شعر و متن های ادبی چگونه در جذب مخاطب پیروز می شوند؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، علوی نیا شاعر کشورمان از دلایل پیروز بودن برخی کتاب های ادبی در جذب مخاطب گفت.

شعر و متن های ادبی چگونه در جذب مخاطب پیروز می شوند؟

سید محمود علوی نیا شاعر، در گفت وگو با خبرنگار ، در خصوص علت خوب بودن برخی کتاب های ادبی در نزد مردم گفت: کتاب های ادبی و تمام آثار تالیف شده در حوزه ادبیات، چه نظم و چه نثر با مخاطبی برخورد دارند که یک بعد دریافتش احساس است. همین که کتاب های حوزه ادبیات از نظر احساسی با مخاطب ارتباط برقرار کنند، پیروز شده اند. در ادبیات، مخصوصاً شعر دو دو تا می شود پنج تا و با منطق در آن سر و کار نداریم. نویسنده یا مولف نیازی ندارد در اثرش با عقل و منطق با مخاطبش ارتباط برقرار کند. فقط کافی است؛ شاخک های احساسی او را تحریک کند تا اثرش را بپذیرد.

او اضافه نمود: همین که مخاطب کتاب ادبی را بپذیرد، نویسنده پیروز شده است. برای همین پرمخاطب ترین و پرخواننده ترین کتاب ها در حوزه ادبی تالیف شدند. ترجمه های بسیار کمی هم هستند که به این پیروزیت دست یافتند اما کتاب های تالیفی در حوزه ادبیات پیروز تر بودند. ادبیات باعث می شود، مخاطب لطافت پیدا کند. وقتی اسم ادبی روی یک کتاب بیاید، به معنای لطافت، دل انگیزی و سرشار شدن است.

این شاعر درباره تجدید چاپ کتاب های ادبی گفت: برخی کتاب های ادبی بیست و چند بار تجدید چاپ شدند و به دست مخاطب رسیدند. کسانی که در حوزه شعر و متن ادبی کار می کنند، بدون سرمایه یا پشتوانه کتاب چاپ می کنند و اصلا نگاه اقتصادی به کتاب ندارند. جایگاه خود را در ادبیات پیدا کرده اند و از همین رو می توانند در ادبیات تحول ایجاد کنند. اگر تاریخ پس از ادبیات به خوبی نوشته شود و تاریخ نگار با قلمی روان و شیوا تاریخ را بنویسد؛ آن کتاب هم پرمخاطب خواهد شد. کتاب تاریخ بیهقی به دلیل قلم شیوا و روانی که دارد، پرمخاطب تر از کتاب های تاریخی دیگری است که نوشته شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 492

به "شعر و متن های ادبی چگونه در جذب مخاطب پیروز می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعر و متن های ادبی چگونه در جذب مخاطب پیروز می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید