نکات کلیدی مراقبت از پوست بعد از شنا کردن در استخر که باید بدانید

به گزارش تور آسیایی ارزان، با فرا رسیدن روزهای گرم سال بسیاری از ما شنا کردن را جایگزین تفریحات دیگر خود می کنیم تا از گرما و کلافگی زیادی که به ما می دهد فرار نموده باشیم. در این میان، مراقبت از پوست بعد از شنا یکی از موضوعات مهمی است که بسیاری از افراد به طور کلی آن را به فراموشی می سپارند و وقتی به خودشان می آیند که دیگر دیر شده است.

نکات کلیدی مراقبت از پوست بعد از شنا کردن در استخر که باید بدانید

بدون داشتن یک روتین پوستی مناسب، پوست شما به دلیل قرار گرفتن در معرض کلر آب و نور آفتاب آسیب های جدی و جبران ناپذیری می بیند. در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم به سراغ معرفی نکات کلیدی و مهم مراقبت از پوست بعد از شنا و قبل از آن برویم. با ما همراه باشید.

پیش از ورود به استخر از یک کرم محافظ بهره ببرید

کلری که برای ضدعفونی و جلوگیری از توسعه بیماری های باکتریایی و ویروسی به آب اضافه می گردد، ماهیت سوزاننده ای دارد و می تواند به عنوان یک دلیل خشکی پوست بدن به شمار بیاید. علاوه بر این، قرار گرفتن در آب های کلردار برای یک مدت طولانی ممکن است خطر ابتلا به بیماری درماتیت تماسی را که با قرمزی، خشکی و خارش پوست همراه است افزایش دهد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، در پی محصولاتی باشید که حاوی ترکیباتی چون گلیسیرین، روغن های مفید گیاهی، دایمتیکون (Dimethicone) یا پترولاتوم (Petrolatum) هستند. این مواد علاوه بر یاری به حفظ رطوبت، با قرار گرفتن روی پوست شما از آن محافظت می نمایند.

برای مراقبت از پوست بعد از شنا و قبل از آن از ضد آفتاب بهره ببرید

فرقی نمی نماید که در چه مکانی یا کدام فصل از سال هستید، استفاده از ضد آفتاب یکی از کارهایی است که هرگز نباید آن را فراموش کنید چرا که اشعه های UV بالاخره راه خودشان را برای ورود به یک محیط باز می نمایند. متخصصان پوست بر این باورند که مصرف یک ضد آفتاب دارای SPF بالای 30 می تواند به پیشگیری از سرطان پوست و کاهش ریسک بروز چین وچروک های زودرس یاری کند. بنابراین برای بهره بردن از فواید شنا و جلوگیری از آسیب تماشا پوستتان باید حتما از ضد آفتاب بهره ببرید.

ضد آفتابی که قبل از ورود به استخر و پس از خروج از آن استفاده می کنید باید دارای خاصیت ضد آبی و SPF بالای 30 باشد. بعلاوه بهتر است آنالیز کنید که تاریخ انقضای محصول مورد مصرفتان به اتمام نرسیده باشد؛ در غیر این صورت استفاده از آن هیچ اثری نخواهد داشت. از قلم نیاندازید که ضد آفتاب را به تمامی قسمت های بدنتان که در معرض نور قرار می گیرد بزنید.

برای مراقبت از پوست بعد از شنا بلافاصله بعد از آن حمام کنید

فرقی نمی نماید که در آب استخر شنا نموده اید یا در آب اقیانوس و دریا، پس از تمام شدن آب تنی خود باید بلافاصله حمام کنید چرا که موادی چون کلر و نمک می توانند برای پوست شما مضر باشند. این یعنی شما نباید حمام کردنتان را به زمانی که به خانه رسیدید موکول کنید و باید خیلی سریع تمام نقاط بدن خود را با آب ولرم یا خنک بشویید تا به حفظ سلامت پوست و مو هنگام شنا کردن یاری کنید.

از یک شوینده ملایم برای شست وشوی صورت خود بهره ببرید

پوست انسان دارای یک لایه محافظ بیرونی است که در برابر عوامل محیطی از شما مراقبت می نماید. به همین خاطر، شست وشوی صورت یکی از مهم ترین مراحل مراقبت های پوستی بعد شنا کردن است. شما باید با استفاده از یک پاک نماینده ملایم کلر و بقایای محصولات پوستی روی صورتتان را به خوبی پاک کنید. محصولی که مصرف می کنید باید توانایی متعادل سازی Ph پوست شما را داشته باشد. بعلاوه پیشنهاد می کنیم تا حداقل سه روز پس از شنا کردن از لایه برداری پوستتان خودداری کنید.

پس از شست وشوی بدن خود از مرطوب نماینده بدن و صورت بهره ببرید

پوست انسان با افزایش سن نازک و نسبت به عوامل محیطی اطرافمان حساس تر می گردد. مصرف یک مرطوب نماینده و آبرسان خوب به عنوان یکی از قدم های رسیدگی به پوست صورت بعد شنا می تواند به ترمیم سد دفاعی پوست و حفظ رطوبت درون آن یاری کند. شما پس از شست وشوی پوست صورت و بدن خود باید به سراغ استفاده از یک مرطوب نماینده مناسب بروید. محصولی که به منظور آبرسانی پوست خود استفاده می کنید باید حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)، ترکیبات گیاهی مانند آلوئه ورا، سرامیدها و هیالورونیک اسید باشد. پس از مرطوب نماینده می توانید به سراغ مراحل دیگر روتین پوستی خود مانند استفاده از کرم دور چشم و سرم های ضدلک بروید.

اجازه ندهید پوستتان با هوای آزاد خشک گردد

دراز کشیدن با حوله یا نشستن روی صندلی برای خشک شدن پوست بدن و صورت ایده راحت و جذابی به نظر می رسد، اما متاسفانه متخصصان پوست به هیچ وجه با آن موافق نیستند. این تصوری که درباره فایده خشک کردن پوست با هوای آزاد در میان بیشتر مردم وجود دارد، از پایه غلط است. به همین خاطر شما باید پس از حمام کردن با یک آب تمیز و بدون کلر، بدن خود را با حوله ای نخی و نرم خشک کنید و سپس به سراغ انجام باقی مراحل روتین مراقبت از پوست صورت بعد از شنا بروید.

نوشیدن آب را از قلم نیاندازید

هنگام شنا کردن، بدن شما احتیاج خودش به نوشیدن آب را به طور کلی فراموش می نماید. از این رو، برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن و پوستتان باید پس از خارج شدن از استخر در فواصل زمانی مرتب آب بنوشید. حتی اگر احساس تشنگی شدیدی هم داشتید، سعی کنید از نوشیدن حجم زیادی از آب خودداری کنید.

آیا شنا کردن می تواند به از بین بردن جوش های پوستی یاری کند؟

فواید شنا کردن برای سلامتی جسم و روح انسان آنقدر زیاد است که متخصصان افراد متعلق به همه گروه های سنی را به انجام آن تشویق می نماید. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند تاثیر مثبت آب استخر و شنا کردن بر درمان آکنه و جوش های پوستی را نشان دهد. علاوه بر این، جالب است بدانید که کلر درون آب استخر می تواند باعث خشکی و تحریک پوست، تجمع باکتری ها و سلول های مرده و در نتیجه بروز آکنه گردد. البته این بدان معنا نیست که همه استخر ها قرار است باعث بدتر شدن شرایط پوست شما شوند. اما پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از بروز هر گونه مسئله ای پس از شنا کردن پوست صورت و بدن خود را به خوبی با آب تمیز و پاک نماینده مناسب بشویید و از مرطوب نماینده و آبرسان استفاده نمایید.

چرا پس از شنا کردن پوست سرتان خارش می گیرد؟

خارش پوست سر بعد از شنا در استخر می تواند به عوامل مختلفی مرتبط باشد. یکی از دلایل احتمالی بروز این مشکل قرار گرفتن در معرض کلر آب استخر است که می تواند پوست صورت، بدن و سر را خشک کند و باعث خارش گردد. در بعضی موارد، واکنش به مواد شیمیایی استفاده شده برای تصفیه آب استخر هم باعث خارش یا تحریک پوست سر می گردد. برترین راه برای تسکین خارش پوست سر شستن موهایتان با یک شامپوی ملایم و آب تمیز است، زیرا این کار کلر و سایر مواد شیمیایی را از روی پوست سر شما پاک می نماید.

سخن پایانی

از آنجایی که شنا کردن در آب های آلوده، نمک دار و کلر زده شده می تواند به پوست شما آسیب های جبران ناپذیری وارد کند، ما سعی کردیم با معرفی نکات مهم مراقب از سلامت پوست به شما در انجام این کار یاری کنیم. از قلم نیاندازید که محافظت از پوست صورت و بدن به صبر و تحمل بسیار زیادی احتیاج دارد و شما برای به ثمر رساندن کوشش هایتان در این راستا باید همیشه و همه جانبه به فکر انجام آن باشید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: KNESKO

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 5097

به "نکات کلیدی مراقبت از پوست بعد از شنا کردن در استخر که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات کلیدی مراقبت از پوست بعد از شنا کردن در استخر که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید