رسیدگی به سه هزار پرونده با حدود 400 میلیارد بدهی آژانس ها

به گزارش تور آسیایی ارزان، ایسنا/ براساس سخنان رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، رسیدگی به سه هزار پرونده با حدود 400 میلیارد بدهی آژانس ها صورت پذیرفت.

رسیدگی به سه هزار پرونده با حدود 400 میلیارد بدهی آژانس ها

داستان چیست؟

حرمت الله رفیعی که بتازگی حکم ریاست شعبه شورای حل اختلاف ویژه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی را گرفته، اظهار کرد: با توجه به حجم اختلافات و شکایت ها، چند شورا و کمیته رسیدگی در انجمن راه اندازی شده که برای اختصاص شعبه ویژه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در شورای حل اختلاف از ماه ها پیش درخواست داده بودیم، چرا که معتقدیم کار صنف باید به کارشناسان همان صنف واگذار گردد. قبلا بدلیل نبود کارشناس متخصص، ابهام در نتیجه رسیدگی پرونده ها به وجود می آمد. تقریبا 90 درصد آرائی که در محاکم نیز صادر می گردد ایراد کارشناسی دارد. برای همین از مراجع متعددی این درخواست را پیگیری کردیم تا پایان با راه اندازی شعبه ویژه در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی موافقت شد.

او به شوراها و کمیته هایی که با محتوای رسیدگی به مطالبات، تخلفات و شکایت ها قبلا در این انجمن راه اندازی شده، اشاره نمود و اضافه کرد: در شورای صیانت و پیش گیری از آسیب های دفاتر خدمات خدمات مسافرتی با عضویت نمایندگانی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان هواپیمایی، واجا و ناجا، قوه قضاییه، تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که یک سال است راه اندازی شده و هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه می دهد، به پرونده هایی با رقم های کلان رسیدگی می گردد. مثلا موضوع 400 میلیارد تومان بدهی شرکت های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی پس از کنسلی سفرها با شیوع ویروس کرونا در این شورا پیگیری می گردد که هنوز بخشی از این بدهی بازگردانده نشده است. دفاتر خدمات مسافرتی هم بودند که بیش از سه چهار میلیارد تومان بدهی داشتند و پرونده آن ها در این شورا دنبال شد. مسائل دفاتر خدمات مسافرتی یا تخلفات سایت های فروش با دوائر دولتی نیز به وسیله این شورا پیگیری می گردد.

وی اضافه کرد: کمیته وصول مطالبات با حضور نمایندگانی از دفاتر خدمات مسافرتی نیز به موضوع تخلفات یا شکایت های مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی از یکدیگر یا از کارگزار خارجی رسیدگی می نماید که با وصول 447 پرونده، تا کنون به 302 مورد با 107 میلیارد تومان بدهی و مطالبه رسیدگی نموده است.

رفیعی ادامه داد: کمیته رسیدگی به شکایات موازی با آنچه در معاونت گردشگری استان ها و سازمان هواپیمایی وجود دارد، مدت ها است که در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تشکیل شده و مانند شورای صیانت و پیشگیری و کمیته وصل مطالبات، رویکرد صلح و سازش دارد. این کمیته از اواخر دی ماه 98 و در مدت 10 ماه به 2046 پرونده رسیدگی کرد که بیشتر آن ها شکایت های مردم از آژانس های مسافرتی بود. حجم مطالبات این پرونده ها از یک میلیون تومان تا 200 میلیون تومان است. از بین این حجم پرونده، 1166 مورد به صلح و سازش و وصول مطالبات و پرداخت بدهی ختم شد. این حجم از پرونده جدا از شکایت و پرونده هایی است که در معاونت های گردشگری استان ها و سازمان هواپیمایی پیگیری می گردد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: این شورا و دو کمیته دیگر انجمن در مجموع به 3166 پرونده با بیش از 400 میلیارد تومان بدهی و تخلفت رسیدگی نموده اند که تا کنون 65 درصد آن ها به بدون ارجاع به مراجع قضایی یا دادگاه با صلح و سازش حل و فصل شده و 300 میلیارد تومان از آن بدهی به مردم و دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی مسترد شده است.

وی اضافه کرد: در شعبه 2634 شورای حل اختلاف قرار است به شکایت های مربوط به کلیه خدمات خریداری شده از دفاتر خدمات مسافرتی یا سایت های فروش از ویزا گرفته تا بلیت، تور و هتل تا سقف 50 میلیون تومان رسیدگی گردد. قطعا اختصاص یک شعبه ویژه به موضوع گردشگری فرآیند رسیدگی به پرونده ها را سریعتر و ابهام ها را کمتر می نماید.

او با اشاره به درخواست های دیگری که از دادگستری و مراجع قضایی دارد، اشاره نمود و اضافه کرد: تقاضای ما این است که این شعبه به مجتع رسیدگی به حل اختلافات گردشگری تبدیل گردد. این قابلیت را داریم که به پرونده های بیشتری رسیدگی کنیم. همچنین درخواست اختصاص شعبه ویژه گردشگری در دادگاه مطرح شده تا به فوریت و با تکیه بر نظرات کارشناسی به مطالبات مردم و صنف رسیدگی گردد. ما امیدواریم کمیته های رسیدگی به شکایت در سازمان هواپیمایی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز بزودی تعطیل و همه پرونده ها به این شعبه ویژه ارجاع داده گردد.

رفیعی در پاسخ به این سوال که با توجه به راه اندازی این شعبه ویژه در محل یک صنف با حضور کارشناسانی که آژانس دار هستند چه ضمانتی وجود دارد که رأی ها با درنظر دریافت منافع صنف صادر نگردد، اظهار کرد: در این شعبه ویژه، دو نماینده از دادگستری حضور دارند. ضمن اینکه شورا و دو کمیته دیگری که در این انجمن صنفی راه اندازی شده اند در جریان رسیدگی به بیش از دو هزار پرونده حتی با یک مورد اعتراض مردمی روبرو نشده اند. البته گاهی پیشنهادهایی به نمایندگان این کمیته ها می شد، اما اکنون افتخار دارم که بگویم در تمام پرونده های رسیدگی شده کوشش شد هیچ حقی از مردم ضایع نگردد. قطعا برای ما سربرگ قوه قضاییه تعهد بیشتری می آورد. امیدوارم کوشش های ما به جایی ختم نگردد که مردم بگویند حقوق ما ضایع و رأی به نفع آژانس صادر شد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1513

به "رسیدگی به سه هزار پرونده با حدود 400 میلیارد بدهی آژانس ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسیدگی به سه هزار پرونده با حدود 400 میلیارد بدهی آژانس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید