یک هشدار جدی: پیش از اینکه دیر گردد جلوی هوش مصنوعی را بگیرید

به گزارش تور آسیایی ارزان، کارشناسان جهانی هشدار می دهند، باید هوش مصنوعی را قبل از این که خیلی دیر گردد متوقف کرد.

یک هشدار جدی: پیش از اینکه دیر گردد جلوی هوش مصنوعی را بگیرید

به گزارش خبرنگاران ، در جهانی که به طور فزاینده تحت سلطه هوش مصنوعی(AI) قرار می گیرد، گروهی از کارشناسان خواهان تغییر به سمت فناوری های انسان محور هستند.

به نقل از ایسنا، این گروه بین المللی مخالف ایجاد فناوری های تازه هوش مصنوعی صرفا برای ساخت رایانه های تازه و پیشرفته تر است. در عوض، آنها توسعه دهندگان را ترغیب می نمایند که بر روی فناوری هایی تمرکز نمایند که واقعا احتیاجهای انسان را برآورده می نماید و تجربه انسانی را افزایش می دهد.

کتاب تازه آنها، با نام هوش مصنوعی انسان محور، که شامل مشارکت 50 متخصص از 12 کشور در رشته های مختلف، از جمله علوم رایانه، حقوق و جامعه شناسی است، به مفهوم تغییر هوش مصنوعی از پیشرفت های مبتنی بر فناوری به پیشرفت های متمرکز بر بشر می پردازد. این تضمین می نماید که فناوری ها به جای جایگزینی یا بی ارزش کردن کارگران انسانی، با رفاه مردم همسو شوند.

شانون والور(Shannon Vallor)، یک کارشناس برجسته از دانشگاه ادینبرو، تاکید می نماید که هدف هوش مصنوعی انسان محور حمایت و توانمندسازی انسان ها است و در تضاد شدید با فناوری پیشرفته صرفا برای نمایش قدرت است. او رشد هوش مصنوعی مولد را خاطرنشان و از توسعه آن انتقاد می نماید که منجر به فناوری هایی می گردد که مردم باید با آن سازگار شوند و با آن رقابت نمایند، نه اینکه این فناوری طراحی شده زندگی افراد را آسان تر کند.

او می گوید: آنچه به دست می آوریم چیزی است که باید با آن کنار بیاییم، این برخلاف چیزی است که طراحی نموده ایم تا برای ما سودمند باشد.

والور در یک بیانیه رسانه ای شرح می دهد که این فناوری آن چیزی نیست که ما به آن احتیاج داریم و به جای تطبیق فناوری ها با احتیاجهایمان، خودمان را با احتیاجهای فناوری تطبیق می دهیم.

این کتاب نگرانی هایی را در خصوص مسیر فعلی توسعه هوش مصنوعی، از جمله تعصبات سیستمی و نگرانی های حفظ حریم خصوصی، مطرح می نماید. مالوینا آنا ووجسیک(Malwina Anna Wójcik) می گوید که جوامع به حاشیه رانده شده اغلب از فرآیند طراحی هوش مصنوعی حذف می شوند و در نتیجه فناوری هایی ایجاد می گردد که ساختارهای قدرت موجود و تبعیض را تقویت می نماید. مت مالون(Matt Malone) در خصوص اینکه چگونه هوش مصنوعی حریم خصوصی را به چالش می کشد، می گوید: در حالی که بسیاری از روش های جمع آوری و استفاده از داده ها به وسیله هوش مصنوعی بی اطلاع هستند اما ادغام شدن فناوری در زندگی ما، فردیت مان را تهدید می نمایند.

مالون شرح می دهد: حریم خصوصی مشخص می نماید که ما تا چه حد اجازه می دهیم فناوری به حوزه های زندگی و آگاهی انسان ورود کند. اما با محو شدن این موارد، حریم خصوصی به سرعت بازتعریف می گردد و در حالی که هوش مصنوعی زمان، توجه و اعتماد بیشتری را به خود اختصاص می دهد، حریم خصوصی همچنان نقش مشخص نماینده ای در ترسیم مرزهای بین انسان و فناوری ایفا می نماید.

این گروه بین المللی بعلاوه تاثیرات رفتاری هوش مصنوعی را آنالیز کردند و نویسندگان نشان دادند که چگونه پلتفرم هایی مانند گوگل می توانند جنبه های اصلی انسانی مانند عقلانیت و حافظه را تغییر دهند و کنترل شخصی بر زندگی ما را کاهش دهند. آنها استفاده از هوش مصنوعی در رسانه های اجتماعی را برای محدود کردن بالقوه منافع کاربران و سوق دادن آنها به سمت افراط گرایی به وسیله توصیه محتوای مغرضانه مورد آنالیز قرار دادند.

کارشناسان راهکار های عملی را برای ادغام رویکرد انسان محور به هوش مصنوعی، از جمله تنوع در تحقیقات، همکاری های بین رشته ای و شیوه های جمع آوری داده شفاف پیشنهاد می نمایند. آنها بعلاوه بر اهمیت اعمال قوانین موجود برای هوش مصنوعی به جای آنالیز مقررات کاملا تازه، تاکید می نمایند و سیاست گذاران را تشویق می نمایند تا با اطمینان هوش مصنوعی را کنترل نمایند تا از نوآوری های غیرمسئولانه جلوگیری گردد.

مالون می گوید: هیچ کس عصای جادویی ندارد. بنابراین، من به سیاستگذاران می گویم موضوع را جدی بگیرید. برترین کاری را که می توانید انجام دهید. در حالی که سعی می کنید مکانیسم های حاکمیتی درست را ارائه دهید، طیف وسیعی از دیدگاه ها از جمله جوامع به حاشیه رانده شده و کاربران نهایی را به میز دعوت کنید. اما اجازه ندهید چند صدا که وانمود می نمایند دولت ها نمی توانند هوش مصنوعی را بدون از بین بردن نوآوری کنترل نمایند، شما را متوقف کند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 اسفند 1402 بروزرسانی: 16 اسفند 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3926

به "یک هشدار جدی: پیش از اینکه دیر گردد جلوی هوش مصنوعی را بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک هشدار جدی: پیش از اینکه دیر گردد جلوی هوش مصنوعی را بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید