اصول یادگیری و آموزش به طرح هایی برای مواد آموزشی

به گزارش تور آسیایی ارزان، با توجه به اینکه در نظام آموزشی و جامعه فرهنگیان توجه زیادی به مسائل مربوط به یاددهی و یادگیری می گردد ، لذا اهمیت الگوهای برتر تدریس ، نظیر درس پژوهی ، طراحی آموزشی و طرح درس ملی بر کسی پوشیده نیست. برای روشن شدن موضوع در رابطه با هر یک از موارد ذکر شده به اختصار مطالبی را بیان می کنیم.

اصول یادگیری و آموزش به طرح هایی برای مواد آموزشی

درس پژوهی

درس پژوهی : چگونه معلمان مطمئن می شوند که درس هایشان موثر است و دانش آموزان مفاهیم چالش برانگیز را درک می نمایند؟ چگونه طیف گسترده ای از سازمان های دولتی و بخش خصوصی از ابزارهای مدرن برای تقویت یادگیری و آموزش استفاده می نمایند؟ فرآیندها همه فرق دارد، اما راهکار ایده آل یکسان است: درس پژوهی.

درس پژوهی چیست؟

از منظر دانشگاهی، درس پژوهی به عنوان فرایند سیستماتیک و بازتابی تبدیل اصول یادگیری و آموزش به طرح هایی برای مواد آموزشی، فعالیت ها، منابع اطلاعاتی و ارزشیابی تعریف می گردد. با این حال، برای درک کامل مفاهیم فرآیندهای درس پژوهی، داشتن یک تعریف کاربردی یاری می نماید.

درس پژوهی فرآیندی است که طی آن محصولات و تجربیات یادگیری طراحی، توسعه و ارائه می شوند. این محصولات آموزشی شامل دوره های آنلاین، کتابچه های آموزشی، آموزش های ویدیویی، شبیه سازی های یادگیری و غیره می شوند. اصطلاحات درس پژوهی، فناوری آموزشی، طراحی تجربه یادگیری طراحی برنامه درسی و طراحی سیستم های آموزشی گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند.به زبان ساده، درس پژوهی ایجاد تجارب یادگیری یا آموزشی است که کسب دانش تازه را تسهیل می نماید.

اجزای اساسی درس پژوهی

در حالی که مدل ها و نظریه های مختلفی وجود دارد که طراحان آموزشی را در حین توسعه تجربیات یادگیری مؤثر هدایت می نمایند، شیوه های درس پژوهی مستلزم این است که تمام دستورالعمل ها شامل سه جزء اصلی باشند:

اهداف و مقاصد روشن

فعالیت های یادگیری

ارزیابی ها

این سه رکن درس پژوهی چیزی را تشکیل می دهند که مثلث جادویی یادگیری نامیده می گردد . درس پژوهی مؤثرترین است و نتایج یادگیری زمانی بیشترین موفقیت را دارد که این سه ستون با نیت وابستگی متقابل ساخته شوند، یا به نحوی که هر سه از یکدیگر حمایت نمایند.

مزایای درس پژوهی

استفاده از تئوری های درس پژوهی برای ساخت تمرین های آموزشی می تواند مزایای مثبت متعددی را برای فراگیران به همراه داشته باشد. با این حال، این مزایا یک اثر موج دار از یک اصل لنگر است - درس پژوهی یک فرآیند سیستماتیک است که ریشه در تئوری دارد. به علت این واقعیت، معلمان می توانند از مهارت ها و دانش خود برای توصیه فعالیت ها و ارزیابی های آموزشی ایده آل که با اهداف یادگیری مطلوب همسو هستند، استفاده نمایند.

طراحی آموزشی چیست؟

یک طراحی آموزشی تئوری یادگیری و یک رویکرد سیستمی را برای طراحی و توسعه محتوا، فعالیت های یادگیری، آموزش و راهکار های دیگر برای حمایت از کسب دانش تازه یا مهارت های دنیای واقعی به کار می گیرد. طراحان آموزشی همه مواد آموزشی یک برنامه آموزشی، از جمله مطالب ارائه، راهنماهای شرکت نماینده، جزوه ها، و یاری های شغلی یا سایر منابع را توسعه می دهند. آنها بعلاوه مسئول ارزیابی آموزش هستند، از جمله ارزیابی آموخته ها و اینکه آیا راهکار یادگیری منجر به تغییر رفتار قابل مقدار گیری شده است یا خیر.

اهداف و احتیاجهای سازمانی طراحی آموزشی

  • دانش، مهارت ها و نگرش های مورد احتیاج برای وظایف و شایستگی ها
  • آنچه یادگیرنده به علت آموزش باید بداند و بتواند انجام دهد
  • احتیاجها و ویژگی های یادگیرنده

یکی از راه های معین احتیاجهای یادگیرنده و اهداف دوره، استفاده از طبقه بندی بلوم است. طبقه بندی بلوم سیستمی است که برای تعریف و تمایز سطوح مختلف یادگیری استفاده می گردد. این سه حوزه شامل شناختی (ذهنی)، عاطفی (عاطفی) و روانی حرکتی (فیزیکی) است. هنگامی که یک طراحی آموزشی این اطلاعات را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد و نتیجه و اهداف یادگیری رویداد یادگیری را درک کرد، فرآیند ایجاد دوره می تواند شروع گردد. طراحی آموزشی مستلزم تجزیه و تحلیل و انتخاب مناسب ترین استراتژی ها، روش شناسی ها، فعالیت های یادگیری و فناوری ها برای به حداکثر رساندن تجربه یادگیری و انتقال دانش است.

نظریه های یادگیری بزرگسالان در طراحی آموزشی

طراحان آموزشی می توانند از تئوری های یادگیری بزرگسالان برای شناسایی ویژگی های یادگیرنده و روش های طراحی آموزشی مناسب برای ایجاد راهکار های یادگیری موثر و مناسب استفاده نمایند.

طرح درس ملی چیست؟

طرح درس ملی فرآیند معماری تجربیات یادگیری است و نباید با آموزش اشتباه گرفته گردد. اگرچه همپوشانی قابل توجهی وجود دارد، طرح درس ملی چندین مرحله قبل از هر گونه آموزش واقعی انجام می گردد. هدف از طرح درس ملی معین خوش طعم ترین و قابل هضم ترین راه برای ارائه محتوای آموزشی است. این علم ایجاد تجربیات یادگیری مؤثر و مجذوب کننده است - علم نحوه یادگیری افراد. در نتیجه، توانایی ارزیابی نگرش ها ، شکاف های دانش و اهداف یادگیری مخاطب هدف هسته اصلی این زمینه است. برای دستیابی به این اهداف، مدرسان طرح درس ملی مجموعه وسیعی از نقش ها و مسئولیت ها را در بر می گیرند، اما به دور از محدود شدن به:

  • تعریف اهداف یادگیری واضح و عملی و فراوری محتوای قانع نماینده که با آنها همسو باشد.
  • مفهوم سازی گرافیک آموزشی، چند رسانه ای، رابط کاربری و محصول نهایی.
  • تجزیه و تحلیل و به کارگیری اصول، روندها و برترین شیوه های مرتبط با طرح درس ملی و فناوری های یادگیری.
  • توسعه تمرین ها، تکالیف و ارزیابی ها برای به حداکثر رساندن پتانسیل یادگیری دانش آموزان.
  • توسعه مواد و منابع پشتیبان که چندرسانه ای را در قالب های مختلف (مثلاً صدا، ویدیو، فیلم برداری ، گیمیفیکیشن، سناریو، نقش آفرینی) در خود جای می دهند.
  • ابداع روش های مختلف ارزیابی، از جمله آزمون ها، آزمون ها و نظرسنجی ها برای ارزیابی اثربخشی دوره.

طرح درس ملی و روانشناسی رفتار یادگیری

دنیای طرح درس ملی ارتباط نزدیکی با روانشناسی رفتار یادگیری داردمعلم چارچوب های مفهومی را فراهم می نماید تا نه تنها معین کند چه چیزی باید آموزش داده گردد، بلکه چگونه آن را به یک مخاطب خاص آموزش دهد. انسان ها فوق العاده پیچیده و متنوع هستند. بنابراین، وقتی نوبت به یادگیری می رسد، هیچ راهکاری برای همه وجود ندارد. این یک چالش مجذوب کننده برای طرح درس ملی ایجاد می نماید. چگونه می توانید یک دوره، برنامه درسی یا برنامه آموزشی ایجاد کنید که به طور موثر سبک های یادگیری منحصر به فرد را در یک مخاطب خاص برآورده کند؟

برای انجام این کار، در پس نحوه نگهداری و جذب اطلاعات به وسیله افراد استفاده می نماید. کسانی که در این زمینه به خوبی تثبیت شده اند در معین اینکه مخاطب شما به چه دانش و مهارتی احتیاج دارد، در حال حاضر چه دانش و مهارتی دارد و متقاعد نماینده ترین روش برای برطرف این شکاف های دانشی را پیدا می نماید، متخصص هستند. هنگامی که در آن عرصه تسلط یافتید، می توانید این اصول روان شناختی را برای مخاطبان مختلف اعمال و تطبیق دهید.

با توجه به آنچه که گفته شد به اهمیت بالای روش ها و الگو های تدریس پی می بریم . بهتر است معلمان در نظام آموزشی دانش آموز محور از موارد ذکر شده در تدریس های خود بهره ببرند.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 2 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 5067

به "اصول یادگیری و آموزش به طرح هایی برای مواد آموزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول یادگیری و آموزش به طرح هایی برای مواد آموزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید