اذعان امریکا به عراقی نبودن منشا حملات به تاسیسات نفتی عربستان

به گزارش تور آسیایی ارزان، مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق اذعان کرد که حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان بر خلاف بعضی شایعات، از مبدا خاک عراق نبوده است.

اذعان امریکا به عراقی نبودن منشا حملات به تاسیسات نفتی عربستان

دفتر نخست وزیری عراق که پیشتر طی اطلاعیه ای بدون شرح بیشتر صرفا از انجام مکالمه تلفنی پمپئو با عبدالمهدی خبر داده بود، در اطلاعیه ای جدید خاطرنشان کرد که وزیر خارجه آمریکا در این تبادل نظر اذعان نموده است طبق اطلاعات واشنگتن، حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، از خاک عراق صورت نگرفته است.

در این اطلاعیه آمده است که دو طرف درباره حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان صورت گرفته بحث و تبادل نظر نموده و موضع کشورهایشان را درخصوص بحران جاری مطرح کردند.

تاکید بر ضرورت همکاری اطلاعاتی از دیگر محورهای این تبادل نظر اعلام شده است.

نخست وزیر عراق نیز ماموریت کشورش را حفظ امنیت و ثبات خود و خودداری از هر گونه اقدامی که موجب تشدید اوضاع گردد و همچنین ممنوعیت بکارگیری خاکش در حمله به هر کدام از همسایگان یا کشورهای دوست و برادر عراق و نیز دور کردن سایه جنگ از عراق و منطقه و دور نگه داشتن این کشور از ورود به قطب بندی ها (ی منطقه ای و جهانی) مطرح کرد.

بر اساس اطلاعیه دفتر نخست وزیر عراق، پمپئو نیز در این تماس تلفنی اذعان نموده که اطلاعات واشنگتن تایید می نماید که کار حمله به تاسیسات نفتی عربستان از خاک عراق انجام نشده است.

این تماس تلفنی در پی حملات ویرانگر مقاومت یمن به تاسیسات نفتی آرامگو عربستان در انتقام از حملات سعودی ها به مردم غیرنظامی و زیرساخت های این کشور صورت می گیرد، حمله ای که بعضی رسانه های غربی و عربی در یک فضاسازی مشکوک مدعی شده بودند از مبدا جنوب عراق صورت گرفته است اما بغداد این شایعات را بی اساس دانسته و بشدت تکذیب نموده بود.

روابط بغداد واشنگتن طی ماههای گذشته بویژه پس از حملات هوایی که به چندین مرکز و زاغه مهمات سازمان الحشد الشعبی عراق صورت گرفت و از رژیم صیهونیستی بعنوان عامل و آمریکا بعنوان آگاه و پشتیبان این حملات یاد شد، شرایط ویژه ای را می گذارند، بویژه در شرایطی که فشار آمریکا برای همراه کردن عراق با سیاست های منطقه ای خود و حذف گروههای مقاومت عراقی از یکسو و فشار نیروها و احزاب عراقی به مجلس برای تصویب قانونی جهت خاتمه دادن به حضور نظامی آمریکایی ها در کشورشان، از سوی دیگر وارد مرحله تازه ای شده است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 350

به "اذعان امریکا به عراقی نبودن منشا حملات به تاسیسات نفتی عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اذعان امریکا به عراقی نبودن منشا حملات به تاسیسات نفتی عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید