جایزه مصطفی(ص)؛ مشوق دانشمندان در تعمیق زمینه های علمی

به گزارش تور آسیایی ارزان، رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) با بیان اینکه این جایزه در بخش های علمی و فناوری مؤثر است، گفت: جایزه مصطفی(ص) مشوقی برای دانشمندان در تعمیق زمینه های علمی آنان در انجام فعالیت های اثربخش است.

جایزه مصطفی(ص)؛ مشوق دانشمندان در تعمیق زمینه های علمی

حسن ظهور؛ رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، در پاسخ به این سؤال که جایزه مصطفی(ص) چقدر می تواند به رشد علمی و فناوری کشورهای اسلامی یاری کند، گفت: اصولاً هدف جوایز علمی به طورکلی تشویق دانشمندان برای انجام فعالیت های علمی به ویژه بدست آوردن یک اثر علمی با تأثیر زیاد است.

وی ادامه داد: جوایز مختلف، دانشمندان برجسته را می شناسانند و عاملی هستند که به آنان یاری می نماید تا برای یک زمینه خاص علمی، عمیق تر شوند و فعالیت بیشتری انجام دهند.

ظهور اضافه کرد: تفاوت جایزه مصطفی(ص) با سایر جوایز دیگر این است که جوایز دیگر معمولاً کلی هستند و برای فعالیت دانشمندان در رشته های علمی داده می گردد، اما جایزه مصطفی(ص) در چهار حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو و تمام زمینه ­های علم و فناوری به اثری داده می گردد که در راستا توسعه فناوری اثر بخش بوده باشد.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: شرط اعطای جایزه مصطفی(ص) در سه حوزه اول این است که فرد باید تابعیت یکی از 57 کشور اسلامی را داشته باشد؛ این در حالی است که این موضوع شروط دیگر مانند شرط جنسی، سنی و مذهبی ندارد، اما در حوزه چهارم جایزه مصطفی(ص) شرط تابعیت وجود ندارد؛ لذا افراد می توانند از هر جای دنیا در این حوزه شرکت داشته باشند، البته شرط مسلمان بودن در این زمینه مورد تأکید است.

ظهور با بیان اینکه در بخش جایزه چهارم، رشته خاص مطرح نیست یعنی شرط رشته ای، سنی و جنسی وجود ندارد، اضافه کرد: طبیعی است این جایزه می تواند مانند سایر جوایز، مشوق دانشمندان باشد تا در معرفی اثر و فعالیت های علمی ایشان اثربخشی داشته باشند.

وی ادامه داد: سه عامل اصلی برای انتخاب افراد در جایزه مصطفی(ص) مطرح است؛ افراد، دانشمندان برجسته ای در دنیا اسلام باشند، یک اثر برجسته داشته باشند و این اثر تأثیر بسیار بالایی در بخش دنیا و منطقه داشته باشد.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) در پاسخ به این سؤال که چه عواملی باعث می گردد صندلی علمی و فناوری دانشمندان دنیا به ویژه دنیا اسلام تقویت گردد، گفت: بحث، بحث فناوری است لذا باید آزمایشگاه های مجهز برای انجام فعالیت های مورد نظر وجود داشته باشد. امکانات در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است تا فعالیت های دانشمندان مؤثر واقع گردد.

ظهور اعلام کرد: هرچه در مسائل علمی و فناوری، بیشتر سرما یه گذاری گردد، کشورهای اسلامی می توانند آثارشان را موثرتر ارائه دهند.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) گفت: اعطای جوایز می تواند در بحث توسعه علم و فناوری بسیار مؤثر باشند؛ چراکه دانشمندان با توجه به آثار موثر خود قادر خواهند بود استعدادهای خود را بیشتر شناسایی نمایند.

جایزه مصطفی(ص)، نشان عالی علم و فناوری دنیا اسلام است که هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر دنیا اسلام اعطا می گردد. این جایزه با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین های علم و فناوری در دنیا اسلام، علم آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می نماید، براین اساس، سومین دوره جایزه مصطفی(ص) در آبان­ ماه 1398 (نوامبر 2019) به منظور معرفی دانشمندان برتر علمی و فناوری دنیا اسلام برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 393

به "جایزه مصطفی(ص)؛ مشوق دانشمندان در تعمیق زمینه های علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه مصطفی(ص)؛ مشوق دانشمندان در تعمیق زمینه های علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید