کمبود نیروی انسانی چالشی بزرگ بر سر راه توسعه و پیشرفت گردشگری مشهد است

به گزارش تور آسیایی ارزان، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، کمبود نیروی انسانی چالشی بزرگ بر سر راه توسعه و پیشرفت گردشگری مشهد است.

کمبود نیروی انسانی چالشی بزرگ بر سر راه توسعه و پیشرفت گردشگری مشهد است

محمد رحیمی خوش در مورد شرایط رشته های دنیاگردی و هتلداری در کشور اظهار کرد: آموزش، روح تعالی و مسبب رشد، تکامل و پیشرفت نوع بشر و جامعه است. در واقع انسان با استعدادی که در انتقال یافته ها و دستاوردهایی که برای نسل آینده دارد توانست این گونه جوامعی پیشرفته و پیشرفته را نیز ایجاد کند.

وی اضافه نمود: در عصر حاضر علاوه بر اینکه آموزش مفهوم انتقال یافته ها و دستاوردهای پیشینیانمان را به نسل آینده تداعی می نماید، مفهومی دیگر را نیز برای ما به ارمغان آورده و آن مفهوم این است که می توانند با ایجاد چرخه خلاقیت، نوآوری، ابتکار و کارآفرینی جوامع بشری را نه به صورت عادی بلکه به صورت جهشی رشد و توسعه دهند.

این استاد هتلداری و دنیاگردی اضافه نمود: بنابراین می توانیم جایگاه رفیع آموزش را در توسعه علوم مختلف و به خصوص مجموعه دانش جوامع بشری درک و تفهیم کنیم که دنیاگردی و تاسیسات وابسته به آن نیز از این مقوله جدا نیستند.

وی ادامه داد: آموزش را در دنیاگردی می توانیم به 3 بخش مفهوم دنیاگردی، علم دنیاگردی و صنعت دنیاگردی تقسیم کنیم که هر کدام را باید در 4 حوزه متولیان و سرمایه گذاران صنعت دنیاگردی، اساتید، مربیان و انتقال دهندگان علوم دنیاگردی، منابع موجود در مورد انتقال مفاهیم دنیاگردی و فارغ التحصیلان رشته های علوم دنیاگردی تشریح و توصیف کنیم.

رحیمی خوش با اشاره به اینکه شرایط آموزش در کشور ما در هر 3 محور ضعیف و ناکارآمد است، اعلام کرد: این مسئله نتیجه مطالعات و مقایسه هایی است که به صورت علمی و دانشگاهی با توجه به پتانسیل ها و منابع ایران در دنیاگردی نسبت به دیگر کشورهای فعال و صاحب نام در این زمینه انجام شده و می گیرد. بنابراین اگر بخواهیم مشهد با وجود پذیرش سالانه 20 الی 30 میلیون دنیاگرد و حدود 57 درصد از واحدهای دنیاگردی و اقامتی، یکی از مهمترین مراکز دنیاگردپذیر ایران تلقی می گردد و به عنوان یکی از شهرهای بزرگ دنیاگردی مذهبی دنیا مشهور است.

وی بیان کرد: در مشهد ارکان دنیاگردی به وضوح قابل تفکیک و توصیف هستند اما آنچه که از همه مهمتر است و چالش بزرگ را بر سر راه توسعه و پیشرفت دنیاگردی مشهد ایجاد نموده کمبود نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآفرین در زمینه دنیاگردی و صنایع وابسته به آن با وجود توسعه برخی از زیرساختهای مهم مانند مراکز اقامتی، پذیرایی و نیز وجود برخی از امکانات سیاسی، مالی، اجتماعی و بعلاوه مسائل فرهنگی مشهد در زمینه توسعه دنیاگردی مذهبی نیز است.

این فعال دنیاگردی اضافه نمود: شرایط سرمایه انسانی صنعت دنیاگردی در مشهد به لحاظ کمی و کیفی بسیار ضعیف است. به لحاظ کمی تعداد سرمایه انسانی در مشهد به تناسب وجود تاسیسات دنیاگردی اعم از واحدهای اقامتی، پذیرایی، دفاتر خدمات مسافرتی و بعلاوه واحدهای دنیاگردی بسیار اندک بوده و به لحاظ کیفی نیروی فعال از جهت تجربه، آموزش و بعلاوه موضوعات تخصصی دنیاگردی و صنایع وابسته به آن نیز بسیار ناکارآمد است، که این امر باعث می گردد تا نیروی کمی که در این زمینه ماهر و متخصص گردد به سرعت مستهلک و فرسوده گردد.

وی گفت: در 15 سال گذشته با توسعه آموزش های تاسیسات دنیاگردی در مقطع متوسطه، فنی و حرفه ای دانشگاه های علمی کاربردی و برخی از دانشگاه های غیر انتفاعی و ورود حتی دانشگاه های دولتی در زمینه توسعه آموزش به صورت مهارتی، حرفه ای و تخصصی به علاقمندان، متقاضیان، کارکنان، نیروی انسانی مشغول در این عرصه ایجاد کردند.

رحیمی خوش ادامه داد: بعلاوه کوشش شد تا شاید بتوانند قسمتی از خلأ بوجود آمده سرمایه انسانی در این زمینه را مرتفع و حل نمایند اما پس از گذشت تقریبا بیش از یک دهه از آغاز این جریان اکنون مشاهده می کنیم که این حرکت ها بیشترا با شکست روبرو شده و نه تنها نتیجه مطلوب و کافی را برای ایجاد سرمایه انسانی مناسب و کارآمد در تاسیسات دنیاگردی نداشته بلکه افرادی که سالیان سال در حرفه ای دیگر مهارت و ثروت اندوزی نموده بودند با ورود به عرصه دنیاگردی در پی ایجاد رزومه و پشتوانه ای به لحاظ فنی، مهارتی و علمی برای خود بودند.

وی اضافه نمود: در نتیجه، تنها ویترین و نمایشگاهی پوشالی از آموزش، آکادمی ها و دانشگاه های گوناگون را در مشهد ایجاد کردند و سپس با هزینه کردن قسمت کوچکی از ثروت خود در این عرصه شناسنامه های آموزشی، تدریس، فراوری محتوا و حتی استانداردسازی و ارزش گذاری در زمینه تاسیسات مختلف دنیاگردی خصوصا مهمان نوازی و هتلداری را بوجود آوردند. استانداردها و موضوعاتی که صرفا با تماشا دیگر تاسیسات دنیاگردی در کشورهای صاحب نام این صنعت تنها کپی برداری نموده بودند و از فلسفه و ریز جزئیات و محتوای آنها کاملا بی اطلاع بودند.

این استاد هتلداری و دنیاگردی اعلام کرد: بسیاری از این اشخاص به قدری عرصه دنیاگردی و مهمان نوازی را سبک، بی ارزش و آسان تلقی می کردند که خود آنها یا اطرافیان، بستگان و دوستان جهت پوزیشن استادی و مدرسی، با مدارج و مدارک تحصیلی غیر مرتبط، با عدم تجربه و یا حتی بدون مدارج و مدارک تحصیلی عالی به صورت استاد و مدرس در عرصه فنی و حرفه ای و نظام آموزش عالی کشور آغاز به تدریس علوم دنیاگردی کردند.

وی اظهار کرد: فاجعه ای که در 15 سال گذشته در مشهد رقم خورد ضربه ای هولناک و جبران ناپذیر را به اعتبار آموزشی و پرورش نیروی انسانی در صنعت دنیاگردی و مهمان نوازی مشهد وارد کرد. این واقعه کم و بیش در نقاط دیگر ایران هم به همین منوال آغاز و ادامه پیدا کرد تا در نهایت بیشتر آنها پس از چند سال فعالیت آموزشی غیر حرفه ای در حوزه دنیاگردی و میهمان نوازی با شکست و آبروریزی این میدان را ترک کردند.

رحیمی خوش تاکید نمود: چرا می گوییم ضربه ای جبران ناپذیر؛ به علت اینکه طی این یک دهه نیروهایی که در این دانشگاه ها و مراکز آموزش تربیت شدند و امروز هم بیشترا دارای مدرک هستند، آموزش های آنها ناکارآمد و نامناسب بوده و با استانداردهای بین المللی و یا شرایط بومی فرهنگی مشهد مطابقت ندارد.

وی اضافه نمود: بنابراین دنیاگردان حرفه ای که عمدتا از کشورهای اروپایی و آمریکا به کشور ما سفر می نمایند و حتی دنیاگردان کشورهای عربی به علت مراودات زیادی که طی دهه گذشته با کشورهای اروپایی و آمریکایی پیدا نموده اند به ضعف و ناکارآمدی نیروی انسانی در دنیاگردی شهر مشهد اذعان می نمایند.

وی عنوان نمود: این موضوع در زمانی که مشهد در پیک دنیاگردی است، ملموس تر و جلوه بیشتری پیدا می نماید. ورود سرمایه گذارانی که صرفا برای توسعه سرمایه و ثروت خود به این عرصه وارد شدند هیچ کدام دغدغه دنیاگردی و تاسیسات وابسته به آن و ایجاد چرخه مناسب برای پرورش نیروی انسانی مناسب و کافی را نداشتند.

این فعال دنیاگردی اظهار داشت: عدم وجود محتوا و کتاب های مناسب که نیازمند آن بود تا سرمایه داران بر روی آن سرمایه گذاری نمایند و نبود رفرنس های مناسبی که می بایست به صورت ترجمان از کشورهای پیروز در زمینه دنیاگردی و مهمان نوازی، فراوری محتوا و ایجاد استاندارد میکرد و نیز عدم در اختیار گذاشتن فضاهای کارگاهی کافی از سوی تاسیسات دنیاگردی که این افراد مالک آن بودند به جهت آموزش در زمینه کارورزی و کاربینی برای دانش آموزان، دانشجویان و فراگیران علاقمند به این رشته ها و استفاده ابزاری از کارورزان به عنوان نیروی رایگان و نه نیروی تحت آموزش آسیب دیگری بود که این اشخاص به آموزش دنیاگردی و میهمان نوازی مشهد زدند.

وی اضافه نمود: منابع آموزشی معتبر و کم بودن تعداد اساتید واقعی و عالم در این صنعت به جهت انتقال علم و مفاهیم علوم دنیاگردی سبب شد تا برخی از اساتید دانشگاهی از رشته ها و علوم دیگر نیز به همان خیال خام سرمایه داران که دنیاگردی را رشته ای آسان، بی ارزش و قابل تدریس برای همه می دانستند به عرصه آموزش این صنعت وارد شوند تا آسیبی دیگر این بار نه از سوی سرمایه گذاران بلکه از سوی جامعه دانشگاهی به علوم دنیاگردی وارد گردد و همان تعداد کم استادان قابل و عالم این رشته را به کنج عزلت بفرستند.

منبع: همگردی
انتشار: 25 بهمن 1402 بروزرسانی: 25 بهمن 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3262

به "کمبود نیروی انسانی چالشی بزرگ بر سر راه توسعه و پیشرفت گردشگری مشهد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود نیروی انسانی چالشی بزرگ بر سر راه توسعه و پیشرفت گردشگری مشهد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید