هایکوسرایان برتر دنیا و آثاری که باید از آن ها بخوانید

به گزارش تور آسیایی ارزان، هایکو شکل سنتی شعر ژاپنی است که در سراسر دنیا محبوبیت پیدا نموده است. شعر هایکو که به خاطر سبک مینیمالیستی، تمرکز بر طبیعت و توانایی ثبت لحظه یا احساس تنها در چند کلمه شناخته می گردد، شاعران بی شماری را در طول تاریخ الهام بخشیده است. از میان انبوده هایکوسرایان برتر دنیا، 7 شاعر وجود دارند که شناختشان لازم است.

هایکوسرایان برتر دنیا و آثاری که باید از آن ها بخوانید

1. ماتسوئو باشو

  • سال های زندگی: 1644-1694
  • آثار شاخص: سفر باشو، برگ موز در تندباد، آغازشدن باران.

ماتسوئو باشو شاعر مشهور ژاپنی دوره ادو بود که به خاطر اشعار هایکوی خود که شکل ادبی هایکو را توسعه داد، مورد تحسین نهاده شد و حالا یکی از هایکوسرایان برتر جهان به شمار میرود. باشو که در سال 1644 در استان ایگا به جهان آمد، استاد فرم هایکو به شمار میرود و اغلب محبوبیت و اصلاح ساختار مختصر و خاطره انگیز کنونی هایکو به او نسبت داده می گردد.

شعر باشو اغلب مضامین طبیعت، گذرابودن و ذن بودیسم را منعکس می کرد. هایکوی او به علت سادگی، عمق و توانایی اش در ثبت لحظات زودگذر معروف بود. سفرهای باشو در سراسر ژاپن، الهامات شاعرانه او را تقویت کرد و بر شعر او تأثیر شگرفی گذاشت.

رویکرد باشو به شعر بر مفهوم کارومی یا سبکی تأکید داشت که حس سادگی، خودانگیختگی و گشاده رویی را در هایکو تشویق می کرد. او به وسیله آثار خود در پی بیان حقایق عمیق به وسیله مشاهده روزمرگی و جهان طبیعی بود.

تأثیر ماتسوئو باشو بر ادبیات ژاپنی و شعر هایکو بسیار عمیق است و آثار او همچنان الهام بخش خوانندگان و هایکوسرایان جهان است. میراث او به عنوان یک شاعر چیره دست و ناظر عمیق طبیعت او را به شخصیتی محوری در تاریخ ادبیات ژاپن تبدیل نموده.

2. یوسا بوسون

  • سال های زندگی: 1716-1784
  • اثر شاخص: بیدهای گریان

یوسا بوسون شاعر و نقاش برجسته ژاپنی در دوره ادو بود. او را یکی از هایکوسرایان برتر جهان و بعلاوه نقاشی هایگا می دانند، ویژگی برجسته او این بود که هایکو را با نقاشی ترکیب می کرد.

آثار بوسون به علت سادگی، ظرافت و مشاهده عمیق طبیعت شناخته شده است. او اغلب صحنه هایی از زندگی روزمره، منظره ها و حیوانات را در شعر و نقاشی خود به تصویر می کشید تا زیبایی و طبیعت گذرای جهان را نشان دهد.

هایکوهای او با تصاویر خاطره انگیز و عمق احساسی آنها معین می گردد که اغلب بر موضوعات طبیعت، عشق و گذر زمان تمرکز می نمایند. بوسون در نقاشی های خود از قلم موهای جسورانه و پالت های رنگی ظریف برای ایجاد ترکیب بندی های هماهنگ و ظریف استفاده می کرد.

میراث بوسون امروزه همچنان بر شاعران و هنرمندان تأثیر می گذارد و آثار او به علت زیبایی جاودانه و روح متفکرانه اش مورد تحسین قرار می گیرند.

3. ماسائوکا شیکی

  • سال های زندگی: 1867-1902
  • آثار شاخص: کوکوی خونین گلو، وارث باد پاییزی

ماسائوکا شیکی شاعر مشهور ژاپنی، یکی از چهار استاد بزرگ هایکو محسوب می گردد. احیای فرم شعر هایکو که قبلاً تحت سلطه سبک سنتی تر و محدودنماینده ماتسوئو باشو بود به او نسبت داده می گردد.

شیکی در سال 1867 به جهان آمد و در زندگی با سختی های زیادی از جمله مبارزه با بیماری از دوران جوانی روبرو شد. او علیرغم مسائل سلامتی، نویسنده و شاعری پرکار بود و رویکرد نوآورانه ای نسبت ه هایکو داشت.

او تغییرات متعددی را در ساختار سنتی هایکو ایجاد کرد، مانند گنجاندن زبان مدرن، تمرکز بر تجربیات روزمره، و تأکید بر اهمیت مشاهده دقیق و عینی طبیعت. هایکوی شیکی اغلب لحظات گذرا در طبیعت را با تصاویر زنده و عمق احساسی به تصویر می کشد.

شیکی علاوه بر شعر هایکو، نویسنده، منتقد ادبی و روزنامه نگار نیز بود. او نقش بسزایی در مدرن کردن ادبیات ژاپنی و ترویج استفاده از زبان واقع گرایانه در شعر و نثر داشت.

4. کوبایاشی ایسا

  • سال های زندگی: 1763-1828
  • آثار شاخص: یک فنجان چای، آغاز شدن باران

کوبایاشی ایسا شاعر مشهور ژاپنی به خاطر اشعار هایکوی خود معروفیت داشت. او در کاشیوابارا، استان ناگانو امروزی، ژاپن به جهان آمد. ایسا در کنار ماتسو باشو، یوسا بوسون و ماسائوکا شیکی یکی از چهار استاد بزرگ هایکو در ژاپن است.

ویژگی اشعار هایکوی ایسا سادگی، طنز و دلسوزی عمیق آنها نسبت به همه موجودات زنده است. او غالباً حس همدلی و پیوند با طبیعت و تجربیات روزمره مردم عادی را در شعر خود القا می کرد.

ایسا در زندگی با سختی ها و مصیبت های زیادی (مثلا از دست دادن مادرش در کودکی) روبرو شد. این تجربیات شخصی عمیقاً بر شعر او تأثیر گذاشت و منجر به ابراز غم و اندوه، پذیرش و انعطاف پذیری در برابر چالش های زندگی شد.

آثار ایسا به علت عمق عاطفی، حساسیت به جهانی طبیعی و مشاهدات دقیق زندگی انسان مورد تحسین نهاده شده است. او به عنوان استاد شعر هایکو و یک شخصیت برجسته در تاریخ ادبی ژاپن مورد احترام است.

5. تاکاهاما کیوشی

  • سال های زندگی: 1874-1959

تاکاهاما کیوشی (1959-1874) شاعر برجسته ژاپنی و یکی از هایکوسرایان برتر جهان بود. او با پیروی از شاعران مشهوری مانند ماتسوئو باشو و ماسائوکا شیکی، نقش مهمی در شکل گیری توسعه هایکوی مدرن داشت.

کیوشی به علت درک عمیقش از قالب های شعر سنتی ژاپنی و کوشش هایش برای احیا و مدرن کردن هایکو معروفیت داشت.

کیوشی در طول زندگی حرفه ای خود یاری زیادی به محبوبیت هایکو در ژاپن و بیرون از آن کرد. اشعار او اغلب زیبایی طبیعت، گذر فصول و لحظه های زودگذر زندگی را منعکس می کرد. تعهد او به هنر و بینش شاعرانه اش تأثیری ماندگار در جهانی ادبیات ژاپنی برجای گذاشته است.

6. چیو نی

  • سال های زندگی: 1703-1775

فوکودا چییونی یا کاگا نو چیو، شاعر ژاپنی دوره ادو و راهبه بودایی بود. او به طور گسترده به عنوان یکی از بزرگترین شاعران هایکو (که در آن موقع هوکو نامیده می شد) شناخته می گردد.

چیو نی در سال 1703 در ماتو در استان ایشیکاوای کنونی به جهان آمد، از سنین جوانی آغاز به نوشتن شعر کرد و به زودی به علت استعداد خود شناخته شد.

اشعار هایکوی چیو نی به علت سادگی، ظرافت و عمق مورد تحسین نهاده شد. او اغلب بر طبیعت، به ویژه گل ها تمرکز می کرد و اشعار او نشان دهنده آگاهی دقیق از زیبایی و گذرا بودن زندگی بود.

او در سال 1775 درگذشت، اما شعر او به عنوان گواهی بر مهارت و بینش او به عنوان یک استاد هایکو زنده است.

7. اوزاکی هوسای

سال های زندگی: 1885-1926

اوزاکی هوسای شاعر برجسته هایکوی ژاپنی بود که در طول زندگی خود نقش مهمی در توسعه هایکو با شعر آزاد ایفا کرد که بر بیان فردی و خروج از ساختار دقیق 5-7-5 هجا تأکید داشت. آثار او اغلب بر طبیعت، احساسات انسانی و زیبایی گذرای زندگی متمرکز بود.

شعر هوسای منعکس نماینده منظره اجتماعی و فرهنگی در حال تغییر ژاپن در اوایل قرن بیستم بود و زیبایی شناسی سنتی را با مضامین معاصر در هم می آمیخت و جوهر لحظه های زودگذر و به هم پیوستگی همه چیز در جهان را به تصویر می کشید.

منبع: خبرنگاران مگ

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 فروردین 1403 بروزرسانی: 3 فروردین 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 4425

به "هایکوسرایان برتر دنیا و آثاری که باید از آن ها بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هایکوسرایان برتر دنیا و آثاری که باید از آن ها بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید