بایدن به ارزیابی دوباره روابط آمریکا با سعودی ها متعهد شد

به گزارش تور آسیایی ارزان، در دومین سالگرد قتل جمال خاشقجی، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا به ارزیابی مجدد روابط واشنگتن با عربستان سعودی متعهد شد.

بایدن به ارزیابی دوباره روابط آمریکا با سعودی ها متعهد شد

به نقل از میدل ایست آی، جو بایدن، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اواخر روز پنجشنبه در بیانیه ای ضمن حمایت از مخالفان سعودی گفت: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی و ستون نویس واشنگتن پست است.

وی اضافه کرد: دو سال پیش، ماموران مخفی سعودی که ظاهرا تحت فرمان محمد بن سلمان قرار داشتند، جمال خاشقجی، منتقد سعودی، روزنامه نگار و ساکن آمریکا را به قتل رسانده و جسد او را تکه تکه کردند.

بایدن گفت: جرم خاشقجی که او بهای آن را با جانش پرداخت، تنها انتقاد کردن از سیاست های دولت کشورش بود.

وی گفت: امروز من برای عزاداری به خاطر مرگ خاشقجی به جمع کثیر زنان و مردان شجاع سعودی، فعالان، روزنامه نگاران و جامعه بین الملل می پیوندم و درخواست او از مردم سراسر دنیا برای استفاده از حقوق دنیای آزادی شان را منعکس می کنم.

خاشقجی که در ویرجینیا زندگی می کرد و مقاله نویس روزنامه واشنگتن پست و میدل ایست آی بود، توسط ماموران دولت ریاض در کنسولگری ریاض در استانبول کشته و جسدش تکه تکه شد.

دولت ریاض ابتدا تاکید داشت که خاشقجی ساختمان کنسولگری را زنده ترک نموده است اما سپس به کشتن وی اذعان کرد. آنها همچنان این قتل را به عنوان عملیات شنیعی که بدون تایید یا اذعان مقامات ارشد سعودی اتفاق افتاده، جلوه می دهند.

با این حال، در واشنگتن این ترور خشم مردم علیه حاکمان سعودی به ویژه محمد بن سلمان را برانگیخت.

سازمان سیا به این نتیجه رسید که ولیعهد سعودی مسئول این قتل بوده است. با این وجود دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همچنان یکی از مدافعان سفت و سخت آل سعود محسوب می گردد.

بایدن درست برعکس ترامپ خواهان اجرای عدالت در پرونده این روزنامه نگار منتقد شده است.

وی اضافه کرد: ما تحت دولت جو بایدن-کامالا هریس روابط کشورمان با عربستان را مجددا ارزیابی خواهیم کرد، به حمایت آمریکا از جنگ ریاض در یمن خاتمه خواهیم داد و مطمئن خواهیم شد که آمریکا به خاطر فروش سلاح یا خرید نفت ارزش هایش را زیر پا نخواهد گذاشت.

بایدن تاکید نمود: تعهد آمریکا به ارزش های دموکراتیک و حقوق بشر حتی در رابطه با نزدیک ترین شرکای امنیتی مان، در اولویت قرار خواهد داشت.

وی اضافه کرد: من از حق فعالان، مخالفان سیاسی و روزنامه نگاران سراسر دنیا دفاع خواهم کرد تا آنها بتوانند آزادانه و بدون ترس از تحت پیگرد قرار دریافت و خشونت، افکار خود را ابراز نمایند. مرگ جمال خاشقجی بی فایده و بی نتیجه نخواهد بود و ما این را به یاد و خاطره او در مبارزه برای دنیای آزادتر و عادلانه تر مدیون خوهیم بود. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1263

به "بایدن به ارزیابی دوباره روابط آمریکا با سعودی ها متعهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن به ارزیابی دوباره روابط آمریکا با سعودی ها متعهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید