مقبره شمس تبریزی

به گزارش تور آسیایی ارزان، آرامگاه شمس تبریزی یکی از مکان های گردشگری شهر خوی در استان آذربایجان غربی است که محل دفن شمس تبریزی، شاعر صوفی است. سالیانه شیفتگان شمس از خوی و شهرهای دیگر ایران و حتی کشورهای همسایه برای مراسم بزرگداشت این شاعر به اینجا می آیند تا یاد او را گرامی دارند.

مقبره شمس تبریزی

در نزدیکی شهر خوی در محله امامزاده سید بهلول، بنایی وجود دارد که به برج شمس تبریزی، مشهور است. آرامگاه شمس در فاصله چند متری از برج ساخته شده، واقع شده است.

بر اساس مستندات، این بنا به دستور شاه اسماعیل صفوی برای تمجید از شمس ساخته شد که با گذشت زمان ویران و بنای فعلی باقی ماند. سطح بیرونی این مناره با شاخ هایی از قوچ وحشی که شاه اسماعیل صفوی طی اقامت چهل روزه اش در کوه چله خانه خوی شکار نموده بود، تزیین شده است. مدارک و تصاویر به جای مانده از نقاشی های مینیاتوری حاکی از آن است که ابتدا 3 مناره دور قبر شمس ساخته شده، که به دلایل آسیب های طبیعی اکنون تنها یکی از آنها مانده است.

از لحاظ معماری، سبک این برج نزدیک به بناهای دوره سلجوقی است. قطر برج 3.40 متر، مساحت 11 متر و ارتفاع آن 17 متر است. ساختمان منار، برج استوانه ای شکل است و از ورودی آن پلکان مارپیچی تا خاتمه (قسمت موذن) ساخته شده است. پی حدود نیم متر از بنای قسمت تحتانی با سنگ ساخته شده است. با در نظر گرفتن اینکه مقداری از پی آن به وسیله رسوبات سیل و غیره زیر خاک مانده است، از این قسمت به بعد تمام منار از آجر ساخته شده است. شاخ های قوچ وحشی بیرون زده از میان آجرها این بنا را جالب و دیدنی نموده است. منار شمس تبریزی به شماره 996 در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است.

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2154

به "مقبره شمس تبریزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره شمس تبریزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید