تأثیر تغییر اقلیم بر گردشگری

به گزارش تور آسیایی ارزان، هوای گرم و مناسب چیزی است که بسیاری از مردم به خاطر آن به تعطیلات می روند. اما دمای بی سابقه جهانی، باعث شده تا بسیاری از مردم از رفتن به تعطیلات در گرمای زیاد هوا خودداری نمایند و سبب مطرح شدن این سؤال در خصوص تأثیرات بحران آب و هوایی بر بخش گردشگری و اقتصادهای وابسته به گردشگری شده است.

تأثیر تغییر اقلیم بر گردشگری

علاوه بر تأثیر گرما بر جهانگردی عوامل دیگری مثل کاهش برف، بارندگی شدید، خشکسالی و بسیاری موارد دیگر باعث تغییر اقلیم شده که در نتیجه به کاهش سفر و ضرر و زیان به بخش جهانگردی می شوند.

تأثیر بحران آب و هوا بر جهانگردی

بر اساس گزارش World Weather Attribution، بحران آب و هوا در موج گرمای نیمکره شمالی نقش کاملاً طاقت فرسا داشته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که امواج گرما داغ تر و طولانی تر خواهند شد، مگر اینکه دنیا به سرعت استفاده از سوخت های فسیلی را متوقف کند.

به گفته شورای دنیای سفر و جهانگردی، بخش جهانگردی حدود یک دهم گازهای گلخانه ای را ایجاد می نماید که باعث بحران در آب و هوا می گردد. مطالعات دیگر می گویند که تقریباً نیمی از انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از جهانگردی دنیای است. سازمان دنیای جهانگردی سازمان ملل می گوید پیش بینی می گردد که مجموع انتشار گازهای گلخانه ای از جهانگردی بین سال های 2016 تا 2030 یک چهارم افزایش یابد.

اما صنعت جهانگردی و اقتصادهای وابسته به جهانگردی هم به شدت در برابر تأثیرات افزایش دما آسیب پذیر هستند. بر اساس گزارش شورای دنیای سفر و جهانگردی، کارائیب در سال 2022 بیش از 28 میلیون بازدید نماینده را جذب کرد و اقتصاد آن بیش از هر منطقه دیگری به سفر و جهانگردی متکی است.

به گفته انجمن دنیای هواشناسی، با این حال، این استان های کم ارتفاع شاهد افزایش سطح آب دریا تقریباً 10 درصد سریع تر از میانگین دنیای هستند. به گفته دانشگاه کمبریج، اکثریت قریب به اتفاق استراحتگاه ها در دریای کارائیب ساحلی هستند و 60 درصد از آنها در معرض خطر افزایش سطح دریا و نابودی قرار دارند.

آسیب به تنوع زیستی

تحقیقات نشان می دهد که تغییر اقلیم و سفید شدن مرجان ها و خشکسالی های فزاینده در حال حاضر بر پتانسیل جهانگردی کارائیب تأثیر می گذارد. در همین حال، محبوب ترین مقاصد ساحلی جنوب شرقی آسیا به علت عواملی مثل آلودگی و جهانگرد بیش از حد، آسیب های زیست محیطی را متحمل می شوند. دانشکده بهداشت عمومی هاروارد بیان نموده که خلیج مایا تایلند، جزیره سیپادان مالزی و جزیره بوراکا فیلیپین همگی تحت تأثیر قرار گرفته اند و بعضی از کشورهای منطقه اکنون نقاط جهانگردی را می بندند تا به منطقه ها آسیب دیده فرصت بهبودی بدهند.

بعلاوه سافاری های آفریقایی می تواند تحت تأثیر بحران آب وهوایی قرار گیرد، بحرانی که پیش بینی می گردد تا سال 2100 منجر به از بین رفتن بیش از نیمی از گونه های پرندگان و پستانداران این قاره و باعث تلفات بزرگ گونه های گیاهی گردد.

در حال حاضر برای پیشگیری از به خطر افتادن طبیعت این قاره، اقداماتی برای حفاظت از آن در حال اجرا است. جزایر سیشل در شرق آفریقا دستورالعمل های حفاظتی را به قانون اساسی ملی اضافه نموده اند و این اولین باری است که یک کشور چنین کاری برای حفظ محیط طبیعی خود می نماید. برنامه محیط زیست سازمان ملل می گوید جهانگردی پایدار و مبتنی بر طبیعت یک محرک مالی بالقوه بزرگ برای آفریقا است و می تواند 40 درصد بیشتر از کشاورزی شغل تمام وقت ایجاد کند.

بالا رفتن دمای هوا و تغییر الگوهای جهانگردی

بالا رفتن دمای هوا و تغییر الگوهای جهانگردی احتمالاً منجر به سفر جهانگردان در بهار و پاییز به جای تابستان و بعلاوه انتخاب مقاصد خنک تر می گردد. طبق گزارش کمیسیون سفر اروپا، تعداد افرادی که قصد سفر به دریای مدیترانه در ماه های ژوئن تا نوامبر امسال را دارند، به علت دمای بالای سال گذشته، 10 درصد کاهش یافته است.

علاوه بر آن، از دست دادن زمین در مقیاس بزرگ در حال حاضر به سواحل مدیترانه وارد شده است. بعلاوه افزایش دما باعث نگرانی برگزارنمایندگان بازی های المپیک 2024 پاریس شده است. آن ها به دقت آب و هوا را در بلند مدت زیر نظر دارند و توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک گفته که بحران آب و هوا بر نحوه سازماندهی رویدادهای ورزشی که محرک اصلی جهانگردی در سراسر دنیا است، تأثیر می گذارد.

تاثیر آب و هوای سرد بر جهانگردی

منطقه آلپ سالانه حدود 120 میلیون جهانگرد را جذب می نماید و جهانگردی برای اقتصاد بسیاری از شهرهای محلی مهم است. اسکی و اسنوبورد در صدر لیست بسیاری از جهانگردان و ورزشکاران قرار دارند، اما افزایش دمای دنیای باعث کاهش پوشش فصلی برف در کوه های آلپ به اندازه 8.4 درصد در هر دهه در 50 سال گذشته شده است. پیست اسکی Whistler کانادا با ارائه فعالیت های بدون برف بیشتر به این موضوع پاسخ داده است، به طوری که طبق مجله TIME اکنون عایدی بیشتری در تابستان به دست می آورد.

اما سازگاری با این روش برای همه مقاصد جهانگردی، مثل هتل ها و استراحتگاه های ساحلی، شدنی نیست. با توجه به اینکه جهانگردی ساحلی بیش از 60 درصد از تعطیلات اروپا و بیش از 80 درصد از عایدیهای جهانگردی ایالات متحده را تشکیل می دهد، صنعت جهانگردی و کشورهای متکی به آن ممکن است احتیاج داشته باشند که فوراً در نحوه عملکرد خود تجدید نظر نمایند.

تاثیر تغییر اقلیم در روند جهانگردی

جهانگردی پایدار یکی از راه های یاری به محافظت از کشورها و اقتصادهای در معرض خطر در برابر بحران آب و هوایی است و بعلاوه یکی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است. سازمان دنیای جهانگردی سازمان ملل، جهانگردی پایدار را این گونه تعریف می نماید: جهانگردی که تأثیرات مالی، اجتماعی و زیست محیطی فعلی و آینده خود را کاملاً در نظر می گیرد و به احتیاجهای بازدیدنمایندگان، صنعت، محیط زیست و جوامع میزبان توجه می نماید. این می تواند شامل محدود کردن تعداد جهانگردان و ممنوعیت حمل و نقل آلاینده باشد. بعلاوه اقامت فقط در استراحتگاه های دوستدار محیط زیست گزینه مناسبی است.

اجتناب از پرواز یکی دیگر از گزینه هایی است که در تغییر اقلیم بر جهانگردی تأثیر می گذارد. شرکت های اروپایی زیادی به کارکنان مرخصی با حقوق بیشتر می دهند تا زمان مورداحتیاج برای حمل ونقل کمتر و سبزتر مثل قطار یا اتوبوس در هنگام رفتن به تعطیلات را انجام دهند. شورای آینده دنیای مجمع دنیای اقتصاد در خصوص آینده جهانگردی پایدار در کوشش است تا به بخش جهانگردی یاری کند تا مسیرهایی را به سوی جهانگردی طبیعی مثبت که به نفع جوامع محلی باشد ایجاد کند.

برنامه ریزی بلند مدت برای یک بخش مسافرتی و جهانگردی که در برابر ریسک مقاوم تر است، که ضمن به حداکثر رساندن پتانسیل توسعه، مسائل و تغییرات آینده را پیش بینی و برنامه ریزی می نماید، بسیار مهم است.

حرف آخر

بسیاری از انواع جهانگردی وابسته به آب و هوا و تغییر اقلیم بستگی دارد. تغییر اقلیم می تواند باعث کاهش بارش برف، افزایش امواج گرما یا تغییر الگوهای بارندگی سالانه گردد. تغییرات آب و هوایی یک فرآیند نسبتاً کند است، بنابراین شاید در بسیاری از منطقه ها، تغییرات در کوتاه مدت چندان آشکار نباشد. در نتیجه اثرات تغییر آب و هوا بر حوزه کسب و کار شما می تواند بسیار متنوع و منفی و مثبت باشد. اگر آمادگی نداشته باشید، سازمان شما ممکن است متحمل اثرات منفی گردد و شما نتوانید از اثرات مثبت احتمالی بهره مند شوید. علاوه بر تغییرات اقلیمی، تنوع آب و هوا هم برای بسیاری از انواع جهانگردی مهم است، در حالی که تغییرات آب و هوایی می تواند این تنوع را شدیدتر کند.

منبع: گردشبان
انتشار: 28 بهمن 1402 بروزرسانی: 28 بهمن 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3332

به "تأثیر تغییر اقلیم بر گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر تغییر اقلیم بر گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید