تور ارزان گرجستان: راهنمای سفر به گرجستان

به گزارش تور آسیایی ارزان، راهنمای مسافرتی به گرجستان | Travel guide to Georgia

راهنمای سفر به گرجستان را برای شما مسافران و گردشگران آماده نموده ایم چرا این کشور یکی از کشور های زیبای منطقه قفقاز در شرق اروپا است. بر خلاف وسعت کمی که دارد جاذبه های زیاد و منحصر بفردی را در خود جای داده است. کشوری با طبیعت شگفت انگیز که هم بعد تاریخی و قدیمی خود را حفظ نموده و هم توانسته در کنار آن مدرنیته را به برترین شکل داشته باشد. گرجستان کشوری که در سواحل دریای سیاه قرار گرفته است از حیث طبیعت، کوهستان های بلند و دره های سر سبز، غذاهای لذیذ و مردم گرم و مهمان نواز واقعا تحسین بر انگیز است به طوری که روز به روز به محبوبیت خرید تور گرجستان در ایران اضافه می گردد. با راهنمای سفر به گرجستان خبرنگاران همراه شوید.

تور ارزان گرجستان: راهنمای سفر به گرجستان

با ما سفر کنید و با تور ارزان گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

مطالبی که در این راهنما می خوانید

موقعیت جغرافیایی | مختصری از تاریخ گرجستان | اطلاعات ضروری در سفر به گرجستان

فرودگاه های بین المللی گرجستان | آب و هوای گرجستان | شهرهای مهم گرجستان

هزینه های سفر به گرجستان | شکم گردی در گرجستان | جاذبه های گرجستان

مراکز خرید گرجستان | سرگرمیات گرجستان | سوغاتی های گرجستان

باید و نبایدها

موقعیت جغرافیایی

ابتدا در راهنمای سفر به گرجستان به موقعیت جغرافیایی آن می پردازیم. گرجستان کشوری در منطقه قفقاز و یکی از کشورهای شرقی اروپا است که از سمت غرب با دریای سیاه، از جنوب با کشور ترکیه، از سمت شمال با روسیه و از جنوب شرقی با جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد. مساحت گرجستان 69٬700 مترکیلومربع (26٬911 مایل مربع), و جمعیت آن در سال 2016 در حدود 3.72 ;میلیون نفر بوده و در مرز آسیای غربی و اروپای شرقی واقع شده است. این کشور به 9 منطقه، یک شهر و 2 جمهوری خودمختار تقسیم می شود. در نتیجه دارای 64 ناحیه و 12 شهرستان خودگران است.

مختصری از تاریخ گرجستان

گرجستان یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان است؛ در راهنمای سفر به گرجستان گفته می شود که نخستین انسان هایی که در این کشور زندگی نموده اند، انسان های اولیه بوده اند که قدمت آن ها به بیشتر از 1 میلیون سال قبل برمی شود. در قرن چهارم قبل از میلاد که پادشاهی گرجستان بنیان گذاری شد تا قرن سیزدهم میلادی که مغول ها به این کشور حمله کردند، گرجستان در آرامش کامل بود اما بعد از حمله مغول ها تاریخ پر فراز و نشیبی پیدا کرد. در سال 1801 گرجستان جزیی از روسیه شد تا اینکه در سال 1918 و بعد از انقلاب روسیه اعلام استقلال کرد. بعداز کشمکش های فراوان در سال 1991 میلادی به طور رسمی به استقلال رسید.

اطلاعات ضروری در سفر به گرجستان

اختلاف ساعت باتهران: نیم ساعت از تهران جلوتر است.

زبان رسمی: زبان گرجی

واحد پول: لاری

برق: برقی شهری گرجستان 220 ولت و 50 هرتز است.

کد کشور: 00995

جهت رانندگی: راست

شماره های اضطراری: برای تماس با پلیس، آتش نشانی و آمبولانس باید شماره 112 را بگیرید.

فرودگاه های بین المللی گرجستان

گرجستان 2 فرودگاه بین المللی به نام فرودگاه بین المللی باتومی و فرودگاه بین المللی تفلیس دارد.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به گرجستان

ارتفاع این کشور از سطح دریا و فاصله آن از سطح دریا باعث می شود تا هر منطقه از این کشور با منطقه دیگر تفاوت آب و هوایی داشته باشد مثلا در برخی از منطقه ها، میانگین دمای هوا در فصل تابستان 22 درجه سانتیگراد و در فصل زمستان حدود 5 درجه سانتیگراد است و در بخش های شرقی گرجستان، میانگین دمای هوا در تابستان 20 تا 42 درجه سانتیگراد و در فصل زمستان 2 تا 3 درجه است.

با توجه به این موضوع می توان متوجه شد که حتی در فصل زمستان هم با سرمای زیادی روبرو نیستید در نتیجه در هر زمانی از سال می توان با خیال راحت به گرجستان سفر کرد و محدودیتی وجود ندارد. اما شاید بتوان بهترین زمان سفر به گرجستان را ماه مارس تا می دانست که نه هوا خیلی گرم و نه خیلی سرد است. اگر هم که قصدتان از خرید تور گرجستان سفر به این کشور تماشای، اسکی و ورزش های زمستانی دیگر باشد باید فصل زمستان را انتخاب کنید.

شهرهای مهم گرجستان

در کل 54 شهر را در این کشور می توان نام برد که تنها تعدادی از آن ها گردشگری است. شهرهای تفلیس، روستاوی، مستیا، تلاوی و باتومی از جمله شهرهای پر بازدید و معروف گرجستان است که هر ساله پر از گردشگر می شود.

  • تفلیس | Tbilisi

این شهر مرکز کشور گرجستان بوده و مساحتی حدود 700/69 کیلومتر مربع و جمعیتی معادل 4 میلیون و 661 هزار نفر دارد. برای این شهر پروازهای متعددی وجود دارد که می توانید خود را به تفلیس برسانید. در این جاذبه های فراوانی برای بازدید قرار گفته است. از جمله این جاذبه ها می توان به تله کابین تفلیس، قلعه ناریکالا، پل صلح، کلیسای جامع تسمیندا سامبا، مجموعه فونیکولار و خیابان روستاولی اشاره نمود. شهربازی تفلیس پر از بازی های هیجانی و پر سرعت است. باغ ملی بوتانیکال گاردن یکی از زیباترین مکان ها برای گشت برون شهری است. برای علاقه مندان به موزه می توان از موزه ملی گرجستان نام برد.

  • باتومی | Batumi

باتومی از شهرهای ساحلی و گردشگر پذیر گرجستان است. بندر باتومی برای سرگرمیات تابستانی مقصدی عالی بوده و جاذبه های متنوعی مانند باغ گیاه شناسی، قلعه گونیو، دلفیناریوم، بلوار باتومی و تله کابین آرگو و مجسمه علی و نینو در این شهر واقع شده است. در تابستان جشنواره های پر شور و هیجان ساحلی یا موسیقی در این کشور برگزار می شود.

  • تلاوی | Telavi

شهر تلاوی به علت سابقه تاریخی که دارد برای تاریخدانان شهری مهم و باارزش بوده و سابقه سکونت در آن به دوره برنز می رسد. بناهای تاریخی فراوانی مربوط به دوره های مختلف تاریخ در این شهر پیدا می شود و شهری فرهنگی سیاسی است. در قدیم این شهر مرکز پادشاه ارکل دوم بوده است. بهترین زمان برای سفر به این شهر، فصل پاییز و ماه اکتبر همزمان با جشنواره انگور است.

  • متسخیتا | Mtskheta

از قدیمی ترین شهرهای جهان و متعلق به 1000 سال قبل از میلاد است که در کنار رود پایه ریزی شده و پیشرفته است. همانطور که در راهنمای سفر به گرجستان می بینید، بناهای این شهر نیز معماری مشابه دیگر شهرها مانند تلاوی داشته و گفته می شود که اولین پایگاه مسیحیان در گرجستان بوده است. بسیاری از کلیساهای ارتدکس مانند کلیسای سوئیستتکوپولی در این شهر واقع شده است.

هزینه های سفر به گرجستان

  • هزینه اقامت

هزینه اقامت در هاستل: با پرداخت شبی 70 لاری می توانید در یکی از هاستل های خوب با صبحانه رایگان اقامت کنید.

هزینه اقامت در هتل: اقامت در هتل های معمولی از شبی 100 لاری آغاز می شود اما اقامت در یک هتل خوب به طور میانگین شبی 400 لاری هزینه بردار است.

هزینه غذا: یکی از نقاط قوت راهنمای سفر به گرجستان توجه به غذاهای لذیذ آن است. هم می توانید غذاهای سنتی و محلی میل کنید و هم در رستوران های فست فود بین المللی مثل فست فود مک دونالد. به طور کلی هزینه های غذا در گرجستان بالا نیست و برای صرف غذا در یک رستوران معمولی می توانید با پرداخت 19 دلار آن را میل کنید و یا هزینه غذا در فست فود مک دونالد حدود 11 دلار می شود.

هزینه حمل و نقل: یکی از وسایل مرسوم حمل و نقل مخصوص کشور گرجستان نوعی مینی بوس به نام marshrutka است که رفت و آمد با آن هزینه کمی دارد. برای مثال برای یک سفر داخل شهری فقط 7 لاری باید بپردازید.

شکم گردی در گرجستان

خاچاپوری: مطمئنا خاچاپوری معروف ترین غذای گرجستان است و از نانی درست شده است که داخل آن با پنیر پر شده است. این غذا اشکال مختلفی دارد اما معروف ترین آن به شکل بیضی است که روی آن هم تخم مرغ نیمرو قرار می گیرد.

خینکالی: شاید تماشا خینکالی در وهله اول شما را یاد دامپلینگ بیندازد. خینکالی خمیری نارک است که داخل آن با گوشت طعم دار شده پر می شود.

خارچو: خارچو نوعی سوپ است که با گوشت گاو یا مرغ، پیاز، پوره گوجه و سیر درست می شود.

چاناخی: البته چاناخی فقط مربوط به کشور گرجستان نیست بلکه در تمام منطقه قفقاز درست می شود. در گرجستان از گوشت قرمز، بادمجان، پیاز و سیب زمینی، کره فلفل دلمه ای برای درست شدن آن استفاده می شود.

مهم ترین جاذبه های گردشگری گرجستان

  • کلیسای گرگتی ترینیتی | Gergeti Trinity Church

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری گرجستان کلیسای Gergeti Trinity است که در سفر به گرجستان به هیچ وجه نباید از دست بدهید. این کلیسای قرن چهارمی در دامنه های کوه کازبک قرار گرفته است و چشم انداز نفس گیری از کوه های قفقاز در پشت آن وجود دارد. مطمئن باشید با هر جایی که تا حالا در زندگی تان دیده اید بسیار فرق دارد.

  • کلیسای جامع سامبا | cathedral of sameba

شاید ظاهر این کلیسا در ابتدا شما را یاد ساختمان های قدیمی بیندازد اما سامبا کلیسایی است که به تازگی ساخته شده است. کلیسای سامبا در شهر تفلیس واقع شده است و یکی از تماشای های مهم این شهر محسوب می شود. سامبا به معنی تثلیث بوده و کلیسای ارتدکس ها می باشد. این کلیسا عنوان بزرگترین کلیسای ارتدکس جهان و سومین کلیسای ارتدکس مرتفع جهان را به نام خود به ثبت رسانده است. بنای آن مخلوطی از معماری مذهبی گرجی و معماری بیزانس می باشد.

  • کوه کازبک | Mount Kazbek

یکی از مهم ترین قله های کشور گرجستان کوه کازبک است در بیشتر مواقع سال قله آن از برف پوشیده شده است و بین کوهنوردان هواداران زیادی دارد. ارتفاع این کوه 5047 متر بوده و یک کوه آتشفشانی از نوع استارتو ولکانو است. کوه کازبک سومین قله بلند در گرجستان محسوب می شود. اطراف کوه به عنوان یک ذخیره گاه طبیعی به ثبت رسیده است و شامل جنگل های درخت راش است. تورهای کوهنوردی از ایران برای این کوه برگزار می شود و اگر شما هم کوهنورد هستید، در راهنمای سفر به گرجستان صعود به این قله سخت را به شما پیشنهاد می دهیم.

  • واردزیا | Vardzia

واردزیا در واقع عبادتگاهی در دل سنگ ها در کنار رود مشهور کورا و جایی تاریخی متعلق به قرن دوازدهم است. واردزیا یک شهر غار مانند است که تعجب شما را بر خواهد انگیخت. این شهر و عبادتگاه حدود 400 اتاق دارد و از دوره و عصر برنز مسکونی بوده است. این شهر کنده کاری شده در سمت چپ ساحل رودخانهٔ متکواری قرار گرفته است.

  • باغ ملی بوتانیکال | Botanical Garden

پارک ملی یا باغ ملی بوتانیکال، پارکی به وسعت 161 هکتار بوده که از زیبایی و مهارت باغبان های آن انگشت به دهن می مانید. این باغ بیش از 4500 گونه گیاهی و جانوری داشته و قدمتش بیشتر از 3 قرن است. جالبی ماجرا این است که یک جهانگرد فرانسوی ابتدا این پارک را بنیان نهاد و در واقع جنگل و این منطقه را تبدیل به پارکی به سبک فرانسوی کرد.

  • قلعه ناریکالا | Narikala

قلعه ای تاریخی است که بر روی کوه و رو به رودخانه کورا و شهر تفلیس ساخته شده است. این قلعه نمایی بی نظیر از شهر و رودخانه را به شما نمایش می دهد. در این قلعه حمام های تاریخی سولفور قرار گرفته و دو دیواره بزرگ به همراه برج های نگهبانی دارد که محافظ باغ های تفلیس بوده اند.از زیباترین جاذبه های گرشگری گرجستان است. تاریخ آن به قرن چهارم برمی شود و در راهنمای سفر به گرجستان بازدید از این شهر صخره ای را به شما پیشنهاد می دهیم.

مراکز خرید گرجستان

در راهنمای سفر به گرجستان مراکز خرید معروف این کشور را به شما معرفی می کنیم. اگر در پی خرید برای خود یا سوغاتی برای اقوام و دوستان هستید می توانید به این مراکز خرید بروید.

  • تفلیس مال | Tbilisi Mall

تفلیس مال از بزرگ ترین مراکز خرید این شهر بوده که در انتهای غربی شهر قرار گرفته است. پس از آتش سوزی این مرکز خرید از بین رفت و سپس بازسازی شد و سعی شده در طراحی دوباره آن هماهنگی ساختمان با محیط بیرونش رعایت شود. این مرکز خرید 108 مغازه از بهترین برندهای جهان و همینطور تعدادی کافه و رستوران و 1000 مترمربع فضای سرگرمیی برای بازدیدنمایندگان دارد و ساعت کاری این مرکز خرید از 10 صبح تا 10 شب است.

آدرس: D. Aghmashenebeli Alley, 16th km, Tbilisi,Georgia

  • ایست پوینت | East Point

بعد از تفلیس مال به مرکز خرید ایست پوینت می رسیم که تنها با 12 دقیقه رانندگی از مرکز شهر به آن دسترسی پیدا خواهید کرد. در این مرکز خرید به غیر از 150 مغازه ای که دارد تعداد زیادی امکانات سرگرمیی متنوع هم، برای بچه ها و بزرگسالان وجود دارد که می توانید بعد از خرید از آن ها لذت ببرید. از امکانات این مرکز خرید می توان به بولینگ، سینما سه بعدی، مغازه های معروف اسباب بازی، باشگاه بچه ها، رستوران ها و کافه ها و هایپرمارکت بزرگ کارفور اشاره نمود و ساعت کاری این مرکز خرید از 10 صبح تا 10 شب است.

آدرس: Al. Tvalchrelidze St. 2, Kakheti Highway, Tbilisi,Georgia

  • باتومی مال | Batumi Mall

در راهنمای سفر به گرجستان و شهر باتومی، پیشنهاد ما برای خرید باتومی مال، یک مجموعه تجاری و سرگرمیی است. این فروشگاه و مرکز بیش از 50 فروشگاه داشته و در آن امکانات سرگرمیی بسیاری برای بچه ها و بزرگسالان وجود دارد. اگر به شهر باتومی سفر کردید و می خواهید از برندهای برتر جهان خرید کنید، به باتومی مال بروید و در نظر داشته باشید که هزینه بالایی هم باید پرداخت بنمایید. در این مرکز خرید می توانید فروشگاه های برند های پوشاک و اکسسوری معروف جهان را ببینید.

آدرس: 88 Zurab Gorgiladze St, Batumi, Georgia

  • مرکز خرید کاپارول سنتر | Flabour Concept Store batumi

مرکز خرید کاپارول سنتر، یکی از محبوب ترین مراکز خرید و تجاری در شهر باتومی است. این مرکز خرید، در میان اهالی شهر باتومی و البته گردشگران پر هوادار بوده و ساعت کاری آن از 10 صبح تا 6 بعد از ظهر است؛ هر چند که برای روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل می باشد.

آدرس: Batumi, Georgia

  • فروشگاه آنتیک باتومی | Antiques in Batumi

همانند آدینه بازارهایی مانند پارکینگ پروانه در تهران، در شهر باتومی نیز در یکی از خیابان ها دست فروشان بسیاری بساط می نمایند و محصولات آنتیک و ارزشمند خود را، با قیمت های بسیار مناسب می فروشند. در سال های اخیر بسیاری از گردشگران تور باتومی در گرجستان از این خیابان نیز تماشا و خرید می نمایند. این خیابان بازاری یکی از پرهوادارترین بازارهای خرید در باتومی است. در این بازار اقلامی مانند انواع سکه ها، مدال ها، ظروف نقره ای، مجسمه ها و تندیس ها را بخرید. فروشندگان از ساعت 11 تا 7 شب در این خیابان بساط می نمایند.

آدرس: 18 Parnavaz Mepe St, Batumi 6010, Georgia

سرگرمیات گرجستان

یکی از مطالبی که در راهنمای سفر به گرجستان به آن می پردازیم، سرگرمیات هیجانی به جز کوهنوردی است که در این کشور می توانید انجام دهید.

  • پاراگلایدر

یکی از بهترین منطقه ها جهان برای امتحان کردن این سرگرمی پر هیجان کشور گرجستان است که به خاطر منظره ها فوق العاده تماشای اش لذت این سرگرمی چندین برابر هر جای دیگر است. هزینه این سرگرمی در تابستان با زمستان فرق دارد در فصل تابستان باید 126 دلار بپردازید در صورتی که در فصل زمستان 63 دلار هزینه دارد.

  • بالن سواری

از پر هوادارترین سرگرمیات گرجستان بالن سواری است که در دره آلازونی انجام می شود. این دره در بین کوه های قفقاز واقع شده است و تجربه بالن سواری در آن حدود 180 دلار هزینه بردار خواهد بود.

  • رفتینگ

اگر به ماجراجویی در آب علاقه دارید، رفتینگ بهترین انتخاب است. در گرجستان فصل رفتینگ از ماه آوریل تا اکتبر است و در ماه های می و ژوئن هم آب به بالاترین سطح خود می رسد. برای رفتینگ باید از قبل رزرو کنید.

  • اسکی در پیست Gudauri

در پیست Gudauri که مشهورترین پیست اسکی این کشور است توانید هلی اسکی را تجربه کنید. به این ترتیب که با هلیکوپتر به بالای کوه برده شده و از دامنه های پر برف به پایین کوه اسکی می کنید.

سوغاتی های کشور گرجستان

در این کشور سوغاتی های متنوعی از قبیل انواع خوراکی ها و ادویه ها به همراه ظروف مختلف است که می توانید بخرید. بعلاوه انواع لباس های پشمی، نقاشی های جاذبه های گرجستان بر روی ظروفی همانند بشقاب های تزئینی، مجسمه های کوچک از جاذبه های مختلف این کشور، خنجرهای دست ساز، زیورآلات دست ساز نقره و گلیم گرجستان از دیگر سوغاتی هایی است که با شرکت در تور گرجستان می توانید برای خود بخرید.

  • لواشک

در زبان گرجی، به لواشک، کلاپی می گویند. انواع لواشک ها را با طعم ها و رنگ های مختلف در این کشور پیدا می کنید. اگر از ترشی جات خوشتان می آید، حتما از آن ها امتحان کنید.

  • وسایل تزئینی

در مغازه های فورش سوغاتی یا در بساط دستفروش ها می توانید انواع وسایل تزئینی از قبیل ظروف نقاشی شده، مگنت های یخچال با تصویری از جاذبه های گرجستان، کلاه های پشمی و لباس های پشمی در رنگ های متنوع، آینه و شانه، انواع ماگ، عروسک ها و مجسمه های تزئینی، خنجرهای مختلف و کانتسی های تزئینی را ببینید. برای خرید این اقلام بساط ها و مغازه های خیابان روستاولی مکان مناسبی است.

  • ادویه های گرجی

همانند دیگر منطقه ها جهان، در گرجستان نیز ادویه مخصوص به خود را دارند که در دیگر نقاط جهان پیدا نمی کنید. از جمله این ادویه ها، نوعی نمک به نام نمک سوانتی است. رنگ این نوع نمک شما را به اشتباه می اندازد چرا که اصلا سفید نیست. نمک سوانتی به رنگ های زرد، قرمز رو به قهوه ای و پیدا می شود که خود انواع مختلف دارد. اگر به آشپزی ملل علاقه دارید، از این نوع ادویه مخصوص گرجی بخرید.

  • چرچخلا

چرچخلا یکی از سوغاتی های گرجستان است. شاید از شنیدن نام آن تعجب کنید یا حتی اگر شکل آن را ببینید، چرا که شما را به یاد سوسیس می اندازد، اما به هیچ وقت سوسیس نیست. چرچخلا در واقع اسنک و خوراکی ای است که از میوه انگور و شیره آن به همراه گردو تهیه می شود و نوعی شیرینی است.

بایدها و نبایدهای سفر به گرجستان

  • گرجستان یکی از امن ترین کشورهای اروپا است و نرخ جرم در آن بسیار پایین است. بنابراین در راهنمای سفر به گرجستان می گوییم که از این نظر می تواند خیالتان کاملا راحت باشد.
  • سعی کنید تا آنجا که می توانید راجع به روسیه و آبخازیا صحبت نکنید چرا که می تواند باعث دعوای لفظی و مشاجره شود.
  • مردم گرجستان فوق العاده مهمان نواز هستند و رفتار بسیار گرمی با بومی های دیگر و گردشگر ها دارند.
  • گرجستان به نسبت یک کشور اروپایی جای ارزانی است و هزینه غذا، اقامت و حمل و نقل در آن بالا نیست.
منبع: الی گشت
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2030

به "تور ارزان گرجستان: راهنمای سفر به گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان گرجستان: راهنمای سفر به گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید