آنچه درباره سرزمین سامورایی ها باید بدانید

به گزارش تور آسیایی ارزان، تاریخ ژاپن

سرزمین سامورایی ها در طول تاریخ پر فراز و نشیب آن، بستر حوادث زیادی بوده و فراز و فرودهای زیادی در این سرزمین اتفاق افتاده است. از پیدایش حکومت سامورایی ها تا سقوط امپراتوران، از گوشه گیری بین المللی تا قدرت یابی و توسعه آن. کشوری که در یک زمان یک جنگجو به معنی واقعی و در زمانی دیگر یک چهره آرام و صلح دوست در دنیا دیده می گردد. امروز می خواهیم به یک کشور آسیایی سفر کنیم. به ژاپن برویم و ببینیم در سرزمین سامورایی ها چه خبر است. با خبرنگاران همراه باشید تا در در سفر به تاریخ ژاپن از این کشور بیشتر بدانید.

آنچه درباره سرزمین سامورایی ها باید بدانید

جغرافیا و آب و هوای ژاپن

این سرزمین جزیره ای در شرق آسیا قرار گرفته است. مساحت آن 387000 کیلومتر مربع است شامل 3،000 جزیره است که چهار جزیره مهم آن شیکوکو، کیوشو، هوکایدو، هونشو، است. بیشتر منطقه ها ژاپن پوشیده از جنگل و کوهستان است و زمین برای کشت و کار و زراعت در آن کم است. در ژاپن بلند ترین نقطه کوه فوجی و پایین ترین آن هاشیرو گاتا است. ژاپن به علت مجاورت در اقیانوس آرام دارای شرایط خاصی است و دارای چشمه های آب گرم زیادی است، فوران های آتشفشانی، سونامی و زلزله های تکراری در تاریخ ژاپن برای مردم این کشور امری طبیعی و عادی است. ژاپن منطقه ها گوناگون آب و هوایی را دارا است و می توان گفت آب و هوای معتدلی دارد و کشوری چهار فصل است. یک جزیره مانند هوکایدو شاهد بارش برف سنگینی است و جزیره دیگرای یعنی اوکیناوا آب و هوای نیمه گرمسیری و معتدل دارد. همسایگانش چین، کره جنوبی، کره شمالی و روسیه است. مرکز این کشور توکیو است و شهرهای مهم آن یوکوهاما، اوزاکا، ناگویا، ساپورو، کوبه، کیوتو، فوکوکا است. ژاپنی ها به کشورشان نیپون کوکو می گویند یعنی خاستگاه خورشید.

زبان، خط، نژاد، دین و فرهنگ ژاپن

حدود 99 درصد مردم به زبان ژاپنی صحبت می نمایند و زبان ژاپنی به عنوان زبان رسمی و زبان اول مردم این سرزمین است. این زبان از خانواده زبانی ژاپنی، ژاپونیک است و با اینکه با زبان چینی و کره ای هیچ میانه و ارتباطی ندارد اما امروزه زبان ژاپنی از زبان چینی، انگلیسی و چند زبان دیگر کلمات زیادی را در خود دارد و در این زبان مورد استفاده قرار می گیرد. حدود 49 درصد از کلمات ژاپنی از زبان چینی و 9 درصد دیگر از زبان انگلیسی است. در خط ژاپنی سه سیستم نگارشی به کار می رود که شامل هیراگانا، کاتاکانا و کانجی است که هر کدام در شرایط خاصی به کار می رود. اقوام و نژادهای ژاپن شامل قوم یاماتو که 98 درصد جمعیت ژاپن را تشکیل می دهد و 2 درصد دیگر کره ای، چینی و بومیان آینو هستند. دین 95 درصد ژاپنی ها شینتو و ادیان بومی است و حدود 1 درصد هم از مسیحیان، مسلمانان، هندوها و سیک ها در این کشور وجود دارند. این سرزمین، فرهنگی هزار ساله دارد که در گذر هزاران سال از دوره جومون تا به امروز دائم در حال رشد بوده است. ایکو کوتاهترین نوع شعر در جهان است که ابداع آن به ژاپنی ها نسبت داده شده است.

موسیقی ژاپن غنی و متنوع است، سازهایی مانند کوتو، شامیسن دو نمونه از آن است که در تاریخ ژاپن دارای اهمیت زیادی است. شامیسن به سه تار ژاپنی معروف است و کوتو هم به سنتور ژاپنی معروفیت دارد.

یک نمونه از شعر هایکو:

بادبادک ها سفیدند

در مهِ شام گاهی

فراسوی آرامش.

شقایق پُرپَر

بس اندک خمیده است

در گذشتِ روزگاران.

اقتصاد، حکومت و جمعیت ژاپن

از نظر فناوری یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان ژاپن است و دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از آمریکا به شمار میرود. یکی از صادرنمایندگان ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، فولاد و خودرو است. 13 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می نمایند. این کشور رشد مالی بالایی در دهه های 1960 تا 1980 داشته اما در دو دهه گذشته به شدت در این کشور کاهش یافته و تلاش های دولت برای بهبود و ایجاد رشد مالی به نتیجه مثبت نرسیده و با شکست روبرو شده است. نوع حکومت در این سرزمین سلطنت مشروطه است و یک کشور پادشاهی است که امپراتور در راس آن قرار گرفته است. آکیهیتو امپراتور حال حاضر ژاپن است. او قدرت سیاسی بسیار کمی دارد و بیشتر رهبری او جنبه نمادین دارد و در حقیقت رهبر سیاسی ژاپن، شخص نخست وزیر است که رئیس کابینه است. ژاپن دو مجلس دارد است که شامل مجلس نمایندگان و مجلس مشاوران است. سیستم حقوق مدنی ژاپن به سبک اروپا است. جمعیت ژاپن حدود 128 میلیون تن است که دهمین کشور پرجمعیت جهان به شمار می رود. توکیو مرکز این کشور است که عنوان بزرگترین و گرانترین مرکز های جهان را دارد. در ادامه به تاریخ ژاپن خواهیم پرداخت.

تاریخ ژاپن را به چهار دوره تقسیم نموده اند:

دوران کهن

دوران امپراتوری

دوران شگون ها

دوران مدرن

پیشینه این سرزمین به 35000 سال پیش می رسد که مردم دوره پارینه سنگی در آن زندگی می کردند. حدود 10000 سال پیش فرهنگ جومون در این کشور بوجود آمد. جومون ها شکارچی هایی بودند که خانه های چوبی و ظرف های گلی یا سفالی می ساختند. موج دومی که ساکنان ژاپن را شکل می داد 400 پیش از میلاد به این سرزمین آمدند و ساکن شدند که این بار این ساکنان کشت برنج، بافندگی و کار با فلز را با خود به ژاپن آوردند. دوره کوفون یا دوره شروع امپراتوری ها نخستین دوره تاریخی ژاپن است که ثبت شده است. فرهنگ ژاپن در دوره هیان رشد کرد و طبقه جنگجویان سامورایی در این دوره پیدا شد. نام اربابان سامورایی شوگان بود و آن ها در سال 1185 م. حکومت را به دست گرفتند و تا سال 1868 در ژاپن حکومت کردند. گو دایگو که یک امپراتوری قدرتمند بود تلاش کرد حکومت شوگان ها را نابود کند و تا مدتها کشمکش و درگیری داخلی ادامه داشت تا اینکه یک سلطنت مشروطه که رهبر آن امپراتور میجی بود به قدرت شوگان ها خاتمه داد.

بعد از مرگ میجی، تایشو پسرش امپراطور شد که در زمان او ژاپن سلطه اش بر کره را رسمیت داد و نیز شمال چین را در جنگ جهانی اول تصرف کرد. 124 اُمین امپراطور ژاپن یعنی امپراتور شوا، هیروهیتو در توسعه طلبی ها و تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم و بعلاوه فراهم آوردن شرایطی برای رشد کشور و تبدیل شدن به یک کشور مدرن و صنعتی نقش عمده ای داشت. ژاپن در جنگ جهانی اول در کنار متفقین بود اما بعدا در جنگ جهانی دوم با آنان جنگید. در خاتمه جنگ جهانی دوم که در تاریخ ژاپن بسیار تلخ است، پس از یک درگیری طولانی عاقبت با بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی این کشور ناچار به تسلیم شد. پس از جنگ، ژاپن سیاست مسالمت آمیز را انتخاب کرد و در 1956م عضو سازمان ملل متحد شد و در حال حاضر سومین اقتصاد برتر جهان پس از آمریکا و چین است.

جشنواره ها و مناسبت های تاریخ ژاپن

این کشور 33 جشنواره را بعنوان میراث فرهنگی در یونسکو به نام خود ثبت نموده است. برخی از این جشن ها از این قرار است:

جشن شکوفه های گیلاس

جشنواره برف

جشنواره تنو

جشن عروسک ها و…

امیدواریم در سرزمین سامورایی ها به شما خوش بگذرد.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2007

به "آنچه درباره سرزمین سامورایی ها باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه درباره سرزمین سامورایی ها باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید