شروع مطالعات امکان سنجی و کسب فناوری برای ساخت هایپرلوپ در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد

به گزارش تور آسیایی ارزان، شرکت توسعه الماس فاطر مستقر در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد، مطالعات امکان سنجی و کسب فناوری برای ساخت هایپرلوپ که نوع جدیدی از حمل و نقل سریع است را با بهره گیری از دانش بومی شروع کرد.

شروع مطالعات امکان سنجی و کسب فناوری برای ساخت هایپرلوپ در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، شرکت توسعه الماس فاطر مستقر در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد، مطالعات امکان سنجی و کسب فناوری برای ساخت هایپرلوپ که نوع جدیدی از حمل و نقل سریع است را با بهره گیری از دانش بومی شروع کرد.

حمید مطهری، مدیرعامل شرکت توسعه الماس فاطر با اشاره به ایده سفر به وسیله شلیک کپسول های پرسرعت در لوله های خلاء که سرعت جابجایی در آن ها سریع تر از هواپیما (تا 1200 کیلومتر بر ساعت) انجام می گردد، گفت: این ایده در سال 2013 مجددا از سوی ایلان ماسک بنیان گذار شرکت هایی همانند تسلا و اسپیس ایکس مطرح شده است.

مطهری با بیان اینکه این ایده به سرعت توسعه یافت و در انتهای سال 2020 اولین تست سرنشین دار هایپرلوپ (Hyperloop) در صحرای نوادا با موفقیت انجام شد، اظهارداشت: در کشور ایران شرکت توسعه الماس فاطر مستقر در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد اولین شرکتی است که به صورت رسمی در این حوزه ورود پیدا نموده و با پارک علم و فناوری یزد قرارداد همکاری منعقد نموده است.

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد، اضافه نمود: شرکت توسعه الماس فاطر فاز مطالعات امکان سنجی و کسب فناوری برای ساخت نمونه های اولیه آزمایشگاهی هایپرلوپ را در دانشگاه یزد شروع نموده است.

وی گفت: این شرکت در این حوزه مطالعات امکان سنجی، آزمایش های اولیه و بسیاری از شبیه سازی ها را در طی سال های گذشته انجام داده و همچنان نیز در حال توسعه وکسب فناوری های مورد احتیاج است.

وی توضیح داد: دانش بومی، نیروی انسانی متخصص و مناسب، پتانسیل و امکان فراوری این فناوری در کشور وجود دارد و اگر حمایت های مورد احتیاج صورت پذیرد، می توانیم به این هدف مهم دست یابیم.

هدف از انجام این طرح را تبدیل آن به یک پروژه کلان ملی که در استان یزد مستقر است، بیان کرد و گفت: این پروژه کلان ملی به همراه خود اشتغال دانش بنیان، فراوری دانش و فناوری بومی، دستیابی به محصول، افزایش ظرفیت گردشگری استان در بلند مدت، درآمدزایی جانبی و مستقیم، افزایش تجربه دانشجویان و دانش آموختگان در موضوعات فناورانه روز جهان، استقرار یک طرح ملی دانش پایه در استان یزد، ایجاد امید و انگیزه در بین جوانان و دانشجویان، خودباوری، پیشرفت همگام با جهان در زمینه های علمی مجذوب کننده و تربیت نیروی انسانی متخصص در موضوع را در پی دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه الماس فاطر بعلاوه با اشاره به بازدید اخیر معاون فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مجموعه پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد، گفت: با صحبت های صورت گرفته در در این بازدید قول مساعدی برای ارایه شدن این پروژه به عنوان اولین پروژه کلان ملی معاونت فناوری ریاست جمهوری یا وزارت عتف داده شد تا حمایت های لازم در این خصوص صورت پذیرد.بعلاوه سایر دانشگاه ها و مراکز کشور در صورت علاقه مندی به وسیله درگاه یا به اصطلاح هاب استان یزد به یاری گرفته شوند.

مطهری با بیان اینکه انجام کامل این پروژه درآمد بزرگی برای کشور خواهد داشت، گفت: چنانچه فناوری مربوطه به طور کامل حاصل گردد، بسیار سریع قادر به تکثیر آن در سراسر کشور و حتی کشور های منطقه هستیم.

وی اضافه نمود: این امر بستری برای اشتغالزایی پاک و تمیز، فناورانه بدون احتیاج به آب، برقی، سریع و دانش پایه است و با توجه به موقعیت استراتژیکی که استان یزد در مرکز ایران دارد، برای حمل و نقل می تواند هاب بسیار ارزشمندی نیز باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد، در سرانجام گفت: از دیگر محصولات این شرکت فناور، ساخت دستگاه ترکیبی و هیبریدی CVD برای پوشش دهی موادی همانند پوشش های نانوساختار الماس مصنوعی بوده که به عنوان اولین و تنها سازنده آن در کشور فعالیت دارد.

مطهری ابراز امیدواری کرد: این شرکت در حال توسعه نسل های جدیدی از این محصول بوده تا بتواند انواع مختلفی از این نوع دستگاه ها را در سال های آینده وارد بازار کشور کند.

ساخت تجهیزات تزیینی مبتنی بر فناوری تعلیق نیز از دیگر محصولات ساخته شده در این شرکت فناور مستقر در دانشگاه یزد است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2047

به "شروع مطالعات امکان سنجی و کسب فناوری برای ساخت هایپرلوپ در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع مطالعات امکان سنجی و کسب فناوری برای ساخت هایپرلوپ در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید