همه چیز درباره تکثیر ساکولنت سدوم

به گزارش تور آسیایی ارزان، به طور خلاصه بگویم، تکثیر سدوم به دو روش قابل انجام است: قلمه گیری و کاشت بذر.

همه چیز درباره تکثیر ساکولنت سدوم

بسته به نظر خودتان می توانید از یکی از این دو روش بهره ببرید اما این را در نظر داشته باشید که تکثیر سدوم از طریق کاشت بذر می تواند این بدی را داشته باشد که ممکن است گیاهی که می خواستید از آب درنیاید. به آن معنی که گیاهانی که از کاشت بذر حاصل می شوند درست شبیه به گیاه مادر نیستند. پس تکثیر سدوم از طریق قلمه گیری روشی مطمئن تر است که گیاهانی یک شکل، مانند گیاه مادر، به شما می دهد.

تکثیر سدوم از طریق قلمه

برترین زمان برای قلمه گیری از گیاه سدوم ماه های گرم سال هستند. قلمه ها را باید از نوک ساقه ها بگیرید و قطعه هایی به طول 8 تا 10 سانتی متر از آنها ببرید. قلمه گیری را با یک تیغ یا چاقویی تیز و استریل انجام دهید. برای استریل کردن چاقو آن را با آب و صابون بشویید و بعد بهتر است کمی الکل هم به آن بزنید تا خیال تان از بابت انتقال بیماری های گیاهی راحت گردد. بعد از جدا کردن قلمه، برگ های 2 الی 3 سانتی متر از پایین قلمه را از آن جدا کنید.

سپس اجازه دهید زخم قلمه ها برای 7 الی 10 روز خشک شوند. این کار را برای آن انجام می دهیم که عوامل بیماری زایی که در خاک وجود دارند از طریق زخم به داخل گیاه راه پیدا نکنند و باعث بیماری و فساد آن نشوند. گلدان های کوچکی را پر از شن و پیت کنید و قلمه ها را در آنها بکارید. خاک را مرطوب نگه دارید تا قلمه ها به راحتی ریشه بزنند. تا آن موقع گلدان های حاوی قلمه را در مکانی نسبتا گرم و با تابش غیر مستقیم نور خورشید قرار دهید. زمانی که جوانه های برگ بر روی قلمه ها ظاهر شدند، قلمه های شما ریشه زده است.

بعد از ریشه زنی و بزرگ شدن گیاه، آن را به گلدانی بزرگ تر منتقل کنید و خاکی تازه برایش فراهم کنید تا سرعت رشدش بیشتر گردد.

تکثیر سدوم از طریق بذر

برای کاشت بذر هم برترین زمان بهار یا تابستان است. برای این کار ابتدا دانه را از جایی مطمئن بخرید. اگر می خواهید دانه های گیاه خودتان را بکارید ابتدا باید گیاه را وادار به گلدهی کنید و سپس دانه های رسیده را از میوه آن جدا نموده و خشک کنید.

گلدانی کوچک یا سینی جوانه زنی را با خاک مخصوص جوانه زنی پر کنید. خاک را کمی با دست تان فشار دهید و در صورت احتیاج خاک بیشتری درون گلدان بریزید. سپس خاک را تا جایی آبیاری کنید که آب از سوراخ های زهکش زیر گلدان بیرون بیاید. دانه ها را بر روی خاک و با فاصله 3 سانتی متر از هم قرار دهید. سپس روی آنها لایه ای نازک از همان خاک بریزید. گلدان یا سینی جوانه زنی (سینی نشا) را با پلاستیکی شفاف بپوشانید. به این ترتیب رطوبت مورد احتیاج دانه ها برای جوانه زنی فراهم می گردد، دما در حد مطلوب می ماند و گرما بیشتر حفظ می گردد و از خشک شدن مرتب خاک جلوگیری می گردد. همانطور که می دانید خشک ماندن زیاد خاک باعث جلوگیری از جوانه زنی دانه خواهد شد. اما با این وجود باید روزی یک بار کیسه پلاستیکی را از روی گلدان ها بردارید تا گردش هوا برقرار گردد.

گلدان ها یا سینی جوانه زنی را در مکانی سایه دار با دمایی نسبتا گرم قرار دهید و آن را تقریبا مرطوب نگه دارید (از یک بطری اسپری برای اسپری کردن روی خاک و مرطوب نگه داشتن بذرها بهره ببرید) تا زمانی که دانه ها جوانه بزنند.

دانه ها باید ظرف مدت 2 تا 4 هفته جوانه بزنند. زمانی که دانه ها جوانه زدند کیسه پلاستیکی را از روی گلدان آنها بردارید و گلدان را بر روی لبه پنجره ای قرار دهید که نور خورشید صبحگاهی را داشته باشد و سپس به تدریج با بزرگ شدن گیاهان مقدار نور دریافتی شان را بیشتر کنید. زمانی که دانه ها به میزان کافی رشد کردند و بزرگ شدند، آنها را از سینی جوانه زنی یا گلدانی که کاشته بودید خارج کنید و هر کدام را به طور جداگانه در یک گلدان بکارید.

منبع: فوت و فن / balconygardenweb.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2137

به "همه چیز درباره تکثیر ساکولنت سدوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره تکثیر ساکولنت سدوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید