خبرنگاران کشورهای آسیایی و فرصت رهبری جهانی در پساکرونا

به گزارش تور آسیایی ارزان، تهران - خبرنگاران - شیوع جهانی کرونا نظام چندجانبه جهانی را به بوته آزمایشی جدی گذاشته و احیای چندجانبه گرایی به منبع جدید رهبری نیازمند است؛ در این میان کشورهای آسیایی فرصت دارند تا به عنوان رهبران جهانی سر بر آورند.

خبرنگاران کشورهای آسیایی و فرصت رهبری جهانی در پساکرونا

پایگاه خبری فورم شرق آسیا در مقاله ای نوشته الکس رائوز کارشناس دانشگاه ملی استرالیا و آدام تریگز مدیر تحقیقات دفتر آسیایی تحقیقات اقتصادی آورده است: آسیا همراه با نظام چندجانبه دنیای سقوط خواهد نمود مگر اینکه هم اکنون برای دفاع از خود وارد میدان گردد.

در ادامه این مقاله آمده است: شیوع دنیای کرونا (کووید-19) آزمایشی برای نظام چندجانبه است البته آزمایشی که در بد موقعی به میان آمده است. نظام چندجانبه برای باز نگاه داشتن زنجیره های تامین ، عرضه آزادانه اقلام پزشکی ، مقاومت دربرابر حمایت گرایی تجاری ، برخورد با پیامدهای بین المللی اقتصادی و اقتصادی و همچنین هماهنگ سازی یاری های اقتصادی به کشورهای نیازمند از اهمیت حیاتی برخوردار است.

نویسندگان این مقاله با بیان اینکه نظام چندجانبه هیچگاه تا این اندازه ضعیف نبوده است، خاطرنشان می نمایند احیای چندجانبه گرایی برای برخورد با این چالشها نیازمند منبع جدیدی از رهبری نیرومند خواهد بود. کدام کشورها بیشترین انگیزه را برای فراهم کردن چنین رهبریتی دارند؟ کدام کشورها بیشترین سود را از نظام چندجانبه می برند؟ و کدام کشورها بیشترین زیان را از افول این نظام خواهند دید؟ اینها پرسشهایی است که ما در یک تحقیق اخیر مورد آنالیز قرار داده ایم.

سالهای دهه 2010 مقطع زیانباری برای نظام چندجانبه دنیای بود. ایالات متحده آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس خارج شد. جنگهای تجاری و فناوری موجب تضعیف اقتصاد دنیای شد و نهاد حل اختلاف سازمان تجارت دنیای نیز تعطیل و واکنشها در برابر دنیای سازی تشدید شد. کمتر از نیمی از پاسخ دهندگان نظرسنجی ها در آمریکا ، انگلیس و فرانسه اعتقاد داشتند که دنیای سازی تاثیرات مثبتی داشته است.

مجامع چندجانبه مهم این دهه را در حالی به انتها بردند که با چالشهای عمیقی رو به رو بودند: پیشرفت در زمینه یکپارچگی اروپایی آهسته است و صندوق بین المللی پول همچنان به طرز خطرناکی با کمبود منابع اقتصادی برای برخورد با شوکهای اقتصادی و اقتصادی روبرو است. ساختارهای اداری و رهبری بسیاری از موسسات (دنیای) با واقعیتهای دنیای بیگانه شده و ارزش سازمان ناتو و سایر ائتلافهای نظامی بلندمدت مورد پرسش و تردید واقع شده است.

تمام کشورهای دنیا از نظام چندجانبه سود می برند اما بعضی کشورها بیشتر از دیگران سود می برند. گروه بیست (جی 20) مورد مفیدی در این زمینه است. گروه بیست که مجمع مهمی برای همکاری اقتصادی بین المللی است تا حد زیادی در اجرای تعهدات خود پیروز بوده است. تعهدات این مجمع دنیای مزایای اقتصادی و حمایت های سیاسی مهمی ارائه می دهد که موجب شد کشورها بتوانند اقداماتی انجام دهند که بدون این حمایتها قادر به انجام آنها نبودند. نتایج آنالیز ها نشان می دهد که کشورهای آسیایی بیشترین سودهای اقتصادی و سیاسی را از تعهدات گروه بیست برده اند و هم از این رو این کشورها انگیزه زیادی برای نشان دادن رهبری در محافظت و ارتقای گروه بیست و بطور کلی نظام چندجانبه دارند.

الگوهای آنالیز نشان میدهد که سودبرندگان اصلی مشوق اقتصادی هماهنگ شده ، اقتصاددهای جی-20 در آسیا و بخصوص کره جنوبی ، استرالیا ، اندونزی و هند هستند.

اصلاحات ساختاری برای تجدیدساختار اقتصاد دنیای پس از کرونا ضروری خواهد بود. مدل آنالیز ما نشان می دهد زمانی که اقدامات کشورها هماهنگ گردد ، اصلاحات ساختاری تا حد زیادی به نفع کشورهای آسیایی عضو گروه بیست است . اگر کشوری به تنهایی اقدام به اصلاحات کند شاهد افزایش فراوری داخلی خواهد بود که مقداری از به علت افزایش تقاضا برای صادرات ، به کشورهای دیگر سرریز خواهد نمود. اما با اصلاحات هماهنگ شده ، آن کشور مزایای افزایش فراوری داخلی را تجربه می نماید و از سرریز مثبت افزایش فراوری سایر اقتصادهای گروه-20 سود خواهد برد. آنالیزها نشان می دهد که فراوری ناخالص داخلی گروه-20 در نتیجه اصلاحات ساختاری هماهنگ شده 2.5 درصد بیشتر خواهد بود.

کشورها همچنین از تعهدات گروه-20 مزایای سیاسی مهمی هم می برند. گروه-20 پوشش سیاسی مناسبی به سیاستگذاران برای مطرح کردن اصلاحات مهم در داخل کشورهای خود می دهد و همچنین به ایجاد شبکه ها و روابطی بین کشورها و سیاستگذاران یاری می نماید و یک گفت وگوی دنیای درباره موضوعات مهم و بهترین روش پرداختن به آنهاد ایجاد می نماید. این هماهنگیها نگرانیها در مورد احتمال تک تازی دیگر کشورها را از بین می برد و اعتبار سیاستها را تقویت می نماید. گروه-20 نقشی حیاتی در بالا بردن استانداردها و ایجاد معیارها بهتر ایفا می نماید.

این مزایای سیاسی نیز تا حد زیادی نصیب اقتصادهای آسیای می گردد. مسئولان سیاست گذاری در کشورهای گروه-20 در پاسخ به این سوال که آیا تعهدات این گروه مزایای سیاسی داخلی هم دارد ، رهبران 15 کشور از اعضای گروه بیست پاسخ مثبت دادند اما هنگامی که کشورهای عضو به آسیایی و غیرآسیایی تقسیم شدند ، سیاست گذاران در 100 درصد کشورهای آسیایی عضو گروه-20 گفتند که تعهدات این گروه مزایای سیاسی دارد در حالی که 64 درصد از کشورهای غیرآسیایی به این سوال پاسخ مثبت دادند.

در این حال شیوع دنیای کرونا هرچند آشفتگی هایی ایجاد نموده اما در عین حال بعضی فرصتها را نیز ایجاد نموده است. با توجه به ناامیدی و سرخوردگی عمومی از نهادهای چندجانبه در غرب ، کشورهای آسیایی این فرصت را دارند تا به عنوان رهبران دنیای سر بر آورند.

آسیا می تواند در زمینه حمایت از توافقهای تجاری مانند مشارکت اقتصادی فراگیر منطقه ای (RCEP) رهبری نشان دهد و همچنین برای اصلاحات در سازمان تجارت دنیای و صندوق بین المللی پول فشار وارد کند و برای تقویت شبکه ایمنی اقتصادی دنیای اقدام کند و به مشکل تفرقه و چندپارگی در ساختار حکمرانی دنیای در زمینه های توسعه ، انرژی ، آب وهوا و محیط زیست بپردازد.

پرسش این است که آیا آسیا اکنون می تواند این انگیزه ها را بازشناسد و رهبری خود را در زمینه محافظت و ارتقای گروه-20 و نظام چندجانبه به اثبات برساند.

گروه 20 یک مجمع بین المللی از دولتها و روسای بانکهای مرکزی از 19 کشور و اتحادیه اروپا است که در سال 1999 با هدف بحث درباره سیاستهای مربوط به ثبات اقتصادی دنیای تاسیس شد. کشورهای استرالیا ، هند ، اندونزی ، ژاپن ، کره جنوبی ، چین ، عربستان ، آمریکا ، کانادا ، روسیه ، آفریقای جنوبی ، ترکیه ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا ، انگلیس ، آرژانتین ، برزیل و مکزیک اعضای این گروه هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 993

به "خبرنگاران کشورهای آسیایی و فرصت رهبری جهانی در پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کشورهای آسیایی و فرصت رهبری جهانی در پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید