تماشای گرگوربافی در سواحل خلیج فارس ، پیدا کردن مسیر صید از روی ستاره ها تا جی. پی. اس ، صیادی با قفس به قدمت بندرنشینی

به گزارش تور آسیایی ارزان، گَرگور به قفس های ماهیگیری ساخته شده از توری گفته می گردد. کاربرد این گونه ابزار ماهیگیری در کرانه های خلیج فارس رواج زیادی دارد.

تماشای گرگوربافی در سواحل خلیج فارس ، پیدا کردن مسیر صید از روی ستاره ها تا جی. پی. اس ، صیادی با قفس به قدمت بندرنشینی

خبرنگاران - مریم ورشو: در سفرهای نوروزی خود به خوزستان و در کل منطقه ها جنوبی کشور می توانید به اسکله های صیادی هم سری بزنید. به ویژه در نقاطی که صیادن مشغول گرگوربافی یا انداختن گرگور برای صید ماهی هستند.

به عنوان نمونه ماهیگیران هندیجانی هر روز پیش از آن که آفتاب طلوع کند بر قایق هایشان سوار می شوند تا رزق شان را در پهنه بی کران دریا پیدا نمایند؛ آنها از رودخانه زهره به خلیج فارس می روند تا گرگورهایشان را به آب بیندازند و صیدی به دست بیاورند.

اما به دست آوردن رزق و صید ماهی برای ماهیگیران خالی از خطر نیست. رودخانه زهره در محدوده شهرستان هندیجان در استان خوزستان قرار گرفته است. این رودخانه به خلیج فارس نزدیک است و به همین علت آبزیان متعددی در آن مانند سرخه یا سرخو، خارو، میگو، ماهی بچ و ... زیست می نمایند.

هندیجانی ها بیشتر به صیادی مشغولند، ماهیگیران از طریق قفس های ماهیگیری که به آن گرگور می گویند به صید می پردازند. گرگور در سواحل خلیج فارس کاربرد زیادی دارد. گرگورها از سیم های فلزی گالوانیزه و به شکل نیم دایره ساخته می شوند.

ماهیگیران منطقه جغرافیایی خاصی را در دریا انتخاب می نمایند و این قفس ها را با بند به عمق دریا می فرستند. این منطقه را معمولا طبق تجربه صیادی که سال های قبل به دست آوردند، انتخاب می نمایند. این منطقه از طریق جی پی اس ثبت می گردد تا محل قرار گرفتن گرگورها گم نگردد. در گذشته صیادان از طریق ستاره ها راه را پیدا می کردند، اما امروزه استفاده از جی پی اس این کار را آسان نموده است.

2 نوع ماهی از طریق گرگور صید می گردد، ماهی مرکب که بهمن و اسفند زمان تخم ریزی آن است و بعلاوه ماهی هامور که در منطقه ها سنگی و صخره ای مرجانی زیست می نماید از طریق گرگور صید می گردد.

ماهیگیران گرگور را به صورت نیمه آماده از کارخانه های گرگور سازی بوشهر تهیه و آن را تکمیل می نمایند؛ به این صورت که دریچه ورودی گرگور را طوری می سازند که ماهی ها از این دریچه به راحتی وارد شوند، اما راه برگشت نداشته باشند تا ماهی های درشت درون قفس گیر نمایند. برای این کار هم طعمه هایی را درون قفس قرارمی دهند. البته در گذشته صیادان گرگورها را خودشان به تنهایی می بافتند.

طعمه ای که برای صید ماهی مرکب در نظر می گیرند برگ های نخل است، زیرا ماهی مرکب روی برگ های نخل می نشیند و تخم ریزی می نماید.

ماهیگیران معمولا حدود 20 گرگور را به هم می بندند و در سرانجام روز به آنها سر می زنند تا ماهیان صید شده را جمع آوری نمایند. بعد از آن ماهی ها را به اسکله می برند تا واسطه ها از آنها خریداری نمایند. متاسفانه زحمت اصلی را ماهیگیران می کشند، اما این واسطه ها هستند که سود می برند.

از دیگر نقاطی که می توانید صیادان را مشغول گرگوربافی ببنید روستای بنود در استان بوشهر است. معمولا طبیعت دوستان برای تماشا غار آبی منحصر به فرد به بنود سفر می نمایند، اما در همان نزدیکی یک اسکله صیادی هم قرار گرفته است که صیادان با گرگور مشغول به صید می شوند.

  • ببینید | چنین فضایی را هیچ کجای دیگر ایران نمی بینید | غار دریایی شگفت انگیز خلیج فارس؛ اینجا لوکیشن محمد رسول الله است

گرگوربافی در کل در سواحل استان هرمزگان و بوشهر بسیار رواج دارد، بنابراین در سفرهای خود بازدید از این نوع صیادی متفاوت را از دست ندهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 فروردین 1402 بروزرسانی: 8 فروردین 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2245

به "تماشای گرگوربافی در سواحل خلیج فارس ، پیدا کردن مسیر صید از روی ستاره ها تا جی. پی. اس ، صیادی با قفس به قدمت بندرنشینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشای گرگوربافی در سواحل خلیج فارس ، پیدا کردن مسیر صید از روی ستاره ها تا جی. پی. اس ، صیادی با قفس به قدمت بندرنشینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید