تور ارمنستان: همه چیز درباره کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو در ارمنستان

به گزارش تور آسیایی ارزان، حمل و نقل عمومی در ارمنستان

در سفر به هر مقصد تازه باید از هتل بیرون بروید و در سطح شهر گشت و گذار کنید اما برای رفت و آمد در شهر باید با حمل و نقل عمومی در آن شهر و قیمت ها آشنا باشید. در شهر شلوغی مثل ایروان گاهی وقت ها گردشگران نمی دانند که چجوری از شلوغی شهر فرار نمایند و به دیگر قسمت ها بروند برای همین به اولین تاکسی پناه می برند اما این شهر اتوبوس ها و مینی بوس های زیادی دارد که رفت و آمد در شهر را راحت و مقرون به صرفه نموده است و برای استفاده از آن ها فقط کافیست درباره حمل و نقل عمومی در ارمنستان بیشتر بدانید، پس در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

تور ارمنستان: همه چیز درباره کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو در ارمنستان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

اول از همه باید بدانید که واحد پول ارمنستان درام است و در بهمن 96 هر درام حدود 7/5 تومان است. اگر قصد پیاده روی در شهر را داشته باشید قسمت مرکزی شهر بافت فشرده ای دارد و به راحتی می توانید پیاده در آن گشت و گذار کنید. در هنگام از خیابان ردشدن حواستان باشد که فقط از جاهای مجاز بگذرید چون حدود 22 هزار تومان جریمه دارد. در حاشیه مرکز شهر دره Hrazdan جای بسیار مناسبی برای لذت بردن از طبیعت و پیاده روی است.

مترو در ایروان

سیستم مترو در ایروان نسبتا مدرن و قابل اعتماد است و در اواخر دهه 1980 ساخته شده است. در ایروان مترو یکی از سریع ترین راه های رفت و آمد است و کرایه مقرون به صرفهی هم دارد. برای رفت و آمد در شهر در اوج شلوغی و ترافیک می توانید کاملا روی مترو حساب کنید و با 750 تومان بلیط آن را تهیه کنید. با اینکه متروی ایروان فقط دو خط و 10 ایستگاه دارد اما خیلی ها در اوج ترافیک خودشان را به اولین ایستگاه مترو می رسانند. قطارهای مترو هر روز از ساعت 6:30 صبح تا 11 شب کار می نمایند و هر 5 دقیقه یک بار سر ایستگاه هستند. مترو در برخی از ایستگاه ها در زیر زمین نیست و بیشتر ایستگاه ها تزئیات زیبایی دارند که در آن ها از نمادهای ملی و معماری اواخر دوره شوروی استفاده شده است.

مینی بوس در ایروان

در ایروان به مینی بوس، مارشروتکا می گویند و بیش از صدها مینی بوس برای راستاهای درون شهری و برون شهری به سمت گرجستان یا قره باغ وجود دارد. در ایروان با 100 درام (750 تومان) می توانید سوار مینی بوس شوید البته این مینی بوس ها معمولا شلوغ هستند و در آن ها خبری از جایگاه خالی نیست! هر وقت قصد پیاده شدن داشتید می توانید از کلمه kangnek بهره ببرید و یا خیلی ساده بگویید Stop!

اتوبوس و اتوبوس برقی در ایروان

یکی از برترین روش های رفت و آمد در ارمنستان استفاده از اتوبوس هاست. اتوبوس ها و مینی بوس از وسایل راحت و مقرون به صرفه برای رفت و آمد در شهر هستند و آن ها را زیاد در سطح شهر می بینید. ایروان اتوبوس های زیادی دارد و در مقابل تعداد اتوبوس های برقی اش کم است؛ برای اتوبوس باید 100 درام (750تومان) و برای اتوبوس برقی باید 50 درام (375 تومان) کرایه بدهید. اتوبوس ها چندان شلوغ نیستند و زمان پرداخت کرایه در هنگام پیاده شدن است. بیشتر مردم ارمنستان به زبان روسی حرف می زنند اما این موضوع در اتوبوس سواری شما مسئله ای ایجاد نمی کند چون اتوبوس ها فقط در ایستگاه توقف می نمایند و در بین راه نمی ایستند.

برای سفرهای بین شهری اتوبوس و مینی ون مهمترین وسایل حمل و نقل در کشور هستند و می توانید با آن ها از ایروان در عرض یک روز به دیگر شهرهای کشور بروید. برای رفتن به شهرهای دیگر ترمینال های اتوبوس زیادی در شهر هست که تعدادی از آن ها را معرفی می کنیم:

  • ترمینال مرکز (کیلیکیا): این ایستگاه بزرگ ترین ایستگاه ایروان است و در جنوب غربی مرکز شهر در خیابان ادمیرال ازاکوف واقع شده است. برای رفتن به این ترمینال دو تا گزینه دارید: یا در متروی Barekamutsun پیاده شوید و مینی بوس شماره 13 را سوار شوید و یا در میدان جمهوری مینی بوس های شماره 15، 68 و 75 را سوار شوید. جدیدا یک اتوبوس مدرن به شماره 259 هم راه افتاده که از این ترمینال به ترمینال شمال می رود. اتوبوس های ایروان- تهران هر روز ساعت 10 صبح از همین ترمینال راه می افتند و مقصد نهایی شان میدان آزادی است. این سفر، 24 ساعت طول می کشد و کرایه اش 22هزار درام (165 هزار تومان) است.
  • ترمینال شمال: این ترمینال در 5 کیلومتری شمال مرکز شهر در بزرگراه ایروان- سوان واقع شده است و برای رفتن به آن می توانید از اتوبوس 113 یا مینی بوس 101 بهره ببرید و یا به ترمینال مرکز بروید و سوار اتوبوس 259 شوید فقط حواستان باشد که اگر سوار اتوبوس 259 شوید برعکس دیگر اتوبوس ها باید 200 درام (1500 تومان) کرایه دهید. اتوبوس ها و مینی ون های این ترمینال به شهرهایی مثل دیلیجان و سوان می فرایند.
  • ترمینال کایاکان (Kayakan): این ترمینال در قسمت جنوبی ایستگاه مرکزی قطار در نزدیکی ایستگاه متروی Sasuntsidavit واقع شده است.

تاکسی در ایروان

برای رفت و آمد سریع تر و راحت تر باید تاکسی بگیرید. کرایه تاکسی در ایروان و دیگر شهرهای ارمنستان خیلی مقرون به صرفه است و برای هر یک کیلومتر 100 درام (750 تومان) و حداقل 600 درام (4500 تومان) است. تقریبا همه تاکسی هایی که بر روی آن ها نام شرکت نوشته شده تاکسی متر دارند. برای تاکسی گرفتن فقط کافیست دستتان را دراز کنید و در هوا تکان دهید در این صورت اگر تاکسی ها مسافر نداشته باشند می ایستند. تاکسی هایی که هیچ آرم و یا لوگویی ندارند معمولا گران تر حساب می نمایند و بیشتر هم در پی سوار کردن مسافران خارجی هستند. تاکسی هایی که ظاهر مدرن تری دارند و از شرکت های معتبرتری هستند حتما از تاکسی متر استفاده می نمایند. وقتی سوار تاکسی می شوید مطمئن شوید که راننده تاکسی متر را روشن نموده باشد برای سوار شدن در تاکسی حتما همراه خودتان پول خرد داشته باشید چون در غیر این صورت ممکن است بقیه پولتان را ندهند. در فرودگاه راننده های کلاهبرداری هستند که برای بردن مسافران جهانگرد به مرکز شهر به آن ها پیشنهاد کرایه های خنده دار 20 هزار درام (150 هزار تومان) و یا بیشتر را می دهند حواستان باشد که گول آن ها را نخورید چون کرایه این راستا حدود 35 هزار تومان است.

از طرفی برخی از راننده تاکسی ها سعی دارند شما را متقاعد نمایند که در راستا مورد نظر شما اتوبوس و یا ونی وجود ندارد آن ها را باور نکنید. اپلیکیشن هایی مثل GG و Yandex را دانلود کنید تا سفر آسان و مقرون به صرفهی داشته باشید. خبر خوب این است که GG در بیشتر قسمت های ارمنستان فعال است.

رفت و آمد از فرودگاه تا مرکز شهر

بعد از رسیدن به ایروان اولین جایی که می بینید فرودگاه بین المللی زوارتنوتس است که در 12 کیلومتری شهر واقع شده است. اتوبوس ها و مینی بوس های زیادی هستند که راستا فرودگاه تا مرکز شهر را فقط با 200 درام (1500 تومان) در عرض 20 تا 30 دقیقه طی می نمایند مثلا می توانید برای رفتن از فرودگاه به مرکز شهر سوار اتوبوس 28 شوید که از ناحیه مالاتیا سباستیا به سمت خیابان سایات نووا می رود و یا می توانید سوار اتوبوس شماره 17 شوید که از ناحیه آوان می گذرد و به خیابان نعلبندیان می رود. اگر بخواهید این راستا را با تاکسی بروید باید 4500 درام (حدود 35 هزار تومان) پرداخت کنید. با کلیک روی رزرو هتل در ارمنستان ایروان مقدمات سفر خود را آغاز کنید.

قطار در ایروان

قطار با اینکه مقرون به صرفه است اما گزینه راحت و مناسبی نیست و بیشتر به درد ماجراجویان می خورند. قطارهای شبانه ای که بین تفلیس و ایروان در رفت و آمد هستند از نظر راحتی نسبتا مناسبند.

منبع: wikitravel.org

منبع: الی گشت
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2039

به "تور ارمنستان: همه چیز درباره کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو در ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان: همه چیز درباره کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو در ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید