هرآنچه که باید راجع به شوره سر بدانیم

به گزارش تور آسیایی ارزان، شوره دانه های سفید و خشک پوست می باشد که حین شانه زدن ، روی لباس و شانه های شما می ریزد و هرگز ضرری ندارد اما باعث خارش سر می گردد و گاهی اوقات عاملی برای خجالت کشیدن است.

هرآنچه که باید راجع به شوره سر بدانیم

شوره سر (Dandruff) چیست؟

شوره سر پوسته پوسته های سفید رنگی است که در اثر تجمع سلول های مرده پوست در موها ایجاد می شود. در واقع سلول های مرده پوست آغاز به ریزش نموده و در اثر این اتفاق شوره سر ایجاد می شود. این شرایط معمولا بی ضرر است و با عوارضی همراه نیست.

اما ممکن است گاهی با خارش همراه شود. احتمال وقوع شوره سر در هر فردی با هر سنی وجود دارد. اما معمولا جوانان و افراد میان سال بیش از دیگران با این موضوع درگیر هستند. این شرایط دارای شدت های مختلفی بوده و ممکن است خشک یا چرب باشد.

بهداشت ضعیف نمی تواند عاملی برای تشدید یا ایجاد شوره سر باشد. اما معمولا زمانی که فرد موهای خود را به طور مرتب شانه نزده یا آن ها را نمی شوید، شوره ها بیشتر به چشم می آیند.

عوامل دیگر نظیر سن افراد، شرایط آب و هوایی، سطح استرس افراد، شرایط سلامتی و بعضی بیماری ها، شیوه مراقبت از موها و کیفیت محصولات مراقبتی مو می تواند باعث تشدید شوره سر شود.1

انواع شوره سرشناخت نوع شوره سر می تواند تاثیر زیادی در انتخاب شیوه درمان آن داشته باشد. بعضی از انواع شوره را می توان به تغییر در برنامه های مراقبت از مو یا راهکارهای خانگی درمان کرد. اما بعضی دیگر ممکن است به درمان های دارویی یا استفاده از شامپوهای قوی ضد شوره احتیاج داشته باشد.

شوره خشک
شوره خشک معمول ترین نوع شوره است. این شوره معمولا در فصل زمستان تشدید می شود. چراکه سرد و گرم شدن محیط می تواند پوست سر شما را خشک کند. علاوه بر این شستن مداوم موها با آب داغ نیز می تواند از دلایل ایجاد شوره خشک باشد.

پوسته های شوره خشک معمولا سفید و ریز هستند و ممکن است باعث ایجاد خارش خفیف شوند. خارش شدید به همراه شوره های خشک می تواند نشانه ای از یک بیماری پوستی جدی تر باشد که باید به وسیله پزشک آنالیز شود.

برای یاری به جلوگیری از بروز شوره خشک می توانید از شامپوهای مرطوب نماینده بهره ببرید. درمان های خانگی نظیر ماساژ پوست سر با روغن نارگیل نیز باعث تسکین خارش شده و از خشک شدن پوست جلوگیری می نماید.

شوره پوست پوستی یا چرب
در زیر سطح پوست شما غدد تولیدنماینده سبوم وجود دارند. سبوم ماده ای روغنی است که به مرطوب سازی و محافظت از پوست یاری می نماید. زمانی که سبوم تولیدشده به وسیله این غدد چربی زیاد شود پوست سر شما چرب خواهد شد.

این چربی اضافه می تواند باعث تحریک پوست سر و ایجاد شوره های پوست پوستی شود. پوسته های این شوره معمولا بزرگ تر از شوره خشک است و ممکن است حالتی روغنی داشته باشد. بعلاوه این پوسته ها رنگ زردتری دارند. اگزمای سبورئیک نوع شدیدی از شوره چرب است.1

علت های شوره سر

این عارضه می تواند چند علت عمده داشته باشد، از جمله:

مالاسزیا، یک مخمر، ممکن است باعث این عارضه شود.

پوست چرب و تحریک شده که ممکن است باعث درماتیت سبورئیک، یک نوع شدید از این عارضه شود.

بعضی از محصولات مراقبت شخصی شامل مواد شیمیایی می توانند پوست سر را قرمز و خارش آور نمایند.

شامپوی نامنظم که باعث تجمع سلول های مرده پوست در پوست سر می شود.حتی ممکن است منجر به پوسته پوسته شدن و خارش شود.2

علائم شوره سر

خارش پوست سر شایعترین علامت این عارضه است. این خارش به علت شل شدن پوسته های قابل مشاهده (سلول های مرده پوست از پوست سر) ایجاد می شود. این علامت در زمستان ها بیشتر دیده می شود. خشکی پوست سر علت اصلی ایجاد شوره زمستانی است.

اما این عارضه، علاوه بر خارش سر، علت های دیگری هم دارد، از جمله:

ریزش مو
ریزش مو علامت شایع در بیشتر مسائل پوست سر، از جمله این عارضه است. گرچه ریزش 50 تا 100 تار مو در روز امری طبیعی است، اما بیشتر از آن می تواند جای نگرانی باشد. چنین ریزش سریع مو می تواند نشان دهند یک بیماری بدون شوره باشد.
موهای خشک یا مات
این عارضه تمایل به خارج کردن چربی های موجود در پوست سر دارد و موها را خشک و کدر می نماید.
آکنه یا جوش
شیوع ناگهانی جوش ها یا آکنه می تواند یکی دیگر از علائم جدی این عارضه باشد. این آکنه ها ظاهری مایل به قرمز دارد و بعلاوه می تواند دردناک باشد.
یبوست و سندرم روده تحریک پذیر
شواهد حکایتی نشان می دهد که این عارضه ممکن است باعث یبوست مزمن و سندرم روده تحریک پذیر شود. اگرچه دلایل آن هنوز ناشناخته است، اما این یک علامت رایج است که بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه، آن را تجربه می نمایند.2

عوارض شوره سر

شوره هایی که تنها به عنوان یک پوست خشک جدا شده از کف سر به انها نگاه می کنید میتوانند عوارضی برای شما داشته باشند.
عفونت چشم
یکی از بدترین عوارض شوره سر بروز عفونت های چشمی است که طبق تحقیقات آماس پلک چشم یکی از عفونت های شایع چشمی است که به علت شوره سر ایجاد می شود. از مشخصات این عفونت، قرمزی، خارش، التهاب پلک و ایجاد پوسته هایی شبیه شوره روی مژه ها است.
جوش و آکنه
براساس نتایج تحقیقات اجرا شده پوسته های یک پوست خشک می تواند موجب مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد جوش روی پوست سر و صورت مینمایند . افرادی که پوستی آسیب پذیرتر نسبت به جوش داشته باشد، شوره سر می تواند شرایط انها را بدتر کند.
پسوریاسیس
مهم است بدانید که شوره سر می تواند باعث بروز مسئله ای به نام پسوریاسیس شود؛ پسوریاسیس نوعی بیماری پوستی است که می تواند به لکه های ضخیم قرمزرنگ و پوسته-پوسته شدن پوست منتهی شود.
ریزش مو
پیش از این هم گفتیم که شوره سر وقتی شدید شود میتواند یکی از عاملان موثر در ریزش مو باشد البته نه به صورت مستقیما بلکه خارش مداوم پوست منجر به ریزش خواهد شد.3

چگونه شوره سر را درمان کنیم؟

شناسایی نوع عارضه سر شما اولین قدم در درمان آن است. برای درمان و مبارزه با این عارضه می توانید بعضی از راهکارهای درمانی زیر را در نظر بگیرید:
از شامپو ضد شوره بهره ببرید
شامپوهای ضد شوره برای درمان بیشتر انواعاین عارضه مناسب هستند. یک شامپوی ملایم ایده آل است، زیرا پوسته های خارش دار را از بین می برد بدون اینکه پوست سر یا موهای شما خشک شود.
از مرطوب نماینده بهره ببرید
پوست سر خشک ممکن است باعث خارش و پوسته پوسته شدن شود. از این رو، مرطوب سازی پوست سر می تواند در درمان آن به شما یاری کند. برای این منظور می توانید از روغن نارگیل بکر بهره ببرید. این روغن خاصیت ضد باکتری دارد و به مبارزه با خشکی یاری می نماید.
بهداشت مناسب را حفظ کنید
رعایت بهداشت مناسب برای از بین بردن شوره سر بسیار مهم است. شستن منظم با شامپو باعث کاهش سبوم اضافی پوست سر می شود. بعلاوه استفاده از محصولات مو را محدود کنید. زیرا استفاده زیاد از آنها باعث تشدید خارش پوست سر می شود. از همه مهمتر، در برابر تمایل به خاراندن پوست سر خود مقاومت کنید. خراش می تواند منجر به التهاب پوست سر شود و شرایط را بدتر کند.
استرس را کاهش دهید
شوره سر ناشی از قارچ Malassezia به احتمال زیاد با ضعف سیستم ایمنی بدن همراه است. استرس علت عمده ای برای ضعف ایمنی است. با تمرین منظم و مدیتیشن، استرس را کاهش دهید. پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی آرام بخش نیز می تواند موثر باشد.2

پینوشتها

1.www.whcl.ir

2.www.pezeshket.com

3.www.eghtesadonline.com

منبع: راسخون
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1972

به "هرآنچه که باید راجع به شوره سر بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به شوره سر بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید