9 ترند معماری در سال 1403 که باید به آن ها توجه کرد

به گزارش تور آسیایی ارزان، پیشرفت در فناوری، مقررات تازه جهانی و تغییر منظره مصرف کننده به این معنی است که صنعت معماری به طور مداوم در حال تحول است و سال 1403 نیز از این قضیه مستثنی نخواهد بود.

9 ترند معماری در سال 1403 که باید به آن ها توجه کرد

برای اینکه به شما یاری کنیم در این روند جلوتر بمانید، فکر کردیم ایده خوبی است که بعضی از ترندهای برتر معماری را که در سال آینده در حال پیشرفت هستند به اشتراک بگذاریم. ما به موضوعاتی مانند فناوری های نوظهور، شیوه های پایداری و فرایندهای ساخت وساز نوآورانه نگاه عمیقی خواهیم داشت.

پرینت سه بعدی در معماری

پرینت سه بعدی در معماری موضوعی نوین است! این فناوری پیشرفته، روش های ساختمانی سنتی را به سطح بالاتری می برد و از فرایندهای اتوماتیک و سخت افزار تخصصی برای ایجاد ساختارهای پیچیده و شگفت انگیزی استفاده می نماید که می توانند در ساخت انواع ساختمان ها همانند خانه های ویلایی تا فضاهای تجاری و حتی آسمان خراش ها استفاده شوند.

بناهای چاپ سه بعدی نه تنها ضایعات را کاهش می دهند و باعث افزایش کارایی می شوند بلکه می توانند عناصر طراحی پیچیده ای؛ مانند منحنی ها و اشکال سفارشی را که ساخت آن ها با دست سخت است را بسازند. ممکن است اکنون کمی بیش از حد آینده نگر به نظر برسد، اما به زودی پرینت سه بعدی در معماری به روشی معمولی برای ساخت خانه هایی باارزش در عصر دیجیتال تبدیل خواهد شد و این همان چیزی است که آن را به یکی از بزرگ ترین ترندها برای سال 1403 تبدیل می نماید.

معماری پایدار

طراحی دوستدار محیط زیست، به ویژه از منظر طراحی پایدار، به عنوان یکی از برجسته ترین ترندهای صنعت معماری شناخته می گردد. این ترند به ویژگی های منحصربه فردی از جمله بهبود عملکرد انرژی ساختمان، تدوین چرخه عمر مصالح استفاده شده و سایر جنبه های مرتبط با حفاظت از محیط زیست تأکید دارد.

معماری پایدار از سال 1398 تا به امروز رایج بوده است، زیرا افراد بیشتری از احتیاج به کاهش ردپای کربن و ایجاد تأثیر مثبت بر روی سیاره مطلع می شوند.

معماری پایدار چیست؟

رویکردی برای طراحی و ساخت است که پایداری زیست محیطی را در هسته خود قرار می دهد و حفاظت از منابع، کاهش ضایعات و انرژی های تنوپذیر را در نظر می گیرد. به عبارت دیگر، معماری پایدار به طرح ها و مصالح سنتی ساختمان ها یک چرخش سازگار با محیط زیست می دهد و سازه ها با درنظرگرفتن بهره وری انرژی و سلامت انسان ساخته می شوند. همه چیز از صفحات خورشیدی گرفته تا نور طبیعی خورشید و... در معماری پایدار به کار می رود.

باتوجه به درک روزافزون از تأثیرات جهانی تغییرات آب وهوا، جای تعجب نیست که معماری پایدار از یک علاقه خاص، به یک سبک زندگی روزمره برای مردم در سراسر جهان تبدیل شده است که هیچ معمار موفقی نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

خانه های کوچک

خانه های کوچک با کارایی باورنکردنی و زیبایی شناسی ستایش انگیز خود، انتظارات را برای خیلی از افراد برآورده می نمایند. این خانه های کوچک تمام ویژگی های یک خانه بزرگ را به شکل کوچکی همراه با آرامش نامحدودی که در فضای کوچک قرار گرفته است ارائه می دهند.

خانه های کوچک با جمع وجور بودن، سبک زندگی ارزان و درعین حال بسیار رضایت بخشی را در اختیار ساکنان خود قرار می دهند. علاوه بر این، آن ها به منابع و انرژی کمتری احتیاج دارند که آن ها را نسبت به ساختمان های بزرگ، دوستدار محیط زیست می نماید.

تکنولوژی نو

فناوری مدرن از بسیاری جهات صنعت معماری را متحول نموده است. از نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی گرفته تا ارائه های مجازی، معماران هرگز آزادی و تطبیق پذیری بیشتری در طراحی های خود نداشته اند.

به عنوان مثال، واقعیت مجازی معماران را قادر ساخته تا مدل های مجازی بسازند که تعاملی و زنده باشند. این کار به آن ها اجازه می دهد بدون احتیاج به ساخت فیزیکی طرح ها، آن ها را با جزئیات آنالیز نمایند. به لطف واقعیت مجازی، معماران بعلاوه می توانند تور مجازی ایجاد نمایند که به مشتریان یک تور واقع گرایانه از طراحی سازه می دهند و اما AR، به آن ها اجازه می دهد تا طرح ها را در زمینه محیط اطراف خود مشاهده نمایند و درک بهتری از چگونگی ظاهر و احساس سازه های خود در زمان قرارگرفتن در محیط واقعی به دست آورند.

در مجموع، با شکل گیری چنین پیوند قدرتمندی بین معماری و واقعیت، ما را به دورانی راهنمایی می نماید که نوآوری به بیشترین حد می رسد است و بهتر است این ترند را جهت عقب نیفتادن از تکنولوژی بپذیریم.

استفاده مجدد تطبیقی

استفاده مجدد تطبیقی همه چیز درباره دمیدن زندگی نو به یک ساختمان قدیمی، تبدیل آن از کاربری سنتی به کاربری مدرن است. این امر شامل ارتقای ساختمان فرسوده به خانه های مسکونی یا تبدیل مدرسه به فضای اداری است.

استفاده مجدد تطبیقی نه تنها مرسوم است، بلکه می تواند با جلوگیری از تخریب ساختمان ها، زباله ها را کاهش دهد. علاوه بر این پلی است میان گذشته و آینده که اطمینان حاصل می نماید که ساختمان های منحصربه فرد و فضاهای مهم فرهنگی به دقت نگهداری می شوند.

معماری مدولار

معماری مدولار این روزها به یک ترند کاملاً محبوب در صنعت معماری تبدیل شده است و به دلایل واضح این یک روش کارآمد، ارزان و پایدار برای ایجاد ساختمان هایی با حداقل ضایعات است.

ساخت مدولار در اصل فرایند پیش ساخت اجزای ساختمان در محیط کارخانه و سپس حمل این بخش ها به محل پروژه قبل از مونتاژ آن ها مانند بلوک های بزرگ در شکل و مقدار دل خواه است. این نوع ساخت وساز بعلاوه زمان آماده سازی سایت را کاهش می دهد؛ زیرا همه چیز را می توان از قبل در یک محیط داخلی انجام داد؛ بنابراین، دیگر بارش باران و برف باعث تأخیر در انجام فرایندهای ساخت وساز نمی شوند علاوه بر این ساخت وساز مدولار گزینه های طراحی متنوعی را ارائه می دهد: از مکعب های ساده با سبک صنعتی گرفته تا آسمان خراش های معاصر. درواقع، این یک فناوری نوآورانه برای هر معمار است.

مصالح هوشمند

اگر به مزایای مصالح هوشمند نگاهی بیندازیم به توانایی تشخیصی آن ها برای مقاومت در برابر خطرات شدید محیطی و بازسازی خود پی می بریم. چنین مصالح هوشمندی مانند سلول های خورشیدی نازک، هیدرو سرامیک ها و مواد زیستی نوآورانه در حال ورود به صنعت ساخت وساز هستند و چهره طراحی ساختمان را آن طور که ما می شناسیم تغییر می دهند.

طراحی اجتماع محور

ساختمان ها باید با درنظرگرفتن جامعه طراحی شوند این عمل ترکیب ارزش ها، منظره و هویت جوامع محلی در ساخت سازه ها و فضاهای چندمنظوره است. به این ترتیب، هدف آن افزایش رضایت برای همه افراد درگیر، تشویق تعامل مثبت با محیط ساخته شده و اطمینان از تطبیق آن با اهداف منحصربه فرد شهر یا محله است. طراحی اجتماع محور این روزها به طور فزاینده ای محبوب شده است، به خصوص در میان معمارانی که ارتباط اجتماعی و عملکرد را بر زیبایی شناسی اولویت می دهند.

ماکسیمالیسم یا حداکثرگرایی در طراحی داخلی

سال 1403 نوید آن را می دهد که پر از ایده ها و تجربیات معماری داخلی شگفت انگیز باشد، زیرا همه چیز در خصوص حداکثر گرایی است. برای رسیدن به این ترند باید به رنگ ها، الگوها، بافت ها، پارچه ها و اشکال برجسته توجه کرد. بنابراین، آماده خداحافظی با دیوارهای ساده و محیط های ساده شوید.

نتیجه گیری

همگام بودن با ترندهای روز جهان کلید هر کسب وکاری در صنعت معماری است. برای بقا و رشد در این منظره همواره در حال تغییر، خلاقیت همراه با نگاه به نوآوری، شما را جلوتر از بقیه نگه خواهد داشت؛ بنابراین، تغییرات را بپذیرید و از ترند صنعت مطلع بمانید و چیزهای نوی را تجربه کنید تا مطمئن شوید سال 1403 سال موفقیت شما است.

در مقاله مطرح شده، توضیحاتی در رابطه با 9 ترند معماری در سال 1403 داده شد. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره معماری، معماری داخلی و معماری پایدار به سایت معماری آرک وب (www.archweb.ir) مراجعه کنید.

منبع: چمدان
انتشار: 10 اسفند 1402 بروزرسانی: 10 اسفند 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3725

به "9 ترند معماری در سال 1403 که باید به آن ها توجه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 ترند معماری در سال 1403 که باید به آن ها توجه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید