15 مستند دیدنی درباره آدم های مشهور که نباید از دست بدهید

به گزارش تور آسیایی ارزان، مشهور و معروف بودن، از آن جایی که همه دوست دارند از زندگی شخصی شما سر در بیاورند و غریبه ها، در پارک و خیابان، ممکن است شما را تعقیب و اذیت نمایند، کار آسانی نیست. وقتی که تبدیل به نامی بزرگ در صنعت تفریح شوید، هرجا که بروید، از شما استقبال می نمایند و با این حال، برجسته بودن، نقاط منفی مخصوص به خودش را هم دارد. با این 15 مستند تماشایی درباره آدم های مشهور، نگاهی می اندازیم به زندگی شخصی آن ها.

15 مستند دیدنی درباره آدم های مشهور که نباید از دست بدهید

مستندهایی که درباره افراد معروف ساخته می شوند، یکی از راه های مناسبی هستند که می توان به وسیله آن ها میراث یک هنرمند را برجسته کرد و این مستندها، به هواداران اجازه می دهند که همیشه بتوانند به لحظات به یادماندنی مسیر شغلی هنرمند موردعلاقه خود، نگاه نمایند و از آن الگو بگیرند. تمام مستندهایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، نگاهی دقیق به زندگی هنرمندان برجسته کرده اند و به جنبه های انسانی زندگی آن ها، توجه ویژه کرده اند؛ از زندگی غم بار اما قدرتمند ترانه سرایی به نام امی گرفته تا داستان های شگفت انگیز زندگی فیلم سازی به نام استیون اسپیلبرگ.

15. بین دونیمه (Halftime)

  • کارگردان: آماندا میچلی
  • سال فراوری: 2022
  • امتیاز راتن تومیتوز: 82 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.6 از 10

بین دونیمه، مستندی است که زندگی شخصی و حرفه ای جنیفر لوپز را، از نزدیک، دنبال می کند و در حالی که تمرکزش بر اجرای لوپز در بین دونیمه مسابقات سوپربال و استقبال همگانی از آخرین فیلم او، شیادان (Hustlers)، می باشد، پیروز می شود پرتره ای مجذوب کننده، از این هنرمند آمریکایی، ارائه دهد. تمام هواداران لوپز، باید این مستند درباره لوپز را که یکی از آدم های مشهور و محبوب سراسر جهان است، تماشا نمایند.

آن چه بین دونیمه را برای تماشا ارزشمند می کند، مسیری است که این مستند، از تکامل حرفه ای یک خواننده پاپ پرهوادار که هنوز در حال خواندن است، رسم می کند. علاوه بر خوانندگی، لوپز در فیلم های زیادی هم نقش آفرینی کرده است. این مستند، توجه ها را به کاریزمای لوپز، به عنوان یک اجرانماینده، جلب می کند و هم چنین تعهدکاری و ثابت قدم بودن لوپز، به عنوان یک هنرمند، را به تصویر می کشد.

14. بچه خوشگل: بروک شیلدز (Pretty Baby: Brooke Shields)

  • کارگردان: لانا ویلسن
  • سال فراوری: 2023
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10

در بین مستندهایی که سال 2023 منتشر شدند، بچه خوشگل که مستندی تکان دهنده و ناراحت نماینده است، به روزهای ابتدایی بروک شیلدز به عنوان بازیگر و مدل و ورود او به این صنعت می پردازد. با این که تماشا کردن این مستند می تواند عجیب و شوکه نماینده باشد، اما الزامی است و تماشا آن، به همه پیشنهاد می شود. در حالی که، برای سال های طولانی، نام بروک شیلدز بر سر زبان ها بود، بسیاری از هواداران او، شاید هرگز چیزی از بدرفتاری های هالیوود با بروک شیلدز، در روزهای اولیه ورود وی به این صنعت، نشنیده باشند.

بچه خوشگل: بروک شیلدز، مستندی صمیمی و یک فصلی است که با روایتی تماشایی سعی دارد مسائل صنعت فیلمسازی و مدلینگ در آمریکا را به تصویر بکشد. این مستند، بروک شیلدز را نشان می دهد که از دختری جوان و آسیب دیده، تبدیل به زنی می شود که سعی دارد قدرت حقیقی خودش را کشف کند. نقطه قوت آثار مستند درباره آدم های مشهور، این است که می توانید مسیر زندگی آن ها را در فکر خود ترسیم کنید.

13. کرت کوبین: مونتاژ گجسته (Kurt Cobain: Montage of Heck)

  • کارگردان: برت مورگن
  • سال فراوری: 2015
  • امتیاز راتن تومیتوز: 97 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 83 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10

مستند برت مورگن که برای نخستین بار در جشنواره فیلم ساندنس سال 2015 به اکران عمومی عایدی و با استقبال گسترده مخاطبان روبه رو شد، داستان زندگی خواننده فقید، کرت کوبین را طی سال های ابتدایی فعالیت اش در ابردین، مشهورشدنش به عنوان یک ستاره موسیقی و در نهایت سقوط دوباره اش و جدایی اش از گروه نیروانا را روایت می کند.

کوبین کورت: مونتاژ گجسته، سعی دارد، تا حد ممکن، جنبه های انسانی کوبین کورت را به تصویر بکشد و توجه ها را به بخش هایی از شخصیت او معطوف کند که هرگز به وسیله مردم دیده نشده اند. این مستند، به خوبی پیروز می شود لحظات غمگین و شاد زندگی کوبین را، در کنار هم، به تصویر بکشاند. اگرچه لحظات ناراحت نماینده این مستند ممکن است مخاطب را اندوهناک کند، با این حال اگر دوست دارید این هنرمند معروف را بیش تر بشناسید، باید این مستند را تماشا کنید.

12. خانم آمریکایی (Miss Americana)

  • کارگردان: لانا ویلسن
  • سال فراوری: 2020
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 65 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

بی شک، حالا دیگر همه هواداران تیلور سوئیفت، نام این مستند را -که درباره زندگی یکی از آدم های مشهور موردعلاقه آن ها است- شنیده اند و به احتمال فراوان، آن را تماشا کرده اند؛ و حتی شاید آن را یکی از برترین مستندهای جهان توصیف نمایند! با وجود این، حتی کسانی که خودشان را هوادار این خواننده نمی دانند هم می توانند از تماشا این مستند لذت ببرند و با تماشا آن، سرگرم شوند. این مستند، تیلور سوئیفت را طی سال های فعالیت حرفه ای اش، به عنوان خواننده، دنبال می کند.

آن چه خانم آمریکایی را متمایز می کند، به تصویر کشاندن مسائلی است که این خواننده پاپ، طی سال ها، با آن ها روبه رو شده است؛ مسائلی مانند اختلال پرخوری ای که گاهی زندگی او را مختل می کند. این مستند، صادق، بی تعارف و افشاگر است و همین ویژگی ها، آن را، تبدیل به مستندی واقعی می نمایند. آخرین مستندی که اخیرا از زندگی تیلور سوئیفت ساخته شده است و با نام تیلور سوئیفت: تور دوره ها (Taylor Swift: The Eras Tour) به اکران عایدیه، توانسته است در گیشه به فروش بیش از 248 میلیون دلاری دست پیدا کند.

11. سلنا گومز: فکرم و من (Selena Gomez: My Mind & Me)

  • کارگردان: الک کشیشیان
  • سال فراوری: 2022
  • امتیاز راتن تومیتوز: 97 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 86 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

مانند خانم آمریکایی، سلنا گومز: فکرم و من هم نگاهی نزدیک به درون زندگی این خواننده پاپ مشهور می اندازد و باعث می شود نگاه مخاطبان نسبت به زندگی او، به کلی، تغییر کند. ستاره این فیلم که سفر شش ساله زندگی این خواننده با بالا پایین ها، تغییرات و مسائل احساسی او را به نمایش می گذارد، بی شک خود سلنا گومز است.

با توجه به این که گومز در مسیر حرفه ای خودش، به قله های تازهی دست یافته است، این مستند و پیچیدگی هایی که به نمایش می گذارد، باعث می شوند که غذای فکری بسیاری از هنرمندان جوان تهیه شود و بی شک، در همه مخاطبان خود مطلعی فراوری می کند. این مستند، جنبه هایی از زندگی گومز که در آن ها او با بیماری های روانی، مانند اختلال دو قطبی و اختلال اضطراب، روبرو می شود را به تصویر می کشد و برای کسانی که در حال از سر گذراندن چنین شرایطی هستند، موقعیتی فراهم می کند که بتوانند یاری بگیرند.

10. هوم کامینگ (Homecoming)

  • کارگردان: بیانسه
  • سال فراوری: 2019
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.6 از 10

این مستند خوش ساخت نت فلیکس و یکی از تماشای ترین فیلم هایی که درباره یک کنسرت ساخته شده است، بیانسه را نشان می دهد، در کنسرت سال 2018 جشنواره موسیقی و هنر کواچلا ولی، درحالی که پس از سال ها کوشش از یک خواننده و یک چهره هنرمند، به یک جنبش فرهنگی تبدیل شده است. از این فیلم، به عنوان یکی از برترین فیلم های کنسرتی تاریخ سینما یاد می شود.

این فیلم که شامل نقل قول هایی از افراد سیاه پوست برجسته است، به خوبی اجرا شده و بی شک، مخاطب را شگفت زده خواهد نمود؛ حتی اگر آن مخاطب، هوادار این هنرمند بین المللی نباشد. با تعهدی بی نظیر نسبت به گروه اجرایی اش و قدرت بی نظیرش در زمینه مهارت های اجرایی، بیانسه، یکی از هنرمندانی است که صحنه را درخشان تر از پیش کرده است و هوم کامینگ بر این ادعا، صحه می گذارد. در این مستند که درباره زندگی بیانسه، یکی از آدم های مشهور بین المللی است، می توانید از نزدیک، با این چهره برجسته، آشنا شوید.

9. اسپیلبرگ (Spielberg)

  • کارگردان: سوزان لیسی
  • سال فراوری: 2017
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.7 از 10

در حالی که بیش تر مردم با سازنده فیلم های ایندیانا جونز (Indiana Jones)، آرواره ها (Jaws) و پارک ژوراسیک (Jurassic Park) آشنا هستند، این مستند برای عاشقان سینما، نگاهی نزدیک تر به پشت صحنه آثار اسپیلبرگ، درون زندگی جالب اش و دست آوردهای خارق العاده اش فراهم می کند. در مجموع، این مستند داستان اسپیلبرگ را به شیوه ای دلپذیر و تماشای روایت می کند.

مهم ترین بخش این مستند، لحظاتی است که اسپیلبرگ با چهره های سرشناس دیگری، مانند مارتین اسکورسیزی، جورج لوکاس و دنیل کریگ که از دوستانش هستند، درباره فیلم های کلاسیک و فیلم سازان برجسته ای که باعث شدند او عاشق سینما شود، به بحث می نشیند. بی شک، این مستند، مناسب ترین مسنتندی است که عاشقان سینما باید ببینند. از قلم نیاندازید که وقتی که یک مستند درباره زندگی آدم های مشهور ساخته می شود، مخاطب می تواند، بیش از پیش، به فرد مشهور موردعلاقه خود نزدیک شود؛ ضمن اینکه اسپیلبرگ یکی از برترین مستندها درباره کارگردان ها هم هست.

8. تینا (Tina)

  • کارگردان: تی. جی. مارتین و دنیل لیندسی
  • سال فراوری: 2021
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.9 از 10

مستند تینا، با نقش آفرینی تینا ترنر، در نقش خودش، به عنوان یک مستند تماشای، مخاطب را به آرشیو شخصی این خواننده متصل می کند. این مستند از فیلم ها، عکس ها و نوارهای ویدیویی ای تشکیل شده است که پیش از این، هرگز دیده نشده اند. در این مستند تماشایی، ملکه راک، درباره زندگی شخصی اش، مسائل اش، آسیب هایش و چگونه مقابله کردن با آن ها، به شیوه ای الهام بخش، صحبت می کند.

متاسفانه، ترنر سال گذشته، از جهان رفت. تینا، ممکن است مستندی باشد که بسیاری از بینندگان، برای آرامش پیدا کردن، به تماشای آن بنشینند. این مستند، به مخاطبان یاری می کند تا نگاهی به میراث خیره نماینده ترنر بیاندازند و قدرتی که او داشت را، با توجه به کاریزما و توانایی عجیب اش در اجرای کنسرت، مشاهده نمایند. اگر به آشنایی بیشتر با زندگی تینا ترنر علاقه دارید، می توانید درام زندگینامه ای چه ربطی به عشق دارد (Whats Love Got to Do With It?) با بازی آنجلا باست را هم تماشا کنید.

7. ویتنی (Whitney)

  • کارگردان: کوین مک دونالد
  • سال فراوری: 2018
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 75 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

ویتنی، مستندی تکان دهنده است که به وسیله کوین مک دونالد کارگردانی شده و به آنالیز زندگی شخصی و حرفه ای ویتنی هیوستون می پردازد. این فیلم، حاوی بسیاری از عکس های آرشیوی و موسیقی های ضبط شده شخصی و اجراهای نادری است که پیش از این، هرگز شنیده و دیده نشده اند. هم چنین افرادی که بهتر از همه این خواننده فقید را می شناختند، در این فیلم حضور پیدا کرده اند و درباره او، با کارگردان، مصاحبه کرده اند.

بدون شک، ویتنی هیوستون، یکی از بااستعدادترین و به یادماندنی ترین هنرمندان زنده بود و سند دیگری بر درستی این ادعا، فیلمی به نام من می خواهم با کسی برقصم (I Wanna Dance with Somebody) است که ثابت می کند تاثیرات این خواننده، بر تمام این صنعت، سایه انداخته. مستند ویتنی، از فیلم زندگینامه ای اش بسیار گیراتر است، مخاطبان را به درون فکر این شخصیت می برد، بیننده را با سختی ها و آسانی های زندگی او آشنا می کند و با پیروزیت ویتنی هیوستون را به کسانی که او را نمی شناسند، معرفی می کند.

6. پاملا، یک داستان عاشقانه (Pamela, a Love Story)

  • کارگردان: ریان وایت
  • سال فراوری: 2023
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 66 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

بعد ار دهه ها سکوت، خواننده مطرح پاپ، درباره اتفاق شوکه نماینده ای که صدایش را ، برای همیشه، از او گرفت، صحبت می کند. این مستند که به وسیله ریان وایت کارگردانی شده است و پسر پاملا اندرسون، براندون توماس لی، آن را تهیه کرده، شامل عکس هایی است که پیش از این، هرگز دیده نشده اند و دفترچه های خاطراتی که مربوط به سال ها پیش هستند.

تماشا پاملا، یک داستان عاشقانه، برای کسانی که علاقه دارند نگاهی نزدیک به زندگی این بازیگر و مدل آمریکایی بیاندازند، لازم است. این مستند، شیرین، گرم، صادقانه و انسانی است و از همه مهم تر، داستان اندرسون، بالاخره به وسیله کسی تعریف می شود که باید آن را تعریف کند؛ خودش. همین مستند و شنیدن داستان از زبان خود پاملا اندرسون است که باعث می شود دیگر نتوانید سریال پم و تامی (Pam & Tommy) را تماشا کنید. این مستند تاثیرگذار که مخاطب را با شجاعت و مثبت نگری اندرسون، پس از سال ها در سایه بودن و مورد بی احترامی واقع شدن، آشنا می کند، بی شک، نگرش و نظر شما نسبت به این هنرمند را تغییر خواهد داد.

5. جین فوندا در پنج پرده (Jane Fonda in Five Acts)

  • کارگردان: سوزان لیسی
  • سال فراوری: 2018
  • امتیاز راتن تومیتوز: 97 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8 از 10

مستند شخصی جین فوندا در پنج پرده، به کارگردانی سوزان لیسی، همان چیزی است که قولش را داده است؛ نگاهی نزدیک به زندگی شگفت انگیز و مسیر شغلی جین فوندا که پس از حاشیه های فراوان، در فهرست سیاه هالیوود نهاده شد. این مستند، به حاشیه هایی که این بازیگر را فرا گرفته بود، می پردازد و هم زمان فعالیت های سیاسی ای که او درگیرشان شده بود را هم معرفی می کند. فعالیت هایی که بیش از هرچیز، مبارزه برای حقوق شهروندی و حقوق زنان بودند.

این مستند مجذوب کننده، پیروز می شود پرتره ای به یادماندنی از یکی از مجذوب کننده ترین چهره های فرهنگ عمومی ترسیم کند و نگاهی چندبعدی، بینش آفرین و ظریف به درون زندگی فوندا بیاندازد که نمایش دهنده مسیر حرفه ای چندین ساله وی و کسانی که همیشه به آثار وی علاقمند بوده اند، می باشد. این فیلم، یک مستند خوش ساخت است درباره یکی از آدم های مشهور هالیوود که آن ها تحریمش کردند.

4. من فرازمینی ام (I Am Divine)

  • کارگردان: جفری شوارز
  • سال فراوری: 2013
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 70 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10

این مستند درباره این است که هریس گلن میلستد، بازیگر آثار جان واترز، واقعا تا چه میزان فرازمینی بود. این مستند زندگینامه ای، بخش هایی از زندگی این ملکه پاپ را به تصویر می کشد. این مستند، داستان زندگی شخصی پیچیده و عجیب این بازیگر را روایت می کند و سعی دارد شوخ طبعی ذاتی و تفاوت های خیره نماینده او، با سایر هنرمندان را به نمایش بگذارد. این مستند شاید مانند سایر مستندهای این فهرست، درباره آدم های مشهور نباشد، اما به همان میزان مجذوب کننده و تماشای است.

3. رابین ویلیامز: بیا درون فکر من (Robin Williams: Come Inside My Mind)

  • کارگردان: مارینا زنوویچ
  • سال فراوری: 2018
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 74 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.9 از 10

رابین ویلیامز فقید، یکی از معروف ترین بازیگران کمدی و درام تاریخ بود و به وسیله مخاطبان بین المللی شناخته شده. در این مستند مجذوب کننده و صمیمی، سینمادوستان می توانند نگاهی کوتاه و دزدکی به درون فکر این بازیگر بیاندازند، در حالی که زندگی شخصی و کارنامه حرفه ای او را هم آنالیز می نمایند. زندگی ای که الهام بخش بسیاری از هواداران او در سراسر کره زمین بود.

این مستند مارینا زنوویچ، احساس یک آغوش گرم و صمیمی را به مخاطب می دهد؛ آغوشی چنان محکم که شاید گاهی باعث ایجاد درد در مخاطبان شود و اگر از هواداران رابین ویلیامز هستید، شاید این درد را، بیش از سایرین، احساس کنید. این مستند، به خوبی، به پیچیدگی های شخصیتی این کمدین دوست داشتنی می پردازد و پیروز می شود جنبه های گوناگون زندگی او را به تصویر بکشد؛ همان کاری که یک مستند که درباره آدم های مشهور ساخته می شود، باید بکند.

2. ایمی (Amy)

  • کارگردان: آصف کاپادیا
  • سال فراوری: 2015
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 85 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10

ایمی، مستند بریتانیایی برنده اسکار محصول 2015 است که شامل ویدیوهای خانگی نادر و مصاحبه هایی با افراد نزدیک و صمیمی خواننده بااستعداد، ایمی واین هووس می باشد. این مستند را آصف کاپادیا کارگردانی کرده است و در آن، مسیر چندساله ایمی واین هووس را به تصویر می کشد؛ از یک خواننده جوان و الهام بخش تا یک ستاره آسیب دیده ولی بااستعداد. دیگر از یک مستند درباره آدم های مشهور چه می خواهید؟

ایمی، بی شک، مستندی مفید و عمیقا شخصی است که پرتره ای دقیق از یکی از برترین خواننده های یک نسل را به تصویر می کشد؛ خواننده ای که هرگز موضوعات را تحقیر نمی کرد و در عوض، زیستن را جشن می گرفت. اگرچه تماشای این مستند باعث شکستن قلب مخاطب می شود و گاهی از شدت اندوه، تماشای آن سخت خواهد بود، بااین حال، این مستند بسیار خوب ساخته شده است و به مخاطبان زاویه ای متفاوت را برای نگاه کردن نشان می دهد. مارک رنسون، از دوستان قدیمی ایمی و از تهیه نمایندگان این مستند، زاویه دید این فیلم را محترمانه می داند.

1. پناهگاه: داستان هدی لامار (Bombshell: The Hedy Lamarr Story)

  • کارگردان: الکساندرا دین
  • سال فراوری: 2017
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 70 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

این مستند، به طور کامل، زندگی این ستاره دوران طلایی هالیوود را به نمایش می گذارد؛ ستاره ای که به عنوان یکی از زیباترین چهره های جهان، شناخته شده بود. اگرچه داستان زیبایی لامار غیرقابل انکار بود، استعداد کم نظیرش اما، همیشه در سایه چهره زیبایش قرار می گرفت. افراد بسیار کمی از توانایی علمی بالای این بازیگر، مطلع بودند و با تشکر از این مستند، این بازیگر از زاویه تازهی به جهانیان معرفی شده است؛ زاویه ای دقیق تر. بدون شک، مستند گیرای دین، از وارد جزئیات شدن نمی ترسد.

در حقیقت، پناهگاه، به مخاطبان یاری می کند تا از هوش قدرنادیده لامار، در زمینه الکترونیک، مطلعی پیدا نمایند. تمام 15 مستند این فهرست که درباره زندگی پنهان آدم های مشهور ساخته شده اند، سعی دارند مخاطبان و هواداران را وارد زندگی هنرمندان نمایند و به آن ها اجازه دهند که از زاویه ای تازه به زندگی هنرمندان بنگرند.

منبع: Collider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 دی 1402 بروزرسانی: 28 دی 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2539

به "15 مستند دیدنی درباره آدم های مشهور که نباید از دست بدهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 مستند دیدنی درباره آدم های مشهور که نباید از دست بدهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید