جشن آب تایلند ، آغازی شاد برای سال نو

به گزارش تور آسیایی ارزان، جشن آب تایلند، که به نام سونگکران (Songkran) شناخته می گردد، یکی از مشهورترین و پرشورترین جشن های سال نو در دنیا است. این جشن که هر ساله از 13 تا 15 آوریل (24 تا 27 فروردین) برگزار می گردد، ریشه در آداب و رسوم باستانی تایلند و باورهای بودایی دارد. در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی، به آنالیز تاریخچه، آداب و رسوم، و اهمیت فرهنگی جشن سونگکران یا همان جشن اب بازی تایلند می پردازیم و به شما خواهیم گفت که جشن اب تایلند چه تاریخی است.

جشن آب تایلند ، آغازی شاد برای سال نو

تاریخچه جشن آب تایلند

ریشه جشن سونگکران به هندوستان باستان و جشن سال نو هندوها به نام ماها ویساکا باز می گردد. در آن موقع، مردم برای تطهیر و شستشوی گناهان خود در آب غوطه ور می شدند. با ورود بودیسم به تایلند، این جشن با آداب و رسوم بودایی تلفیق شد و به عنوان جشن سال نو تایلندی شناخته شد.

قدمت این جشن به بیش از 2500 سال پیش می رسد و به زمانی باز می گردد که مردم تایلند از تقویم قمری هندی استفاده می کردند. در آن موقع، سال نو در ماه آوریل شروع می شد و مردم برای تطهیر و شستشوی گناهان خود در رودخانه ها و نهرها غوطه ور می شدند. با ورود بودیسم به تایلند، این جشن با آداب و رسوم بودایی تلفیق شد و به عنوان جشن سال نو تایلندی شناخته شد.

در زبان تایلندی، سونگکران به معنی تغییر مکان یا حرکت است و به حرکت خورشید در منطقه البروج اشاره دارد. مردم تایلند معتقدند که در این روز، دروازه های بهشت باز می گردد و ارواح نیکوکار به زمین می آیند. امروزه، جشن سونگکران به عنوان یک جشن ملی در تایلند به مدت سه روز برگزار می گردد. در این جشن، مردم با پاشیدن آب به یکدیگر، سال نو را به هم تبریک می گویند.

این سنت ریشه در باورهای بودایی دارد و به عنوان نمادی از پاکی، تطهیر و شروعی تازه تلقی می گردد. علاوه بر آب پاشی، مردم در این جشن از پودرهای رنگی، گلاب و عطر نیز استفاده می نمایند. بعلاوه، در معابد بودایی، مجسمه های بودا با آب شستشو داده می شوند و مردم به راهبان بودایی غذا و هدیه می دهند.

جشن سونگکران از نظر فرهنگی برای مردم تایلند از اهمیت بالایی برخوردار است. این جشن فرصتی برای خانواده ها و دوستان است تا گرد هم آیند و به شادی و پایکوبی بپردازند. بعلاوه، این جشن به عنوان نمادی از وحدت و همبستگی ملی در تایلند شناخته می گردد.

آداب و رسوم جشن آب تایلند

جشن آب در تایلند ریشه در تاریخ و فرهنگ این کشور دارد. بنابراین دور از دهن نیست که برای آن آداب و رسومی در نظر گرفته باشند. اگر قصد دارید زمان جشن آب تایلند به این کشور سفر کنید، بد نیست با آداب رسوم این جشن آشنا شوید.

آب پاشی

همانطور که از نام این جشن تعیین است، موضوع این جشن، آب پاشی است. مردم با پاشیدن آب به یکدیگر، سال نو را تبریک می گویند. این سنت، ریشه در باورهای بودایی دارد و به عنوان نمادی از پاکی، تطهیر و شروعی تازه تلقی می گردد. این آب بازی بزرگ در بعضی از شهرهای تایلند مانند پاتایا به یک جنگ خیابانی مهیج تبدیل می گردد!

مجسمه های بودا

مجسمه های بودا در جشن آب تایلند از نظر مذهبی و فرهنگی مهم هستند. از نظر مذهبی، آنها نمادی از بودا و آموزه های او هستند و از نظر فرهنگی، آنها نمادی از هویت و میراث تایلندی محسوب می شوند. استفاده از مجسمه های بودا در جشن آب تایلند راهی برای مردم است که ایمان خود را ابراز نمایند. بعلاوه، راهی برای آنها است که به سال نو خوشامد بگویند و برای خود و دیگران آرزوی خوش شانسی نمایند. در بعضی از منطقه ها تایلند، مردم مجسمه های بودا را در خیابان ها به حرکت در می آورند و با آب و گلاب آن ها را شستشو می دهند. این عمل به عنوان نمادی از احترام به بودا و طلب برکت برای سال نو انجام می گردد.

غذا و خوراکی

جشن آب تایلند فرصتی عالی برای امتحان غذاها و خوراکی های خوشمزه و متنوع تایلندی است. بسیاری از غذاها و خوراکی ها در جشن آب تایلند در خیابان ها و به وسیله دستفروشان فروخته می شوند. غذاهای سنتی تایلند مانند خائو چائه (برنج پخته شده luxv) و تام یام (سوپ تند و ترش) در این جشن سرو می شوند. بعلاوه، مردم از شیرینی ها و میوه های مختلف نیز استفاده می نمایند. توجه داشته باشید که غذاهای تایلندی معمولا تند و ترش هستند و بهتر است قبل از سفارش غذا درباره طعم آن سوال بپرسید.

تفریحات جشن آب تایلند

جشن سونگکران علاوه بر آب پاشی، شامل تفریحات دیگری مانند پایکوبی، موسیقی، و بازی های سنتی نیز می گردد. در بعضی از شهرها، جنگ های آبی عظیمی در خیابان ها برگزار می گردد و مردم با استفاده از تفنگ های آبی به یکدیگر آب می پاشند. در بعضی از نقاط نیز مسابقاتی مانند مسابقه پایکوبی، مسابقه ساخت مجسمه های شنی و مسابقه قایق سواری برگزار می گردد که به جذابیت جشن می افزایند. برای شرکت در جشن آب تایلند توجه داشته باشید که:

  • لباس های ضد آب بپوشید.
  • از حمل لوازم الکترونیکی گران قیمت خودداری کنید.
  • از عینک آفتابی و کلاه برای محافظت از خود در برابر آب بهره ببرید.
  • به قوانین و مقررات محلی احترام بگذارید و از پاشیدن آب به افراد مسن و بچه ها خودداری کنید.

اهمیت فرهنگی جشن آب تایلند

جشن سونگکران از نظر فرهنگی برای مردم تایلند از اهمیت بالایی برخوردار است. این جشن فرصتی برای خانواده ها و دوستان است تا گرد هم آیند و به شادی و پایکوبی بپردازند. بعلاوه، این جشن به عنوان نمادی از وحدت و همبستگی ملی در تایلند شناخته می گردد. در ادامه، به آنالیز بعضی از ابعاد اهمیت فرهنگی جشن سونگکران می پردازیم.

نماد پاکی و تطهیر

در باور مردم تایلند، آب عنصری مقدس و پاک نماینده است. پاشیدن آب به یکدیگر در جشن سونگکران، به عنوان نمادی از پاکی و تطهیر از گناهان و پلیدی ها تلقی می گردد. مردم با این عمل، خود را برای شروع سال نو آماده می نمایند.

شروعی تازه

جشن سونگکران مصادف با شروع سال نو تایلندی است. این جشن فرصتی برای مردم است تا گذشته را پشت سر بگذارند و با امید و آرزو به استقبال سال نو بروند.

وحدت و همبستگی

جشن آب تایلند یک جشن ملی در تایلند است که مردم سراسر کشور در آن شرکت می نمایند. این جشن فرصتی برای مردم است تا گرد هم آیند و به شادی و پایکوبی بپردازند و حس وحدت و همبستگی ملی را تقویت نمایند.

احترام به بزرگان

در روز سوم جشن سونگکران، مردم به ملاقات بزرگان فامیل می روند و با ریختن آب معطر بر دستان آنها، طلب آمرزش و دعای خیر می نمایند. این سنت، احترام به بزرگان و حفظ ارزش های سنتی را در جامعه تایلند ترویج می نماید.

رونق مالی

جشن سونگکران یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری تایلند است. این جشن سالانه گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به تایلند جذب می نماید و به رونق مالی این کشور یاری می نماید.

تاریخ جشن آب تایلند 2024

کشور تایلند پر از زیبایی است. سالانه بیش از یک میلیون نفر از سراسر دنیا برای شرکت در جشنواره Songkran راهی این کشور می شوند. اگر شما هم مایلید در این جشن شرکت کنید، زمان جشن آب تایلند در سال 2024 از تاریخ 13 آوریل 2024 شروع می گردد. در بعضی از منطقه ها تایلند، فقط سه روز، 13، 14 و 15 فستیوال برقرار است و در منطقه ها دیگر، هفت روز ادامه دارد. سونگ کران نه تنها مشهورترین جشنواره تایلند است، بلکه یکی از مهم ترین رویدادهای تقویم بودایی نیز به شمار می رود.

جشن سونگکران در نقاط مختلف تایلند

جشن سونگکران در سراسر تایلند برگزار می گردد، اما در بعضی از شهرها مانند چیانگ مای و پاتایا، این جشن به طور باشکوه تری برگزار می گردد. در چیانگ مای، مردم مجسمه های بودا را در خیابان ها به حرکت در می آورند و با آب و گلاب آن ها را شستشو می دهند. در جشن آب پاتایا، جنگ های آبی عظیمی در خیابان ها برگزار می گردد و مردم با استفاده از تفنگ های آبی به یکدیگر آب می پاشند.

نکاتی برای سفر به تایلند

جشن آب تایلند، این روزها به قدری محبوب شده است که سالانه گردشگران بسیاری برای شرکت در آن به تایلند سفر می نمایند. با رعایت این نکات، می توانید سفری امن و خاطره انگیز به تایلند داشته باشید.

  • ویزا: برای سفر به تایلند به ویزا احتیاج دارید. می توانید به وسیله سفارت تایلند در کشور خود یا بدون مراجعه حضوری ویزا آنلاین تایلند را دریافت کنید.
  • آب و هوا: تایلند دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. قبل از سفر، حتما در خصوص آب و هوای تایلند در زمان سفر خود تحقیق کنید و لباس های مناسب به همراه داشته باشید.
  • پول: واحد پول تایلند بات است. قبل از سفر، مقداری پول نقد به بات تهیه کنید.
  • زبان: زبان رسمی این کشور تایلندی است، اما انگلیسی نیز در بسیاری از منطقه ها توریستی صحبت می گردد.
  • حمل و نقل: تایلند دارای سیستم حمل و نقل عمومی کارآمدی است. می توانید از اتوبوس، قطار، مترو، تاکسی و توک توک برای جابجایی در تایلند بهره ببرید.
  • مکان های دیدنی: تایلند دارای جاذبه های گردشگری متعددی از جمله معابد، کاخ ها، سواحل و جزایر است. قبل از سفر، لیست جاهای دیدنی تایلند را تهیه کنید.
  • غذا: غذاهای تایلندی بسیار خوشمزه و متنوع هستند. حتما در طول سفر خود، غذاهای محلی تایلند را امتحان کنید.
  • فرهنگ: تایلند دارای فرهنگ غنی و باستانی است. قبل از سفر، در خصوص فرهنگ و آداب و رسوم مردم تایلند مطالعه کنید.

جشن آب بازی تایلند؛ جشنی شاد در سرزمین لبخندها

جشن سونگکران یک تجربه منحصر به فرد و هیجان انگیز است که هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به تایلند جذب می نماید. البته جاهای دیدنی بانکوک کم نیستند اما این جشن فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم تایلند و تجربه یک سال نو شاد و پرنشاط است. بعلاوه، این جشن به عنوان نمادی از وحدت و همبستگی ملی در تایلند شناخته می گردد.

اگر قصد سفر به تایلند و شرکت در این جشن هیجان انگیز را دارید، می توانید بلیط هواپیما، هتل، ویزا و سایر خدمات گردشگری خود را به صورت آنلاین از فلای تودی تهیه کنید. فلای تودی با ارائه طیف گسترده ای از خدمات و امکانات، به شما یاری می نماید تا سفری راحت و خاطره انگیز به تایلند داشته باشید. اگر تجربه سفر به تایلند و شرکت در جشن آب بازی تایلند را دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جشن آب تایلند

تاریخ دقیق جشن آب تایلند چه زمانی است؟

تاریخ جشن آب تایلند در سال نو، 13 آوریل مصادف با 25 فروردین 1403 است.

قیمت تور جشن آب تایلند چقدر است؟

برای اطلاع از قیمت تور جشن آب تایلند به فلای تودی مراجعه کنید.

در چه مکان هایی می توان در جشنواره آب تایلند شرکت کرد؟

جشنواره آب تایلند در سراسر این کشور برگزار می گردد، اما بزرگترین و مشهورترین جشن ها در شهر بانکوک، مرکز تایلند و پاتایا برگزار می شوند.

آیا برای سفر به تایلند برای شرکت در جشنواره آب تایلند احتیاج به ویزا است؟

بله، برای سفر به تایلند برای شرکت در جشنواره آب تایلند احتیاج به ویزا دارید. برای دریافت ویزا به فلای تودی کنید.

چه چیزی باید در جشنواره آب تایلند بپوشیم؟

برترین لباس برای شرکت در جشنواره آب تایلند، لباس های نخی و نازک است که به سرعت خشک می شوند. بعلاوه، پوشیدن کفش های ضد آب نیز توصیه می گردد.

منبع: فلای تودی
انتشار: 7 اسفند 1402 بروزرسانی: 7 اسفند 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3593

به "جشن آب تایلند ، آغازی شاد برای سال نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن آب تایلند ، آغازی شاد برای سال نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید