ایستگاه های تنظیم قیمت میوه عید قم؛ شوخی بی مزه با مردم

به گزارش تور آسیایی ارزان، خبرنگاران/قم رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان قم به تشریح چرایی پایین بودن کیفیت میوه عرضه شده در چادرهای تنظیم بازار نوروز پرداخت.

ایستگاه های تنظیم قیمت میوه عید قم؛ شوخی بی مزه با مردم

سالها پیش بود که ایستگاه های میوه تنظیم بازار شب عید در شهرهای مختلف ایران راه اندازی شد و ایضا درقم؛ در دمادم افزایش قیمت میوه از تومان به هزار تومان بود که این ایستگاه ها در شهر ایجاد شدند و مرهمی بر دردهای مردمی بودند که تازه طعم گرانی های میوه را حس می کردند.

همین ایستگاه ها در روزهای اوج افزایش قیمت در سالهای اول دهه 90 شمسی به سان یک نقطه امید برای مردم شهر رخ نمایی می کرد. جایی که مردم صف به صف ایستاده بودند که منتظر میوه عید خود بودند و مسئولان نیز با پر کردن این ایستگاه سعی می کردند که دست دلالان شب عید را از بازار کوتاه کنند.

ایستادن در صف میوه ساعات پایانی سال به جای صف مرغ و ماهی و سبزه، از اولویت های مردم بدل شده بود. سبدهای میوه نسبتا با کیفیت دست به دست در ماشین جا داده می شد و اهل خانه نیز با خیالی راحت به خانه می رفتند.

تقریبا میوه بیشتر مردم در پذیرایی عید مثل هم بود چون تفاوت کیفیت و قیمت میوه ایستگاه ها با میدان کهنه و خیابان های وسط و بالای شهر به حدی بود که کسی تصور خرید میوه غیر از ایستگاه ها را نمی کرد. میوه های ایستگاهی نیز میوه های با کیفیتی بودند و مثل لباس های متحدالشکلی که در سالهای اولیه دهه هفتاد در روزهای عید به دانش آموزان بی بضاعت داده می شد مایه آبروی آنها نبود. کسی هم به پدر خانه ایراد نمی گرفت که چرا میوه با کیفیت تهیه نکرده است.

اما در سالهای اخیر این ایستگاه ها نه اینکه دردی از گرانی بازار دوا نکردند تنها کاری که می کنند، اشغال یک فضا در کنار خیابان ها است. ایستگاه هایی که سال گذشته تعدادی از آنها اصلا خالی بود و گزارش آنها نیز سال گذشته در همین رسانه منعکس شد.

به سراغ رئیس اتحادیه میوه و تره بارقم رفتیم تا بدانیم که چرا این ایستگاه ها به چنین روزی افتاده اند.

عباس موحدی، رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان قم، در گفت وگو با خبرنگاران مطرح نمود: سیب باقیمت 11 هزار تومان و پرتقال باقیمت 10 هزار تومان در چادرهای تنظیم بازار میوه نوروز عرضه می شود.

وی اضافه کرد: دو ماه قبل جلسه ای برگزار شد و پیشنهاد کردیم که پرتقال با قیمت 8 هزار تومان سیب با قیمت 9 هزار تومان در این چادرها عرضه شود اما قبول نکردند و اواخر بهمن مجدد جلسه ای برگزار شد و قرار شد سیب با قیمت 9 هزار و 500 و پرتقال 8 هزار تومان به فروش برسد؛ اما باز قبول نکردند و سیب را با قیمت 11 هزار تومان و پرتقال را با قیمت 10 هزار تومان عرضه کردند.

وی ادامه داد: این در حالی است که این میوه ها با این کیفیت در میدان میوه و تره با پرتقال با قیمت 7 هزار تومان الی 8 هزار تومان و سیب با قیمت 9 الی 10 هزار تومان عرضه می شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان قم با اشاره به اینکه در این چادرها همه اجناس دو هزار تومان بالاتر عرضه می کنند، اظهار کرد: امسال از این چادرها استقبال نشده است و معلوم هم نیست در آخر چقدر میوه بماند و خراب شود.

وی در رابطه با چرایی پایین بودن کیفیت محصولات عرضه شده در این چادرها، بیان نمود: کیفیت محصولات امسال بالا است اما محصولات عرضه شده در این چادرها کیفیت مطلوبی ندارد.

موحدی بیان نمود: در مهر و آبان پرتقال در مازندران کیلویی 7 الی 8 هزار تومان بود؛ اما وقتی آقایان پا به مازندران گذاشتند در سه الی چهار ماه پرتقال کیلویی 1500 تا دو هزار تومان افزایش یافت که دود این امر به چشم کل ملت ایران رفت.

وی با تأکید بر اینکه این کار کارشناسی نشده بود و افراد غیر کارشناس نباید به این عرصه ورود می کردند، ادامه داد: این کار به جز ضرر بهره ای دیگر نداشته است؛ زیرا این ها کاسب نیستند و کارشان این نیست؛ باید مسئولیت این امر را به رئیس اتحادیه تهران واگذار کنند که هم بخرد و هم با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان قم با بیان اینکه در شمال محصول با کیفیت به آن ها ندادند و هر کارتونی که هفت کیلو است دو کیلو آن لکه کرده است، اضافه کرد: با این کار غیر کارشناسی فقط مشکل و ضرری برای دولت درست کردند.

وی بیان نمود: دو سال قبل مسئولیت این امر را سازمان صنعت، معدن و تجارت به عهده داشت و امسال جهاد کشاورزی عهده دار مسئولیت شده بود.

به هر حال اگر قرار است مسئله ای از مردم حل شود باید با طرح های خدمت رسانی حل شود و اگر قرار است که طرح هایی که سالها پیش ثمرده بوده است به این شکل و با بی ثمری تمام ادامه یابد، بهتر است در کلیت ماجرا تجدید نظر صورت گیرد.

تنظیم بازار شب عید و تنظیم قیمت تمام شده و عرضه به مردم باید به گونه ای باشد که مسئله ای از مسائل مردم حل نماید نه اینکه نسبت عرضه و تقاضا وخواست مردم را بهم بزند. تقریبا در سالهای اخیر این ایستگاه ها به محلی برای حضور وقیمت کردن و وقت گرفتن از مردم مبدل شده است. در حقیقت می توان گفت که این ایستگاه ها بیشتر به یک شوخی برای مردم در روزهای اول عید مبدل شده است و دیگر کسی اهمیتی به این ایستگاه ها نمی دهد.

ای کاش تصمیم جدی و دیگری برای حل این موضوع گرفته شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2066

به "ایستگاه های تنظیم قیمت میوه عید قم؛ شوخی بی مزه با مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایستگاه های تنظیم قیمت میوه عید قم؛ شوخی بی مزه با مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید