شهر ویگان، شهری با معماری اسپانیایی و ساکنان چینی

به گزارش تور آسیایی ارزان، در دورانی که استعمار شکل مدرن به خود نگرفته بود و حضور نیروهای استعمارگر در کشور مستعمره، از الزامات این امر به حساب می آمد، اتفاقات جالبی در دنیا رخ داد که بعضی از آن ها به دایره فرهنگ و معماری تعلق داشت و امروزه می توان بدون توجه به مضرات استعمارگری، از مزایای تاریخی آن سخن به میان آورد. تلاقی فرهنگ های مختلف در هنگام حضور اشغالگران در سرزمین مستعمره شده، پدیده ای بود که هم بر کشور غالب تاثیر گذار بود و هم بر کشور مغلوب. وجود قلعه های فراوان پرتغالی ها تا ورود رژیم غذایی مختلف به فرهنگ های گوناگون، تاثیراتی است که وجه مثبت استعمار را به رخ می کشند. یکی از جالب ترین یادگاری های به جا مانده از استعماگران اسپانیایی، شهری است ساخته دست اسپانیایی ها در کشور فیلیپین. کشور فیلیپین با داشتن طبیعتی بی نظیر و جزیره هایی چون بهشت، یکی از مناطق پرطرفدار گردشگری دنیا هست، اما در میان این طبیعت خدادادی، شهری وجود دارد که کاملا نماد یک شهر اروپایی است با معماری اسپانیایی. شهر ویگان فیلیپین ساخته دست و هنر معماری اسپانیایی است که قصد داریم نگاهی گذرا به آن داشته باشیم. برای آشنایی بیشتر با بندر ویگان با ما همراه باشید.

شهر ویگان، شهری با معماری اسپانیایی و ساکنان چینی

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

تاریخچه ساخت شهر

در قرن 16 میلادی که پای استعمارگران اسپانیایی به کشور زیبای فیلیپین باز شد، همان اتفاقاتی رخ داد که در آمریکای جنوبی و مرکزی، پس از حضور اسپانیایی ها رخ دادند، یعنی ساخت شهرهایی با معماری اسپانیایی. انگار این مهاجمین عادت نداشتند در فضایی به غیر از سرزمین خود زندگی نمایند و آغاز به ساخت شهری کردند که همانند سبک معماری اسپانیایی و اروپایی دارای میدان هایی معروف بود و بناهایی به یاد ماندنی. نام این منطقه شهر ویگان بود که امروزه و با وجود گذشت بیش از 600 سال، همچنان به شکل قدیمی زندگی در آن جریان دارد. در حال حاضر شما می توانید با سفر به کشور فیلیپین، وارد بندر ویگان شوید و معماری اسپانیایی را در فضایی کاملا اروپایی دیده و در فضای شش قرن پیش اروپا قدم بزنید. بندر ویگان به عنوان یکی از بی مثال ترین شهرهای دنیا در فهرست میراث دنیای یونسکو جا گرفت.

ساکنان چینی، اولین ساکنان شهر دیدنی

معماری اسپانیایی و ساخت بندر ویگان توسط استعمارگران اسپانیایی دلیلی برای سکونت آن ها در این بخش از کشور فیلیپین نبود و چینی ها اولین ساکنان بندر ویگان بودند. البته همه بناهای شهر ویگان در قرن 16 میلادی بنا نشده و باقی آن ها در قرن های 17 و 18 میلادی تکمیل شدند، اما معماری اسپانیایی در فضای بندر ویگان به وضوح قابل مشاهده است. اگر کمی سر خود را به سمت آسمان ببرید و به خانه های دو طبقه نگاهی بیندازید، از فضای معماری اسپانیایی وارد محله های چینی می شوید، ساخت و سازهایی که ساکنان واقعی این بخش از کشور فیلیپین به آن افزوده اند. خیابان و کوچه های بندر ویگان به طرز عجیبی مشابه شهرهای کشورهای لاتین بوده که معماری اسپانیایی در آن ها به کار رفت.

قدم زدن در تاریخ

در شهر ویگان فیلیپین سوار کالسکه شوید و روی خیابان های سنگ فرش و در میان ساختمان های چوبی گردش کنید و میان معماری اسپانیایی شهر ویگان نفس بکشید. کافه و رستوران های فراوانی وجود دارند که این شهر را به یکی از بی مثال ترین مکان های گردشگری کشور فیلیپین تبدیل نموده اند. در آسیا اگر به دنبال نمونه ای همانند شهر ویگان بگردیم باید سراغ شهر هویی ان برویم که معماری اسپانیایی در آن شهر نیز به وضوح مشهود است.

جذابیت های گردشگری شهر ویگان فیلیپین

علاوه بر معماری اسپانیایی و حال و هوای قرون گذشته اروپا که بر فضای شهر حاکم است، می توانید در رستوران های این منطقه غذای محلی longganisa سفارش دهید و مزه ای را تجربه کنید که از تجربه مجدد آن هم بتوانید لذت ببرید. برج ناقوس بانتای (Bantay) از دیگر دیدنی های شهر ویگان در کشور فیلیپبن بوده که از جنگ دوم دنیای به جا مانده و همانند برج پیزا بنا شده است. اگر قصد دارید حال و هوای معماری اسپانیایی را بیشتر درک کنید، بهتر است راهی خیابان Calle Crisologo شوید و علاوه بر قدم زدن در میان بناهایی با معماری اسپانیایی خود را به میدان برگوس (Burgos) و میدان سالسدو (Salcedo) برسانید و از دیدن اینهمه زیبایی به وجد آئید.

چرا شهر ویگان مورد توجه اسپانیایی ها نهاده شد؟

شهر ویگان با 2511 هکتار وسعت یکی از مهمترین قطب های مالی در دلتای رودخانه آبرا (Abra) محسوب می شد. این شهر سرزمینی بود که 60 درصد آن را زمین های کشاورزی شکل گرفته و قبل از حضور اسپانیایی ها هم یکی از بنادر مهم تجاری محسوب می شد. چینی ها برای تجارت و خرید و فروش عسل، طلا و محصولات کشاورزی سفرهای تجاری فراوانی به شهر ویگان انجام می دادند. شهر ویگان با معماری اسپانیایی، بازارهای فیلیپینی و سبک و سیاق زندگی چینی، امروزه یکی از شگفت انگیزترین شهرهای دنیا بوده که در انقلاب فیلیپین در بین سال های 1896 میلادی تا 1898 میلادی از دست استعمارگران اسپانیایی رهایی یافت و به استقلال رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 27 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 744

به "شهر ویگان، شهری با معماری اسپانیایی و ساکنان چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر ویگان، شهری با معماری اسپانیایی و ساکنان چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید