کتاب های تلماسه را با چه ترتیبی بخوانیم؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، باری آرتور سی کلارک، از شناخته شده ترین نویسندگان ژانر علمی-تخیلی، درباره کتاب های تلماسه نوشته فرانک هربرت اینطور گفت: من هیچ چیز را قابل مقایسه با آن نمی دانم، مگر ارباب حلقه ها. البته جی. آر. آر. تالکین اگر این حرف ها را می شنید احتمالا از کوره در می رفت؛ اما شکی در آن نیست که هر دوی این آثار ادبی تأثیر شگرفی بر ژانرهای خود داشته اند؛ حتی اگر ارباب حلقه ها بیشتر به فرهنگ عامه مردم امروز نفوذ نموده باشد. هر دو تلماسه و ارباب حلقه ها وسعت و گستره ای عجیب دارند، برای خود حماسه ای هستند و متأسفانه هر دو نویسنده پیش از آنکه فرصت وسعت بخشیدن به آثار خود را داشته باشند دار فانی را وداع گفتند و البته هر دو پسرانی داشتند که مسئولیت ادامه دادن این مجموعه ها را بر عهده گرفتند.

کتاب های تلماسه را با چه ترتیبی بخوانیم؟

قسمت اول اقتباس سینمایی دنی ویلنوو از کتاب های تلماسه با استقبالی فوق العاده هم از سوی تماشاگران و هم منتقدان روبرو شد که نشان می دهد فیلم تلماسه می تواند در نهایت به آن معروفیت و نفوذ در فرهنگ عامه که استحقاق آن را دارد برسد، معروفیتی که بتواند با کتاب های تالکین برابری کند. این البته بدون مشارکت ستاره هایی مثل تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، زندایا، اسکار آیزاک، خاویر باردم، جاش برولین، دیو باتیستا و بسیاری دیگر ممکن نمی شد. موفقیت تلماسه حالا با انتشار فیلم دوم به اوج رسیده است. فروش بیش از 80 میلیون دلاری تلماسه: بخش دوم در اولین روز در باکس آفیس و امتیازات بالای منتقدان به فیلم خبر از موفقیتی دیگری برای ویلنوو و کتاب های فرانک هربرت می دهد. در این قسمت شاهد حضور بازیگران تازه ای مثل فلورانس پیو در نقش پرنسس ایرولان، آستین باتلر در نقش فیدراوتا هارکونن، کریستوفر واکن به عنوان شادام چهارم و دیگرانی هستیم که حسابی تنور این فیلم را داغ نموده اند.

با این حال، هواداران جدیدی که به خاطر فیلم های ویلنوو تازه با جهانی فرانک هربرت آشنا شده اند و سراغ کتاب ها رفته اند ممکن است در آغاز کار با مشکل روبرو شوند. دلیل آن هم این است که برای نمونه تعداد کتاب های تلماسه بسیار از رمان های سرزمین میانه بیشتر است و از زمان کتاب اصلی، که در سال 1965 میلادی منتشر شد، رمان های بعدی در دو خط زمانی متفاوت حرکت می نمایند. کتاب های مختلف هر کدام موضوعات و چالش های متفاوتی را مطرح می نمایند و در عین حال با یکدیگر مرتبط می شوند؛ تازه از همه این ها که بگذریم می رسیم به مسئله نام های عجیب و غریب و اصطلاحاتی که برای خواننده تازگی دارد.

ما نمی توانیم به شما قول بدهیم که در سرانجام این مطلب بتوانید نام همه این کتاب ها را از حفظ بگویید، اما می توانیم به شما یاری کنیم تا بدانید از کدام کتاب باید خواندن کتاب های تلماسه را آغاز کنید. در زیر لیست کاملی از مجموعه کتاب های تلماسه به ترتیب زمانی و خلاصه ای از دوره های مختلف کتاب ها آمده که نویسندگی آن ها با خود فرانک هربرت آغاز شده و به برایان هربرت و کوین جی. اندرسون رسیده است. البته توجه داشته باشید که این لیست شامل داستان های کوتاهی که در جهانی تلماسه اتفاق می افتند و در نشریات مختلف چاپ شده اند نمی گردد.

کتاب های تلماسه به ترتیب سال انتشار

تلماسه (1965)، مسیحای تلماسه (1969)، بچه ها تلماسه (1976)، ایزدشاه تلماسه (1981)، مرتدان تلماسه (1984)، چپترهاوس: تلماسه (1985)، خاندان آتریدیز (1999)، خاندان هارکونن (2000)، خاندان کورینو (2001)، جهاد باتلرین (2002)، جنگ صلیبی ماشینی (2003)، نبرد کورین (2004)، شکارچیان تلماسه (2006)، ماسه کرم های تلماسه (2007)، پل تلماسه (2008)، بادهای تلماسه (2009)، انجمن خواهری تلماسه (2012)، منتات های تلماسه (2014)، ناوبران تلماسه (2016)، تلماسه: دوک کالادان (2020)، تلماسه: لیدی کالادان (2021)، تلماسه: وارث کالادان (2022).

کتاب های تلماسه به ترتیب کرونولوژی داستانی

جهاد باتلرین، جنگ صلیب ماشینی، نبرد کورین، انجمن خواهری تلماسه، منتات های تلماسه، ناوبران تلماسه، خاندان آتریدیز، خاندان هارکونن، خاندان کورینو، تلماسه: دوک کالادان، تلماسه: لیدی کالادان، تلماسه: وارث کالادان، تلماسه، پل تلماسه، مسیحای تلماسه، بادهای تلماسه، بچه ها تلماسه، ایزدشاه تلماسه، مرتدان تلماسه، چپترهاوس: تلماسه، شکارچیان تلماسه، ماسه کرم های تلماسه.

1- تلماسه (Dune)

هسته اصلی داستان تلماسه همچنان همان مجموعه اصلی است که به وسیله فرانک هربرت در سال 1965 میلادی آغاز شد. هربرت تا پیش از مرگ او در سال 1986 میلادی شش رمان نوشت: تلماسه (1965)، مسیحای تلماسه (1969)، بچه ها تلماسه (1976)، ایزدشاه تلماسه (1981)، مرتدان تلماسه (1984)، چپترهاوس: تلماسه (1985).

کتاب اول پایه جهانی این مجموعه را می گذارد و جناح های رقیب و درگیری های بین کهکشانی آن ها را نشان می دهد که هزاران سال در آینده اتفاق می افتند. این درگیری ها بر سر اسپایس های باارزشی به نام ملانژ هستند که در سیاره آراکیس (Arrakis) وجود دارند. آراکیس که به عنوان تلماسه نیز شناخته می گردد، یک سیاره بیابانی است که تنها منبع ماده ارزشمند ملانژ است که برای سفرهای فضایی، افزایش عمر انسان و افزایش توانایی های ذهنی ماده ای ضروری به شمار میرود. این اسپایس بعلاوه به عنوان یک ماده معنوی و مقدس نیز دیده می گردد که هوشیاری بالاتری به فرد می دهد و حتی می تواند در بعضی افراد توانایی های پیشگویی ایجاد کند. همین موارد است که باعث شده جناح های مختلف در این جهان به شدت طالب به دست آوردن این ماده ارزشمند باشند. این کتاب بعلاوه داستان به قدرت رسیدن پل آتریدیز (که تیموتی شالامی نقش او را در فیلم ها بازی می نماید) و نشستن او بر تخت سلطنت را روایت می نماید. پل وارث خاندان اشرافی آتریدیز است که به خانواده اش خیانت شده و او مجبور می گردد به صحرای بی رحم آراکیس بگریزد. در این زمان سرپرستی این سرزمین ها به خاندان آتریدیز اعطا شده که پیش از این دشمنان قسم خورده آن ها، یعنی هارکونن ها بر آن تسلط داشتند. به تدریج تعیین می گردد ک توطئه های سیاسی و خیانت هایی که سقوط خاندان آتریدیز را در پی داشت تنها بخشی از یک نقشه بزرگتر است. پل و مادرش لیدی جسیکا، که یکی از اعضای خاندان مرموز بنه جزریت است و توانایی های ذهنی و جسمی پیشرفته ای دارد، در بیابان گیر می افتدند و تا یک قدمی مرگ می روند؛ تا اینکه فریمن ها، ساکنان بومی سیاره، آن ها را پیدا نموده و به آن ها پناه می دهند.

2- مسیحای تلماسه (Dune Messiah)

در کتاب دوم، یعنی مسیحای تلماسه داستان دوازده سال بعد از کتاب اول را می خوانیم و می بینیم که پل نمی تواند با قدرت خود و عواقب اقداماتش در کتاب اول کنار بیاید. او به شخصیتی مسیحایی برای فریمن ها تبدیل شده که حالا کنترل آراکیس را به دست گرفته و امپراتوری جدیدی روی کار آورده اند. با این حال، سلطنت پل به وسیله بعضی از جناح ها، مثل صنف فضایی، بنه جزریت و خاندان کورینو تهدید می گردد. پل بعلاوه باید با پیامدهای تصمیم خود برای مصرف ملانژ دست و پنجه نرم کند که قدرت های مافوق بشری به همراه دارد. اسپایس به پل توانایی تماشا آینده را می دهد اما نتایج زیانباری نیز دارد. در حالی که پل می کوشد تا حکومت خود را حفظ کند، مجبور می گردد با واقعیت میرایی و محدودیت توانایی هایش روبرو گردد. او در نهایت تصمیم می گیرد سلطنت را به وارثان دوقلوی خود بدهد. درباره این دو، به ویژه لتو آتریدیز دوم در کتاب بعدی یعنی بچه ها تلماسه بیشتر می خوانیم. در ابتدا فرانک هربرت تصمیم داشت مجموعه را با این کتاب به سرانجام ببرد؛ اما فشار هواداران هربرت را متقاعد کرد که مجموعه کتاب های تلماسه را ادامه دهد.

3- بچه ها تلماسه (Children of Dune)

داستان کتاب سوم تلماسه نه سال بعد از ماجراهای مسیحای تلماسه را نشان می دهد. این بچه ها در سرانجام کتاب قبلی به جهان آمدند. در این کتاب ماجرای بچه ها پل آتریدیز، لتوی دوم و غنیمت (Ghanima) را دنبال می کنیم که در فرهنگ فریمن ها بزرگ شده اند و می کوشند کنترل امپراتوری را به دست گرفته و عواقب اقدامات پدرشان را راست و ریست نمایند. در بچه ها تلماسه می خوانیم که پل آتریدیز در صحرا گم و گور شده است و حالا این دوقلوها باید سلطنت را راهنمایی نمایند که اتفاقا قدرت های مافوق بشری پدرشان را هم به ارث برده اند. با این حال، تهدیدات سابق هنوز به قوت خود پابرجا هستند و سلطنت آن ها با ترور، فساد و اقدمات بنه جزریت ها و خاندان کورینو تهدید می گردد. جناح های مختلف سیاسی و مذهبی هر یک می خواهند کنترل سیاره آراکیس و اسپایس را به دست بگیرند. در این میان لتو تصاویری از آینده می بیند که نشان می دهد باید فداکاری دشواری صورت بگیرد تا بشریت از آینده فاجعه بار خود نجات پیدا کند.

4- ایزدشاه تلماسه (God Emperor of Dune)

با کتاب ایزدشاه تلماسه داستان هزار سالی جلوتر می رود و می خوانیم که چگونه نقشه لتوی دوم برای جلوگیری از انقراض بشریت به لحظه اوج خود می رسد. قهرمان رمان قبلی، یعنی لتوی دوم به وسیله دگردیسی های فیزیکی و متافیزیکی به یک ایزدشاه نامیرا تبدیل شده؛ اقدامی که بخش مهمی از نقشه بزرگ و مرموز او برای تضمین بقای بشریت و تکامل آن است. در این کتاب سلطنت لتوی دوم را می بینیم که به سمت فساد و ظلم کشیده شده و هزاران سال است که به طول انجامیده. لتو با کنترل ذخایر اسپایس عملا قدرت جناح های سیاسی و مذهبی را سرکوب و محدود نموده و مانع نابودی بشریت به دست خودشان شده است. با این حال این سلطنت نیز بدون چالش نیست و اختلاف فزاینده ای میان مردم و دولت مرکزی وجود دارد. این موضوع از آنجا ریشه می گیرد که مردم از سلطنت ظالمانه و ماهیت جاودانه و ایزدگونه او وحشت دارند. در ایزدشاه تلماسه لتو نقشه خود برای بقای بشریت را پیاده می نماید که نتیجه این نقشه پراکندگی (The Scattering) است: یعنی توسعه و کوچ اجباری بشر در سراسر جهان. هزاره های بیشتری می گذرد و بالاخره به کتاب های مرتدان تلماسه و چپترهاوس: تلماسه می رسیم که از تنش هایی می گویند که در میان نگهبانان آراکیس اتفاق می افتد؛ زیرا امواج شدیدی از پناهجویان برای فرار از دست یک دشمن قدرتمند مجبور به بازگشت از پراکندگی شده اند.

5- مرتدان تلماسه (Heretics of Dune)

داستان این کتاب در جهانی اتفاق می افتد که در نتیجه اقدامات لتوی دوم دستخوش تغییرات چشمگیری شده است. پس از مرگ لتو امپراتوری تحت کنترل او تکه تکه شده و دوران صلح اجباری او سرانجام یافته است. بشریت وارد دوره ای تازه از توسعه و اکتشاف شده و میلیون ها نفر از مرزهای قدیمی امپراتوری فراتر رفته و به سرزمین های ناشناخته سفر نموده اند. این کتاب، که وقایع آن هزار و پانصد سال پس از ایزدشاه تلماسه اتفاق می افتد، زمینه را برای تحولات بعدی در جهان تلماسه آماده می نماید و به عواقب توسعه و چالش های پیش روی بشریت می پردازد که به خاطر جوامع مخفی و گروه های مرموز و متخاصم وحشی که از توسعه بازگشته و خواستار به دست گرفتن قدرت هستند در معرض نابودی قرار گرفته اند.

6- چپترهاوس: تلماسه (Chapterhouse: Dune)

چپترهاوس: تلماسه یا محل گردهمایی: تلماسه داستان بنه جزریت از پس از مرتدان تلماسه را دنبال می نماید که در جهت حفظ انجمن خود و بقای بشریت می کوشند. بنه جزریت مجبور شده اند از سرزمین اجدادی خود فرار نمایند و حالا در تبعید در سیاره چپترهاوس ساکن شده اند. در این میان انجمن خواهران با تهدیداتی روبرو شده است؛ یک جناح جداشده از بنه جزریت ها که شرارت پیشه نموده اند و به وسیله شخصیت مرموزی رهبری می شوند بازگشته اند و می خواهند تمام بنه جزریت ها و میراث آن ها را از بین ببرند. همانطور که بنه جزریت برای زنده ماندن کوشش می نمایند، باید با پیامدهای اقدامات گذشته خود نیز روبرو شوند. انجمن خواهران قرن هاست که مسیر ژنتیکی بشریت را دستکاری نموده اند و این تصمیم آن ها پیامدهای خود را در چپترهاوس نشان می دهد. این کتاب تنها یک سال پیش از مرگ هربرت منتشر شد و او نتوانست داستان این جهان را به سرانجام ببرد. با این وجود، او طرح اصلی داستان جلد هفتم را نوشته بود و پسرش برایان و اندرسون از آن پیش نویس ها و یادداشت ها برای نوشتن کتاب های شکارچیان تلماسه و ماسه کرم های تلماسه استفاده کردند. این رمان های سرانجامی آن دشمن بزرگی را که مردم در کتاب ایزدشاه تلماسه از دست او فراری بودند معرفی می نمایند. این دشمن، امپراتوری ماشین های متفکر است، اصطلاحی که می توان گفت هربرت برای هوش مصنوعی امروزی ما به کار می برده. بسیاری از شخصیت های اصلی کتاب های قبل برای رویارویی نهایی بشریت با این تهدید قدرتمند برای این دو کتاب تلماسه احیا شده اند.

پیش عایدی: مقدمه ای بر تلماسه

شکارچیان تلماسه و ماسه کرم های تلماسه ممکن است داستان اصلی را به سرانجام رسانده باشند؛ اما آن ها اولین کتاب هایی نیستند که برایان هربرت و اندرسون در این مجموعه نوشته اند. اولین کتاب های این دو نفر پیش عایدیی بر مجموعه تلماسه است که از سه گانه خاندان آتریدیز، خاندان هارکونن و خاندان کورینو تشکیل می گردد. داستان این کتاب ها دهه ها پیش از اولین کتاب تلماسه اتفاق می افتند و تاریخچه بسیاری از شخصیت های قدیمی تر داستان را توسعه می دهند.

کتاب خاندان آتریدیز (House Atreides) بیش از هر چیز بر زندگی لتوی اول، پدر پل قهرمان رمان اصلی، متمرکز می گردد. رابطه لتو با لیدی جسیکا، بنه جزریت و دسیسه های بارون شرور ولادیمیر هارکونن همه در این کتاب آنالیز شده اند.

در رمان دوم به نام خاندان هارکونن (House Harkonnen) نگاه عمیق تری به فرایند رشد و بزرگ شدن لتو می اندازیم و در ماجرای دوستی ها و خیانت های رقیب بزرگ او، ولادیمیر هارکونن، نیز عمیق می شویم. خاندان هارکونن بعلاوه آغاز جنبش منتات ها را نشان می دهد که گروهی از رایانه های انسانی هستند که توانایی های ذهنی خارق العاده دارند.

سومین رمان سه گانه پیش عایدی خاندان کورینو (House Corrino) است که نزدیک ترین کتاب از میان این ها به تلماسه اصلی محسوب می گردد و در آن می خوانیم که جسیکا از لتو حامله می گردد و این بچه همان پل است. این کتاب استراتژی های پیچیده امپراتور شادام چهارم و رابطه او با پدرش الرود نهم و بعلاوه ظهور صنف فضایی را آنالیز می نماید که سازمانی قدرتمند هستند که سفرهای بین ستاره ای تحت کنترل و نظارت آن ها واقع شده است.

پیش عایدی: افسانه های تلماسه

کتاب های تلماسه را در ژانر علمی-تخیلی ملایم می گنجانند؛ ژانری که در آن عناصر انسانی بر عناصر علمی آن غلبه دارد، داستان و شخصیت ها در مرکزیت قرار می گیرند و دقت و احتمالات علمی به حاشیه رانده می شوند. به طوری که حتی در آینده ای که کتاب اول ترسیم می نماید، در سفرهای بین ستاره ای کامپیوتری هم وجود ندارد. دومین سه گانه پیش عایدی برایان هربرت و اندرسون افسانه های تلماسه هستند که نشان می دهند چرا جهانی تلماسه به این شکل است. وقایع کتاب های جهاد باتلرین، جنگ صلیبی ماشینی و نبرد کورین داستان ده هزار سال پیش از تلماسه را روایت می نمایند؛ زمانی که در آن بشریت زیر یوغ ماشین های متفکر بود. به طور کلی می توان گفت مهم ترین موضوعات این سه گانه حول ایجاد انجمن خواهری بنه جزریت، جنبش منتات ها و ریشه دشمنی بین خاندان های آتریدیز و هارکونن می چرخد. در جریان کتاب جهاد باتلرین (The Butlerian Jihad) با یک جنگ تمام عیار به رهبری انسان ها علیه ماشین های متفکر روبرو می شویم که مدت هاست بشریت را به بردگی خود درآورده اند. داستان این کتاب گروهی از شخصیت ها از جمله ووریان آتریدیز را دنبال می نماید که یکی از اعضای یک نژاد هیبریدی قدرتمند از انسان و ماشین به نام تایتان ها هستند، سرنا باتلر نیز انسانی است که رهبری شورش علیه ماشین ها را عهده دار شده است.

رمان دوم، جنگ صلیبی ماشینی (The Machine Crusade)، داستان این جهاد را ادامه می دهد و بشریت هنوز برای بازپس گیری آزادی خود از ماشین های متفکر با آن ها در جنگ است. این کتاب بعلاوه به ریشه های سیاسی و اجتماعی روی کار آمدن مهم ترین مذهب مجموعه کتاب های تلماسه می پردازد.

ماجرای جهاد از کتاب اول تا کتاب سوم این پیش عایدی ادامه پیدا می نماید را و به پیروزی قاطع بشریت ختم می گردد. در کتاب نبرد کورین (The Battle of Corrin) جنگ نهایی بین بشریت و ماشین های متفکر در سیاره کورین اتفاق می افتد. ماشین های متفکر البته از نابودی کامل می گریزند تا بعدها به عنوان بزرگترین دشمن مجموعه اصلی بازگردند. این کتاب ماجرای شخصیت هایی مثل ووریان آتریدیز، خاویر هارکونن (بنیانگذار خاندان هارکونن) و نورما سنوا را نیز دنبال می نماید. نورما مخترع نابغه ای است که فناوری روی کار می آورد که امکان سفرهای بین ستاره ای را فراهم می نماید.

پیش عایدی: قهرمانان تلماسه

خب، تا اینجای کار تعیین شد که یک خط داستانی اصلی داریم که هربرت پدر نوشته است و دو سه گانه که پیش عایدی این کتاب ها هستند و هربرت پسر و همکارش آن ها را نوشته اند. امیدواریم به مقدار کافی واضح بوده باشد؛ چراکه با قهرمانان تلماسه قضیه کمی پیچیده می گردد. پیش عایدی قهرمانان تلماسه ماجرا را حسابی گیج نماینده می نمایند. داستان پل تلماسه (Paul of Dune) مدام بین رویدادهای کتاب اول و مسیحای تلماسه در رفت و آمد است و تازه قسمت هایی از دوران جوانی پل را نیز نشان می دهد. ماجرای بادهای تلماسه (The Winds of Dune) اما به چانی می پردازد که از پل دوقلوها باردار می گردد. داستان این کتاب در بازه زمانی بین کتاب های مسیحای تلماسه و بچه ها تلماسه اتفاق می افتد و درباره توطئه ها و خیانت هایی که سلطنت پل را تهدید می نماید می گوید. سومین کتاب این سه گانه نیز پرنسس تلماسه (Princess of Dune) نام دارد که جدیدترین رمان منتشرشده در جهانی تلماسه است و در همین سال 2023 میلادی منتشر شد و به داستان دو زن مهم در زندگی پل می پردازد.

پیش عایدی: مدارس تلماسه

اگر فکر کردید هربرت و اندرسون از نوشتن پیش عایدی برای این مجموعه خسته شده اند، در اشتباهید که آن ها یک مجموعه دیگر نیز بعد از بادهای تلماسه به پیش عایدی کتاب های هربرت اضافه نموده اند. این سه گانه داستان را از پیامدهای افسانه های تلماسه آغاز می نماید. عبارت سه گانه مدارس تلماسه به سازمان های مختلفی از کتاب اول اشاره دارد که تازه در این کتاب ها آغاز به سفت کردن جای پای خود پس از جهاد باتلرین می نمایند. عناوین سه کتاب به سه دسته مختلف این سازمان ها اشاره دارد که البته سروکله آن ها در هر سه کتاب پیدا می گردد: انجمن خواهری بنه جزریت در کتاب انجمن خواهری تلماسه (Sisterhood of Dune) مراحل اولیه شکل گیری خود را می گذرانند. آن ها می کوشند قدرت و نفوذ خود را تحکیم نمایند و همزمان، روینمودهای ضدفناوری قدرت گرفته اند. این در نتیجه جنگ صلیبی علیه ماشین ها بود که منجر به توسعه نوعی نفرت همگانی از تکنولوژی در سکونت گاه های انسانی شد.

با منتات ها در کتاب منتات های تلماسه (Mentats of Dune) بیشتر آشنا می شویم. منتات ها درواقع انسان هایی هستند که برای انجام وظایف شناختی پیچیده ای که زمانی رایانه های انجام می دادند آموزش دیده اند. در این کتاب مبارزه مداوم بین بلوک ها و جناح های مختلف برای به دست گرفتن قدرت ادامه دارد. صنف فضایی در کتاب ناوبران تلماسه (Navigators of Dune) حضور پیدا می نمایند. این اتحادیه توانایی منحصربه فردی برای راهنمایی ایمن سفرهای فضایی دارند و می توانند با استفاده از اسپایس این سفرها را ممکن نمایند. این رمان زمینه را برای وقایع منتهی به رمان اصلی و اولیه فراهم می نماید.

سه گانه کالادان

همین تازگی ها هربرت و اندرسون دوباره به رویدادهای پیش از کتاب اول تلماسه بازگشته اند تا نگاهی عمیق تر از پیشینه، انگیزه ها و شرایط سیاسی و اجتماعی مهم ترین شخصیت های مجموعه ارائه دهند. تمرکز نویسندگان در این سه گانه بر داستان خانواده پل، شامل لتوی اول و جسیکا در خاندان آتریدیزها در سرزمین کالادان می گردد. کتاب دوک کالادان (The Duke of Caladan) به لتو در سرزمین پرآب می پردازد. از این کتاب زمینه برای نقل مکان خانواده به سیاره آراکیس فراهم می گردد و دسیسه های سیاسی و تهدیدهای احتمالی نسبت به خاندان آتریدیز برملا می شوند. این کتاب بعلاوه داستان رابطه لتو با لیدی جسیکا و سال های اولیه زندگی پسرشان، پل را آنالیز می نماید.

کتاب بعدی لیدی کالادان (The Lady of Caladan) است که به لیدی جسیکا و مبارزات و فداکاری های او برای خانواده اش می پردازد. جسیکا نقش پیچیده ای در انجمن خواهری بنه جزریت داشته و این موضوع به طور ویژه در مرکزیت کتاب دوم این سه گانه قرار گرفته است.

وارث کالادان (The Heir of Caladan) اولین بار در سال 2022 میلادی منتشر شد که به پل اختصاص دارد. این کتاب از داستان وقایعی سخن به میان می آورد که خانواده آتریدیزها را به سمت تلماسه سوق می دهد. هدف این کتاب این است که پلی بزند بین حضور آتریدیزها در کالادان و چگونگی رسیدن آن ها به نقطه ای از داستان که حماسه تلماسه را رقم می زند.

منبع: Collider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 اسفند 1402 بروزرسانی: 20 اسفند 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 4060

به "کتاب های تلماسه را با چه ترتیبی بخوانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب های تلماسه را با چه ترتیبی بخوانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید