20 تا 30 درصد واحدهای تولیدی استان قم دچار مشکل هستند

به گزارش تور آسیایی ارزان، رئیس اتاق قم گفت: بعضی محصولاتی که در قم فراوری می شوند، در گمرک استان به ثبت نمی رسند، چراکه این محصولات از گمرک استان صادر نمی شوند و بیشتر به وسیله فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) به کشورهای مقصد صادر می شوند.

20 تا 30 درصد واحدهای تولیدی استان قم دچار مشکل هستند

ابوالفضل خاکی اضافه کرد: استان قم به طور متوسط در سال 1398 بالغ بر 250 میلیون دلار صادرات انواع محصولات داشته است، عمده این صادرات را فرش ابریشم قم، فرش های ماشینی شبیه دستباف، کفش و دمپایی، صنایع پلاستیک و صنایع شیمیایی تشکیل می دهند.

به گفته او، کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و امارات و به طورکلی حدود 30 کشور، مقصد محصولات صادراتی استان قم هستند.

رئیس اتاق قم گفت: متأسفانه بعضی از محصولاتی که در قم فراوری می شوند، مانند فرش ابریشم و کفش، در گمرک استان به ثبت نمی رسند، چراکه این محصولات از گمرک استان صادر نمی شوند و بیشتر به وسیله فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) به کشورهای مقصد صادر می شوند.

او ادامه داد: فرش قم بسیار گران قیمت است و ما امکانات و زیرساخت های لازم برای نگهداری این محصول و مرجع لازم برای صادرات آن از قم را نداریم، کفش هم یک محصول پراستفاده و درعین حال با قیمت نهایی پایین در ایران نسبت به دیگر کشورها است، در مورد کفش این مسئله وجود دارد که تعدادی از خریداران مستقیماً به کارخانجات مراجعه می نمایند و محصول خریداری شده را از شهرهای دیگر صادر می نمایند، درواقع میزان صادرات کفش بین 50 تا 100 میلیون دلار است، اما همه این صادرات از قم نیست.

خاکی اظهار کرد: تمام محصولاتی فراوریی استان، در کل کشور توزیع می گردد، ضمن اینکه بسیاری از افراد مستقیم از مرز به قم می آیند و بعد از خرید محصول موردنظر، محصولات را بدون واسطه به کشورهای موردنظر خود، صادر می نمایند.

او گفت: استان قم در مواد غذایی به خصوص در فراوری انواع اسنک و پفک، صندلی خوبی در کشور دارد، اما بسیاری از محصولات صادراتی استان، در معیارهای صادراتی جای نمی گیرند و اگر بخواهیم این گونه محصولات را هم جزو صادرات استان در نظر بگیریم، قطعاً میزان صادرات بسیار بیشتر از 250 میلیون دلار خواهد بود.

توسعه صنایع چوب در قم

او معتقد است قم جزو چند استانی در کشور است که سابقه طولانی و خوبی در فراوری مبلمان و صنایع چوبی دارد، هرروز ده ها خودرو حمل بار که محصولات چوبی نیمه ساخته را حمل می نمایند، از قم خارج شده و برای تکمیل محصول به کارگاه های تهران می فرایند، ما در بخش اولیه فراوری این محصولات بسیار پیروز بوده ایم اما در بخش تکمیل محصولات، ضعیف هستیم.

خاکی ابراز امیدواری کرد: با امکاناتی که برای بخش تکمیل محصولات چوبی، در استان ایجاد خواهد شد و تأسیس شهرک اختصاصی مبلمان در آینده، این کاستی ها برطرف گردد، تدابیری اندیشیده شده تا با ایجاد یک نمایشگاه دائمی مبلمان، خریداران به صورت مستقیم، محصول موردنظر خود را از قم خریداری نمایند و ارزش اضافه نموده این محصول در قم بماند.

او ادامه داد: صادرات قابل توجهی در بخش صنایع چوبی نداریم و فراوریات استان، بیشتر جوابگوی نیازهای سطح کشور است و البته این موضوع که فراوریات داخلی جایگزین محصولات خارجی شده و از خروج ارز از کشور جلوگیری می نماید، بسیار مهم و مؤثر است.

رتبه صادراتی استان قم

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: با توجه به نزدیکی استان قم به پایتخت و قرار دریافت در راستا چندین استان، امکان سرمایه گذاری در قم بیشتر از دیگر استان های کشور است، توسعه مالی استان در 10 سال گذشته بسیار خوب و سریع رخ داده است، ایجاد شهرک های متنوع در استان و منطقه ویژه مالی سلفچگان برای سرمایه گذاران خارجی بسیار خوب بوده است.

خاکی اضافه کرد: هرروز بر تعداد شهرک های تخصصی اضافه نموده می گردد و با توجه به وجود دو هزار و 500 واحد فراوریی در قم، امکان سرمایه گذاری در استان بهتر شده است، تکمیل پروژه های جدید در بخش هایی مانند فولاد، سیمان، پتروشیمی و شیمیایی توسعه بسیار خوبی برای استان به ارمغان می آورد، شاید بتوان گفت در بین 31 استان کشور، ما در رتبه 14 یا 15 قرار داریم، اما آنچه مهم است، طرح های توسعه ای و امکانات بسیار خوب شهرک های مالی استان قم است که این امکانات تبدیل به یک عامل جذب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی می گردد، استان قم یکی از کلان شهرهای کشور است و ازنظر نیروی انسانی هم شرایط خوبی دارد و به همین دلیل امکان سرمایه گذاری در قم وجود دارد.

صادرات استان در کرونا

رئیس اتاق قم در ادامه گفت: قطعاً کل کشور در 6 ماهه نخست سال 99 در بحث صادرات دچار مشکل شده است، البته این مشکل صرفاً به خاطر کرونا نبوده، بلکه محدودیت های ارزی باعث شد تا صادرنمایندگان امکان استفاده صددرصدی از صادرات را نداشته باشند، اخیراً با هماهنگی های اجرا شده و طی جلساتی که در اتاق ایران و دیگر اتاق ها برگزار شده است، این موافقت اجرا شده که صادرنمایندگان از امکانات صادراتی خود به صورت صد در صد برای واردات مواد اولیه موردنیاز خود استفاده نمایند، ان شاءالله در 6 ماهه دوم امسال، تأثیر این تصمیم گیری را در افزایش صادرات خواهیم دید.

خاکی اضافه کرد: در کل کشور حدود 30 درصد و در قم کمتر از 30 درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، صادرات کاهش پیدا نموده است، اگر مسائل ارزی حل گردد، با افزایش صادرات می توانیم جبران 6 ماه اول را داشته باشیم، من معتقدم تأثیر کرونا بر میزان صادرات، کمتر از تأثیر تصمیم گیری های نابهنگام بخش های مختلف دولتی در مورد صادرات و واردات و تحریم ها بوده است.

او اظهار کرد: واحدهای فراوریی که تعطیل شده اند به چند دسته تقسیم می شوند، بعضی از این واحدها به خاطر بدهی به بانک ها تعطیل شدند و بعضی از واحدها به دلیل کمبود مواد اولیه و مسائل زیادی که خودشان داشتند به تعطیلی کشیده شدند، با توجه به تشکیل ستادهای تسهیل در استان و رسیدگی خوب این ستادها، بسیاری از این واحدهای فراوریی دوباره فعال می شوند، درمجموع بین 20 تا 30 درصد واحدها فراوریی استان دچار مشکل هستند.

رئیس اتاق قم در سرانجام گفت: دولت تسهیلات مختلفی برای واحدهای فراوریی در نظر گرفته است و این موضوع نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، افراد متقاضی دریافت این تسهیلات می توانند درخواست های خود را به ستاد تسهیل استان ارسال نمایند تا بعد از آنالیز این درخواست ها، به بانک ها معرفی شوند و تسهیلات خود را دریافت نمایند، در حال حاضر مانعی برای دریافت تسهیلات وجود ندارد و هر واحد فراوریی متقاضی می تواند به راحتی از این تسهیلات استفاده کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1390

به "20 تا 30 درصد واحدهای تولیدی استان قم دچار مشکل هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 تا 30 درصد واحدهای تولیدی استان قم دچار مشکل هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید