سند آمایش در آینده مالی و توسعه پایدارآذربایجان شرقی نقش موثری دارد

به گزارش تور آسیایی ارزان، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: آینده مالی و توسعه پایدار در گرو سیاست های کلان و ایجاد ثبات در تعاملات داخلی و بین المللی است که در این عرصه سند آمایش نقش مهم و موثری دارد.

سند آمایش در آینده مالی و توسعه پایدارآذربایجان شرقی نقش موثری دارد

به گزارش خبرنگاران آذربایجان شرقی ، داوود بهبودی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تهیه سند آمایش اقدام مهمی بود که در استان ما و سایر استان ها انجام گرفت و سند آمایش ملی هم اسفندماه سال گذشته تصویب شده است.

وی اضافه کرد: سند آمایش به بازآرایی سکونتگاه های جمعیتی و محل استقرار فعالیت های اقتصادی مثل کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات به شکل متعادل و متوازن در پهنه سرزمینی با افق بلندمدت 25 سال آینده می پردازد.

بهبودی شرح داد: در حال حاضر آرایش جمعیت و فعالیت های اقتصادی متناسب با راستا توسعه پایدار نبوده و نیمه شرقی و غربی استان از لحاظ پهنه سرزمینی و استقرار جمعیت و صنایع در حالت متعادل قرار ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در بحث های محیط زیست هم با چالش هایی مثل خشکی دریاچه ارومیه روبرو هستیم و مهاجرت و حاشیه نشینی هم همچنان خودنمایی می نماید؛ تاکید نمود: باید در قالب یک برنامه بلندمدت این ناپایداری ها و ناترازی ها را به سمت تعادل و پایداری ببریم.

وی سند آمایش را یک سند بالادستی بلندمدت خواند و اظهار داشت: در آستانه تهیه برنامه هفتم توسعه هستیم که باید سال جاری تمام می شد و سال بعد به اجرا در می آمد اما به علت تغییر دولت و جهت جلوگیری از دوباره کاری فعلا مسکوت مانده است.

وی اعلام نمود: در تهیه برش استانی برنامه هفتم حتما یکی از اسناد بالادستی مرجع ما سند آمایش خواهد بود.

بهبودی با اشاره به اینکه 14 محور و رویکرد اولویت دار صنعت استان را شناسایی نموده ایم؛ گفت: آذربایجان شرقی در صنایعی مثل ماشین سازی و خودروسازی، شیرینی و شکلات، الکترونیک، داروئی، بهداشتی و غذایی؛ پتروشیمی و نفت و هم بخش کشاورزی، خدمات و گردشگری قابلیت های مطلوبی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در این عرصه ها ما قطب شمال غرب کشور هستیم و نقش فراملی هم داریم؛ در نتیجه می توانیم در خدمات برتر مثل آموزش عالی، درمان، گردشگری و بازارهای اقتصادی نقش موثری ایفا کنیم که اینها در سند آمایش به اسم نقش های برتر استان تعریف شده است.

بهبودی گفت: در بخش های زیربنایی مثل جاده ها و راه آهن، فراوری انرژی، خطوط انتقال و پست ها باید سرمایه گذاری و بخش ترانزیت مجدد فعال گردد که همه این مسائل در افق برنامه بلندمدت آمایش لحاظ می گردد.

وی متذکر شد: در برنامه پنج ساله هفتم برش عملیاتی تر موارد مذکور باید تهیه و در عین حال بحث تامین اقتصادی کلان این برنامه ها به وسیله دولت یا بخش خصوصی دنبال گردد؛ بعلاوه لازم است با ایجاد ثبات و اطمینان خاطر در کشور این برنامه های تدوین شده اجرایی شوند.

بهبودی تاکید نمود: آینده اقتصادی و توسعه پایدار کشور در گرو سیاست های کلان و ایجاد ثبات در تعاملات داخلی و بین المللی با کشورهای همسایه و سایر کشورها است و به طور قطع بعد از ایجاد ثبات و امید، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی سهل تر خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اعلام نمود: دولت هم باید به اسم بسترساز و تسهیل گر فعالیت بخش خصوصی یا مجری طرح های دولتی به شکل مناسب و با منابع معین ورود یابد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1780

به "سند آمایش در آینده مالی و توسعه پایدارآذربایجان شرقی نقش موثری دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند آمایش در آینده مالی و توسعه پایدارآذربایجان شرقی نقش موثری دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید