ساندبار 2.1 کاناله در برابر 3.1 و 5.1 کاناله؛ آنالیز تفاوت های کلیدی

به گزارش تور آسیایی ارزان، خرید یک ساندبار تازه، یکی از آسان ترین راه ها برای ارتقای کیفیت صدا برای سیستم بازی یا تلویزیون شما است. ساندبارها نصب ساده ای دارند، استفاده از آنها آسان است، ظاهری زیبا دارند و به راحتی با بیشتر سیستم های موجود هماهنگ می شوند. اما چگونه می توان ساندبار مناسب را انتخاب کرد؟ در بازار انواع ساندبارهای 2.1 کاناله، 3.1 کاناله و 5.1 کاناله به فروش می رسند که در این مطلب به تفاوت آن ها می پردازیم تا بتوانید برترین انتخاب را داشته باشید.

ساندبار 2.1 کاناله در برابر 3.1 و 5.1 کاناله؛ آنالیز تفاوت های کلیدی

این اعداد دقیقا چه معنایی دارند؟

هنگام آنالیز سیستم های صوتی ساندبار، ممکن است با مجموعه ای از اعداد مانند 5.1، 3.1 یا 2.1 روبرو شوید. اگرچه این اعداد در ابتدا ممکن است کمی گیج نماینده به نظر برسند، اما درک آن ها آسان است.

عدد اول به تعداد بلندگوها (کانال ها) و عدد دوم به ساب ووفر اشاره دارد. بنابراین یک ساندبار 5.1 به این معناست که از 5 اسپیکر و یک ساب ووفر بهره می برد. در حالی که ساندبار 3.1 دارای 3 اسپیکر و 1 ساب ووفر است.

در بعضی مدل ها، ممکن است با ساندبار دارای پسوندهایی مانند 5.1.3 روبرو شوید. این عدد سوم نشان دهنده وجود بلندگوهای بالاسری است که به طور کلی تجربه شنیداری را به یک میدان صوتی سه بعدی و جامع تر ارتقا می دهند.

در خصوص ساندبارها، به علت شکل و طراحی خاص آنها، تعداد بلندگوها همواره با تعداد بلندگوهایی که به صورت فیزیکی می بینید مطابقت ندارد. در ساندبارها، بلندگوها به طور افقی چیده شده اند. بنابراین، ممکن است شما یک ساندبار 5.1 داشته باشید، اما همواره پنج بلندگوی فیزیکی را در اطراف اتاق قرار ندهید.

تفاوت بین ساندبار 2.1، 3.1 و 5.1 کاناله

اکنون که فهمیدید اعداد ساندبار به چه معنا هستند، بهتر است ببینیم چگونه آن ها بر کیفیت صدای خروجی تأثیر می گذارند.

ساندبار 2.1 کاناله چیست؟

یک سیستم ساندبار 2.1 معمولا شامل دو کانال اصلی بلندگو (یعنی دو بلندگو) در یک واحد و یک ساب ووفر است. شما یک کانال چپ و یک راست در ساندبار خواهید داشت و ساب ووفر یک واحد جداگانه است که برای فراوری صداهای با فرکانس پایین طراحی شده است.

ارتقا به یک ساندبار کانالی 2.1 جداسازی استریوی بهتری را ارائه می نماید و صدای واضح تر، متمایزتر و به احتمال زیاد با کیفیت بالاتری نسبت به هر بلندگوی داخلی برای شما به ارمغان می آورد. با این حال، بیشتر ساندبارهای 2.1 بدون فناوری های اضافی صدای فراگیر (مانند دالبی اتمس یا DTS:X) یک تجربه فراگیر واقعی را ارائه نمی دهند.

ساندبار 3.1 کاناله چیست؟

ساندبار 3.1 کاناله، در مقایسه با ساندبارهای 2.1، یک بلندگوی دیگر (یا کانال) به مجموعه اضافه می نماید تا علاوه بر چپ و راست، صدای کانال مرکزی را نیز ارائه دهد. این بلندگوی اضافی به طور قابل توجهی تعادل کلی صدای شما را بهبود می بخشد و وضوح گفتار و سایر دیالوگ ها را افزایش می دهد.

ساندبارهای 3.1 کاناله از سه بلندگو تشکیل شده اند. ارتقا از ساندبار 2.1 به 3.1 برای هر کسی که خواستار وضوح بیشتر در گفتار است، به ویژه با توجه به مشکلاتی که در شنیدن دیالوگ ها در فیلم ها و برنامه های مدرن وجود دارد، یک ارتقای مفید خواهد بود.

ساندبار 5.1 کاناله چیست؟

سیستم صوتی ساندبار 5.1، دو کانال دیگر به خروجی صدا اضافه می نماید. این یعنی علاوه بر کانال های چپ، راست و وسط، دو کانال دیگر هم برای ایجاد افکت صدای فراگیر در اختیار خواهید داشت. اگر از ساندبارهای 2.1 یا 3.1 استفاده می کنید، ارتقا به ساندبار 5.1 جهشی اساسی در کیفیت کلی صدا ایجاد می نماید. این سیستم بدون احتیاج به قرار دادن تعداد زیادی اسپیکر در اطراف اتاق، نزدیک ترین تجربه به سیستم صوتی فراگیر واقعی را برای شما به ارمغان می آورد.

ارتقای کیفیت صدا با ساندبار 5.1، تجربه ای کاملا فراگیر را برای شما رقم خواهد زد. یک ساندبار با کیفیت بالا، پیکربندی صدای شبیه به یک سینمای خانگی کوچک را برای شما ایجاد می نماید. به طور خلاصه، اگر در پی یک تجربه صوتی کامل هستید، تفکیک کانال های موجود در ساندبار 5.1 برترین صدا را برای تقریبا تمامی انواع محتوا ارائه می دهد.

آیا دالبی اتمس و DTS:X اهمیت زیادی دارند؟

برای خرید ساندبار مناسب، صرفا نباید به تعداد اسپیکرها توجه کنید و باید موارد دیگری هم مدنظر قرار دهید. فناوری های دالبی اتمس (Dolby Atmos) و دی تی اس:ایکس (DTS:X) با افزودن بعد عمودی به صدا، کیفیت شنیداری را به طور قابل توجهی ارتقا می بخشند. به اعداد موجود در نام بلندگوهای ساندبار دقت کنید: رقم اول تعداد کانال ها، رقم دوم ساب ووفر و رقم سوم نشان دهنده وجود صدای عمودی است.

با این حال، حتی در صورت عدم وجود بلندگوهای اضافی، فناوری های صوتی مانند دالبی اتمس و دی تی اس:ایکس با ایجاد صدای فراگیر مجازی، تجربه ای کامل از صدای فراگیر را بدون احتیاج به بلندگوهای فیزیکی اضافی ارائه می دهند.

می نمایند. این امواج صوتی از سقف به سمت مخاطب بازتابیده شده و توهم ارتفاع را ایجاد می نمایند و عمق بیشتری به تجربه شنیداری اضافه می نمایند. این تکنولوژی به بیننده امکان می دهد تا صداهای مجزا، مانند صدای بالگردی که از فراز سر می گذرد یا قطرات بارانی که در اطراف او می بارد را با وضوح و واقع گرایی قابل توجهی درک کند.

ساندبارهای مجهز به فناوری DTS:X تجربه ای فراگیر مشابه را ارائه می دهند، اما با پیکربندی های بلندگو انعطاف پذیرتر هستند و الزاماً به بلندگوهای اختصاصی با پرتاب صدا به سمت بالا احتیاج ندارند. این فناوری می تواند با سخت افزار موجود سازگار شده و محیط صوتی چندبعدی ایجاد کند. بدین ترتیب، ساندبارهایی که کانال های ارتفاع اختصاصی ندارند نیز می توانند تجربه ای صوتی گیرا و پویا را ارائه دهند.

بنابراین، هنگام خرید ساندبارهای 2.1، 3.1 یا 5.1، آنالیز پشتیبانی از دالبی اتموس یا DTS:X می تواند تفاوت بین یک تجربه صوتی خوب و یک تجربه عالی را رقم بزند.

کدام مدل ساندبار را باید بخریم؟

هنگام خرید ساندبار، توجه به این نکته لازم است که اعداد کانال ممکن است همواره با آنچه در این مطلب نوشته شده مطابقت نداشته باشد.

برای مثال، ساندبار Samsung Q990C سری Q (تصویر بالا) یکی از پرفروش ترین ساندبارها است و از تنظیمات فوق العاده 11.1.4 بهره می برد. این یعنی 11 کانال به همراه چهار کانال اضافی برای صدای فراگیر کامل؛ اما برای این تجربه حدود 1400 دلار هزینه کنید.

در نهایت برای بیشتر کاربران، مهم ترین فاکتور در خرید ساندبار مناسب، کیفیت دریافتی در ازای مبلغ پرداخت شده است. به علت شرایط بازار ایران و پایین بودن قدرت خرید افراد، در این بازار ساندبارهای مالی مانند محصولات شیائومی هواداران زیادی دارند. بنابراین با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید و با در نظر گرفتن نکاتی که در این مطلب مطرح کردیم، می توانید تجربه خرید خیلی خوبی داشته باشید.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 فروردین 1403 بروزرسانی: 6 فروردین 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 4496

به "ساندبار 2.1 کاناله در برابر 3.1 و 5.1 کاناله؛ آنالیز تفاوت های کلیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساندبار 2.1 کاناله در برابر 3.1 و 5.1 کاناله؛ آنالیز تفاوت های کلیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید