کاهش سر فاصله حرکت قطار ها در خطوط 3 و 4 مترو تهران

به گزارش تور آسیایی ارزان، مدیرعامل شرکت مترو تهران بیان کرد: با بهره برداری از پایانه های جدید مترو در سال 1400، سر فاصله حرکت قطار ها در خطوط 3 و 4 مترو کاهش می یابد.

کاهش سر فاصله حرکت قطار ها در خطوط 3 و 4 مترو تهران

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، امامعلی امام مدیرعامل شرکت رانمترو تهرانمترو تهران اظهار داشت: با گذشت 22 سال از افتتاتاح اولین ایستگاه های شبکه مترو پایتخت، هنوز این سیستم حمل و نقل درون شهری از کمبود شدید پایانهنه و پارکینگ رنج می برد و اگر در دودوره جدید مدیریت شهری فکری برای این قضیه مهم نمی شد، شاید در سال های نه چندان دور آینده، بهره برداداری حداکثری از ناوگان قطار های شهری به بن بست جدی بر می خورد.

امام مطرح نمود: با توجه به حجم بزرگ تردد روزانه 140 رام قطار موجود در خطوط هفتگانه شبکه مترو پایتخت و با عنایت به این موضوع که شبکه موجود از کمبود حداقل 1500 دستگاه واگن رنج برده و بار حمل و نقل مسافران مترو عملاً بر تعداد محدودی قطار هموار شده است، عملا بخش مهمی از امکانات سخت افزاری شبکه ریلی تهران تحلیل رفته و احتیاجمند تعمیرات نوبه ای و دوره ای است.

وی اضافه کرد: بهترین راه چاره برای ارائه سرویس های تعمیراتی به هنگام و روزآمد به ناوگان حمل و نقلی مترو، بهره گیری از پایانه های مستقل در هر خط است. در حال حاضر 5 پایانه و پارکینگ فتح آباد (در خط یک)، صادقیه و دردشت (در خط 2)، فاز نخست پایانه شهید کلاهدوز (در خط 4) و پایانه و پارکینگ مهر شهر (در خط 5) این وظیفه سنگین را بر عهده دارند و این در حالی است که در طرح های اولیه، برای هر خط دو پایانه و پارکینگ (در ابتدا و انتهای هر خط) پیش بینی شده، اما به دلایلی در سال های گذشته این امر محقق نشده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: با این اوصاف در دوره کنونی مدیریت شهری و علیرغم مسائل عدیده اقتصادی، در کنار افتتاح ایستگاه های باقی مانده خطوط و برطرف نواقص ایستگاه های بهر ه برداری شده، توجه به تکمیل و بهره برداری از پایانه ها و پارکینگ ها، یکی از اولویت های برنامه اجرایی شرکت مترو تهران بوده است.

وی اضافه کرد: برخلاف تصور بعضی از مدیران در گذشته که شاید ساخت و بهره برداری از پایانه ها و پارکینگ های مترویی را چندان ضروری تلقی نکنند، اما سهل انگاری در این زمینه، مسائل متعددی برای ادامه فرایند خدمت رسانی روزانه به مسافران در حال حاضر و سال های آینده ایجاد خواهد نمود.

امام گفت: پایانه ها و پارکینگ ها نه تنها اماکنی الزامی برای سرویس ها و تعمیرات دوره ای واگن ها هستند بلکه باعث کاهش سرفاصله حرکتی قطار ها می شوند. در حال حاضر به دلیل عدم تکمیل و راه اندازی پایانه های خطوط 3، 4، 6 و 7 تمام بار تعمیرات و نگهداری قطار های این خطوط در دو پایانه فتح آباد و صادقیه متمرکز شده است و این پایانه ها بیش از ظرفیت طراحی شده خود در حال استفاده هستند.

وی بیان داشت: به همین دلیل طی سال های اخیر، مجددا پفراینده احداث پایانه های خطوط را بازگشایی کردیم تا این پیش احتیاج اساسی برای فراهم شدن امکان تداوم سطح کنونی خدمت رسانی به مسافران مترو فراهم گردد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران در شرح اهم اقدامات اجرایی اجرا شده در دوره کنونی مدیریت شهری گفت: فعلا مشغول ادامه عملیات اجرایی فاز دوم پایانه شهید کلاهدوز در خط 4 هستیم و از طرفی در همین خط، پارکینگ اکباتان به عنوان نخستین پایانه زیرزمینی مترو کشور در حال تکمیل است که امیدوارم سال آینده با بهره برداری از پایانه های مذکور، امکان کاهش سرفاصله حرکتی قطار ها در خط 4 فراهم آید.

امام به شروع عملیات اجرایی پروژه احداث پایانه آزادگان در خط 3 اشاره نمود و اضافه کرد: این پایانه در زمینی به مساحت 50 هکتار دیده شده است که فاز نخست آن در صورت تامین به موقع منابع اقتصادی، سال آینده قابل بهره برداری است.

وی گفت: اضافه شدن پایانه ها و پارکینگ های جدید به شبکه مترو پایتخت، نگرانی ها از بابت توسعه زیرساخت های مترو و تعمیر و نگهداری به هنگام قطار ها را کاهش داده همچنین سرفاصله حرکتی قطار ها در خطوط را خواهد کاست.

مدیرعامل شرکت مترو تهران بیان داشت: در کنار احداث پایانه ها و پارکینگ ها، افزایش ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت نیز لازم است تا از فشار وارد بر قطار های محدود کنونی کاسته گردد و ضریب ایمنی بهره برداری از شبکه موجود، متقابلا افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1484

به "کاهش سر فاصله حرکت قطار ها در خطوط 3 و 4 مترو تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش سر فاصله حرکت قطار ها در خطوط 3 و 4 مترو تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید