طرز تهیه بامیه عسلی بازاری با همه فوت و فن ها

به گزارش تور آسیایی ارزان، بامیه به همراه یار دیرین خود زولبیا پای ثابت سفره های افطار هستند. ایرانی ها معمولا بامیه را در وعده های افطاری خود کنار چای و دیگر مخلفات نوش جان می کنند. بامیه با مواد و دستورهای مختلفی درست می شود که در مطالب قبلی به دستور تهیه بامیه خانگی آسان اشاره کرده ایم اما در این مطلب می توانید طرز تهیه بامیه عسلی را با همه فوت و فن هایش بخوانید.

طرز تهیه بامیه عسلی بازاری با همه فوت و فن ها

مواد لازم برای تهیه بامیه عسلی

  • آرد دو پیمانه
  • آب ولرم یک پیمانه
  • مایه خمیر دو قاشق چای خوری
  • وانیل یک چهارم قاشق چای خوری
  • شکر یک قاشق چای خوری
  • نمک به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه شربت بار

  • شکر دو پیمانه
  • آب یک پیمانه
  • آب لیمو ترش یک دوم قاشق چای خوری

طرز تهیه بامیه عسلی

1. مواد را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه بامیه عسلی باید خمیر مایه را به همراه آب ولرم داخل کاسه ریخته و هم بزنید. خمیرمایه که حل شد در حین هم زدن آرد را هم کم کم اضافه کنید. با به دست آمدن خمیر چسبناک و شل، نمک و وانیل را به آن اضافه کرده و مجدد هم بزنید. خمیر را با یک حوله یا پارچه تمیز خوب بپوشانید. ظرف خمیر را برای یک ساعت در دمای محیط قرار دهید تا خوب استراحت کند. حال به سراغ شربت بامیه بروید.

2. شربت بامیه را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه بامیه عسلی به سراغ آماده کردن شربت آن بروید. یک قابلمه مناسب انتخاب کرده تا آب و شکر را داخل آن بریزید. بعد از حل شدن شکر آب لیموی گفته شده را هم به آن اضافه کرده و هم بزنید. بعد از چند دقیقه قابلمه را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید. با درست کردن این شربت، آن را برای زولبیا هم می توانید استفاده کنید.

3. بامیه را سرخ کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه بامیه عسلی باید به سراغ ظرف خمیرتان بروید. خمیر بعد از یک ساعت باید حالت چسبناک و کش داری پیدا کرده باشد. در صورت زیادی چسبناک بودن کمی آرد به آن اضافه کنید. مایه بامیه را داخل قیف شیرینی پزی بریزید. برای پایپ کردن بامیه در تابه بهتر است از ماسوره ستاره ای استفاده کنید. یک تابه مناسب انتخاب کرده و به مقدار کافی داخل آن روغن بریزید. خمیر بامیه را داخل روغن داغ پایپ کنید. هر طرف آن را یک تا دو قیقه سرخ کنید. بعد از سرخ شدن از روغن خارج کرده و داخل آب کش بریزید تا روغن اضافه ش گرفته شود. بامیه ها تا گرم هستند آن ها را برای چند دقیقه داخل شربت بیاندازید.

4. بامیه عسلی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه بامیه عسلی بعد از بیرون آوردن بامیه ها تا گرم هستند باید آن ها را داخل ظرف مورد نظر بچینید و به همراه چای یا قهوه عربی سروشان کنید. برای تزئین بامیه ها می توانید از پودر نارگیل، پودر پسته یا بادام خردشده استفاده کنید.

نکات تکمیلی پخت بامیه عسلی

بامیه عسلی را راحت تر از چیزی که فکرش را بکنید می توانید به شکل بازاری در منزل برای وعده افطاری خود کنار آش رشته، شیربرنج و لقمه نان پنیر و سبزی درست کنید. برای آشنایی با تمام فوت و فن های پخت بامیه عسلی کافی است نکات تکمیلی گفته شده در ادامه را بخوانید.

سرو بامیه با عسل

در طرز تهیه بامیه درست کردن شربت بار آن بسیار اهمیت دارد. اگر دچار بیماری قند هستید یا از رژیم خاصی پیروی می کنید بهتر است عسل را به همراه آب داخل یک کاسه بریزید و آن را روی حرارت بگذارید تا به روش بن ماری آب شود. در نهایت آن را روی بامیه های سرخ شده بریزید. در کنار تمام گزینه هایی که برای سرور در وعده افطار دارید به ماقوت با شیر هم می توانید فکر کنید که در سه سوت درست می شود.

خمیر بامیه عسلی

استفاده از خمیرمایه تازه برای بهتر ور آمدن خمیر بامیه عسلی بسیار مهم است تا جایی که قبل از استفاده باید کمی از آن را تست کنید. اگر خمیر کمی شل بود باید کمی دیگر ارد به آن اضافه کنید. این نکته را همواره در نظر داشته باشید که خمیر بامیه و زولبیا نباید خیلی سفت یا شل باشد. برای جلوگیری از سفت شدن خمیر حتما از خمیرمایه یا بیکینگ پودر استفاده کنید. در صورت سفتی زیاد خمیر بامیه می توانید کمی به آن آب اضافه کنید.

شربت بامیه عسلی

یکی از اصلی ترین فاکتورها در تهیه بامیه، شربت بار آن است که باید برای درست کردن ش نهایت دقت را به کار برد. برای تهیه شربت بار بامیه عسلی علاوه بر دستور گفته شده در بالا از جوهر لیمو، گلاب و گلوکز هم می توانید استفاده کنید. تمامی مواد باید در یک قابلمه با حرارت میانه برای 10 دقیقه بجوشند تا به غلظت کافی برسند. استفاده از یک لیسک آغشته به آب لیمو و تمیز کردن اطراف قابلمه، از شکرک زدن شربت تان جلوگیری کنید. استفاده از گلوکز در شربت به براق شدن بامیه تان کمک کرده و حالت عسلی به خود می گیرد. نکته آخر آن که شربت بامیه نباید خیلی رقیق یا خیلی غلیظ باشد. از این شربت بار در تهیه زولبیا هم می توانید استفاده کنید.

سرخ کردن بامیه عسلی

در طرز تهیه بامیه می توانید روغن جامد را جایگزین روغن سرخ کردنی کنید تا بامیه های سفت تری داشته باشید. با داغ شدن روغن باید یک قیچی تمیز را خوب چرب کنید تا برای برش بامیه ها بتوانید از آن استفاده کنید. برای داشتن بامیه های مغزپخت باید آن ها را با حرارت بسیار کم سرخ کنید. نکته آخر آن که بامیه ها هنگام سرخ شدن باید در روغن شناور باشند.

نرم شدن بامیه عسلی

در طرز تهیه بامیه عسلی دقت داشته باشید که بامیه هایتان نباید زیاد نرم یا خشک باشد پس در صورت نرم شدن بامیه هایتان باید دلیل را در داغ بودن شربت، رقیق بودن شربت بار، زیاد بودن حجم تخم مرغ خمیر، زیاد بودن حرارت گاز و زیادی غوطه ور بودن بامیه ها در شربت جست و جو کرد. برای وعده های افطاری تان کنار آش از سوپ بلغورگندم هم غافل نشوید که برای تقویت معده بسیار مفید است.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 26 فروردین 1403 بروزرسانی: 26 فروردین 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 4937

به "طرز تهیه بامیه عسلی بازاری با همه فوت و فن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه بامیه عسلی بازاری با همه فوت و فن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید