چگونه الگوی خوبی باشیم؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، آیا تا به امروز با کسی که بسیار او را تحسین می کنید و برایش احترام قائلید کار نموده اید؟ شاید زیر نظر رهبر جذاب و خوش مشربی که همواره در هنگام مواجهه با فشارهای شدید کاری خونسردی خود را حفظ می نماید، کار نموده باشید. یا شاید یکی از کارمندان تان را که همواره در هنگام برخورد با چالش های سخت و سخت توانسته است به طور مؤثر کنترل شرایط را به دست بگیرد، تحسین نموده اید. همه ما احتمالا با این گونه افراد کار نموده ایم. اما آیا تا به امروز در خصوص کنش ها و رفتارهای خودتان هم فکر نموده اید؟ آیا الگوی خوبی برای افراد پیرامون تان هستید؟ آیا تا به امروز در خصوص کنش ها و رفتارهای خودتان هم فکر نموده اید؟ آیا الگوی خوبی برای افراد پیرامون تان هستید؟ در این مطلب از جعبه ابزار ذهنی مزایای الگوی خوب بودن را آنالیز می کنیم و بر آنچه باید انجام دهید تا الگوی بهتری باشید -به ویژه برای اعضای کم تجربه تر گروه- تاکید می کنیم.

چگونه الگوی خوبی باشیم؟

خبرنگاران| ریشه بسیاری از ناسازگاری ها و انحرافات و نیز کجروی های افراد در دوران بزرگسالی را باید ناشی از دوران کودکی و متأثر از روش غلط تربیتی والدین و مربیان دانست. رفتار های ناصواب واشتباهات مسؤولان تربیتی درس های بدی برای بچه ها ما و سبب زحمت یک عمر برای آنهاست. جنبه هائی، چون مهرورزی یا بی مهری، خشونت یا لطف، بد زبانی و یا سخنگوئی والدین و مربیان از روی منطق و صواب در ساختن سرنوشت بچه ها بی اثر نیست. چه بسیارند افرادی که قربانی خطا های والدین خویش هستند و از آن ها راه انحراف و کجروی را آموخته اند و این امر بدان علت است که بچه ها در دوران حیات خود رفتار آنان را الگو قرار می دهند و در رفتاری که از خود بروز می دهند به الگو ها بیشتر تأسی دارند تا به قانون و مقررات. مقاومت ها، جوانمردی ها و سخت سری ها در برابر سختی های زندگی را از روش والدین خود می آموزند نه از دستورات اخلاقی و قانونی آن ها.

به گزارش خبرنگاران، منظور ما از الگو؛ نمونه ای است که در برابر چشمان واقع شده است و آدمی بدون استفاده از لغات و کلمات از او چیز می آموزد و یا می توان گفت: الگو عبارت است از قاعده و دستوری مجسم، ولی غیر مستقیم که آدمی مطلعانه و یا ناخود مطلع از آن تقلید می نماید.

طفل در شروع زندگی همچون آینه ای است که در برابر اشخاص، پدیده ها، موجودات و حتی اشیاء قرار می گیرد. بی شک هر آن چه را که در روبروی اوست، منعکس می سازد و بعد ها در سایه رشد فکر و عقل و یافتن تجارب برای او حق انتخاب پیدا می گردد.

کسانی که الگوی خوبی هستند، سایر اعضای گروه را حمایت و تشویق می نمایند؛ آن ها ارزش های سازمان را حفظ می نمایند؛ عواطف خود را تحت کنترل دارند؛ و نسبت به پیروزیت هایشان متواضع هستند. به طور خلاصه، الگو های خوب، کارمندان نمونه هستند. ممکن است با خودتان فکر کنید که آیا ارزشش را دارد برای الگوی خوب بودن کوشش کنید یا خیر. به هرحال الگوی خوب بودن، مزایای بسیاری دارد.

نخست آنکه الگو های خوب معمولا اولین کسانی هستند که برای ترفیع شغلی در نظر گرفته می شوند. سازمان ها به رهبرانی احتیاج دارند که دیگران را تشویق و ترغیب می نمایند تا کار خود را به نحو احسن انجام دهند؛ بنابراین اگر به دنبال پیشرفت در سازمان تان هستید باید الگوی خوبی برای دیگران باشید.

الگو های خوب، به ویژه زمانی که در سِمت رهبری یا مدیریتی یک بخش هستند، تأثیر مثبتی بر افراد پیرامون شان می گذارند. افراد برای راهنمایی و تشویق به رهبران خود متوسل می شوند و اغلب رفتاری را منعکس خواهند کرد که در آن ها می بینند.

بدین ترتیب الگو های خوب، بسیار مورد احترام افراد پیرامون خود هستند. اعضای گروه برای رهبری که مورد تحسین شان باشد بیشتر کار و کوشش می نمایند. علاوه بر این، ایجاد همبستگی با دیگران در سازمان برای الگو های خوب آسان است و آن ها کسانی هستند که پروژه های کلیدی در اختیارشان گذاشته می گردد و بدین ترتیب آن ها امکان درخشیدن بیشتری پیدا می نمایند

به طور کلی، اگر در جهت تبدیل شدن به الگویی خوب گام بردارید، گروه مؤثرتری به وجود خواهید آورد و چشم انداز های حرفه ای خود را تقویت خواهید کرد.

الگوی خوب بودن شامل رفتارها، مهارت ها و نگرش های بسیاری است. زمانی که باید تصمیم بگیرید که کدام یک را انتخاب کنید، نخست افرادی را در نظر بگیرید که در گذشته آن ها را تحسین می کردید. آن ها چه نگرش ها و کنش هایی داشتند که مدام تحسین شان می کردید؟

الگو های خوب معمولا ویژگی ها زیر را از خود نشان می دهند:

  • فروتنی و همدلی
  • اخلاق مداری
  • حمایت از ارزش های سازمانی
  • مهارت های برقراری ارتباط با افراد گوناگون
  • نگرش مثبت
  • خویشتن داری
  • حرفه ای گری
  • کار گروهی مؤثر

بگذارید نگاه دقیق تری به این رفتارها و نگرش ها بیندازیم.

فروتنی مؤلفه اصلی الگوی خوب بودن است. می توانید با تحسین کسی که درخور ستایش است، به ویژه در خصوص کسانی که با آن ها کار می کنید، فروتنی را در پیش بگیرید. با پرسیدن سؤال و صداقت داشتن هنگامی که نمی دانید چه کاری انجام دهید هم می توانید فروتنی تان را نشان بدهید.

همدلی نیز عنصر مهمی از الگوی خوب بودن است. زمانی که در کار همدلی نشان می دهید، به احتیاج های عاطفی افراد پیرامون خود توجه می کنید و از دیدگاه آن ها به قضایا نگاه می کنید. برای همدلی بهتر، از گوش کردن فعالانه بهره ببرید تا بتوانید واقعا به آن ها گوش داده و ویژگی های آن ها را درک کنید. هر چه بیشتر قادر به شناسایی و برقراری ارتباط با سایر افراد باشید، ارتباطاتی که در محل کار به وجود می آورید قوی تر هستند.

اخلاق مداری به معنای آن است که کار صحیح را با دلایل صحیح و درست انجام بدهید حتی زمانی که تعیین باشد آسان ترین گزینه را انتخاب نکرده اید. افرادی که با درستکاری زندگی و کار می نمایند، اغلب پیروز خواهند بود، زیرا معتمدترین افراد در سازمان هستند.

برای درستکار بودن، ارزش ها و استاندارد های اخلاقی را که برای تان مهم تر هستند شناسایی کنید. این ها ارزش ها و استاندارد هایی هستند که شما آن ها را به خطر نمی اندازید حتی اگر به ضررتان باشد. (ممکن است با داشتن رفتار اخلاقی گاهی فرصت هایی را از دست بدهید، اما بازی اصلی و بلند مدت تر را می برید.)

هر روز طبق ارزش ها و استاندارد های خود در محل کار فعالیت کنید. به اشتباهات تان اقرار کنید. مسئولیت کار های خود را بر عهده بگیرید و به ندای درونی تان گوش دهید. در عین حال، سعی کنید از سختگیری اجتناب کنید. بین رفتاری که مطلقا اشتباه است (برای مثال آسیب رساندن به مأموریت گروه) و رفتاری که صرفا بازتاب دهنده ارزش های متفاوت است تمایز قائل شوید. مقاله ما با عنوان در جمع های کاری چطور باید رفتار کنیم به شما در انجام این کار یاری خواهد نمود.

تا اینجا نگاهی داشته ایم به حفظ ارزش های شخصی به عنوان بخشی از درستکاری. با این حال، محتمل است سازمان شما ارزش هایی داشته باشد که در انجام امورش مهم هستند. این ارزش ها تعیین می نمایند که سازمان نماد چیست و به سازماندهی رفتار افرادی که در آنجا کار می نمایند یاری می نماید. الگوهای خوب به ارزش هایی متعهداند که سازمان شان به آنها باور دارند. اگر نمی دانید که این ارزش های کلیدی کدام هستند آنها را کشف کنید. سپس با استفاده از این ارزش ها بر روی کار خود تمرکز کنید.

اگر نقشی دارید که متناسب شماست؛ ارزش های خود و ارزش های سازمان باید با آن منطبق باشند.

اگر چه اصطلاح مهارت های برقراری ارتباط مفاهیم زیادی را می تواند در بر داشته باشد، اما این اصطلاح دقیقا به معنای آن است که شما در مصاحبه و برقراری ارتباط با سایر افراد مهارت دارید. اگر چه مهارت های برقراری ارتباط عمومی شامل فروتنی و همدلی می شوند، اما اگر فردی مردمی و اجتماعی باشید، یعنی اینکه از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستید و می دانید که چگونه روابطی به وجود آورید که بر اساس اعتماد و احترام متقابل باشند.

با کسب این مهارت در حل اختلافات هم مهارت خواهید داشت و قادر خواهید بود اشاره های نامحسوس زبان بدن را درک کنید.

هیچ کس تمایلی به کار کردن با افراد منفی و عصبانی را ندارد. این افراد نه تنها بعید است در زندگی پیروز شوند، بلکه افراد پیرامون شان را نیز به این ورطه می کشانند.

برای حفظ نگرشی مثبت در محل کارتان کوشش کنید. این کار به معنای آن نیست که دائما شاد باشید یا اینکه از اخبار بد حتی اگر کاملا برای تان مبرهن هستند چشم پوشی کنید؛ بلکه یعنی کوشش کنید تا به جای اشکال یابی، در جست وجوی فرصت ها باشید. داشتن نگرشی مثبت به این معنا هم هست که بر آنچه می توان در هر موقعیت تعیینی انجام داد تمرکز کنید نه بر آنچه که نمی توان انجام داد.

کسانی که الگوهای خوبی هستند، احساسات خود را کنترل می نمایند و در صورت سپری کردن روزی بد، کنترل خود را از دست نمی دهند. آنها می دانند که افراد پیرامون شان درخور رفتار بهتری هستند. اگر کوشش می کنید انگیزه های ناگهانی و نگرش ها و احساسات تان به ویژه عواطفی مانند خشم یا ناامیدی را کنترل کنید، این مقاله را بخوانید. در این مقاله در خصوص هنر مدیریت شخصی خواهید آموخت تا بتوانید الگوی خوبی برای افراد پیرامون خود باشید.

بسیاری از ما معمولا حرفه ای گری را هنگام کار کردن در موقعیت های سخت نشان می دهیم. برای مثال هنگام برخورد با مشتریان عصبانی، یا هنگام مواجهه با انتقادهای غیرمنصفانه از جانب همکاران یا رئیس. اما این تنها یک جنبه از حرفه ای گری است. جنبه های دیگر عبارتند از عمل به تعهدات، انجام به موقع کارها، کار کردن با شایستگی و مداومت و قابل اطمینان بودن. به طور خلاصه، حرفه ای گری به معنای آن است که در انجام فعالیت ها و کارتان، کماکان از استانداردی عالی پیروی کنید.

چه در قالب گروهی کار کنید و چه به تنهایی، عضو خوبِ گروه بودن، برای اینکه الگویی خوبی باشید لازم است. فعالیت های گروه هی بخش مهمی از شیوه کار در بسیاری از سازمان هاست و مطلعی از شیوه راهنمایی پیروزیت آمیز و حفظ پویایی گروه می تواند باعث پیروزیت سازمان در رسیدن به اهداف مورد نظر خود باشد.

پس چگونه می توانید عضو خوب گروه باشید؟

ابتدا آنچه را که به نحو احسن انجام می دهید شناسایی کنید. برای مثال آیا تمام نماینده ی گروه هستید؟ آیا شما همان فردی هستید که تأیید می نماید کار تا سطح کیفی مناسبی اجرا شده است؟ آیا نوآور هستید؟ همه ما وقتی در گروه هستیم نقش تعیینی را بر عهده می گیریم. به محض آنکه نقش های خود را به طور کامل شناختید و درک کردید؛ می توانید بهترین صندلی برای خود و دیگران را در گروه بیابید.

اعضای خوب گروه، غرور را هم کنار می گذارند و بر آنچه برای کل گروه بهتر است تمرکز می نمایند. به خاطر داشته باشید که وقتی گروه هستید، قوی تر از زمانی هستید که تنهایید. با تمرکز روی آنچه برای کل گروه خوب است، شما هم پیروز تر خواهید بود. برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، به مقاله ما در خصوص عضو خوب گروه بودن رجوع کنید.

منبع: فرادید
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1112

به "چگونه الگوی خوبی باشیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چگونه الگوی خوبی باشیم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه الگوی خوبی باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید