هیأت داوران جشنواره فیلم کن 2021 معرفی گردید

به گزارش تور آسیایی ارزان، هیأت داوران جشنواره بین المللی فیلم کن 2021 که قرار است از تاریخ 15 تا 26 تیرماه برگزار گردد، تعیین شده است.

هیأت داوران جشنواره فیلم کن 2021 معرفی گردید

پیش از این اعلام شده بود که اسپایک لی هنرمند آمریکایی و کارگردان آثاری چون 5 هم خون (Da 5 Bloods) و بلکککلنزمن (BlacKkKlansman) این دوره برای دومین بار رییس هیأت داوران این جشنواره خواهد بود.

با اعلام سایر اعضای هیأت داوران تعیین شد که سال جاری برای بار دوم در تاریخ برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کن اعضای زن هیأت داوران در اکثریت خواهند بود. سال جاری پنج زن و چهار مرد (از جمله اسپایک لی) اعضای هیأت داوران را تشکیل می دهند.

اعضای زن هیأت داوران از ماتی دیوپ بازیگر و کارگردان فرانسوی-سنگالی، میلن فارمر خواننده، نویسنده و بازیگر فرانسوی-کانادایی، مگی جیلنهال بازیگر، کارگردان و تهیه کننده آمریکایی، جسیکا هاسنر فیلم نامه نویس و کارگردان اتریشی و ملانی لوران بازیگر و کارگردان فرانسوی تشکیل شده است.

این 5 نفر در کنار کارگردان و تهیه کننده برزیلی کلبر مندونسا فیلیو، طاهر رحیم بازیگر فرانسوی، سونگ کانگ-هو بازیگر اهل کره جنوبی و البته اسپایک لی هیأت داوران را تشکیل می دهند.

ماتی دیوپ که عموما بین داکار (پایتخت سنگال) و پاریس به عنوان محل زندگی در رفت وآمد است سال 2019 اولین فیلم بلند داستانی اش آتلانتیک (Atlantics ) را در جشنواره فیلم کن به نمایش گذاشت و جایزه عظیم کن 2019 را تصاحب کرد. او در عین حال اولین زن سیاه پوستی است که اثرش به جمع فیلم های بخش مسابقه جشنواره راه یافت و برای دریافت نخل طلا رقابت کرد. دیوپ فعالیت های خود را سال 2008 با بازی در فیلم 35 پیک رام (35 Shots of Rum) به کارگردانی کلر دنی شروع کرد و حال خود به یک کارگردان خوش آتیه تبدیل شده است.

دیگر عضو هیأت داوران میلن فارمر که متولد کبک کانادا است را باید یکی از پرفروش ترین خواننده های کشور فرانسه در نظر گرفت که طی 35 سال فعالیت هنری اش کارنامه پیروزی را برجا گذاشته. این خواننده، ترانه سرا و بازیگر فرانسوی-کانادایی با بسیاری چهره های شاخص جشنواره کن همکاری داشته و بخت خود را در بخش صداپیشگی آثار انیمیشن هم آزموده است.

مگی جیلنهال از داوران دیگر این دوره بیشتر به عنوان یک بازیگر شناخته می گردد گرچه فعالیت های متنوع دیگری هم داشته. جیلنهال که از یک خانواده هنری می آید (فرزند استیون جیلنهال کارگردان و خواهر جیک جیلنهال بازیگر سینما) با بازی در فیلم سینمایی منشی (Secretary) نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد. این بازیگر سال 2008 شوالیه تاریکی (The Dark Knight) نولان را فرصت خوبی برای نمایش توانایی های خود در نظر گرفت و یک سال بعد با حضور در دل دیوانه (Crazy Heart) اثر اسکات کوپر نامزد دریافت جایزه اسکار بازیگری شد. مگی جیلنهال همین سال جاری با کارگردانی اولین اثر سینمایی اش دختر گمشده (The Lost Daughter) به عرصه کارگردانی پانهاده است.

جسیکا هاسنر دیگر عضو زن هیأت داوران هفتاد و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن تا به امروز با سه فیلم ریتای دوست داشتنی (Lovely Rita )، هتل (Hotel ) و عشق دیوانه (Amour Fou ) در بخش نوعی نگاه (Un certain regard ) جشنواره حضور یافته است. پنجمین و اولین فیلم انگلیسی زبان این کارگردان جو کوچکـ (Little Joe) بود که سال 2019 به بخش مسابقه جشنواره راه یافت و برای نخل طلا رقابت کرد. این فیلم نهایتا پیروز شد جایزه بهترین بازیگر زن را تصاحب کند.

نهایتا پنجمین زن فهرست داوران ملانی لوران یک بازیگر شناخته شده در سینمای فرانسه است. شاید معروف ترین نقش لوران برای مخاطبان هالیوود حضور او در فیلم سینمایی حرامزاده های لعنتی (Inglourious Basterds) کوئنتین تارانتینو باشد. لوران در این اثر نقش شوشانا دختری را بازی کرد که میخواهد از نازی ها انتقام بگیرد. این بازیگر 38 ساله به تازگی به کارگردانی رو آورده و سال 2011 اولین اثرش قبول شده (The Adopted) را جلوی دوربین برد. از آثار جدیدتر این بازیگر کارگردان شده می توان به تنفس (Respire ) ساخته سال 2014 و گالوستون (Galveston) فراوری سال 2018 اشاره نمود.

در کنار اسپایک لی احتمالا مهم ترین کارگردان این جمع کلبر مندونسا فیلیو است. این هنرمند برزیلی اولین فیلم بلندش را سال 2013 تحت عنوان صداهای همجوار (Neighboring Sounds) ساخت؛ فیلمی که با تحسین منتقدان روبه رو شد. چندین فیلم دیگر فیلیو هم جالب توجه سینمادوستان قرار گرفته و در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن حضور یافتند؛ از جمله آن ها می توان به برج دلو (Aquarius) و قوش شب (Bacurau) اشاره نمود؛ قوش شب پیروز شد جایزه هیأت داوران جشنواره سال 2019 را به خود اختصاص دهد.

دو چهره باقی مانده هیأت داوران هر دو بازیگرند. طاهر رحیم، زاده فرانسه و اصالتا الجزایری بابت حضور در فیلم سینمایی یک پیامبر (A Prophet) ساخته ژاک اودیار به شهرت رسید. یک پیامبر جوایز متعددی گرفت و نام این بازیگر را هم سر زبان ها انداخت. رحیم در فیلم گذشته (The Past) اصغر فرهادی هم نقش سمیر را بازی کرد.

نهایتا آخرین چهره هیأت داوران بازیگر معروف این سال های سینمای کره جنوبی یعنی سونگ کانگ-هو است. گرچه این بازیگر طی 20 سال گذشته در سینمای کره مشغول به فعالیت بوده اما چند سال اخیر بویژه بابت فیلم انگل (Parasite) نزد مخاطبان غربی محبوب شد. سونگ کانگ-هو بازیگری را با حضور در فیلم سینمایی روزی که یک خوک به چاه سقوط کرد (The Day a Pig Fell into the Well) شروع کرد. او با حضور در فیلم های پارک چان-ووک همچون منطقه امنیتی مشترک (Joint Security Area ) و همدردی با آقای انتقام (Sympathy for Mr. Vengeance) به شهرت رسید و با بازی در آثار بونگ جون-هو مثل خاطرات قتل (Memories of Murder) و انگل، ستاره ای برجسته شد.

قرار است جشنواره بین المللی فیلم کن 2021 با فیلم سینمایی آنت (Annette) ساخته لئوس کاراکس افتتاح گردد. اصغر فرهادی کارگردان مشهور ایرانی هم سال جاری فیلم جدیدش قهرمان (A Hero) را در این جشنواره بین المللی به نمایش می گذارد. فرهادی تا کنون سه فیلم قبلی اش گذشته، فروشنده و همه می دانند را اولین بار در جشنواره کن به نمایش گذاشته است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1722

به "هیأت داوران جشنواره فیلم کن 2021 معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیأت داوران جشنواره فیلم کن 2021 معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید