هلند از روسیه در حادثه سقوط هواپیمای مالزیایی شکایت می نماید

به گزارش تور آسیایی ارزان، پایگاه فری مالزی تودی (freemalaysiatoday) به نقل از منابع خبری اظهار داشت: هلند درصدد است تا از روسیه به عنوان عامل سقوط پرواز ام اچ 17 مالزی که بر اثر آن 289 نفر کشته شدند، به دادگاه بین المللی شکایت کند.

هلند از روسیه در حادثه سقوط هواپیمای مالزیایی شکایت می نماید

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش روز آدینه ایرنا به نقل از این پایگاه، استف بلوک Stef Blok وزیر امور خارجه هلند روز گذشته گفت که در امسال کوشش های دیپلماتیک منجر به پذیرش مسئولیت این حادثه توسط روسیه نشده است.

فری مالزی تودی به نقل از وی گزارش داد که هلند و استرالیا همچنان آماده ادامه مذاکرات با روسیه هستند، اما در عین حال، کابینه به مراحل بعدی نیز نگاه می نماید که در آن این پرونده به یک دادگاه یا سازمان بین المللی برای حکمیت ارجاع گردد.

پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین در ماه های گذشته شلیک موشک روسی را عامل سقوط پرواز ام.اچ17 مالزی خواند که 4 سال پیش در منطقه دونباس در شرق اوکراین سرنگون شد و 298 مسافر آن کشته شدند.

هواپیمای بوئینگ خطوط هوایی مالزی17 ژوئیه 2014 (26 تیر1393) زمانی که از آمستردام هلند به مقصد کوالالامپور در پرواز بود، در منطقه ای مرزی در شرق اوکراین نزدیک مرز روسیه سقوط کرد و همه مسافران که از ملیت های مختلف از جمله مالزی، هلند، استرالیا، اندونزی، انگلستان، آلمان، بلژیک، فیلیپین، کانادا و نیوزیلند بودند، کشته شدند.

رسانه های مالزیایی روز آدینه گزارش دادند: وزیر امور خارجه هلند اعلام نموده به دلیل اینکه گفت وگوها با روسیه در خصوص پرونده سقوط هواپیمای مالزیایی، تاکنون بی فایده بوده است، این پرونده را با عاملیت روسیه به دادگاه بین المللی ارجاع می دهد.

در ماه مه امسال(خرداد97) هلند و استرالیا به طور مستقیم و آشکار روسیه را عامل شلیک موشک به سوی هواپیمای مسافربری مالزی معرفی کردند.

هر دو کشور از روسیه خواسته اند تا با استفاده از کانال های دیپلماتیک در قبال اجرای عدالت، در خصوص قربانیان و خانواده های آنها مسئولیت پذیر باشد.

در نوامبر امسال (آبان 97) بستگان 65 نفر از قربانیان این پرواز شکایتی را به دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا در استراسبورگ علیه روسیه تسلیم نموده اند.

ادعای هلندی-استرالیایی پس از آنکه بازرسان بین المللی، یک واحد نظامی روسی مستقر در کورسک را برای حمل این موشک از روسیه به شرق اوکراین متهم کردند، بالا گرفته است.

نتایج انتشار یافته تحقیقات بین المللی در سپتامبر سال گذشته بر این ادعا مبتنی است موشکی که هواپیما را هدف قرار داده از یک سامانه جنگ افزاری حمل شده از روسیه در مرز شلیک و پس از آن به این کشور بازگردانده شده است.

بازرسان این پرونده همچنین از دو مرد روس زبان به نام های اندری ایوانویچ و نیکولای فیودورویچ در ارتباط با این پرونده نام برده اند و در جستجوی آنها هستند.

با این وجود، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با رد این ادعاها تاکید نموده است: آمریکا اطلاعات سانحه هواپیمای مالزی در شرق اوکراین را اگر با مواضع واشنگتن مبنی بر مقصر بودن شبه نظامیان (روس تبار) در سقوط هواپیما مغایر باشد، فاش نمی نماید.

نقش احتمالی جنگنده های اوکراینی و نیز طرح ریزی این حادثه توسط آژانس های اطلاعاتی اوکراین، هلند و اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از جمله دیگر فرضیه های مطرح شده درباره علت سقوط هواپیمایی مالزیایی است.

وزارت دفاع روسیه با انتشار گزارشی درامسال گفت این موشک ساخت سال 1986 بوده و در دست مقامات اوکراینی بوده است. به عبارت دیگراین موشک که در اصل روسی بوده روز 29 دسامبر همان سال به اوکراین فرستاده شده است.

منبع: انتخاب
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 422

به "هلند از روسیه در حادثه سقوط هواپیمای مالزیایی شکایت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هلند از روسیه در حادثه سقوط هواپیمای مالزیایی شکایت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید