پوست بادام زمینی را باید خورد؟ ، فواید و مضرات پوست بادام زمینی

به گزارش تور آسیایی ارزان، بادام زمینی یکی از اشتها آورترین تنقلات است و به همین علت تنوع زیادی از محصولات حاوی آن به بازار عرضه شده است. با این حال، تشویق مردم به مصرف پوست بادام زمینی هیچ وقت راحت نیست، زیرا صنعت همواره پوست آن را حذف می نماید. پوست بادام زمینی یک محصول جانبی است که ارزش کمی دارد، اما مزایای زیادی دارد.

پوست بادام زمینی را باید خورد؟ ، فواید و مضرات پوست بادام زمینی

به گزارش خبرنگاران، بادام زمینی به علت پوسته چوبی که دارد، اغلب به عنوان یک آجیل در نظر گرفته می گردد. اما در واقع یک نوع از حبوبات است.در یک بادام زمینی کامل، پوسته حدود 30 درصد، دانه حدود 70 درصد و پوست بین 3 تا 3.6 درصد است.

بادام زمینی در همه قاره ها کشت می گردد و بومی آمریکای جنوبی است. بعلاوه به علت روغن زیادی که دارد ششمین محصول مهم دانه روغنی در دنیا محسوب می گردد. به گفته سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، بادام زمینی به علت ارزش غذایی بالا و مفید بودن از لحاظ منبع روغن و پروتئین گیاهی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

خواص تغذیه ای

مغز بادام زمینی مغذی است چون حاوی 44 تا 54 درصد چربی است. پروتئین آن 2.7 برابر بیشتر از گوشت گاو و تا 16 برابر بیشتر از شیر است، اما ارزش بیولوژیکی آن کمتر از پروتئین حیوانی است، چون چندین آمینو اسید ضروری را ندارد.

با این حال،90٪ بدون مشکل هضم می گردد. بعلاوه حاوی کربوهیدرات های مختلف از جمله 3 درصد فیبر است. ساکارز و نشاسته بیشتر آنها را تشکیل می دهند و دارای شاخص گلیسمی پایین هستند. بادام زمینی حاوی روی، فسفر، پتاسیم و منیزیم است؛بعلاوه ویتامین های ب،ای کمپلکس،اسید پانتوتنیک و اسید فولیک را دارد. چون روغن بالایی دارد، از آن برای فراوری کره بادام زمینی، آب نبات، تنقلات و به عنوان رقیق نماینده محصولات گوشتی، سوپ ها و دسرها استفاده می گردد.

ترکیبات زیست فعال در پوست بادام زمینی

تخمین زده می گردد که 35 تا 45 گرم (1.5 تا تقریبا 2 اونس) پوست بادام زمینی به ازای هر کیلوگرم مغز فراوری می گردد. بیشتر گونه های بادام زمینی رنگ پوست صورتی یا قرمز دارند. بسیاری از رنگدانه ها مانند آنتوسیانین ها از نوع فلاونوئید هستند. ترکیبات فنلی نیز در غلظت های بالاتری نسبت به چای سبز یافت می شوند که هنگام برشته شدن یا برشته شدن بادام زمینی غلیظ می شوند.

به گفته چندین متخصص اسید کلروژنیک، اسید کافئیک، اسید کوماریک، اسید فرولیک و استیلبن ها از جمله این فنول ها هستند که فعالیت آنتی اکسیدانی دارند. رسوراترول و فلاونوئیدها بیشترین فعالیت را دارند و از بعضی بیماری ها پیشگیری می نمایند. آنها در سراسر بادام زمینی، از ریشه تا پوست و حتی پوسته وجود دارند. عصاره های پوست بادام زمینی منابع بالقوه آنتی اکسیدان های طبیعی در نظر گرفته می شوند.

رسوراترول

رسوراترول یک پلی فنول آنتی اکسیدانی است که به علت نقش محافظتی آن در برابر بیماری های قلبی، بیماری های دژنراتیو مانند آلزایمر، التهاب سیستمیک و سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. اندازه رزوراترول بادام زمینی مشابه آب انگور است و زمانی که بادام زمینی با پوست برشته گردد، اندازه آن به اندازه 3 برابر بیشتر می گردد. بعضی از تحقیقات نشان می دهد که این ماده به عنوان یک عامل پیشگیری نماینده شیمیایی در برابر چندین نوع تومور بدخیم عمل می نماید.

اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها

بادام زمینی و پوست آن منابع استثنایی از ترکیبات کاربردی مانند اسیدهای فنولیک هستند. به ویژه، آنها دارای سطوح بالایی از اسید پی-کوماریک هستند که محتوای آنتی اکسیدانی کل بادام زمینی را تا 22٪ افزایش می دهد. اعتقاد بر این است که مصرف زیاد فلاونوئیدها در برابر بیماری های قلبی و سرطان محافظت می نماید.

به عبارت دیگر، با خوردن بادام زمینی پوست دار می توانید آنتی اکسیدان بیشتری دریافت کنید. بعضی مطالعات نشان می دهند که با افزودن بین 0.5 تا 2.5 درصد از پوست بادام زمینی به یک محصول غذایی، ظرفیت آنتی اکسیدانی غذا تا 30 درصد افزایش می یابد.

در مصرف بادام زمینی احتیاط کنید

با وجود فواید سلامتی بادام زمینی و استفاده از آن به عنوان یک عنصر کاربردی، مصرف آن با پوست از قدرت حساسیت زایی آن نمی کاهد. اگر اولین بار است که بادام زمینی را با پوست می خورید، باید کمی در مصرف آن احتیاط کنید. به نظر می رسد که پروتئین های آراشین و کناراشین آلرژن های اصلی هسته های مختلف بادام زمینی هستند. اینها در دانه متمرکز می شوند نه در پوست. آنها با عملکرد ایمونوگلوبولین ای و سایر آنافیلاتوکسین های آزاد نماینده هیستامین مرتبط هستند.

علائم آلرژی

استفراغ

اسهال

شوک آنافیلاکتیک

کهیر و اگزما

برونکواسپاسم و آسم

التهاب لب ها، صورت و گلو

مشکل بالقوه دیگری که باید از آن مطلع بود مسمومیت غذایی است، زیرا این محصول اغلب به قارچ آسپرژیلوس فلاووس آلوده است که می تواند آفلاتوکسین سمی فراوری کند. اگر پوست هنگام مصرف بادام زمینی حفظ گردد، اندازه حساسیت به بادام زمینی کاهش نمی یابد.

آیا باید پوست بادام زمینی را بخوریم؟

بادام زمینی یک منبع عالی برای تغذیه و یک ماده غذایی سالم برای کل جمعیت است. پوست آن منبعی برای به دست آوردن پلی فنول ها و یاری مثبت به سلامتی است. توصیه می گردد بادام زمینی را به مدت 10 دقیقه در فر بپزید تا آنتی اکسیدان های پوست افزایش یابد. در صورت امکان، پوست برشته شده را برای افزودن به سایر مواد غذایی مانند سوپ یا اسموتی بهره ببرید. به این ترتیب مصرف فیبر غذایی را افزایش می دهید.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 شهریور 1401 بروزرسانی: 5 شهریور 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2147

به "پوست بادام زمینی را باید خورد؟ ، فواید و مضرات پوست بادام زمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوست بادام زمینی را باید خورد؟ ، فواید و مضرات پوست بادام زمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید