یونیفرم مهمانداران در گذر تاریخ

به گزارش تور آسیایی ارزان، یونیفرم مهمانداران در گذر تاریخ

آیا تا به حال به یونیفرم مهمانداران توجه کرده اید؟ یونیفرم مهمانداران از گذشته تا کنون تغییرات زیادی کرده است. از روزهای اولیه پرواز تا به امروز، از زمان هواپیماهای ابتدایی اوایل دهه 1900 تا هواپیماهای غول پیکر و پر زرق و برق دهه 1960، مدت زیادی می گذرد. این روزها پرواز به اندازه گذشته چیز عجیبی به نظر نمی رسد. امروزه شاهد این امر هستیم که مردم به منظور ماموریت های کاری، تعطیلات، درمان و … به راحتی با هواپیما رفت و آمد می کنند.

یونیفرم مهمانداران در گذر تاریخ

اما در گذشته، پرواز یک تجربه خاص و بعضا خطرناک به نظر می رسید. مهمانان لباس های پلوخوری شان را به تن می کردند و در کابین هایی که مملو از نوشیدنی و سیگار بود می نشستند. مهمانداران زنان مدرنی بودند که همیشه حرفه ای، توانا و سرشار از عشق به نظر می رسیدند. لباس های مهمانداران امروز که اغلب به آنها لقب پیشخدمت های آسمان می دهند، نسبت به مهمانداران گذشته که با لقب ستارگان آسمان معرفی می شدند، از زرق و برق کمتری برخوردار است.

یونیفرم مهمانداران در بین دهه 1930 تا 1940 از لباس های نظامی الهام گرفته شده بود که با دستکش های سفید و کلاه های متناسب ترکیب می شد. در سال های 1950 تا 1960 زنانگی و زرق و برق در ظاهر مهمانداران موج می زد. مهمانداران با موهای پوش داده و کلاه های کج در راهروی هواپیما قدم می زدند.

در دهه 1970 مهمانداران دامن های کوتاه و چکمه های بلند می پوشند و از رنگ های روشن استفاده می کردند. در دهه های 1980 و 1990 یونیفرم مهمانداران حالت رسمی تری به خود گرفت و با اِپُل و کراوات های بزرگ تکمیل می شد. اما در سال 2000 یونیفرم ها با شکل جدیدی وارد صحنه مد شدند و شیوه ای تازه روی بورس آمد. طراحان مدرن با مجموعه های مُد همکاری کرده و برای ایرلاین های بزرگ یونیفرم طراحی کردند.

کریستین لاکروکس (Christian Lacroix) و امیلیو پوچی (Emilio Pucci) از جمله طراحانی بودند که برای مهمانداران یونیفرم طراحی می کردند. در ادمه مطلب با خبرنگاران همراه باشید تا سری به یونیفرم مهمانداران در گذر زمان بزنیم.

یونیفرم مهماندران در سال 1934

اولین مهمانداران ایرلاین سوییس یونیفرم های سنتی با رنگ های ساده، کلاه و شلوارهای پاچه گشاد به تن می کردند.

سال 1940

لباس های ضخیم با رنگ های ملایم و سبک دهه 40 و یک کلاه سنتی. مهمانداران هواپیمایی دلتا در سال 1940 با یونیفرم هایی به سبک پرستاران قدیمی ارائه تنقلات و میان وعده در پرواز را اعلام کردند.

سال 1941

مهمانداران هواپیمای مرکزی پنسیلوانیا یونیفرم های سفید و کلاسیک به همراه یک کلاه به تن می کردند.

یونیفرم مهمانداران در دهه 1950

یونیفرم های کلاسیک با یقه های انگلیسی و رنگ های مختلف در ایرلاین های این دوره مشاهده می شد. موهای فر با رُژ لب قرمز از نشانه های مهمانداران این دوره بود.

سال 1950

سبک اولیه یونیفرم ها به صورت خیلی سنتی در بسیاری از ایرلاین های آن دوره مشهود بود. این سبک به شدت تحت تاثیر لباس های نظامی و پرستاری آن دوره بود.

سال 1958

اعضای خدمه پرواز در ایرلاین اسکاندیناوی با لباس های نرم و لطیف، دامن بلند، کلاه و دستکش سفید در اواخر دهه 50 همچنان به چشم می خوردند.

یونیفرم مهمانداران در دهه 1960

مهمانداران هواپیمایی دلتا دامن کوتاه، کلاه کج و دستکش های سفید می پوشیدند.

سال 1965

در این دهه که به عنوان عصر فضایی شناخته می شد، مهمانداران برنیف اینترنشنال ایرویز (Braniff International Airlines) یونیفرم ها و روپوش های عجیب و غریب با کلاه های بزرگ و چکمه های بلند، می پوشیدند.

اواسط دهه 1960

مهماندران هواپیمایی های ایالات متحده یونیفرم های قرمز و یک کلاه خیلی بزرگ به تن می کردند. این یکی از جنجالی ترین مُدها در طول دهه 60 است.

سال 1966

طراحی یونیفرم های این دوره توسط پیر بالمن (Pierre Balmain) طراح مد فرانسوی تبار، انجام گرفت و به سبکی ساده، خشک و کاملا فرانسوی بود.

سال 1968

مهمانداران سوت وست ایرلاین در تگزاس لباس هایی می پوشیدند که در آن سایه هایی از زنانگی به چشم می خورد. سبک یونیفرم های مهماندران در این دوره با چکمه های بلند و دامن های کوتاه به همراه کمربند بسیار محبوب شده بود.

سال 1969

هواپیمایی های آمریکا از یونیفرم های مناسب فصل سرما رونمایی کردند. یونیفرم هایی با طرح 4 خانه به همراه یک کلاه خزدار…

یونیفرم مهمانداران در دهه 1970

مهمانداران هواپیمایی کانادا یونیفرمی با طرح قرمز، سفید و آبی به تن می کردند. ولی گزینه های متنوع زیادی در این یونیفرم ها گنجانده شده بود. مجموعه ای از یونیفرم های خاص که امروزه بسیاری از شرکت های هواپیمایی آن را به رسمیت می شناسند.

سال 1970

هواپیمایی دلتا برای مهمانداران خود یونیفرم هایی با طرح تابستانی تهیه کرد.

سال 1971

مهمانداران سوت وست ایرلاین یونیفرم هایی شیک و مدرن با چکمه های بلند می پوشیدند.

سال 1974

سوت وست ایرلاین لباس هایی با رنگ های پر زرق و برق طلایی و آتشین، شلوارهای راه راه و کفش های پاشنه بلند برای مهماندران خود در پروازهای داخلی در نظر گرفته بود.

سال 1977

بریتیش ایرویز سبکی ظریف و دهه هفتادی رو کرد. کت و دامن و کت و شلوارهای راه راه کلاسیک.

سال 1986

پس از دهه پر زرق و برق 1970، هواپیمایی کانتاس برای یونیفرم مهمانداران رنگی کلاسیک تر و سبکی شلوغ تر در نظر گرفت و در قسمت یقه و سرآستین از رنگ قرمز استفاده کرد.

سال 1987

مهمانداران هواپیمایی فرانسه در اواخر دهه 80 یک لباس سرهمی تابستانی به همراه اِپُل که توسط لوئیس فراد طراحی شده بود، به تن می کردند.

یونیفرم مهمانداران در سال 1997

ایرلاین فنلاند دوباره لباس هایی به سبک قدیمی با شال های رنگارنگ را روی بورس آورد.

سال 2005

کریستین لاکریس در اوایل دهه 2000 نمادی از ایرلاین ایر فرانس را در یونیفرم مهمانداران به کار برد.

سال 2013

مارتین گرانت طراح یونیفرم های کانتاس، طیف جدیدی از رنگ های قرمز و یاقوتی و سرخابی در لباس های معاصر مهمانداران این ایرلاین وارد کرد.

سال 2014

مهمانداران دلتا با لباس هایی به رنگ آبی و خدمه ویرجین آتلانتیک با یونیفرم هایی قرمز رنگ در پروازهای داخلی هواپیمایی خود انجام وظیفه می کردند. هر مجموعه با سبکی جدید و با توجه به قابلیت های ذهنی طراحی شده بود.

سال 2016

مهمانداران دو ایرلاین آمریکایی با یونیفرم هایی به سبک مدرن، براق و مد روز ظاهر شدند. البته با یقه و دستمال گردن های متفاوت و شیک.

سال 2017

طراح برجسته زک پوزن (Zac Posen) سبک تازه ای برای مهمانداران دلتا در نظر گرفت. یونیفرم هایی بسیار رسمی به رنگ سلطنتی بنفش، قرمز روشن و آبی کلاسیک.

منبع: سفرمی
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 955

به "یونیفرم مهمانداران در گذر تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونیفرم مهمانداران در گذر تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید