همه برای باغستان؛ باغستان برای همه

به گزارش تور آسیایی ارزان، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر حراست از باغستان قزوین گفت: میراث فرهنگی بیشترین و مهم ترین نقش را در حفظ باغستان دارد.

همه برای باغستان؛ باغستان برای همه

جهت دریافت خدمات طراحی مدرن ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

ایسنا: همچنین با توجه به واقع شدن باغستان در حریم شهر قزوین باید استانداری و شهرداری پای کار آیند و برای حفظ آن یاری نمایند؛ نگاه اداره کل حفاظت محیط زیست نیز یاری به حفظ باغستان سنتی قزوین است.

عبدالحسین مظفری: توسط مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری آنالیز هایی تحت عنوان زوال باغستان سنتی قزوین انجام و برای دستگاه های اجرایی مرتبط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است.

وی ادامه داد: در این گزارش مهم ترین عوامل زوال باغستان سنتی در چند بخش آنالیز شده است که از مهم ترین آن می توان به اقتصاد سیاسی زمین شهری اشاره نمود، همچنین در این آنالیز از کمبود آب، آتش سوزی، پروژه های غیرضررور اجرا شده در سطح باغستان و رشد کالبدی شهر قزوین به سمت باغستان به عنوان عوامل تهدیدنماینده اشاره شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین اعلام کرد: در این گزارش به قدمت باغستان و رویکرد احداث آن، اهمیت تاریخ و تمدنی باغستان، اهمیت زیست محیطی و خدمات اکوسیستمی باغات سنتی اشاره شده است.

وی اشاره نمود: قطعاً این گزارش را در کارگروه پیشگیری از آلودگی هوای استان مطرح خواهیم کرد و در دستور کار ما قرار خواهد گرفت تا رویکردها و راهکارهای اجرایی آن آنالیز گردد.

میراث فرهنگی، مهم ترین نقش را در حفظ باغستان دارد

مظفری گفت: باغستان توسط میراث فرهنگی ثبت ملی شده است و با توجه به این امر میراث فرهنگی بیشترین و مهم ترین نقش را در حفظ باغستان دارد. همچنین با توجه به واقع شدن باغستان در حریم شهر قزوین باید استانداری و شهرداری پای کار آیند و برای حفظ آن یاری نمایند؛ نگاه اداره کل حفاظت محیط زیست نیز یاری به حفظ باغستان سنتی قزوین است.

وی با توجه به نقش اکوسیستمی باغستان مطرح نمود: خدمات باغستان سنتی قزوین برای ما ملموس نیست ولی از جمله این خدمات می توان به جلوگیری از سیلاب و تغذیه سفره های زیرزمینی اشاره نمود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین یادآور شد: پس از مطالعه آلودگی هوای استان، دستورالعملی تهیه و بر اساس آن سیاستگذاری هایی انجام شد تا سرانه های فضای سبز قزوین در قالب برنامه ششم برای هر نفر به 15 مترمربع برسد به همین جهت حفظ باغستان سنتی به تحقق این امر یاری شایانی خواهد نمود.

وی مطرح نمود: بنا داریم سیاست گذاری های مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری را در کارگروه پیشگیری از آلودگی هوای استان مطرح کنیم تا سیاست گذاری لازم اتفاق بیفتد و گام بلندی برای حفاظت از باغستان سنتی قزوین برداشته گردد.

ذی نفعان فعال در سیاست گذاری باغستان دخیل شوند

مظفری توضیح داد: در جلسات متعدد به ریاست معاونت عمرانی استانداری، موضوعات باغستان مطرح شده که ما نیز پیشنهادات خود را برای حفظ باغستان سنتی قزوین ارائه دادیم. معتقدیم ذی نفعان فعال در باغستان باید در سیاست گذاری های آن نقش داشته باشند و این مهم ترین هدفی است که باید دنبال گردد.

وی اضافه نمود: برای مثال در حوزه تالاب ها طرحی با عنوان توانمندسازی جوامع محلی با رویکرد مباحث اقتصادی و حفظ تالاب ها را در محیط زیست اجرا کردیم که پیروز بود. معتقدیم این رویکرد در مورد باغستان سنتی قابل اجراست تا با الگوهای مشارکتی گام های خوبی برای حفظ باغستان سنتی قزوین برداشته گردد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه مسائل زیست محیطی پروژه ها در 2 قالب مورد آنالیز قرار می گیرند، تشریح کرد: در قالب نخست اجرای پروژه منوط به گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی است و در قالب دیگر بر اساس ماده 23 قانون الحاقی تنظیم بخشی، پروژه هایی که از سازمان برنامه و بودجه، تأمین اقتصادی می شوند ملزم به تهیه پیوست زیست محیطی هستند.

کمربند شرق قزوین و پل امام رضا (ع) پیوست زیست محیطی ندارند

وی شرح داد: مجریان طرح کمربندی شرق قزوین باید پیوست زیست محیطی خود را به ما ارائه نمایند. این کمربند از ارنجک عبور می نماید و با توجه به اینکه ارنجک حق آبه باغستان است باید پیوست زیست محیطی پروژه ارائه گردد، البته گفتنی است که بگوییم قبلاً پیوست این پروژه ارائه و به دلیل اشکالات زیست محیطی مقرر شده بود پیوست اصلاحی و نهایی ارائه گردد که تا به امروز این پیوست به دست ما نرسیده است.

مظفری اعلام کرد: در مورد پل امام رضا(ع) پیوستی به دست ما نرسیده است و مجریان این پروژه تأییده ای از ما دریافت نکردند چون مباحث مورد نظر به وسیله کمیسیون ماده 5 با ریاست معاونت عمرانی و دبیری اداره کل راه و شهرسازی آنالیز شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در خاتمه تأکید کرد: باید در راستای حفظ باغستان سنتی کوشش گردد چون وجود این اکوسیستم یک نعمت عظیم برای شهر قزوین به شمار می رود و حفظ آن نقش مهمی در ایمنی شهر قزوین و سلامت مردم دارد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1094

به "همه برای باغستان؛ باغستان برای همه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه برای باغستان؛ باغستان برای همه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید