مربیان رزمی یا کاسبان پول؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، بی تردید رشته های رزمی بعد از فوتبال و به همراه کشتی، بیشترین علاقمند و مخاطب را دارند و هنرجویانی از رده های سنی بسیار پایین با حضور در باشگاه ها در اندیشه تبدیل شدن به یک قهرمان هستند و رویا های بزرگی را در سر می پروراند.

مربیان رزمی یا کاسبان پول؟

رشته های رزمی با وجود افتخار آفرینی های متعدد در عرصه جهانی و قاره ای و ایفا کردن نقش مهم در سبد مدال آوری ورزش ایران در بازی های المپیک و بازی های آسیایی، همیشه با حواشی و مسائلی نیز دست و پنجه نرم می نمایند.

یکی از این مسائل، تعدد سبک هاست که خیلی از آن ها خود ساخته هستند و حتی ریشه جهانی هم ندارند. با گذری به فضای مجازی در سال های اخیر به خوبی در می یابیم یکی از معضلات اصلی رشته های رزمی، رشد قارچ گونه مربیانی است که بدون داشتن مدرک معتبر از فدراسیون یا هیئت استانی خود، در باشگاه های گوناگون مربیگری می نمایند و بدون داشتن توان فنی، هنرجویان کم سن و سوالی که با هزاران آرزو وارد ورزش شده اند را دل زده نموده و یا حتی بسیاری از آنان را با مصدومیت شدید و آسیب های جبران ناپذیری روبرو می نمایند.

در این راستا، محسن آشوری سرپرست نایب رئیسی فدراسیون کاراته و رئیس سبک کیوکوشین ماتسوشیما که از اساتید و چهره های برجسته این رشته پرمخاطب است به ایرنا، گفت: فدراسیون سامانه ای را راه اندازی نموده تا دیگر یک فرد نتواند بدون پشت سرگذاشتن دوره های مورد تایید فدراسیون و سبک، بتواند درجه یا مدرک اخذ کند.

وی در مورد راه اندازی کلاس و باشگاه از سوی مربیانی که بار فنی لازم را ندارند، شرح داد: تمام کوشش مجموعه فدراسیون این است تا مانعی سد راه این مربیان باشند. مربیانی که آینده علاقمند کم سن و سال را با خطر روبرو می نمایند. در این مسیر با فردی شوخی نداریم و تمام برنامه ما با راه اندازی سامانه همین است که همه چیز مکانیزه شده و دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

آشوری اعلام کرد: به فدراسیون ما نیز گزارشاتی در مورد چنین مربیانی رسیده که بدون علم کافی، کلاس راه انداخته و تنها فکر درآمدزایی هستند. فدراسیون با یاری، ادارات کل استانی و هیئت ها، فورا با این مربیان برخورد نموده و خواهد نمود.

همایون خرم نایب رئیس فدراسیون انجمن های ورزش های رزمی که خودش و همسرش دارای سبک های مطرح و تاثیرگذار رزمی هستند نیز در این خصوص به بحث و مصاحبه پرداخت.

وی گفت: از چند سال قبل برای اینکه بتوانیم سبک ها و در ادامه، مربیان و داوران را ساماندهی کنیم، سامانه طراحی شد که این سامانه تمامی فعل و انفعالات خانواده تحت پوشش فدراسیون را زیر نظر دارد. تمامی دوره ها و احکام به صورت مکانیزه است و اگر یک مربی حتی کوچکترین مدرک مورد احتیاج را برای ثبت نام نداشته باشد، ثبت نامی صورت نخواهد گرفت.

خرم اعلام کرد: می دانیم فردی که می خواهد دوره مربیگری را پشت سر بگذارد باید آیتم هایی داشته باشد. پس دیگر راهی برای اینکه افراد دوره های مورد تایید را به اتمام نرسانده و بدون تایید فدراسیون و هیئت، حکم مربیگری و کمبرند بگیرند وجود ندارد.

وی در مورد رشد عجیب مربیان بدون بارفنی، گفت: البته این موضوع تنها مختص فدراسیون انجمن های ورزش های رزمی نیست. ما در فدراسیون خودمان سد راه شده ایم، چون آینده هنرجویان و قشر پرمخاطب ورزش های رزمی برایمان اهمیت دارد.

نایب رئیس فدراسیون رزمی و رئیس سبک پنچاک سیلات، شرح داد: دیگر هیچ فردی نمی تواند الکی بگوید مربی است. مربی باید دانش لازم را داشته باشد، چون بچه ها مردم، امانت هستند.

وی در مورد اینکه چه توصیه ای به خانواده ها دارد؟ گفت: قطعا هنرجویان کم سن و سال اشراف لازم را ندارند. از خانواده ها می خواهیم برای ثبت نام بچه هاشان، حتما شرایط مربیان را استعلام بگیرند چراکه اکنون در سامانه، تمامی اطلاعات مربیان مورد تایید فدراسیون، موجود است.

خرم عنوان نمود: آینده هنرجویان برای همه اهمیت دارد چراکه آنان آینده سازان رشته های رزمی هستند. پس علاوه بر ما که کوششمان کوتاه کردن دست مربی نما ها است، خانواده ها نیز باید با یک سرچ ساده در سامانه، بچه ها خود را در کلاس های معتبر ثبت نام نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 1 خرداد 1402 بروزرسانی: 1 خرداد 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2267

به "مربیان رزمی یا کاسبان پول؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "مربیان رزمی یا کاسبان پول؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مربیان رزمی یا کاسبان پول؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید