ضرورت تعریف و ثبت حریم حفاظتی، کاربردی و بصری برای جاده ابریشم

به گزارش تور آسیایی ارزان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، هادی میرزایی روز پنجشنبه 18 دی ماه 1399 در بازدید از آثار تاریخی مشهد به همراه مدیرکل و معاونان میراث فرهنگی و توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این مطلب اضافه کرد: عبور جاده تاریخی ابریشم از روستای شریف آباد مشهد بر جذابیت های گردشگری این روستا اضافه کرده و مکملی برای این محور گردشگری خواهد بود.

ضرورت تعریف و ثبت حریم حفاظتی، کاربردی و بصری برای جاده ابریشم

میرزایی اظهار کرد: در روستای شریف آباد مشهد دو کاروانسرای اسحاق خانی و نظام الدوله که مورد بازدید نهاده شد، به وسیله صندوق احیا برای بازسازی و احیا به بخش خصوصی واگذارشده است.

او ادامه داد: کاروانسراهای روستای شریف آباد مشهد پس از اجرای طرح بازسازیی و احیا به مجموعه ای گردشگری تبدل خواهد شد.

میرزایی با اشاره به اجرای طرح بازسازی و احیا این آثار تاریخی بر ضرورت حفظ اصالت بنا تأکید کرد و گفت: بازسازی و احیا به معنای نوسازی نیست و قرار نیست کاروانسرا عین روز اول ساخته گردد بلکه باید استحکام بخشی با حفظ هویت تاریخی و فرهنگی باید انجام گردد.

او در بازدید از رابط تاریخی علاقه بند نیز اظهار کرد: این اثر تاریخی مربوط به سه دوره تیموری، صفوی و قاجار است که با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه می تواند با تعریف کاربری مناسب بازسازی و احیا گردد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور هم چنین در نشستی که با مدیرکل و معاونان میراث فرهنگی و توسعه مدیریت و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی داشت، اظهار کرد: پیشنهاد دارم نشست تخصصی ملی با موضوع راهکارهای احیای راه ابریشم در خراسان رضوی سال آینده برگزار گردد.

میرزایی با بیان این که مأموریت این صندوق بازسازی و احیای ابنیه تاریخی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است، اظهار کرد: مطالعات خوبی در زمینهٔ واگذاری ابنیه تاریخی به بخش خصوصی در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اجرا شده و واگذاری چهار ابنیه تاریخی در مراحل نهایی قرار گرفته است.

او درباره واگذاری دیگر ابنیه تاریخی خراسان رضوی برای بازسازی و احیا توسط بخش خصوصی، ادامه داد: آنالیز اولیه در اسناد فنی و اقتصاد به انتها رسیده و امیدواریم در گام اول با تسریع فرایند واگذاری ها انجام گردد، امیدواریم تا انتها امسال 12 بنای دیگر در دستور واگذاری قرار گیرد.

هم چنین ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره راه ابریشم اظهار کرد: راه ابریشم از چین آغاز شده و سپس به وسیله سمرقند و بخارا به مرو و ترکمنستان و سرخس، نیشابور، سبزوار، قومس و شهرری می رسد و شاهراه عظیم خراسان را تشکیل می داده است.

او اضافه کرد: پیشینه راه ابریشم به هزاره اول قبل از میلاد می رسد که ابریشم چین را به یونان و رم و کالا های اروپا را با مشرق زمین تبادل می نموده است، از جنبه سیاسی، عمده ترین تهاجمات و لشکرکشی ها و مهاجرت اقوام و ملل مشرق و غرب در این راستا بوده که فردوسی نیز در شاهنامه به آن اشاره نموده است.

مکرمی فر با اشاره به تأثیر راستا راه ابریشم در خراسان رضوی اظهار کرد: راه ابریشم پس از عبور از مرو به سرخس و سپس رباط شرف، رباط ماهی، رباط سنگ، دیزباد، مزینان، مهر، کلیدر، زعفرانیه، نوق، یحیی آباد، ریوند، بهمن آباد، اسدآباد می رسیده و سپس به ایالت قومس سمنان می رفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: فعالیت مشترکی را این اداره کل با دانشگاه فردوسی انجام داده و پژوهشی اجرا شده که تألیفاتی هم از آن استخراج شده است.

او راه اندازی پایگاه میراث فرهنگی جاده ابریشم را پیشنهاد کرد و اضافه کرد: جاده ابریشم در چند جهت در استان خراسان توسعه یافته بوده است.

مکرمی فر توضیح داد: مطالعات فنی و مالی برای واگذاری 12 بنای دیگر سال 97 اجرا شده که اکنون با یاری صندوق احیا به روزرسانی و تا انتها امسال برای بازسازی و احیا به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور در این سفر به همراه معاونان و مشاوران، مدیرکل و معاونان میراث فرهنگی و توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از رباط تاریخی علاقه بند، بخشی از جاده تاریخی ابریشم و دو رباط تاریخی اسحاق خانی و نظام الدوله و بافت روستای شریف آباد مشهد، خانه های تاریخی امیری و پیشه وران شهر مشهد بازدید کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1458

به "ضرورت تعریف و ثبت حریم حفاظتی، کاربردی و بصری برای جاده ابریشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تعریف و ثبت حریم حفاظتی، کاربردی و بصری برای جاده ابریشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید