک سفر همراه با تجربه غواصی را دارید آژانس خبرنگاران با برگزاری تور سریلانکا و تور فیلیپین می تواند این تجربه بی نظیر را به شما هدیه دهد.

منبع: دالاهو
انتشار: 13 تیر 1402 بروزرسانی: 13 تیر 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2287

به "همه چیز درباره غواصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره غواصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید