سوغات آنکارا؛ یادگاری هایی از مرکز ترکیه

به گزارش تور آسیایی ارزان، آنکارا، مرکز ترکیه، شهر بازارها و مراکز خرید متعدد است. سوغات آنکارا تنوع بسیاری دارد و حتما از بین آن ها هدیه ای مناسب برای دوستان و عزیزان تان خواهید خرید.

سوغات آنکارا؛ یادگاری هایی از مرکز ترکیه

خرید سوغات در آنکارا مرکز ترکیه، تجربه ای بسیار جالب است. فروشگاه های سوغات، محصولات رنگارنگ و زیبای خود را در فضایی تماشای و سنتی عرضه می نمایند. چه در پی سوغات مقرون به صرفه باشید یا بخواهید هدیه های گران قیمت بخرید، در آنکارا به راحتی محصول مورد نظرتان را پیدا می کنید.

هنگام خرید در آنکارا و در سایر نقاط جهان، حواس تان به محصولات قلابی باشد. متاسفانه اجناس بی کیفیت چینی همه جای جهان پیدا می شوند. با خرید سوغاتی های ساخت ترکیه و محصولات باکیفیت سنتی، می توانید قدمی در جهت تحقق گردشگری مسئولانه بردارید.

برای مدت طولانی، فروشگاه های سراسر ترکیه محصولات تقلبی با برندهای برتر غربی را می فروختند. این محصولات شامل انواع ساعت مچی، کیف، عینک آفتابی، لباس و... بود که با برندهای مشهور به فروش می رسید. گردشگران و مسافران در سفر به ترکیه نیز شادمان بودند که با نصف قیمت، کیف گوچی می خرند. تجارت اجناس تقلبی به تجارتی میلیونی تبدیل شده بود و همین مسئله، برندهای برتر جهان را به خشم آورد. در نهایت ترکیه با تاجران این کالاهای تقلبی برخورد کرد و امروزه دیگر به میزان سال های قبل، اجناس تقلبی در فروشگاه ها عرضه نمی شود.

با وجود این، هنوز هم موقع خرید باید مراقب باشید. به خصوص اگر قصد دارید کالاهایی مثل فرش و گلیم بخرید. فرش ها و گلیم های تقلبی چینی در بازار فراوان است. اگر احتیاج به خرید فرش ندارید، از خرید آن در ترکیه صرف نظر کنید. گرچه طرح ها و رنگ های مجذوب کننده، ممکن است شما را وسوسه کند.

موقع خریدن اشیای قدیمی و عتیقه جات نیز باید حسابی مراقب باشید. بیرون بردن اشیای آنتیک از خاک ترکیه بدون مجوز رسمی، ممنوع است. اگر قدرت تشخیص اجناس قلابی و عتیقه را ندارید به هیچ عنوان این محصولات را نخرید. در ادامه با چند نمونه از سوغاتی های محبوب ترکیه آشنا می شویم که معمولا گردشگران آنکارا از آن ها استقبال می نمایند.

فرش های ترکی

بسیاری از افراد فرش های ترکی را به خاطر طرح های زیبا یا شیوه بافتن آن ها دوست دارند و به عنوان سوغات می خرند. البته برخی از آن ها نیز معمولا مجبور می شوند که خرید نمایند، چون نمی توانند از دست اصرارهای فروشنده ها خلاص شوند. فروشندگان فرش در ترکیه معمولا پورسانتی کار می نمایند، به همین علت سعی می نمایند هرطور که شده اجناس فروشگاه محل کار خود را به گردشگران بفروشند. از روش های مختلف مثل پیشنهاد تخفیف های عجیب و غریب گرفته تا شکایت از اوضاع اقتصادی و شرایط اقتصادی، فروشنده ها فرش ها را به گردشگران می فروشند. اگر واقعا به یکی از این فرش ها احتیاج دارید، به فروشگاه های مربوطه سر بزنید و البته حسابی حواس تان را جمع کنید یا همراه با کسی که در این زمینه اطلاعات کافی دارد، خرید کنید. در غیر این صورت به خصوص اگر خجالتی هستید و دست خالی از هیچ مغازه ای بیرون نمی روید، اصلا به این فروشگاه ها سر نزنید.

راحت الحلقوم

این شیرینی همه جا با طعم های مختلف به فروش می رسد. بسته بندی و حمل و نقل آن بسیار راحت است، به همین دلیل به عنوان سوغات مورد توجه قرار گرفته است. هنگام خرید به تاریخ فراوری و انقضای آن توجه کنید. در بیشتر فروشگاه ها قبل از خرید می توانید طعم های مختلف آن را امتحان کنید و بعد خرید کنید. برترین راحت الحلقوم ترکیه متعلق به نواحی اطراف دریای سیاه است.

چای و استکان های چای خوری

در ترکیه چای را غلیظ با میزان بسیاری قند و در استکان های کمرباریک می خورند. اگر اهال چای و دم نوش های مختلف باشید، در بازارهای آنکارا می توانید انواع آن ها را با کیفیت های عالی بخرید. در ضمت ست های چایجوری شامل استکان های کمرباریک و سینی و قاشق چای خوری، یکی از سوغاتی هایی است که معمولا مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

قلیان

قلیان در زمان امپراتوری عثمانی از هند به ترکیه راه خود را پیدا نموده است. امروزه در ترکیه انواع قلیان به همراه تنباکو با عطرهای مختلف در فروشگاه های سوغات ترکیه به فروش می رسد. برای اینکه قلیان سالم به مقصد برسد از فروشنده بخواهید که آن را به خوبی بسته بندی کند.

نظرقربانی

یکی از سوغاتی هایی که در سراسر ترکیه زیاد خواهید دید و در هر فروشگاه سوغات و در همه غرفه های بازارچه ها پیدا می شود، نظرقربانی های آبی رنگ است. اهالی ترکیه از این نظرقربانی ها در منازل و محل کار خود زیاد استفاده می نمایند. این نظرقربانی ها به شکل های مختلف و در ابعاد و میزان های گوناگون و در قالب وسایلی مثل زیورآلات، جاکلیدی، بوک مارک اشیای سرامیکی و اشیای تزیینی به فروش می رسند.

طلا

طلا یکی از چیزهایی است که معمولا گردشگران ترکیه به عنوان سوغات می خرند. در ترکیه رایج است که به عنوان هدیه عروسی، طلا می خرند. اگر دنبال محصول خاصی هستید و آن را در فروشگاه ها پیدا نمی کنید، می توانید سفارش دهید تا برایتان محصول مورد نظر را بسازند. اگر از مغازه های بازارها طلا می خرید، حتما سر قیمت چانه بزنید.

چراغ های موزاییکی ترکی

این چراغ های تزئینی با شیشه و انواع فلزات مثل برنج با نهایت ظرافت و دقت تهیه می شوند. از این چراغ ها علاوه بر ایجاد روشنایی، برای تزیین منزل و ایجاد محیطی جالب و رنگارنگ استفاده می نمایند. قیمت این چراغ ها معمولا زیاد است؛ ولی اگر در نظر بگیرید که یک نفر با نهایت ذوق و سلیقه و با دست، تک تک آن ها را آماده نموده، می فهمید که قطعا ارزش هزینه کردن دارد. هنگام خرید از فروشنده بخواهید که به خوبی آن را بسته بندی کند تا در طول سفر آسیب نبیند و بتوانید آن را سالم به مقصد برسانید و از زیبایی خیره نماینده این چراغ ها برای تزیین منزل خود استفاده کنید.

اشیا و ظروف سرامیکی

قدمت ساخت سرامیک در ترکیه به قرن هشتم برمی شود، زمانی که هنر اسلامی تنها علت فراوری آن بود و از آن برای تهیه کاشی برای تزیین دیوار مساجد استفاده می کردند. از آن موقع به بعد، کارخانه های مدرن سرامیکی، محصولات مختلفی فراوری کردند که با طرح ها و رنگ های متنوع و بی نظیر توجه گردشگران را جلب می کردند. امروزه اشیا و ظروف سرامیکی در قالب کاسه، بشقاب، جاسیگاری، گلدان های کوچک و بزرگ و سایر محصولات عرضه می شوند.

اشیا و ظروف مسی

ظروف مسی چندین قرن در ترکیه به عنوان محبوب ترین ظرف ها مورد استفاده قرار می گرفتند. هنوز هم در بسیاری از شهرهای این کشور، بازارهای مسگران رونق خاصی دارد، حتی با وجود انواع قابلمه ها و ماهیتابه های مدرن با جنس های خاص و متفاوت. محبوب ترین ظروف مسی ترکیه برای گردشگران، ظرف مخصوص تهیه قهوه ترکی و فنجان قهوه است. اگر دنبال اشیای دست ساز باشید، قیمت بالاتری باید بپردازید؛ ولی مطمئنا این ظروف دست ساز ارزش هزینه کردن دارند.

ادویه

ادویه جات یکی از آن سوغاتی هایی است که در همه شهرهای ترکیه به راحتی در بازارچه ها و فروشگاه ها پیدا می شود و یکی از محبوب ترین سوغاتی های این کشور است. این ادویه ها جداگانه یا در بسته بندی های شیک و مناسب هدیه به فروش می رسد. از آنجایی که بسته بندی آن ها راحت است و عمر طولانی دارند، به عنوان سوغات مورد توجه قرار دارند.

قهوه ترکی

این نوشیدنی غلیظ با طعم خاص را بسیاری از افراد دوست دارند. اگر تابه حال آن را امتحان ننموده اید، قبل از خرید ظرف مخصوص تهیه قهوه حتما یک بار آن را امتحان کنید. یک روش خاص برای تهیه این قهوه وجود دارد و با استفاده از ظرفی به نام جذوه تهیه می شود. در نتیجه اگر می خواهید در منزل قهوه ترکی بخورید، باید هم جذوه بخرید هم قهوه. طرز تهیه آن را به راحتی می توانید در اینترنت پیدا کنید.

سوغاتی های ساخته شده از عقیق قرمز

در ترکیه عقیق قرمز پیدا می شود و هنرمندانی در سراسر این کشور با استفاده از این سنگ، اشیای مختلفی می سازند که مورد توجه گردشگران قرار دارند. این اشیا شامل گلدان های کوچک و بزرگ، زیورآلات، زیرسیگاری، مهره های شطرنج و... است. قیمت این محصولات چون دست ساز هستند، بسیار بالا است. برای ساخت هرکدام از آن ها ساعت ها کار دقیق و ظریف احتیاج است. اگر دنبال سوغاتی گران قیمت و ارزشمند هستید، حتما این سوغاتی های خاص را مد نظر داشته باشید.

محصولات چرمی

چرم از دیرباز برای تهیه انواع محصولات از جمله لباس، کیف و کفش، کمربند و... مورد استفاده قرار می گیرد. در ترکیه می توانید برترین و باکیفیت ترین محصولات چرمی را با قیمت های مناسب بخرید. حتی می توانید از کارگاه های محصولات چرم تماشا کنید و محصول اختصاصی خود را سفارش دهید. نظریات و تجربیات خود را در مورد سفر به آنکارا با ما و سایر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / turkishtravelblog.com
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2050

به "سوغات آنکارا؛ یادگاری هایی از مرکز ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات آنکارا؛ یادگاری هایی از مرکز ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید